Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vidvinkel til Nikon EM eller hvad......
Fra : Lars Rahbek

Dato : 03-09-03 04:10

Tja...... det startede med at jeg fandt mit gamle Nikon EM i kælderen og nu
har jeg så genopdaget glæden ved det, men.......

Jeg har en rigtig 'ferie'-zoom jeg næsten altid bruger (35-200 mm), men
kunne godt tænke mig lidt mere vidvinkel.
Så.......
1. Hvor finder jeg sådan én til et så gammelt kamera som Nikon EM, eller
passer nogle af de nye også....
2. For der er vel ikke noget om en eller anden vidvinkel konverter man kan
sætte på zoom'en så området 'forskydes'...?

Beklager hvis det er alt for banalt det jeg spørger om, men alle råd og
links er velkomne.

Udstyret skal ikke koste en formue, for lige som alle andre går jeg jo bare
at venter på den dag hvor jeg tager digitale billeder i tip-top kvalitet med
min mobil telefon på størrelse med et høre apperat, incl. indbygget 16-2000
mm zoom til næsten ingen penge....

Lars

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 02-09-03 16:22

tjeck lige dit ur/dato.........

/Bo

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-09-03 16:30

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote in message
> tjeck lige dit ur/dato.........

-hvem ved om manden sidder i en anden tidszone ??

Bo //

Fra : Fums

Dato : 02-09-03 16:47

Bo Bjerre skrev news:3f54b65d$0$28242$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
> -hvem ved om manden sidder i en anden tidszone ??

Betyder "X-Trace: news.uni-berlin.de 1062504194 14974892 211.167.88.189 (16
[180490])" ikke at han er i Berlin? - Berlin er samme tidszone som Danmark

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-09-03 17:16

"Fums" <spam.er@uønsket.irc> skrev :

>Betyder "X-Trace: news.uni-berlin.de 1062504194 14974892 211.167.88.189 (16
>[180490])" ikke at han er i Berlin? - Berlin er samme tidszone som Danmark

Det har ikke noget med newsserveren at gøre, det er opsætningen
på afsenderens pc, der vises.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-09-03 16:49

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev :

>-hvem ved om manden sidder i en anden tidszone ?

Hvis han gjorde det, så ville den tid du ser i din newsreader
passe med den korrekte tid og det gør den ikke.
--
Knud

Fra : Lars Rahbek

Dato : 04-09-03 03:10

Jeg bor i Beijing, pt. minus 6 timer i forhold til DK - og her passer
pc-uret fint med lokaltid. Håber det hjælper på forvirringen.

Mvh.
Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-09-03 16:51

"Lars Rahbek" <lr@get2net.dk> skrev :

>Jeg bor i Beijing, pt. minus 6 timer i forhold til DK - og her passer
>pc-uret fint med lokaltid. Håber det hjælper på forvirringen.

Din tidszone passer ikke til Beijing, den står til en amerikansk
tidszone.

Så du skal rette tidszonen.

Den skal stå til GMT + 0800

Den står på GMT -0700 som er Mountain Time (USA og Canada) samt
Arizona.
--
Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-09-03 17:37

> "Lars Rahbek" <lr@get2net.dk> skrev :

> Din tidszone passer ikke til Beijing, den står til en amerikansk
> tidszone.

Hvis Lars er tilfreds med sidszonen i Peking, så bør vi nok koncentrere os
om at finde en 24mm vidvinkel til ham. Alle Nikon's objektiver med "gaffel"
på blændringen, vil kunne opfylde behovet.

Bo //

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-09-03 18:58

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev :

>Hvis Lars er tilfreds med sidszonen i Peking, så bør vi nok koncentrere os
>om at finde en 24mm vidvinkel til ham.

Det er bare irriterende at se en forkert tid på indlægget og
mange OE-brugere sorterer indlæg efter tid, hvorved det vil være
øverst i lang tid.
--
Knud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-09-03 10:19

> "Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev :

> Det er bare irriterende at se en forkert tid på indlægget og
> mange OE-brugere sorterer indlæg efter tid, hvorved det vil være
> øverst i lang tid.

