Skærme
Fijala 3554
hmm, I gør det jo ikke ligefrem lettere at~
Fra : Haar

Dato : 17-09-03 23:19

hvor var det dog fedt endelig næsten at have skrabet pengene sammen til den
nye skærm. denne gang ville jeg tage springet TFT og 20". Ok, vil jo helst
ikke snyde mig selv så smutter lige forbi Toms HW guide, aha masse nye
parametre, men ok, responstid, Dot Pitch, panel. Har det.

Og så på jagt.

Så står hun der, kærlighed ved første blik, smukke kurver, og glimrende
specs, så vidt jeg kan se. mennn, det er jo et stort skridt at tage,
specielt da vi ikke har mødt hinanden endnu, så godt lige at sikre sig hun
ikke har en dunkel fortid.

Øjensynlig ren som sne, fandt kun en review, meget positiv.

så var det jeg faldt over denne ng, og nu er jeg virkelig i tvivl.
Responstid er lige så troværdig som elastik i metermål, hele panel-tingen
hvad er det? s-ips panel eller ej, jeg har ikke hørt eller set noget andre
steder fra, at LG skifter/lyver om/ikke ved -hvilket panel der er i, har i
fundet ud af det?

Og selvfølgelig det store spørgsmål, er hun den rette?

Jeg er ikke total-gamer men lidt bliver det da til, ellers 90% kontorbrug.

/ Haar

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-09-03 02:35

> Og selvfølgelig det store spørgsmål, er hun den rette?
>
> Jeg er ikke total-gamer men lidt bliver det da til, ellers 90% kontorbrug.

Jeg vil anbefale dig, den 20' TFT, Madsen lige har bestilt - den har S-IPS,
som er det bedste panel lige nu, den er forholdsvid prisbillig af en 20'
TFT at være altså, den er veldesignet, har indbygget strømforsyning,
relativ lille repons tid på 25 ms, fylder meget lidt og har pivot funktion.

Kort sagt den rummer det hele i det halve - du får ikke mere og bedre skærm
for pengene end med denne Viewsonic Vp201b.
Pris ca. 11.000 kr incl moms.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : R-8700

Dato : 18-09-03 04:55

Hejsa

Hvad med nummeret større VP211b er der nogle der kender prisen på den ??

--

<><><><><><><><><><><><><><>

Hilsen R-8700
Slet XXX i E-mail
ICQ nr.6943693

<><><><><><><><><><><><><><>

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-09-03 12:45

> Hvad med nummeret større VP211b er der nogle der kender prisen på den ??

Viewsonic Vp211b har MVA panel og kan IKKE anbefales over Vp201b, der har
S-IPS panel.

Har du KASSEN, så vent på den kommende Nec 2180UX, der bliver en 21,3' TFT
med S-IPS panel og lav reponstid - men meget høj pris.

I Dabmark vil den sikkert ikmke kunne købes, da NEC af en mystisk grund
ikke forhandles ret mange steder, og der hvor den forhandles er den
uforholdsmæssigt meget dyrere end f.eks Viewsonic og Eizo.

Så skal du købe en Nec 2180UX, så kig på webshops i Tyskland, hvor Nec
skærme koster NØJAGTIGT det samme som tilsvarende Viewsonic skærme.

Et eksempel:

Nec 2080UX - en 20,1' S-IPS TFT skærme koster i Tyksland det samme som
Viewsonic Vp201b gør. I DK koster Viewsonic Vp201b ca. 11.000 kr - en Nec
1880UX 18' S-IPS TFT koster i DK også ca. 11.000 kr - hvad ville Nec 2980UX
så ikke koste, hvis man overhovedet kunne få den her ?

Det er til grin - men desværre er det Danmarks situation i en nøddeskal.
Vi er et lille land, og konkurrencen er derfor så lille, at der altid vil
være mærker, som kun få firmaer fører - og dermed vil de kunne tage en
sindssyg hen i vejret pris for dette mærke.

Så derfor - skal du købe NEC - så køb det i tyske webshops.
I Tyskland er NEC TFT'er regnet for almindelige gode TFT skæme - ikke noget
særligt - men herhjemme er det "uhhhh så fint" fordi prisen er skyhøj.

