Skjulte bogmærker?
Fra : Palle R. Jensen

Dato : 16-09-03 22:38

Hejsa folkens!

Jeg er desværre kommet til at glemme hvordan man skjuler sin
tekst i HTML.

Hvis jeg f.eks har 2 links til tekst på siden:

<a name="tekst1"></a>
Her er en masse tekst!

<a name="tekst2"></a>
Her er mere tekst!

Hvordan er det nu man får de 2 tekster skjult, så man kun kan
læse f.eks tekst 1??

Håber der er en der ved det :)

Mvh Palle.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-09-03 22:53

Palle R. Jensen skrev:

> Jeg er desværre kommet til at glemme hvordan man skjuler sin
> tekst i HTML.

Man kan skjule på mange måder. Hvis tekst/koder blot skal væk fra
siden (og man ikke bare vil klippe det væk), kan man bruge
kommentarer:

<!-- Hverken tekst eller <strong>koder</strong> inde i kommentaren
her fortolkes af en browser -->

> Hvis jeg f.eks har 2 links til tekst på siden:

Hvis teksten også skal kunne vises igen kan du benytte javascript -
og fx fifle med position eller display-egenskaben for en tekst. En
simpel udgave der ikke kræver javascript, er at placere teksterne i
div-koder med en masse luft omkring. Det kan se fjollet ud hvis det
er på en fuld side, men det kan se fint ud i et pop op-vindue.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-09-03 22:59

Palle R. Jensen wrote:

> Jeg er desværre kommet til at glemme hvordan man skjuler sin
> tekst i HTML.

Det kan gøres med CSS

> Hvis jeg f.eks har 2 links til tekst på siden:

Jeg er ikke helt med på, hvad du vil med de links i relation til
spørgsmålet om at skjule tekst. Forstår jeg dig ret, hvis du gerne
vil holde teksten skjult, indtil der klikkes på eet af de interne
links?

I så fald skal du benytte JavaScript sammen med CSS... måske noget i
den her stil:

<ul>
<li>
<a
href="#tekst1"
onclick="document.getElementById('tekst1').style.display: 'block'">
Tekst 1</a>
</li>
<li>
<a
href="#tekst2"
onclick="document.getElementById('tekst2').style.display: 'block'">
Tekst 2</a>
</li>
</ul>

Hvis kun een tekst skal vises, og de andre holdes skjult, kan det nok
bedst betale sig at lave en funktion til det. Den kunne tage et id
som argument og så gøre den ene tekst synlig og løbe igennem
dokumentets øvrige tekster med bestemte id'er og gøre dem usynlige.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-09-03 23:17

Anders Thorsen Holm wrote:

> <a
> href="#tekst1"
> onclick="document.getElementById('tekst1').style.display:
> 'block'"> Tekst 1</a>

Ups! Erstat kolon (:) med lighedstegn (=) ovenfor og det i andet link,
så du får følgende:

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-09-03 12:22

Palle R. Jensen wrote:

> [...]
>
> <a name="tekst2"></a>
> Her er mere tekst!

> Hvordan er det nu man får de 2 tekster skjult, så man kun kan

Der er flere løsninger - en med javascript, som flere nævner.

En anden med simpel html - hvis du lægger tingene med 800px afstand til
hinanden vil de sjældent blive set samtidig.

Den tredje er det nyeste lækre CSS3:
<http://www.w3.org/Style/Examples/007/target.html>

- som desværre ikke understøttes ret bredt endnu, og fx ikke af MSIE...

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>