samme topmenu på alle sider.. HJÆLP!!!!!!
Fra : sara

Dato : 14-09-03 12:12

Hej HTML-brugere.
Jeg håber at i kan hjælpe...
Jeg er ved at lave en hjemmeside med ca. 20 undersider, men jeg
syntes at jeg er træt af at hver gang jeg skal rette en knap,
skal jeg ind på alle siderne og rette det
Er der en af jer som ved om eller hvordan jeg kan lave tpomenuen
seperat og så nøjes med at ligge en stump kode ind på alle
siderne, sådan så at jeg kun behøver at rette et sted...

1000000 Tak

Sara

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 14-09-03 12:21

"sara" <mail@miss-sara.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en af jer som ved om eller hvordan jeg kan lave tpomenuen
> seperat og så nøjes med at ligge en stump kode ind på alle
> siderne, sådan så at jeg kun behøver at rette et sted...

Hvis dit webhotel understøtter php, kan du evt gøre sådan:

<?php
require("menu.html");
?>

Det bruger jeg på min side.

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : JesperT

Dato : 14-09-03 12:43

> Hvis dit webhotel understøtter php, kan du evt gøre sådan:

> <?php
> require("menu.html");
> ?>
>
> Det bruger jeg på min side.
>
> Hygge
> Søren Steinmetz

Det kan jeg nu ikke få til at virke!!!

Jesper

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 14-09-03 12:45

JesperT wrote:

> Det kan jeg nu ikke få til at virke!!!

Jaså? Jeg benytter ellers selv denne teknik til min hjemmeside med
glimrende resultater. Hvad gør du, og hvad går der galt?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Britt Malka

Dato : 14-09-03 16:03

On Sun, 14 Sep 2003 13:42:55 +0200, "JesperT"
<jesperthorup@stofanet.dk> wrote:

>Det kan jeg nu ikke få til at virke!!!

Mange steder skal filtypen hedde .php i stedet for .html for at det
virker.
Britt Malka

Få Tips & Tricks og ny inspiration - Vind Malka-hæfte fra Libris - www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-03 08:48

Britt Malka skrev:

>Mange steder skal filtypen hedde .php i stedet for .html for at det
>virker.

Sådan kan man ikke sige.

Hvis man laver en side med PHP-programmering, skal den hedde .php
til efternavn for at virke.

Hvis der ikke er PHP-programmering i den, men kun HTML, vil det
virke med efternavnet .php selv om det er at gå over åen efter
vand.

Og hvis der er en andet end HTML og PHP, går det i fisk med det
efternavn.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-03 09:01

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis man laver en side med PHP-programmering, skal den hedde
> .php til efternavn for at virke.

Serveren skal også lige understøtte PHP - hvis ikke er filtypen
temmelig ligegyldig.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 14-09-03 12:44

sara wrote:
> Er der en af jer som ved om eller hvordan jeg kan lave tpomenuen
> seperat og så nøjes med at ligge en stump kode ind på alle
> siderne, sådan så at jeg kun behøver at rette et sted...

Jeg kan se, du har sendt dit indlæg fra HTML.dk, så hvorfor ikke tage
et kig på deres lille SSI-tutorial:

   <http://www.html.dk/tutorials/ssi/>

Den omhandler lige præcis det, du er ude efter.

Fra : JesperT

Dato : 14-09-03 12:50

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/
>
> Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!

Dette virker for mig:
<!--#include file="menu.html"-->

Jesper

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 14-09-03 12:55

JesperT wrote:

[snip stort citat]

> Dette virker for mig:
> <!--#include file="menu.html"-->

Og det skal med rette bemærkes, at man først ser effekten, når filerne
er uploadet til serveren, hvorfor jeg henviste Sara til førnævnte
tutorial.

I øvrigt behøver du ikke at citere hele mit indlæg med citater,
signatur og det hele for at komme med et 4-5 liniers indlæg:

   <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : sara

Dato : 14-09-03 14:45

Det kan godt være at det er mig men jeg kan ikke få det til at
virke..
Sådan som jeg forstår det:
Jeg gemmer min side som, Index.shtml, og inde i den indsætter jeg koden:
<!--#include file="menutop.html"-->

er det mig der er helt væk fra vinduet eller.....

Fra : jopa

Dato : 14-09-03 14:48

> [...]
> koden: <!--#include file="menutop.html"-->
>
> er det mig der er helt væk fra vinduet eller.....

