Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Casio EX-Z3 og SD(MMC
Fra : Kasper Ø.

Dato : 01-09-03 19:29

Hej med jer

Jeg overvejer at købe et Z3 fra Casio, har ledt lidt efter tilsvarende uden
de helt store resultater (Ixus v.3 og Pentax Optio S). Umiddelbart syntes
jeg Casio er fedest plus der har 3 x optisk hvor Ixus kun har 2. Kan i
anbefale Z3? Jeg ligger mest vægt på at det er lille/let men der SKAL være
optisk (mindst 2)

Flashkort - hvad er bedst af SD og MMC?? MMC laves kun i 128, men 2 koster
omtrendt det samme som 1x256 SD.

Kasper

Fra : Tony

Dato : 01-09-03 20:20

> Flashkort - hvad er bedst af SD og MMC?? MMC laves kun i 128, men 2 koster
> omtrendt det samme som 1x256 SD.

SD er bedst. Det er markant hurtigere end mmc i mit Konica Revio.

Tony

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-09-03 20:44

Kasper Ø. wrote:
> [...]
> hvor Ixus kun har 2. Kan i anbefale Z3? Jeg ligger mest vægt på at
> det er lille/let men der SKAL være optisk (mindst 2)

Glem ikke at displayet er 2" tommer og batteri levetiden er bedre end de
andres.

> Flashkort - hvad er bedst af SD og MMC?? MMC laves kun i 128, men 2
> koster omtrendt det samme som 1x256 SD.

Doo no, men jeg har et 256 MB SD kort i. Det spiller fint.

\MK

Fra : Doktoren

Dato : 01-09-03 20:52

> Glem ikke at displayet er 2" tommer og batteri levetiden er bedre
end de
> andres.

Det er helt rigtigt. Men opløsningen på skærmen er ikke bedre - kun
størrelse. Det er en væsentlig detalje. Men det er bestemt MEGET
dejligt med den store skærm.

En ting som jeg er superglad for ved mit v3 er at man kan zoom ind på
de billeder man har taget. På denne måde kan man hurtigt se om et
billede er blevet skarp osv..... (casio's kan selvfølgelig også
dette)....

Fra : Doktoren

Dato : 01-09-03 20:49

"Kasper Ø." <bil_ford@jagt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg Casio er fedest plus der har 3 x optisk hvor Ixus kun har 2. Kan
> anbefale Z3? Jeg ligger mest vægt på at det er lille/let men der

Jeg stod med samme overvejelser og endte med canon v3. Min bror
derimod købte kort efter casio z3, så jeg har sammen lignet begge, og
billedmæssigt vil jeg ikke sige at der er den store forskel.... Hvis
du gerne vil have et let kamera skal du tage casio modellen (også 3x
zoom), hvorimod canon v3 vejer mere (det kan jeg godt lide - virker
mere solid en casio's)...
Zoomen er selvfølgelig meget rar men betyder ikke så (2 vs. 3x
zoom).... Derimod synes jeg at hukommelseskort var en væsentlig faktor
i mit valg, da canon bruger CF, som er MEGET billige i forhold til MMC
og SD (yderligere havde jeg et par stykker fra et ældre kamera)....
Begge kameraer har en masse manuelle indstillinger. Casio har en del
"forudbestemte" indstillinger i form af Landskaber, Nat, Portræt,
Sorthvid osv osv... , hvis man godt kan lide at indstillingerne er
"forudbestemt".

Hvad du end køber, så får du et fint kamera det kan jeg love dig 100%.
Dog skal du være opmærksom på at billeder taget med blits ofte giver
røde øjne pga af kameraernes størrelser (vinklen fra blits til
objektiv er for lille og nethinden afspejles i objektivet og giver
røde øjne...). Dette kan afhjælpes lidt med Red-eye funktionen, men
stadig ikke optimalt. Derimod er billeder ved alm lys og skarpt sollys
helt perfekt. Jeg har lige haft mit med i Tyrkiet, og det har taget
lækre billeder

Held og lykke i dig valg. Skriv da endelig hvis du har flere
spørgsmål....

