Skiftende baggrundsfarve i en tabel v. CSS
Fra : Jint

Dato : 20-09-03 20:17

Halløjsa.

Jeg har lidt broblemer med at sætte en tabel op...
Jeg vil have sådan at baggrundsfarven skifter i de forskellige celler.
F.eks. hver anden celle har én farve, og de andre en anden...
Det skal ikke være noget med at man skal ind og ændre 'class' hver gang man
tilføjer en celle mere
Her har jeg vist det grafisk: http://www.jint.dk/test/tabel.gif

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 20-09-03 21:02

Jint wrote:

> Jeg vil have sådan at baggrundsfarven skifter i de forskellige
> celler. F.eks. hver anden celle har én farve, og de andre en
> anden...

Det bør helt klart gøres med CSS og klasser.

> Her har jeg vist det grafisk: http://www.jint.dk/test/tabel.gif

Prøv noget i den her stil:

tr th {
   background-color: #ccc;
}

tr td {
   background-color: #ddd;
}

tr.foo td {
   background-color: #fff;
}

<th>Headerceller har en grå baggrund.</th>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-03 21:37

Anders Thorsen Holm skrev:

> tr th {

[...]

> tr td {

Hvorfor ikke blot:

th{ } og td{ } ?

Det eneste sted tabelcelleelementer (td, th) kan forekomme er i
tabelrækkeelementet (tr).

> tr.foo td {

Her giver det til gengæld mening.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 20-09-03 22:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvorfor ikke blot:
>
> th{ } og td{ } ?
>
> Det eneste sted tabelcelleelementer (td, th) kan forekomme er i
> tabelrækkeelementet (tr).

Tja, tjoe ... det har du da helt ret i. Det må tilskrives gammel vane
og måske også for at klargøre, hvorledes den næste regel fungerer:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-03 22:02

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev

> <th>Headerceller har en grå baggrund.</th>

Det giver en stribet effekt. Jeg forstod spørgsmålet sådan, at Jint ønskede
et skakbrætmønster. Det fordrer, at baggrundsfarven skal defineres i mindst
hver anden celle plus i hver række.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 20-09-03 22:24

Erik Ginnerskov wrote:

> Det giver en stribet effekt. Jeg forstod spørgsmålet sådan, at
> Jint ønskede et skakbrætmønster. Det fordrer, at baggrundsfarven
> skal defineres i mindst hver anden celle plus i hver række.

Da ikke, hvis han ønsker, det skal se ud som på billedet:

Fra : Jint

Dato : 20-09-03 23:27

Det er vist mig der ikke har udtrykt mig klart nok...
Ikke noget skakbræt her, men blot som på billedet... Rækker, ikke celler som
jeg kom til at skrive.

Jeg syntes bare jeg så et lille script engang, som gjorde det at den
skiftede farve for hver række. Dvs. hvis der bliver tilføjet en ny række, så
får den automatisk den næste baggrundsfarve. Kunne f.eks skifte mellem:
#DDDDDD & #EEEEEE

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-03 21:42

Jint skrev:

> Jeg vil have sådan at baggrundsfarven skifter i de forskellige
> celler. F.eks. hver anden celle har én farve, og de andre en
> anden...

I det grafiske eksempel du har givet ser det ud som om at farven
kun skal skiftes rækkevis (skifter man cellevis farve får man et
skakbræt).

> Det skal ikke være noget med at man skal ind og ændre
> 'class' hver gang man tilføjer en celle mere

Beklager, men det er eneste brugbare metode (jeg forudsætter at du
mener række når du skriver celle).

Hvis tabellen genereres via et script kan klassetildelingen
automatiseres. I asp.net kan man fx lave de skiftende farver i
servergenererede lister ved hjælp af ItemStyle og
AlternatingItemStyle. Men det har ikke noget med html og css at
gøre - når html-koden genereres indeholder hver række oplysning om
hvilken farve (evt. hvilken css-klasse) den skal have.
--
Jens Gyldenkærne Clausen