Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvid - tur med DSB
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 02-09-03 20:18

http://www.fotoportal.dk/fotoessays/dsb_vojens_kbh.aspx

Jeg har prøvet "tricket" med at gøre et par småkedelige billeder sort/hvid.
Skulle nogle have lyst til at give lidt feedback er det vilkommen.

vh
Jan

Fra : Pico

Dato : 02-09-03 21:20

Jan Emil Christiansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har prøvet "tricket" med at gøre et par småkedelige billeder
> sort/hvid. Skulle nogle have lyst til at give lidt feedback er det

Ja der er jo ikke meget "knald" i det sorthvide, det skyldes sikkert at
de er ændret fra farve til S/H. Jeg har ikke selv prøvet det så jeg ved
ikke om det kan gøres bedre.

Du skriver om spejlingerne i ruden i toget. Hvis du ikke har et polfilter
ved hånden virker det fint at holde linsen så tæt på ruden som muligt
uden at røre (rystelser). Herved udelukkes spejlingerne og hvis man
har en gumimodlysblænde er det helt perfekt.
Pico

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 02-09-03 22:58

>Ja der er jo ikke meget "knald" i det sorthvide, det skyldes sikkert at de
er ændret fra farve til S/H.
Giver det bedre resultat at tage dem i sort/hvid med det samme?

Det lyder jo logisk, men er det også sådan i virkeligheden?

Jan

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 03-09-03 00:57

I photoshop:
Image->adjustment->channel mixer, klik monochrome.
Så kan du justere vægtningen af RGB-kanalerne for sig (svarer dybest set til
at tage S/H med et justerbart farvefilter).
Ved ikke om du allerede har gjort sådan, men hvis du gør det på den måde
skulle resultatet blive mindst lige så godt som originalt S/H foto med et
velvalgt farvefilter.

Mvh Ivan