Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
olympus C5050Z vs 750UZ
Fra : Stig Wolff

Dato : 03-09-03 21:15

Er (efter en månedes surfen på nettet) havnet på et valg mellem Olympus C
5050Z og Oympus 750UZ.
Så nu er jeg virkelig videbegærlig efter viden/erfaringer med disse 2
kameraer - og/eller modeller der matcher disse!
Mit udgangspunkt (som gammel analog amatør fotograf) er først og fremmest
kravet om et godt objektiv og et godt resultat på papiret.
Hvis kvaliteten på resultatet af 750 'eren er lige så godt 5050'eren kan der
vel ikke være tvivl, da man får 10 gange zoom med i købet.
(det med 4 eller 5 gange megapixel, har jeg forstået ikke gør en egentlig
forskel med mindre man skal op i plakat størelser)
Gør forskellern på F1,8 og F2.8 en forskel der er til at få øje på?
Hvordan er (bliver) billederne ved 750'eren når man bruger zoom over de 3
gange (f.eks 5*, 7*. 10*)??
Er der et kvalifiseret bud på bedste valg mellem disse to, da prisen jo
ligger temmelig ens!
Hilsen
Stig

Fra : H.Kragelund

Dato : 03-09-03 21:21

Jeg villle helt sikkert vælge C5050Z og det er alene udfra hvad jeg kan se
på "papiret"!

> Gør forskellern på F1,8 og F2.8 en forskel der er til at få øje på?

Ja! Det betyder jo at kameraet kan tage billeder med en hurtigere "shutter
speed" og det er jo godt når man kun har sine hænder til holde det med!

mvh
henrik

Fra : Stig Wolff

Dato : 03-09-03 22:39

> Et er teotri, andet paksis!! Hvis jeg reelt ikke kan "mærke/se" forskellen
på Følsomheden, vil jeg da helst have zoomen med.
Og så har jeg en relativ rolig hånd
I de fleste omtaler/kritikker benævnes netop 3* zoom som en
forringelse/mangel, i forhold til f.eks de 4*zoom som canon's har!!
Men jeg er da i tvilv om mit eget behov for zoom styrke, så derfor er det
nærmest en bekræftigelse af de tanker jeg allerede havde gjort mig.
P.s. Det er mit første indlæg nogensinde i en nyhedsgruppe og HVOR FEDT med
så hurtig respons.

Fra : Fums

Dato : 03-09-03 22:54

Stig Wolff skrev news:3f565cdb$0$32504$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> P.s. Det er mit første indlæg nogensinde i en nyhedsgruppe og HVOR FEDT
med
> så hurtig respons.

Tillykke

Du kan læse en masse nyttigt om nyhedsgrupperne på http://usenet.dk, som
indeholde svar på langt flere spørgsmål end du vidste du havde brug for at
vide. Er der noget du efter at have læse på Usenet.dk er i tvivl om kan du
spørge i news:dk.velkommen

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-03 23:21

Stig Wolff (stigwolff@oncable.dk) skrev følgende:
> P.s. Det er mit første indlæg nogensinde i en nyhedsgruppe og HVOR
> FEDT med så hurtig respons.

Velkommen! Det er et helt samfund, det her. Nærmest vanedannende. :)

- Martin

Fra : Thor

Dato : 04-09-03 08:37

Jeg har en forgænger til 750'eren, C2100 Ultra Zoom, som jeg er utrolig
glad for.
Min bror har købt 5050'erén, og klager over manglende zoom.
Lukkertid er ikke noget problem, - chippen er så følsom, at man ofte kan
tage
billeder på 1/500 sek selv ved 10 x zoom.

Venlig hilsen
Thomas Riedel

Fra : Jacob

Dato : 04-09-03 08:57

"Thor" <thr@image.danmark> wrote in message
> [...]
> tage
> billeder på 1/500 sek selv ved 10 x zoom.

Problemer med lukkertid eller ej har vel at gøre med, hvad slags billeder du
tager. Indendørs og i lavlys situationer generelt, ville jeg ønske jeg havde
F1,8 at lege med til min Nikon CP4500. Personligt vil jeg prioritere dette
klart over den ekstra zoom, men det har at gøre med, hvad type billeder jeg
tager: landscape, portræt og makro. Jeg skyder stort set aldrig fugle og
sport, og tager kun sjældent "spionbilleder", og holder mig generelt
indenfor 24-70mm. Så jeg ville gå efter et kamera som har sine styrker i
wide enden af spektret. Ved du allerede nu, hvad du kommer til skyde mest?

Jacob
http://www.jacobleedgaard.com

Fra : Stig Wolff

Dato : 04-09-03 14:23

Det er mest familie (læs børn) billeder, men med en kone fra Spanien er vi
tit dernede. Der tager jeg en del billeder af div. optog, situations
billeder på "Ramblaen" og en del bygnings/udsmykningsbilleder.
Og så er der faktisk ret mange smukke, sjove, skøre mennesker der kunne være
spændende at få på "skudhold" - i en vis afstand.
Et andet vigtigt perspektiv ved det endelige resultat er åbenbart også
farvedybden som selv nogle af de dyrere kan have problemer med - hørte jeg
lige idag.
Stig

Fra : Jacob

Dato : 04-09-03 15:11

"Stig Wolff" <stigwolff@oncable.dk> wrote in message
> [...]
være
> spændende at få på "skudhold" - i en vis afstand.