Øverst i lang tid ?
-det er da kun nogle timers afvigelse, så problemet løser sig selv. Jeg
synes det er urimeligt at genere en newsbruger, der bor i en anden tidszone.
Hvis DATOEN havde været forkert, synes jeg en enkelt henstilling er
passende.

Har du nogensinde tænkt over, hvad man gør i USA, hvor man har flere
tidszoner?
-Eller i DK, hvor solen går ned 20 minutter senere i Vestjylland, end på
Bornholm

Bo //

Fra : Jesper Juul

Dato : 04-09-03 11:35

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> tidszoner?
> -Eller i DK, hvor solen går ned 20 minutter senere i Vestjylland, end

Hmm, i dfb er der også 1-2 stykker som bor i USA, og der er aldrig
dato/tidsstempel problemer.

Jesper Juul

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-09-03 14:50

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev :

>Hmm, i dfb er der også 1-2 stykker som bor i USA, og der er aldrig
>dato/tidsstempel problemer.

Fordi de bruger den rigtige tidszone og uret på deres computer
går rigtigt.

Og dit eget ur går rigtigt.

Såfremt ovennævnte opfyldes, så vil tiden, der ses i oversigten
på newsreaderen vise den lokale tid hos modtageren.
--
Knud

Fra : Lars Rahbek

Dato : 04-09-03 12:42

At ens indlæg står øverst i lang tid er vel ikke det værste der kan
ske......
Nå, men trods alt tak for hjælpen, nu skulle tidszonen være på plads.

For såvidt angår Kamera/vidvinkel også tak til dem der har svaret på det.

Sådan som jeg har forstået det skal jeg kigge efter en AI fatning eller
Nikkor objektiver bortset fra G serie.
Men måske det vil sige at (nogle af) dagens objektiver er
"bagudkonvertible" - dvs. i mit tilfælde har AI-fatning, f.eks. sådan at jeg
kan købe et nyere vidvinkel der passer til min EM og som så også passer til
den standard som nye digitale spejlrefleks har?
Ideen skulle selvfølgelig være at bruge penge på objektiv nu og så senere
købe et nyt kamerahus når pris/ydelse er bedre. Men måske den nye generation
digitale spejlrefleks har ny fatning enten pga. anden funktionalitet eller
fordi de jo også skal sælge nogle objektiver?

Mvh.
Lars

PS. Indrømmet, jeg ved ikke meget om moderne spejlrefleksstandarer.

Fra : Per M

Dato : 04-09-03 16:07

Ja, du er inde på noget rigtigt: Hvis du f.eks. køber en moderne
autufokusvidvinkel , kan du godt bruge den på dit EM. Jeg har f.eks. en 24 -
70 mm Sigma, som sagtens ville kunne fungere på dit kamerahus. Langt
størstedelen af Nikons egne nuværende modeller vil også kunne bruges.
mvh
Per M

Fra : Per M

Dato : 03-09-03 08:43

Hej
I stedet for at komme med kommentarer til din tidszone, vil jeg give et
svar.
De fleste Nikon objektiver kan bruges med dit EM, bare ikke den serie, der
hedder G (tror jeg), men hvis du kigger ind hos din fotohandler eller på Den
Blå Avis, skulle der være en god chance for at finde en brugt vidvinkel.
Hvis du køber gamle objektiver, skal du bare sørge for at de har
"AI"-kobling. Du kan også købe objektiver fra Tamron, Tokina, Sigma m.fl. De
laver alle glimrende Nikon-kompatible objektiver til fornuftige penge, og
den ofte findes brugt hist og her.

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 04-09-03 11:00

"Per M" <ondeaagefjerndette@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
De
> laver alle glimrende Nikon-kompatible objektiver til fornuftige penge, og

Se denne side ang EM:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/em/handling.htm
MVH
Sven Ole Pedersen