Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ødelagt film... eller hvad!?
Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 02-09-03 10:43

Jeg gjorde noget dumt. Jeg havde omprogrammeret min EOS600 til ikke spole
filmen automatisk tilbage i kassetten. Dette havde jeg fuldstændig glemt og
i et distrethedens øjeblik lukkede lugen op, men klappede lynhurtigt låget
på, da jeg havde opdaget ulykken.
Alt dette skete indendørs, hverken mørkt eller specielt lyst og filmen er en
200 ASA farvefilm.
Jeg går med teorier om, at ikke hele filmen kan være ødelagt, da det jo
skete kortvarigt, under middelmådig belysning og da filmens oprulning
sikkert giver en lyshæmmene virkning for de billeder, der ikke nederst.

Men kom med dommen: Er mine feriebilleder mon ødelagte?

Hilsen
Lars

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-09-03 11:07

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote in

> Men kom med dommen: Er mine feriebilleder mon ødelagte?

Umuligt at sige. Fremkald dem og se..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Ivan

Dato : 02-09-03 11:36

Nogle af dem er sikkert blevet belyste, men jeg vil tro hovedparten er okay.

Fremkald dem og se
Ivan

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 02-09-03 12:07

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Men kom med dommen: Er mine feriebilleder mon ødelagte?

Nogle af dem har nok taget lidt skade, men hvis det ikke var for meget lys
og i for lang tid, så overlevede en stor del af dem nok.
Det er bare at få dem frmekaldt og se.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-03 22:26

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> wrote:

> Men kom med dommen: Er mine feriebilleder mon ødelagte?

Nogle er sikkert ødelagte, men det er min erfaring, at forbløffende få
billeder tager skade af den slags. Den del af filmen, der har været
rullet op på optagespolen, er som regel blevet beskyttet mod lys.

"Good judgement comes with experience. Experience comes from bad
judgement".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 02-09-03 23:22

> Nogle er sikkert ødelagte, men det er min erfaring, at forbløffende få
> billeder tager skade af den slags. Den del af filmen, der har været
> rullet op på optagespolen, er som regel blevet beskyttet mod lys.

Tak for svarene alle sammen!
Grunden til, at jeg spurgte var fordi, at jeg lige skulle høre, om der måske
var en chance for, at nogle af billederne overlevede... så nu må jeg gøre
forsøget!

Ja, det var også min teori. Når filmen rulles op på opsamlingsspolen, så
burde de inderste lag jo være ret beskyttet af de ydre filmlag.

Hilsen
Lars

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-09-03 18:37

> Jeg går med teorier om, at ikke hele filmen kan være ødelagt, da det jo
> skete kortvarigt, under middelmådig belysning

Lige til orintering, så viste det sig at 4 af billederne er helt ødelagte
(helt blankt negativ), mens der kan ses striber på 3 andre billeder.
Resten har ikke taget synlig skade!

Hilsen
Lars