[CSS] fed skrift i links = bogstavafstand?
Fra : Jane

Dato : 12-09-03 11:17

Beklager den lidt kryptiske overskrift, men jeg kan ikke helt
formulere mit spørgsmål. I kender effekten hvor et link bliver
til fed skrift når musen er over det?
I starten kunne jeg godt lide den effekt fordi det sammen med evt.
farveskift gør det meget tydeligt hvor man er lige ved at klikke.

Men fordi en fed tekst fylder mere, kan det betyde at den efter-
følgende tekst flytter sig (hvilket virker meget forstyrrende
visuelt) bare fordi man lige kom til at skubbe til musen (bruger
mest denne type links i en tekst ikke i en mneu), derfor er jeg
gået fra det.

Men jeg tænkte på blot at angive den ikke-fede tekst til at have
større bogstav-afstand så den fik samme bredde som den fede, er
der nogle som har en tommelfingerregel om hvor meget mere afstand
man skal give bogstaverne, for at opnå præcist den samme bredde
som hvis der havde været tale om fed skrift af samme skrifttype?

Syntes i det ser "dumt" ud hvis jeg øger bogstav-afstanden i det
ikke-fede link, og skal jeg bare holde mig fra den løsning?

Jane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-03 12:30

Jane skrev:

> Syntes i det ser "dumt" ud hvis jeg øger bogstav-afstanden i det
> ikke-fede link, og skal jeg bare holde mig fra den løsning?

Jeg gør. Du kan bruge understregning som hover-effekt - det ændrer
ikke på tekstflowet. I en menu hvor links ikke står i løbende tekst
kunne jeg måske godt finde på at benytte fed ved hover. Her er det
ikke nødvendigt at tage hensyn til et tekstflow.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 13:05

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i

> Jeg gør. Du kan bruge understregning som hover-effekt - det ændrer

Hvis du har et link inde i en tekst, og det ikke umiddelbart er
synligt som link, fordi det ikke er understreget før musen er
over det, syntes du så ikke det bliver svært at opdage det er
en link?

Jeg syntes det virker meningsforstyrrende for den læser som er
interesseret i teksten (og ikke har brug for at klikke på linket),
hvis linket har en alt for iøjnefaldende farve, er man så ikke
næsten tvunget til at have understregning (og derved ikke få
mulighed for at benytte det som en hover effekt) for at linket
skal være synligt som link for en bruger?

Finder du det mindre forstyrrende i en tekst hvis et ord står
med en anden farve end hvis det er understreget? Har du et tip
til hvordan man markerer et ord i en tekst som et link uden at
forstyrre den omgivende tekst mere end højst nødvendigt og dog
tage hensyn til evt. farveblinde brugere?

Jane

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-03 13:27

Jane skrev:

> [...]
>synligt som link, fordi det ikke er understreget før musen er
>over det, syntes du så ikke det bliver svært at opdage det er

Jo, det synes jeg er en skidt løsning.

>Jeg syntes det virker meningsforstyrrende for den læser som er
>interesseret i teksten (og ikke har brug for at klikke på linket),
>hvis linket har en alt for iøjnefaldende farve

Jeg kobler som regel min egen standardvisning på og overstyrer
hjemmesidens. Det giver sort skrift på en meget lys gul baggrund.
Ubrugte links er røde, og brugte links er blå. Linkene træder
meget tydeligt frem, og sådan foretrækker jeg det.

Hovereffekter virker forvirrende på mig. Jeg syntes at det var
sjovt at lege med da jeg opdagede muligheden, men jeg vil ikke
bruge det i en normal sammenhæng.

>Finder du det mindre forstyrrende i en tekst hvis et ord står
>med en anden farve end hvis det er understreget?

En understregning synes jeg ikke er tydelig nok.

>Har du et tip til hvordan man markerer et ord i en tekst som et link uden at
>forstyrre den omgivende tekst mere end højst nødvendigt og dog
>tage hensyn til evt. farveblinde brugere?

Dem har jeg ikke tænkt på, men husk dels at det ikke er alle
farver de ikke kan kende fra hinanden, og dels at dem de ikke kan
skelne fra hinanden, alligevel ikke ser ens ud. Du kan forestille
dig at de f.eks. ikke kan afgøre hvad der er grøn og hvad der er
rød, men de kan godt se at de to farver ikke er ens (tænk f.eks.
på forskellige nuancer af grå).

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 14:49

Bertel Lund Hansen skrev i

> dig at de f.eks. ikke kan afgøre hvad der er grøn og hvad der er
> rød, men de kan godt se at de to farver ikke er ens (tænk f.eks.
> på forskellige nuancer af grå).

Der var en den anden dag i en af grupperne som smed det her link
fra sig, som jeg blev ret begejstret for og gerne deler med dig:
http://colorfilter.wickline.org/
Jeg bruger "quick check for all forms for colorblindness" og så
sørger jeg som regel for at understrege links.

Men jeg har også det princip at mine frembringelser skal være til
at læse uden det css som hører til, for at respektere de som bruger
en browser uden css, eller som dig vælger at benytte en anden css.

Jane

Fra : Thomas Dybdahl osv

Dato : 12-09-03 15:01

> Har du et tip
> til hvordan man markerer et ord i en tekst som et link uden at
> forstyrre den omgivende tekst mere end højst nødvendigt og dog
> tage hensyn til evt. farveblinde brugere?

Hvad med at ændre baggrunds farven?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 15:13

Thomas Dybdahl osv skrev i <news:bjsji5$l94$1@sunsite.dk>:

> Hvad med at ændre baggrunds farven?

Det syntes jeg næsten er det værste. En firkantet baggrunds
klump kommer til at se for stor ud på "sempe" delen af
Eksempel? Jeg kunne måske finde på det i hover, men ikke inde
i en tekst hvor linket skulle forstyrre så lidt som muligt.
Men hvis du har et link til en side hvor det optræder på
en diskret måde vil jeg gerne se det.

