Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuji S602z
Fra : TF

Dato : 01-09-03 13:19

Er der en, der kan fortælle mig, hvad der menes med 3,1 megapixel CCD og 6
megapixel output, som Fuji skriver om dette cam ???
Er dette cam ellers ok ?
Holdninger ønskes

M.v.h.
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-09-03 14:12

TF wrote:
> Er der en, der kan fortælle mig, hvad der menes med 3,1 megapixel CCD
> og 6 megapixel output, som Fuji skriver om dette cam ???
> [...]
Jeg kender intet til kameraet, men gætter på at det er fordi de vælger at
interpolere fra 3 til 6 mpixel.. På normal dansk vil det betyde at de
forstørrer billedet med 100% via en software løsning indbygget i kameraet.
Jeg har aldrig set dette blive godt, billederne bliver meget gnidrede og
kedelige.. Men det kan jo være jeg tager fejl lige i dette spørgsmål

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-09-03 14:34

"Anders Houmark" skrev
> [...]
> Jeg har aldrig set dette blive godt, billederne bliver meget gnidrede og
> kedelige.. Men det kan jo være jeg tager fejl lige i dette spørgsmål

Der er ikke tale om interpolering i gængs forstand.
Der er tale om en reel detaljegrad svarende til
ca 4 mill pixels.
Selvom ccd'en kun har 3,1 mill pixels kan softwaren
altså "fortolke" flere informationer ud af disse.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : John Sahl

Dato : 01-09-03 16:44

TF <torbenflyvholm@privat.dk> wrote:
> Er der en, der kan fortælle mig, hvad der menes med 3,1 megapixel CCD
> og 6 megapixel output, som Fuji skriver om dette cam ???
> Er dette cam ellers ok ?

Jeg har dette kamera, men benytter mig aldrig af muligheden
for de største filer, jeg synes ærlig talt ikke de giver noget.

Der ud over er jeg meget tilfreds, eneste ankepunkt er at det
ikke har "fortsat nummerering" af billederne, altså formaterer
du dit kort starter den forfra med billede nr. 1 igen...

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Doktoren

Dato : 01-09-03 17:04

> [...]
> ikke har "fortsat nummerering" af billederne, altså formaterer
> du dit kort starter den forfra med billede nr. 1 igen...

Min far har kameraet også, og er også yderst tilfreds... Specielt
makro funktionen er helt genial :) Virkelig god med så meget zoom...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 18:37

TF wrote:

> Er der en, der kan fortælle mig, hvad der menes med 3,1 megapixel CCD og 6
> megapixel output, som Fuji skriver om dette cam ???
> Er dette cam ellers ok ?
> Holdninger ønskes

Fuji interpolerer i alle deres digitale kameraer, også DSLR model-
lerne, og det gør de så godt, at der ikke er noget at komme efter.

Det skyldes, at Fuji's CCD-chip er opbygget som et bicelle mønster,
i modsætning til Nikon, Canon, Olympus o.s.v. deres chips er op-
bygget som et skakbrætmønster, og her vil en interpolering straks
resultere i en liniestruktur.

Fuji har iøvrigt lanceret to nye modeller, det ene går helt op til
12 Megapixel.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen