Faveicon
Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-09-03 16:19

Hej med jer...

Jeg har et problem jeg ikke kan løse, mit faveicon virker ikke på
alle sider.

På denne side virker det: http://www.webster.1go.dk

Men det virker ikke på den her:
http://www.webster.1go.dk/test.php

Kan det være fordi, at endelsen hedder .php? Ikonet bliver ellers
hentet samme sted fra.

Håber I kan hjælpe... På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lobais

Dato : 17-09-03 16:39

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Men det virker ikke på den her:
> http://www.webster.1go.dk/test.php
>
> Kan det være fordi, at endelsen hedder .php? Ikonet bliver ellers

Må jeg have lov at gætte på, at du bruger MSIE? Den viser nemlig kun
favicon'et når sider er tilføjet til bogmærkerne. Jeg kan udemærket
se iconet på begge sider.

Fra : Villum Sejersen

Dato : 17-09-03 16:39

Lasse Jensen wrote:

> Jeg har et problem jeg ikke kan løse, mit faveicon virker ikke på
> [...]

Det virker begge steder. Jeg fik den blå pil med i allerførste forsøg på
begge de to sider (Opera 7.11 w2k)

> Kan det være fordi, at endelsen hedder .php? Ikonet bliver ellers
> hentet samme sted fra.

Nok ikke, da det rent faktisk virker. Med hvilken version af hvilken
browser under hvilket operativsystem?

Huskede du at tømme browsercachen da du testede? Under udvikling er en
god idé at sætte de to almindelige no-cache meta-tags ind i
head-sektionen! Så er der da en chance for at man ikke bliver snydt af
lige det:

Ifølge artiklen på html.dk, http://www.html.dk/artikler/00002 bør du
kalde din ikon favicon.ico og placere den i roden af dit site. Altså
ikke noget e inde i navnet!

--
med venlig hilsen Villum Sejersen
http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-09-03 19:41

Villum Sejersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nok ikke, da det rent faktisk virker. Med hvilken version af hvilken
> browser under hvilket operativsystem?

Jeg bruger IE6, Windows XP Professional.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-09-03 22:02

Villum Sejersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Huskede du at tømme browsercachen da du testede?

Skal jeg bare tømme mappen cookies?

> Ifølge artiklen på html.dk, http://www.html.dk/artikler/00002 bør du
> kalde din ikon favicon.ico og placere den i roden af dit site. Altså
> ikke noget e inde i navnet!

Jeg har nu rettet det til favicon.ICO, og jeg har placeret det i roden, men
det virker stadig ikke

Andre forreslag?

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-09-03 22:07

"Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Skal jeg bare tømme mappen cookies?

Du skal tømme mappen med 'midlertidige filer'.
Det gør du i IE under Funktioner -> Internetindstillinger -> Knappen '"Slet
filer ..."

Prøv evt. at bruge små bogstaver i ico.

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-09-03 22:22

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du skal tømme mappen med 'midlertidige filer'.
> Det gør du i IE under Funktioner -> Internetindstillinger -> Knappen '"Slet
> filer ..."

Okay, det har jeg nu gjort.

> Prøv evt. at bruge små bogstaver i ico.

Det har jeg nu også gjort, og ved du hvad? Det virker sgu stadig ikke

Andre foreslag?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-09-03 06:41

Lasse Jensen wrote:
> Det har jeg nu også gjort, og ved du hvad? Det virker sgu stadig ikke

Det virker nydeligt i Mozilla hos mig, men selv ikke med favorit (det er
et krav at lige præcis den side er favorit, ikke 'bare' en side med
samme ikon! ) og gentagne trækken-ikonet-ned-i-dokumentet kan jeg få
ikonet frem i MSIE 5.5

Som jeg skriver på <http://html-faq.dk/1015.asp>
(html-faq.dk - Favicon - billede i adresselinien)
så har Explorer desværre sin egen vilje på det område, og de har (endnu
mere desværre) åbenbart ikke fundet ud af at gøre det mere stabilt endnu.

> Andre foreslag?

ja - det er en ico-fil, ikke hverken png eller bmp som er renamet - ikke?

Du bruger:
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico">

Jeg bruger som regel
<link rel="icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">
<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">

i stedet for - det er dobbeltkonfekt, det burde ikke være nødvendigt osv
osv, men når browseren er buggy må man jo gøre så meget som muligt for
at komme igennem tågen

mvh og pøj pøj

Jesper Brunholm

PS. der er vist ikke nogen af ovenstående råd som ikke kan findes ved at
rode lidt tilbage i gruppen med groups.google.com

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-09-03 15:48

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> ja - det er en ico-fil, ikke hverken png eller bmp som er renamet - ikke?

Jo jo, det er en .ico fil. Den er genereret i et ikon program. Desuden kan man
jo godt se det i Mozilla, Opera...

> [...]
> <link rel="icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">
> <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">

Så jeg skal altså sætte begge "koder" ind på siden. Så burde der være større
chance for det virker, eller hvad?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-09-03 21:29

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg bruger som regel
> <link rel="icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">
> <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">

Selvom jeg har gjort på samme måde som dig, kan jeg bare simpelthen ikke få
skidtet til at virke

Der er vel efterhånden tømt for ideer herinde, ikke?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-09-03 09:15

Lasse Jensen wrote:

> Selvom jeg har gjort på samme måde som dig, kan jeg bare simpelthen ikke få
> skidtet til at virke

Det kan jeg ikke se du har, men du har nok 'rettet tilbage'
efterfølgende ?

> Der er vel efterhånden tømt for ideer herinde, ikke?

Nej - prøv at se på

http://www.garion.dk/webdesign/test/index2.html

Træk adresselinien ned i dokumentet et par gange - det virker nydeligt i
min MSIE 5.5

Jeg har taget din kode og rodet lidt med - i lang tid virkede det slet
ikke i Explorer, så satte jeg link ind til html.dks favicon i stedet -
det virkede stadig ikke. SÅ fjernede jeg de der no-cache koder (eftersom
explorer skal have favicon i cache for at det virker...) - og SÅ virker
det - med html.dk's favicon.

type="image/x-icon" er ikke nødvendigt, men jeg vil foreslå at bruge det
alligevel.

Jeg kan stadig ikke få det til at virke med dit ikon, jeg tror der er
noget galt med det.

Hvis man bruger linket på min side til www.html.dk/favicon.ico - får man
et fint ikon. Det samme gør sig ikke gældende for dit, så enten er der
en serverblokering for at servere billedet rent, eller også er der en
mindre fejl i billedet som Explorer ikke kan greje - prøv at lave det en
gang til.

Jeg håber at det hjælper

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-09-03 22:11

Villum Sejersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Er de ikke forkerte?

De validerer i hvert fald ikke. Jeg bliver nødt til at fjerne /, før de
validere. Må man godt det?

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-09-03 22:20

> Villum Sejersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Er de ikke forkerte?

Nej. Ikke efter xhtml 1 standarden.

> De validerer i hvert fald ikke. Jeg bliver nødt til at fjerne /, før de
> validere. Må man godt det?

Ja, hvis du bruger html 4 (eller lign. doc-type).

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-09-03 22:24

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, hvis du bruger html 4 (eller lign. doc-type).

Jamen, så vil jeg fjerne dem

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-09-03 17:30

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> posting:

>Men det virker ikke på den her:
>http://www.webster.1go.dk/test.php

Virker fint i Opera, men udover det: Hvis det var mig, ville jeg nok
vælge en transperant baggrund. Det andet ser kikset ud, IMO, når man
ikke ser det på hvid baggrund. Se
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/ico.gif

--
What is life, except excuse for death,