Det sidste du nævnte skulle, så vidt jeg kan bedømme det, være eneste grund
til den ekstra zoom (men også sjovt nok!). Til det kan jeg dog også anbefale
den model, jeg selv har: Nikon Coolpix 4500, da den har et splitbody design,
som gør, at du kan holde kameraet i mave/brysthøjde og kigge ned på LCD
displayet, mens du skyder noget som er foran dig. Ingen aner at du skyder af
dem! http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp4500/ Prismæssigt ligger det dog
en anelse højere: 5.125,-. Dog kun 4x zoom.

> Et andet vigtigt perspektiv ved det endelige resultat er åbenbart også
> farvedybden som selv nogle af de dyrere kan have problemer med - hørte jeg
> lige idag.

Lyder umiddelbart meget mærkeligt i mine øre, men det er ikke noget, jeg har
større kendskab til.

Fra : Stig Wolff

Dato : 04-09-03 16:02

Har faktisk haft kigget på 4500 'eren, men gik fra den igen. Kan snart ikke
huske hvorfor, for jeg mener da ikke den er dyrere end olympus's, ihvertfald
ikke på nettet. Joo, noget af det var, at den har (4500)et lidt sjovt
udseende og tvivlen på om den ligger godt i hånden. Det lyder måske skørt,
men en del af glæden ved at fotografere er også fornemmelsen af et godt og
funktionelt værktøj.
--------
Det med farvedybden er - så vidt jeg forstår - noget med at selvom det
enkelte pixel er skarpttegnende kan faverne være mere eller mindre rigtige
og nyancerede, hvilket så skulle kunne give et skarpt men farveforkert
billede som ikke kan rettes i softwaren - men jeg er virkelig novice på
området!!

Fra : emj

Dato : 04-09-03 17:11

On Thu, 04 Sep 2003 14:11:24 GMT, "Jacob" <nospam@yahoo.com> wrote:

> [...]
>som gør, at du kan holde kameraet i mave/brysthøjde og kigge ned på LCD
>displayet, mens du skyder noget som er foran dig.

C-5050 har samme mulighed, idet den har vippebar skærm.
Hilsen emj

Fra : Jack L.

Dato : 05-09-03 14:01

emj wrote:

> C-5050 har samme mulighed, idet den har vippebar skærm.
> Hilsen emj

C5050eren er bare ikke nær så fleksibelt som 4500eren.. men den ser til
gengæld pænere ud ;)

Hilsen Jack

Fra : Jan K

Dato : 04-09-03 09:42

Jeg valgt 5050z , dels fordi der var sko til ekstern flash og mulighed for
at købe extra makro og tele (så den ekstra zoom behøver ikke at være det som
det hænger og falder på)og dels fordi jeg efter at have læst et hav af
reviews.
.... og så er det en fornøjelse at have i hånden.
mvh. Jan K

Fra : Steen Lindved Nielse~

Dato : 04-09-03 10:05

"Jan K" <jkreutz@get2net.dk> wrote in

> [...]
> læst et hav af reviews.
> ... og så er det en fornøjelse at have i hånden.

750 UZ, har også sko til ekstern flash,
Men vil give ret i at den kunne være mere lys følsom ved kraftig zoom

/Steen

Fra : Manior

Dato : 04-09-03 16:55

> [...]
> reviews.
> ... og så er det en fornøjelse at have i hånden.

Den ideele løsning var hvis C5050 havde min 8x zoom. Desværre, har den det
ikke.
Jeg valgte C-750, for dens 10x zoom. Den har jeg manglet meget i mit Canon
Ixus.
Man kan også købe et mellem ring (ca 190,- hos Photoshop.dk)til C-750, og
investere i forskellige filtre, tele eller wide linser. Den har også meget
praktisk fjernbetjening.
Resultater : http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=39816

Hilsen

Marek

Fra : Jack L.

Dato : 05-09-03 14:08

Stig Wolff wrote:

> Er der et kvalifiseret bud på bedste valg mellem disse to, da prisen
> jo ligger temmelig ens!
> Hilsen
> Stig

Jeg har selv en C5050 og er naturligvis vild glad for den, men stod det til
mig i dag havde jeg nok valgt Uzi'en. Den har stort set de samme features og
en dejlig lang zoom. Jeg vidste ikke at blændeværdien ikke kan gå længere
ned end F2,8 på Uzi'en men nogengange ønsker man F1,8 fordi der ikke er
meget belysning, og så ville man måske have brugt et stativ med en noget
længere lukkertid end på C5050eren.

Dit emne er iøvrigt langt fra ukendt hos www.dpreview.com's Olympus-forum
hvor folk næsten dagligt stiller samme spørgsmål så måske kan du også finde
svar dérfra.

Hilsen Jack

Fra : emj

Dato : 05-09-03 15:09

On Fri, 5 Sep 2003 15:08:07 +0200, "Jack L." <jack_nospam@nospam.dk>
wrote:

>Jeg vidste ikke at blændeværdien ikke kan gå længere
>ned end F2,8 på Uzi'en men nogengange ønsker man F1,8

P C-5050 kan du jo heller ikke bruge F 1.8. hvis du zoomer.
Hilsen emj

Fra : Jack L.

Dato : 05-09-03 22:10

emj wrote:

> P C-5050 kan du jo heller ikke bruge F 1.8. hvis du zoomer.
> Hilsen emj

Det er korrekt. Altså, F1,8 er kun opnåeligt fra vidvinkel til en lille
bitte smule zoom. Ved tele er den laveste blændeværdi F2,6 hvis jeg ikke
husker forkert. :)

Hilsen Jack