Næ da men først konstater om du kan køre PHP hos din hoster.
Har du prøvet at gemme som PHP ?

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 14-09-03 14:57

"jopa" <jopa@c.dk> skrev i en meddelelse news:bk1rip$ln1$1@sunsite.dk
> "sara" <mail@miss-sara.dk> skrev i en meddelelse og oversete det
væsentlige

Ups havde ikke lige bemærket at det var ssi
sorry

Fra : sara

Dato : 14-09-03 15:19

DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER
!!DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER
!!

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Nu skal jeg bare forstå hvad det skete..

10000000 tak allesammen....

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 14-09-03 15:25

sara wrote:

> DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET
> VIRKER !!DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER !! DET VIRKER
> !! DET VIRKER !!

Jøsses.

> 10000000 tak allesammen....

Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne citere lidt af det
indlæg, du svarer på: <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Som dit indlæg fremtræder nu, er det nemlig ikke umiddelbart til at se,
hvad det er, der virker. Det er ikke alle, der benytter HTML.dk til at
poste indlæggene til denne gruppe, så de vil ikke se indlæggene
sorteret kronologisk i den fine træstruktur.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 14-09-03 14:50

sara wrote:

> Det kan godt være at det er mig men jeg kan ikke få det til
> at virke..

Nu har du vel uploadet til serveren, ikke? Det virker nemlig ikke
lokalt.

> Jeg gemmer min side som, Index.shtml, og inde i den indsætter jeg
> koden: <!--#include file="menutop.html"-->

Pas på med store bogstaver i filnavne!

> er det mig der er helt væk fra vinduet eller.....

Enten understøtter din webserver ikke SSI, eller også skal filerne have
en anden extension. Prøv at kalde din index-fil for "index.shtm".

Fra : sara

Dato : 14-09-03 15:39

Problem B...
Hvorfor kan jeg ikke se menuen på siden på min pc, men kun på internettet
når jeg har oploaded ????

Kan jeg få det at se på min pc, så jeg kan se hvordan det ser ud, når jeg
arbejder på siden..

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 14-09-03 15:52

sara wrote:

> Hvorfor kan jeg ikke se menuen på siden på min pc, men kun på
> internettet når jeg har oploaded ????

Fordi <!--#include file="menutop.html"--> fungerer på den måde, at
der sendes besked til serveren om at hente indholdet fra filen
"menutop.html" og sætte det sammen med indholdet fra en anden fil.
SSI står jo også for Server Side Includes. Det står altsammen nævnt
i den tutorial, jeg henviste til:

   <http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion1.asp>

> Kan jeg få det at se på min pc, så jeg kan se hvordan det ser ud,
> når jeg arbejder på siden..

Du kunne forsøge at installere Apache (en web-server) på din
computer.

   <http://html.dk/tutorials/ssi/lektion2.asp>
   <http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer/>

Der er sikkert nogle andre her i gruppen, der kan vejlede dig videre
omkring dette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-03 15:54

sara skrev:

>Hvorfor kan jeg ikke se menuen på siden på min pc, men kun på internettet
>når jeg har oploaded ?

Nu ved jeg ikke om du har brugt SSI eller PHP, men det er sådan
set lige meget. Begge dele er nemlig noget der skal afvikles på
en webserver, og det kører du formodentlig ikke med derhjemme.

>Kan jeg få det at se på min pc, så jeg kan se hvordan det ser ud, når jeg
>arbejder på siden.

Ja, du kan sætte f.eks. Apache op som arbejdsserver (altså uden
at sætte den til nettet), og så skal du installere SSI eller PHP.
Men personligt synes jeg faktisk det er lettere at smide filerne
ud på min hjemmeside og så teste det derfra.

Jeg har haft en Apache kørende, og det er sådan set nemt nok.

--
Bertel

Fra : sara

Dato : 14-09-03 16:12

10000000 tak for hjælpen..

Fra : Olav Noksagt

Dato : 15-09-03 11:07

sara skrev:

> 10000000 tak for hjælpen..
>
> sara

Hvilken hjælp?

Olav

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-09-03 15:22

sara skrev:

> Jeg gemmer min side som, Index.shtml.

Hvad er der med det der shtml?

Virker det kun, hvis man gemmer filen som .shtml???

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 15-09-03 17:12