Pumpen kan ikke komme igang
Fra : GiWeo

Dato : 21-09-03 10:51

Hejsa

Jeg har en Eheim (2224) der har svært ved at komme i gang efter den
har været stoppet

Den kommer bare med nogle "klik" lyde, uden at vandet begynder at
cirkulere - men kun en gang i mellem.

Pumpen er godt og vel et års tid, og har kørt uafbrudt

Er det noget der kan være slidt op og skal skiftes ?? Hvad ??

--

Lars Engelhardt - webmaster@linkssiden.dk
Din startside: http://www.linkssiden.dk ??

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 21-09-03 11:22

"GiWeo" <giweo@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har været stoppet
>
> Den kommer bare med nogle "klik" lyde, uden at vandet begynder at

Der er sikkert luft omkring rotoren. Prøv at stoppe og starte den et par
gange, det plejer at hjælpe på min. Se evt. efter der ikke sidder skidt og
holder på rotoren.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : jabbe

Dato : 21-09-03 13:31

> Jeg har en Eheim (2224) der har svært ved at komme i gang efter den
> har været stoppet
> Den kommer bare med nogle "klik" lyde, uden at vandet begynder at
> cirkulere - men kun en gang i mellem.

Som Christian siger det kan være luft, jeg ved godt den er noget stor men
jeg har held med at ryste min voldsomt så luften bliver suget ud, og ikke
lægger sig i toppen hvor rotoren ikke kan suge det fra...

Ellers kan det være i indsugningen at der er luft(højeste punkt på
indsugningen)

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Morten Nielsen

Dato : 25-09-03 08:13

Hejsa!
Som de andre skriver, så er det højst sandsynligt luft i pumpen...

Man kan også bruge tricket med at "sætte tryk" på indsugning. Dvs. tage en
vandslange og sprøjt ind i pumpen (som er tændt...), til der kommer vand ud
i den anden ende... Herved skulle luften gerne være væk.
Så skal man bare sørge for at der ikke kommer nyt luft ind i pumpen, inden
man sætter den i vandet...

Mvh Morten Nielsen

Fra : jabbe

Dato : 25-09-03 16:09

> [...]
> i den anden ende... Herved skulle luften gerne være væk.
> Så skal man bare sørge for at der ikke kommer nyt luft ind i pumpen, inden

Hmmm den tror jeg nu ikke lige pumpen har specielt god af.....
Du presser jo rotor bladene den anden vej af hvad punpen gerne vil og det
vil jeg efter min mening ødelægge lejret....

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-09-03 21:57

jabbe wrote:

> Hmmm den tror jeg nu ikke lige pumpen har specielt god af.....
> Du presser jo rotor bladene den anden vej af hvad punpen gerne
vil og
> det vil jeg efter min mening ødelægge lejret....

Disse pumper er vist centrifugalpumper, som virker lige godt
begge veje. Roteren starter i en tilfældig retning ved start, og
vand der drives gennem pumpen vil ikke rotere rotoren
overhovedet. Iøvrigt skal vandet jo drives i pumperetningen, ikke
mod den.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Fra : jabbe

Dato : 27-09-03 09:15

> [...]
> vand der drives gennem pumpen vil ikke rotere rotoren
> overhovedet. Iøvrigt skal vandet jo drives i pumperetningen, ikke

Det kan godt være du har fat i noget der...

Men egentlig tror jeg ikke det hjælper noget for luften ligger over det
punkt hvor pumpen guger vand in inde i filtert...

Fra : jabbe

Dato : 27-09-03 09:50

> punkt hvor pumpen guger vand in inde i filtert
Suger Ind i

Fuck jeg er en sprog spasser
Jeg må vist bytte om på lidt af tasterne så kan det være jeg får ramt
rigtigt..:)

Fra : Ib Madsen

Dato : 27-09-03 00:36

Som skrevet kan det være luft i pumpen eller at der kommer falsk luft ind et
eller andet sted, prøv at sætte udstrømmeren ned i en spand og lad pumpen
køre indtil luften er ude. Slanger og andre steder hvor der kan sidde skidt
skal selvfølgelig renses. Hvis dette ikke hjælper er der højst sansynligt af
magneten ikke sidder ordentligt fast til rotoren.Hold i rotorbladende og
prøv at dreje magneten, kan den køre helt rundt uden stop, er den gået løs.
Hvis der er løs så lim den eller køb en ny.
Hilsen
Ib Madsen
Dyrehandler Odense
66 12 42 80

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 27-09-03 13:26

Min eheim kan ikke starte med mindre jeg fylder indtag slangen med vand så
kører den i første hug for så suger den ikke luft men vand ind. Ellers prøv
at få sug på der hvor vandet skal komme ud det plejer at hjælpe.

Sikre dig at du har samlet den korekt. Hvis ikke noget hjælper må du ta det
på garantien.

Mvh Tina

Fra : jabbe

Dato : 27-09-03 14:11

> [...]
> at få sug på der hvor vandet skal komme ud det plejer at hjælpe.
>
> Sikre dig at du har samlet den korekt. Hvis ikke noget hjælper må du ta

Der var faktisk en gut for noget tid siden der var kommet til at bytte om på
indsugning og udblæsnings studserne og han kunne heller ikke få det til at
funke...
Kan ikke lige huske hvem det var og det er vel heller ikke nødvendigt at
vide...
Men det kunne jo også være problemet....:)