Problemer med print.css
Fra : Britt Malka

Dato : 13-09-03 17:14

Godaften

Jeg har et lille, simpelt dokument, som jeg gerne vil lave en
print.css til. Af en eller anden grund laver den en tom side først og
dernæst en side med teksten. Problemet ligger sandsynligvis i
html-dokumentet, men jeg kan ikke se, hvor det er.

Her er html-dokumentet:

<head>
   <title>Britts css-test</title>
<link rel="stylesheet" href="style/print.css" type="text/css"
media="print">
<link rel="stylesheet" href="style/britt.css" type="text/css"
media="screen">
</head>

Her er mit print stylesheet:

..menu {
display: none;
visibility: hidden;
}
..menuover1 {
width: 130px;
border-right: 1px dotted #E2E2E2;
font-size: 12px;
color: white;
font-family: arial, verdana;
background-color: #58B322;
text-align: left;
margin-right: 1px;
text-indent: 2px;
word-spacing: 1px;
}
..main {
margin-left: 10px;
margin-right: 10px;
width: 500px;
text-align: left;
height: 100%;
font-size: x-small;
font-family: arial, verdana;
line-height: 1em;
}

..textmain {
font-size: x-small;
font-family: arial, verdana;
line-height: 17px;
margin-right: 10px;
margin-left: 10px;
}

Er der nogen, der kan give mig et hint om, hvorfor den laver to sider?

Jeg har uploadet det til http://www.malka.it/home/britt/britt.html
Britt Malka

Få Tips & Tricks og ny inspiration - Vind Malka-hæfte fra Libris - www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

Fra : Bo Christensen

Dato : 13-09-03 23:46

"Britt Malka" <foxi@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> Godaften
> Er der nogen, der kan give mig et hint om, hvorfor den laver to sider?

Hej Britt.

Rent intuitivt (uden at kunne forklare det på dette sene tidspunkt) vil jeg
sige; fjern "height: 100%;" i print.css.

Mvh.

Bo.

Fra : Britt Malka

Dato : 14-09-03 10:05

On Sun, 14 Sep 2003 00:45:30 +0200, "Bo Christensen"
<xmail@fjerndette.post.cybercity.dk> wrote:

>Rent intuitivt (uden at kunne forklare det på dette sene tidspunkt) vil jeg
>sige; fjern "height: 100%;" i print.css.

Ja! Sørme! Hvis du kan sige mere om det, hvis du er mere vågen, så vil
jeg med glæde lytte

Eller er det så enkelt, at når man sætter .main til at være 100% i
udskriften, så fylder den også 100% nemlig en side?

Hvorfor gør den det så ikke på skærmen?

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-09-03 16:07

> [...]

> media="print">
> <link rel="stylesheet" href="style/britt.css" type="text/css"

Jeg vil anbefale at du bytter om på de 2 linier så media="print"
kommer til sidst. Se i øvrigt http://html-faq.dk/2012.asp

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 22-09-03 12:26

On Tue, 16 Sep 2003 17:07:23 +0200, "Allan Vebel" <nospam@vebel.dk>
wrote:

>Jeg vil anbefale at du bytter om på de 2 linier så media="print"
>kommer til sidst. Se i øvrigt http://html-faq.dk/2012.asp

Tak for linket til den gode faq. Hvilken betydning har det at bytte om
på de to linjer?

Hvilken rækkefølge skal alle de andre muligheder, "braille" osv.
sættes i?
Britt Malka

Få Tips & Tricks og ny inspiration til hjemmesiden m.m. - www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-03 17:30

Britt Malka skrev:

> Tak for linket til den gode faq. Hvilken betydning har det at
> bytte om på de to linjer?

Det har ingen betydning i de fleste moderne browsere. Når der er
brugt media="print" hhv. media="screen" på de to link-angivelser,
må en browser ikke benytte begge ark på en gang (den skal benytte
screen-udgaven til skærmvisning og print-udgaven til udskrifter).

Men nogle ældre browsere forstår ikke media-reglerne korrekt -
derfor kan rækkefølgen have betydning. Hvis siden her:
<http://www.codestyle.org/css/media/print-BrowserSummary.shtml>
- står til troende, er det dog ikke så mange browsere det drejer
sig om.

Netscape 4.7x forstår hverken media=screen eller media=print
korrekt. Bruger man print, benyttes css-definitionerne slet ikke
(hverken ved udskrift eller på skærmen), mens media="screen" både
anvendes på skærmen og ved udskrifter.

IE4.01 har det tilsyneladende omvendt. Media="screen" vises aldrig,
mens media="print" fortolkes som media="all".

Uanset hvilken rækkefølge man vil sætte de to linjer i, vil det
dermed give forkert visning i en af ovenstående browsere. Så må man
vælge hvilken browser man helst vil tage hensyn til.

Bemærk i øvrigt at fejlfortolkningerne øges dramatisk hvis man
bruger andre måder at angive medieregler på end ovenstående. Hvis
man vil have nogenlunde browserunderstøttelse på sider med
printark, skal man derfor afgjort holde sig til separate link-koder
med media-attributten som den eneste medieangivelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-09-03 23:47

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> [...]
> må en browser ikke benytte begge ark på en gang (den skal benytte
> screen-udgaven til skærmvisning og print-udgaven til udskrifter).

På den anden side, hvis alle generelle definitioner ligger i et css uden
media-definition, er det nødvendigt at have print-css lagt sidst i koden, så
de specielle print-definitioner ikke bliver overskrevet af de generelle:

<link rel="stylesheet" href="style/britt.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="style/print.css" type="text/css" media="print">

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin