html, wml og mobilos
Fra : Bo Dudek

Dato : 17-09-03 14:08

Hejsa

Jeg har et website, hvor en del af dette skal kunne vises på en
mobilos, og derfor skal jeg have lavet det lidt lettere. Jeg har
kigget lidt på wml, og umiddelbart ser det ud til at være til at gå
til, men samtidig har jeg fundet ud af, at f.eks. min SonyEricsson
T68i sagtens kan 'læse' almindelig html.

Er der nogen, der har en idé om, om det kræver noget specielt af
mobilosen for at kunne læse html? For hvis ikke det gør det, så vil
jeg jo klart hellere lave de lettere sider til mobilos'er i regulært
html.

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 17-09-03 14:23

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote in

> [...]
> mobilosen for at kunne læse html? For hvis ikke det gør det, så vil
> jeg jo klart hellere lave de lettere sider til mobilos'er i regulært

Der kræves en browser der kan klare html (sjovt nok). Det er der sikkert i
de fleste nye telefoner (m. farveskærm), men hvis du vil nå ud til et
større antal mennesker skal du have fat i gode gamle wap wml.

Det er ikke så svært endda

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-09-03 15:17

[...]

> [...]
>de fleste nye telefoner (m. farveskærm), men hvis du vil nå ud til et
>større antal mennesker skal du have fat i gode gamle wap wml.

næh, jeg synes egentlig heller ikke, at det ser så voldsomt svært ud..
ehm.. og jeg plejer faktisk at 'hardcode' alle mine websites.. ehm..
mit eneste 'problem' er, at jeg skal hente en del data fra en MySQL..
og normalt bruger jeg php til dette, men det bliver lidt mere
langhåret for mig, hvis jeg skal gøre det via wml.. ehm ?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 17-09-03 15:25

> [...]
> og normalt bruger jeg php til dette, men det bliver lidt mere
> langhåret for mig, hvis jeg skal gøre det via wml.. ehm ?

Nej, det er ikke så galt. Du skal bare huske at sende den rigtige
content-type (php sender text/html som default og det går ikke til wml).
Ellers skal du bare huske at du kun kan echo'e wml og ikke html.

Her er et lille eksempel:

<?php
header("Content-Type:text/vnd.wap.wml; charset=ISO-8859-1");
echo '<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>';
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN"
"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
<wml>
   <card id="card" title="Titel på siden">
   </card>
</wml>

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-09-03 21:32

[...]

> [...]
>echo '<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>';
><!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN"

vi er så enige om, at ovenstående skal puttes ind i et php dokument,
ikke? giver det i så fald ikke problemer, at der optræder et '<?' midt
i det hele?

og, forresten, når jeg skal lave links, så er der vel intet problem i,
at disse linker til php sider, så længe php siderne indeholder
ovenstående header?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 17-09-03 22:41

> vi er så enige om, at ovenstående skal puttes ind i et php dokument,
> ikke? giver det i så fald ikke problemer, at der optræder et '<?' midt
> i det hele?

Nemlig i et php dokument. Og <? er ikke et problem da det echo'es med:

Alternativt kan du slå short tags fra i din php.ini men det er ikke lige
sådan at få gjort hvis du ikke ligger på egen server.

> og, forresten, når jeg skal lave links, så er der vel intet problem i,
> at disse linker til php sider, så længe php siderne indeholder
> ovenstående header?

Jepsen depsen. Helt korrekt

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-09-03 22:55

[...]

det virker til dels.. men da jeg henter en del data fra en database,
giver det problemer, når der f.eks. ligger en <a href...> i en
databasestreng

jeg har dog fundet ud af at fjerne alle htmltags med denne her lille
fætter:

$text=ereg_replace("<([^>]+)>", "", $text);

men min mobilos brokker sig dog stadig og vil ikke vise lige præcis
denne her nyhed:

http://www.vejlekajakklub.dk/index.php?side=nyhe&id=137

hvad kan mon gøre det? jeg mener, det er da ikke parenteserne, som den
ikke fatter?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 18-09-03 08:54

> det virker til dels.. men da jeg henter en del data fra en database,
> giver det problemer, når der f.eks. ligger en <a href...> i en
> databasestreng

Ja, du må selvfølgelig kun bruge gyldig wml.

> jeg har dog fundet ud af at fjerne alle htmltags med denne her lille
> fætter:
>
> $text=ereg_replace("<([^>]+)>", "", $text);

Hvorfor ikke bare bruge strip_tags() ?

> men min mobilos brokker sig dog stadig og vil ikke vise lige præcis
> denne her nyhed:
>
> http://www.vejlekajakklub.dk/index.php?side=nyhe&id=137

Du skal huske at lave alle < og > om til entiteter. I dette tilfælde skal
< være &lt; og > &gt;

Fra : Bo Dudek

Dato : 18-09-03 09:32

vi er efterhånden ved at kravle over i phpgruppen ;) men ok, det
handler stadig i bund og grund på wml, som hører mere til html end
php..

[...]

>Ja, du må selvfølgelig kun bruge gyldig wml.

og strip_tags() æder mine anchors, og det er ok..

>Hvorfor ikke bare bruge strip_tags() ?

yes, fandt jeg ud af..

[...]

>Du skal huske at lave alle < og > om til entiteter. I dette tilfælde skal
>< være &lt; og > &gt;

er der andre af disse ting, som man skal være opmærksomme på?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 18-09-03 13:26

> er der andre af disse ting, som man skal være opmærksomme på?

Her er en lille liste: <http://www.w3schools.com/wap/wml_entities.asp>

Kig også på PHP's htmlspecialchars() og htmlentities()

Fra : Bo Dudek

Dato : 18-09-03 15:50

[...]

lad os lukke tråden her.. du har hjulpet mig voldsomt meget videre, og
hvis du keder dig, kan du lege lidt med resultatet på

www.vejlekajakklub.dk/wap

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 18-09-03 16:05

> lad os lukke tråden her.. du har hjulpet mig voldsomt meget videre, og
> hvis du keder dig, kan du lege lidt med resultatet på

Bare helt okay.

> www.vejlekajakklub.dk/wap

Sweet. Forresten så understøtter Opera (<http://www.opera.com>) wml fuldt
ud - bare sådan hvis du ikke vil teste med en eller anden java-applet
emulator