Fra : Kasper Ø.

Dato : 01-09-03 21:03

> [...]
> "forudbestemte" indstillinger i form af Landskaber, Nat, Portræt,
> Sorthvid osv osv... , hvis man godt kan lide at indstillingerne er

Ja SD ligger omkring de 700 boks rimelig pebret...

--
Kasper Ø.
___________________

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 01-09-03 21:07

Kasper Ø. wrote:

> Ja SD ligger omkring de 700 boks rimelig pebret...

Jeg gav 580 for mit 256 MB SD kort.
(Købt via "nettet" i tyskland)

\MK

Fra : Kasper Ø.

Dato : 01-09-03 21:13

> Jeg gav 580 for mit 256 MB SD kort.
> (Købt via "nettet" i tyskland)

okay... 700 var via edbpriser i en eller anden lille biks

--
Kasper Ø.
___________________

Fra : Lasse Bigum

Dato : 01-09-03 21:48

> [...]
> jeg Casio er fedest plus der har 3 x optisk hvor Ixus kun har 2. Kan i
> anbefale Z3? Jeg ligger mest vægt på at det er lille/let men der SKAL være

Jeg har skullet kigget på ultra-kompakt digital kameraer i samme klasse som
Casio Exilim EX-Z3 og Pentax Optio S, til min fars chef, og det eneste jeg
fandt derud over var Minolta DiMage Xt.

Jeg har i sidste ende anbefalet Optio S til ham, fordi denne ikke kræver en
dockingstation som Z3 gør. På dpreview har han lavet sammenligninger imellem
disse 3 kameraer, eller rettere: søg i nyhederne efter Z3, og en af dem vil
indeholde en nyhed om at han har testet de 3 ovenstående kameraer, hvoraf
han lader til at hælde svagt til Z3'eren. Det var i sidste ende
docking-stationen der afgjorde det for ham.

Jeg fandt opsummeret ud af følgende ting:

Pentax Optio S 3.275 kr
-----------
+ Det mindste af kameraerne
+ Kræver ingen docking station
+ Har USB+A/V out på sig
- Knapperne "Shutter" og "On/Off" virker ombyttede

Bruger SD/MMC kort

Casio Exilim EX-Z3 3.679 kr
-----------
+ Større display, men grovere opløsning
+ Længste batteritid
- Kræver en docking station

Bruger SD/MMC kort

Minolta DiMAGE Xt 3.499 kr
-----------
+ Fladere end de andre
+/- Har ingen udvendige linser

Bruger SD/MMC kort

/Lasse

Fra : Kasper Ø.

Dato : 02-09-03 06:22

> + Kræver ingen docking station

Det betyder ikke noget for mig da jeg har kortlæser..

--
Kasper Ø.
___________________

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 02-09-03 15:41

Lasse Bigum wrote:
> - Kræver en docking station

???

Jeg ser den som en KÆMPE fordel.

\MK

Fra : Lasse Bigum

Dato : 03-09-03 21:43

> ???
>
> Jeg ser den som en KÆMPE fordel.

Eh....hvorfor dog? Hvis du har stikkene direkte indbygget til at kunne bruge
USB og lade op, hvorfor i alverden så besværliggøre det hele med en
docking-station?

Chefen er på farten hele tiden, der duer en dockingstation altså ikke.
Kameraet og 1 kabel vil i dette tilfælde være perfekt.

/Lasse

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 04-09-03 19:23

Lasse Bigum wrote:

> [...]
>
> Chefen er på farten hele tiden, der duer en dockingstation altså ikke.
> Kameraet og 1 kabel vil i dette tilfælde være perfekt.

Når man kommer hjem fra "marken" sætter man det bare ned docking station,
der selv sørger for at hente billederne og lade op.

\MK