Jane

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-09-03 15:36

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in

> [...]
> i en tekst hvor linket skulle forstyrre så lidt som muligt.
> Men hvis du har et link til en side hvor det optræder på

Du kan prøve med lyse farver. Jeg ændrer baggrundsfrave ved hover på
<http://www.solitude.dk/>

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 16:11

Andreas Haugstrup Pedersen skrev i <news:Xns93F4A934DF1FAusenetsolitudedk@
130.225.247.90>:

> Du kan prøve med lyse farver. Jeg ændrer baggrundsfrave ved hover på
> <http://www.solitude.dk/>

Det ser fint ud, men jeg kan se at du vælger kun at have det
på hover og nøjes med den stiplede i teksten.

a, div#menu p.small a {
/* Normal links */
color:blue;
text-decoration:none;
border-bottom:1px dashed #39c;
}
Jeg var ikke lige opmærksom på at man kunne definere en
anden farve for linjen end selve teksten i linket, det er
afgjort noget jeg kunne bruge engang! Det er ret smart.

Jeg har en mørk baggrund så en lys baggrund på et link vil
være meget synlig (og i hover er det som regel fint at jeg
laver det om til hvid tekst så linket lyser op). Men en
streng i en fancy farve er jeg helt med på.

Takker for inspirationen.

Jane

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 12-09-03 16:50

> Jeg var ikke lige opmærksom på at man kunne definere en
> anden farve for linjen end selve teksten i linket, det er
> afgjort noget jeg kunne bruge engang! Det er ret smart.

Jeps, jeg er selv ret glad for det.

> [...]
> laver det om til hvid tekst så linket lyser op). Men en
> streng i en fancy farve er jeg helt med på.

Det var så lidt. I samme tråd vil jeg lige pege på Jonas'
<http://verture.net/>. Han har nemlig lavet en lille genistreg: Ubesøgte
links har en rød understregning, hover har en grå, prikket understregning og
besøgte links har en grå understregning. Jeg er en stor fan. Jeg synes det er
en elegant og flot måde at gøre tingene på.[1]

[1] Dette indlæg er betalt af Jonas.

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 19:25

> Det var så lidt. I samme tråd vil jeg lige pege på Jonas'
> <http://verture.net/>. Han har nemlig lavet en lille genistreg:

Det havde jeg ikke set fordi jeg ikke havde nogle besøgte links
- du har ret det er super smart. Normalt kan jeg ikke lide at
links skifter farve når de er besøgte (dødirriterende hvis man
er på et bibliotek eller deler computer med andre), men jeg vil
være helt med på at stregen kan skifte.

> [1] Dette indlæg er betalt af Jonas.

I kan dele roserne.

Jane

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-09-03 14:11

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:

> [...]
> besøgte links har en grå understregning. Jeg er en stor fan. Jeg synes det er
> en elegant og flot måde at gøre tingene på.[1]

Takker.

> [1] Dette indlæg er betalt af Jonas.

Kontant eller på kort? (:

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 14-09-03 01:33

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote in

> Kontant eller på kort? (:

Du kan skamrose mig i et offenligt forum på et senere tidspunkt

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 12-09-03 13:07

Jeg har leget lidt med det:

a {
letter-spacing: 2px;
}

a:hover {
font-weight: bold;
letter-spacing: 1px;
}

body {
font: normal normal 11px verdana;
}

test test <a href="teset.html">test.html</a> test test

Det ser meget dumt ud efter min mening. Linket bliver alt for "SE
MIG"-agtigt.

Enig!

--
Jens Gregersen
Ved mail, fjern pr0n'et i min mailadresse

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-03 13:40

Jane skrev:

> [...]
> er synligt som link, fordi det ikke er understreget før musen
> er over det, syntes du så ikke det bliver svært at opdage det

Jo - det er ikke godt. Links skal være til at få øje på - men helst
ikke virke forstyrrende. Det er ikke altid let.

> Finder du det mindre forstyrrende i en tekst hvis et ord står
> med en anden farve end hvis det er understreget?

Ja. Understregning er en fremhævning i sig selv (omend den ikke
bruges så meget). En farvemarkering er i mine øjne "blødere".

> Har du et tip
> til hvordan man markerer et ord i en tekst som et link uden at
> forstyrre den omgivende tekst mere end højst nødvendigt og dog
> tage hensyn til evt. farveblinde brugere?

Jeg har en gang set en løsning hvor links blev fremhævet når man
trykkede alt-tasten ned (det kunne man så læse på siden). Jeg kan
ikke huske hvordan det var lavet.

En anden mulighed er at benytte stiplet understregning - det virker
ikke fremhævende i teksten, men er alligevel let at se.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 12-09-03 14:54

> Ja. Understregning er en fremhævning i sig selv (omend den ikke
> bruges så meget). En farvemarkering er i mine øjne "blødere".

Man kunne selvfølgelig sige at hvis folk var så farveblinde
de ikke fik øje på linket, kunne de bare havde fravalgt mit css
ligesom Bertel. Eller virker det for groft?

Det kunne være interessant hvis der var en farveblind som kunne
oplyse om han/hun faktisk fravalgte css, eller brugte smutveje
som eks. at markere teksten (hos mig bliver alt markeret tekst
på en hjemmeside til hvid på lilla, og den farveblinde har vel
indstillet sin Windows (eller andet program) til at vise en
tilsvarende kombination som han/hun kan lide?

> En anden mulighed er at benytte stiplet understregning - det virker
> ikke fremhævende i teksten, men er alligevel let at se.

Det havde jeg slet ikke tænkt på. Super.

Jane