Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Database software
Fra : ThomasM

Dato : 03-09-03 00:23

Hej

Jeg skal snart til at rydde op i mine billeder og have brændt dem på cd'er,
da de er ved at fylde godt op på hard disken. Til det projekt kunne jeg godt
tænke mig et database-lignende program der fungerer nogenlunde således: Jeg
indsætter billed-cd #x, programmet læser indholdet, laver thumbnails af
billederne og gemmer dem - samt en beskrivelse og cd nr. - på hard disken,
så jeg derefter kan søge uden at bruge cd'erne. Er det forståeligt?

Findes der noget der svarer til den beskrivelse?

/ThomasM

Fra : Jan W.

Dato : 03-09-03 01:38

Hej Thomas

Jeg har prøvet Adobe Photoshop Album 1.0 i ca. et
par uger nu, og det virker ret godt synes jeg,
både med hensyn til organisering, thumbnails og
præsentationer. Det har masser af funktioner
udover dem du nævnte.

Du kan downloade en demo på:

http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/main.html

Jeg har her i weekenden forsøgt at lave en billed
CD med forskellige temaer, men det var for
besværligt at lave med APA. Det er det eneste
minus jeg har fundet indtil nu.
Men måske har jeg ikke gjort det rigtigt fra starten.

Men prøv det - det koster jo ikke noget at prøve
programmet.

Med venlig hilsen

Jan W.

Fra : emj

Dato : 03-09-03 03:41

On Wed, 3 Sep 2003 01:22:59 +0200, "ThomasM"
<maarlundREMOVE@mail.dkTHIS> wrote:

>Findes der noget der svarer til den beskrivelse?

http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/main.html

Du laaver en temaopdelt database på din HD og progrmmet holder så selv
øje med, om originalbilledet ligger på HD eller på en CD.
Hilsen emj

Fra : ThomasM

Dato : 03-09-03 09:40

"emj" <emj@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du laaver en temaopdelt database på din HD og progrmmet holder så selv
> øje med, om originalbilledet ligger på HD eller på en CD.

Det lyder interessant. Tak skal I have begge to

/ThomasM

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-03 09:46

Imatch fra www.photools.com gjør dette + mye mer. Om du
ønsker/trenger mer funksjonalitet er dette virkelig et
kanonprodukt. Foretrekker du noe "lettere" er Adobe
Album muligens det du vil ha.

Trenger du mer enn kun å holde orden på dine offline
bilder?

Trenger du å lete etter ImageA _og_ ImageB, men ikke
ImageC er Adobe allerede diskvalifisert. Det er ikke
Imatch. Adobe rekker kun fire nivåer ned i sine
kategorier mens med Imatch kan du lage så mange nivåer
du selv ønsker.

Hva med smartrename av filer basert på dato,
klokkeslett og et sekvensnummer? Husk at filnavnet blir
printet på baksiden av papirkopien om du "fremkaller"
bildet fra en fotolab. Kanskje du ønsker kategoriene
også som en del av filnavnet.

Hva med å søke etter visuelt like bilder? Binært
identiske bilder? Eller basert på et utall andre
kriterier?

Lykke til i ditt valg!

Snippet fra www.photools.com:

Support for over 50 image file formats
Customizable Web and HTML support
Full support for "RAW" files: NEF, CRW, ORF, RAF, ...
Unique dynamic categorization feature
Full EXIF (including maker notes) and IPTC support
Lossless rotation
Built-in image editor with automatic red-eye removal
Built-in Contact Sheet Builder and Batch Processor
Complete file management support
Smart Rename with many features (with EXIF support)
Integrates other applications via customizable menus
Printing support and email integration
Powerful scripting language to automate frequent tasks
Control other applications from IMatch
Extensive Import and Export features
Unmatched flexibility for removable media (CD-ROM, DVD)
Excellent performance for small and large databases
Virtually no limit for the number of images per database
XML-based data management
"Open System" approach with published data formats

Fra : Tom

Dato : 03-09-03 15:43

> [...]
godt
> tænke mig et database-lignende program der fungerer nogenlunde således:

Ikke fordi, men jeg foretrækker at bruge det der følger med i eks. Windows
XP.
Man laver bare en masse "New Folder" med navne som fortæller hvad de
indeholder og så bruger man "Thumbnails" funktionen til at vise billedet og
teksten.
Fordelen ved dette er også at man kan brænde det hele over på en CD uden at
gøre noget specielt og så at man kan se billederne via sin DVD afspiller på
sit TV (såfremt DVD spilleren kan vise jpg).

--
Tom