Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Den BLÅ himmel ser GRÅ ud ... hvorfor ?
Fra : Jan

Dato : 01-09-03 17:55

Hvad er det der går galt, når et motiv med flot dyb BLÅ himmel
(fx. et sommerferie-billede) bliver gengivet som en lidt halv-grå
himmel. Det ser simpelthen kedeligt ud.

Har jeg dér haft en forkert film-type, eller er det simpelthen mit
kamera der ikke er godt nok? Kan solens placering på himlen,
i forhold til motivet, været årsagen?

Fra : Jan W.

Dato : 01-09-03 19:13

Har du taget billedet med solen i ryggen eller i
modlys?

Mvh.
Jan W

Fra : Jan

Dato : 01-09-03 19:19

Med solen i ryggen (højt på himlen, lidt "bag mig").
Jeg tar' som regel aldrig billeder i modlys.

"Jan W." skrev

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-09-03 07:23

"Jan"skrev
> Med solen i ryggen (højt på himlen, lidt "bag mig").
> Jeg tar' som regel aldrig billeder i modlys.

Det er din lysmåler, der er årsagen.
Hvis du måler lyset på motivet, hvilket er
den korrekte fremgangsmåde, vil din himmel næsten
altid fremstå lys grållig.
Hvis du skal ha' himlen mørkere, vil det næsten altid blive
på bekostning af motivet.
Har dit kamera mulighed for manuel indstilling, så prøv
at bruge eksponeringsvejledningen i filmens emballage.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 02-09-03 21:09

> Jeg tar' som regel aldrig billeder i modlys.

Efter min bedste mening snyder du dig selv for en masse gode og
spændende billeder ved ikke at optage i modlys. Prøv fx at betragte et
hus først i medlys og siden hen i modlys. Du vil lægge mærke til at
huset virker mere fladt og konturløst i medlys end i modlys. Når du
tager billeder i modlys modellerer du med kontrasten mellem lys og
skygge.

mvh
Ole

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 01-09-03 19:18

> Hvad er det der går galt, når et motiv med flot dyb BLÅ himmel
> (fx. et sommerferie-billede) bliver gengivet som en lidt halv-grå
> himmel. Det ser simpelthen kedeligt ud.

Der er mange ting der kan være problemet. Fremkaldelsen er en af dem. En
discount-fremkaldelse kan ofte resultere i udvandede farver. Desuden kan
billedet være overeksponeret fra starten (sker typisk hvis du har meget
himmel på billedet og ikke kompenserer - kameraets lysmåler går ud fra
motivet er en middel gråtone). Prøv at poste et eksempel.
Desuden kan du med fordel bruge et polfilter i den type situationer.
Mvh Ivan

Fra : Tom

Dato : 01-09-03 19:19

> [...]
>
> Har jeg dér haft en forkert film-type, eller er det simpelthen mit
> kamera der ikke er godt nok? Kan solens placering på himlen,

Brug POLFILTER så skal du bare se

--
Tom

Fra : Jan Richardy

Dato : 01-09-03 23:01

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
> Brug POLFILTER så skal du bare se

Eller køb et digitalt kamera og brug Photoshop. Se bare eksemplet her:

www.richardy.dk/test.html

Damn, jeg elsker Photoshop.

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : lars bo

Dato : 01-09-03 23:51

Hej Jan

> Eller køb et digitalt kamera og brug Photoshop. Se bare eksemplet her:
>
> www.richardy.dk/test.html
>
> Damn, jeg elsker Photoshop.

Nu du er i gang med at manipulerer, skulle du måske også lige gøre billedet
skarpt, for det er jo ikke lykkedes for dig da du fotograferede det.

--
hilsen
lars bo

PS.: Når du får tid, så kommenter andres billeder!