Jeg vil personligt i dag hellere have en Viewsonic, der indeholder samme
gode fremragende panel kvaliteter som NEC gør - og designet er flottere på
Viewsonic. Men NEC 2180UX må jeg indrømme godt kunne blive min næste TFT
skærm - da 21,3 ' er en fin str. og så med et hurtigt reagerende nyt S-IPS
panel i sig.

Nec 2180UX skulle blive lanceret i butikkerne inden jul i Tyskland - men
ellers er det svært at finde info om den. Men ved fra en en freak, der var
på cebit messen, at den var udstillet der. Så den kommer.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Haar

Dato : 18-09-03 15:18

nej, jeg har desværre ikke kassen til en Nec 2180UX, og mht tysk køb, er
der, som der har været nævnt et sted, hele problematikken med
fortrydelsesret ved px.fejl, det villle jeg ikke røre med en ildtang. de 14s
fortrydelses ret ved onlinkøb i DK er jo perfekt i den sammenhæng.

--
/ Haar
"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

> Viewsonic Vp211b har MVA panel og kan IKKE anbefales over Vp201b, der har
> S-IPS panel.

Aha godt at vide, igen meget uigennemskueligt marked, logisk set burde det
være samme skærm +1" det er lidt groft, eller muligvis bare sjusket.

Fra : Kim Correll

Dato : 18-09-03 15:26

"Haar" <xxxxBlivrig02@hotmail.com> wrote in message
> [...]
det
> være samme skærm +1" det er lidt groft, eller muligvis bare sjusket.

På Viewsonics hjemmeside kan man hente en pdf med hele deres tft-program. I
den står der, hvilket panel der sidder i de forskellige modeller.

Kim

Fra : R-8700

Dato : 18-09-03 18:33

Hejsa

Ifølge dette link har VP211B PVA display er det ringere end IPS ????

http://www.viewsoniceurope.com/data/60/RangeOverviewLCD.pdf

<><><><><><><><><><><><><><>

Hilsen R-8700
Slet XXX i E-mail
ICQ nr.6943693

<><><><><><><><><><><><><><>

Fra : Kim Correll

Dato : 18-09-03 19:55

PVA er Samsungs eget panel og har nogenlunde samme egenskaber som et MVA.

Hilsen
Kim

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-09-03 21:13

> PVA er Samsungs eget panel og har nogenlunde samme egenskaber som et MVA.
>
> Hilsen
> Kim

Nemlig - PVA er blot Samsungs pendant til MVA - og har ikke bedre
kvaliteter end MVA i samme kvalitet.

Mit gæt er, at Viewsonic Vp211 rummer samme panel som Samsung 213T - men
det er KUN et gæt.
Jeg ville ihvert fald ikke betænke mig - vil klart hellere have Vp201 end
Vp211, da Vp201 er med S-IPS panelet.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-09-03 21:15

> Ifølge dette link har VP211B PVA display er det ringere end IPS ????
>
> http://www.viewsoniceurope.com/data/60/Rang

Interessant link, du kom med dèr :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Haar

Dato : 18-09-03 09:34

ok, interessant Vp201b den er ikke på edbpriser, men jeg kan se xdata.dk har
den og er forhandler i edbpriser, underligt.
men hvis nu jeg venter lidt, og skraber lidt flere penge sammen, VP211B,
taler vi så om samme kvalitet/panel osv som 201b? er der nogen der kender
noget til den?

Dr.Ralph du skriver at du vil anbefale mig at glemme LG og købe ViewSonic
istedet, men du kommer ikke rigtigt ind på hvorfor, kan du evt uddybe det
lidt?

Fra : Kim Correll

Dato : 18-09-03 10:58

Hej

Jo, VP201b er på edbpriser, du skal bare undlade at sortere i din søgning.
Det er nemlig ikke alle tft-skærme, der kommer med, når man klikker på
lcd-knappen.

Jeg har gjort bekendtskab med LG's tft'er og har dårlige erfaringer med dem.
Jeg købte en L1910B og måtte konstatere, at den ikke er egnet til at spille
på, da panelet ikke er det som de skriver, der er i. Farver og kontrast er
fine, så længe billedet ikke bevæger sig. Hvordan det forholder sig med
deres 20" kan jeg ikke helt sige.

Der er mange positive indlæg derude af Viewsonics skærme, hvis du kan tysk
så kig på www.prad.de. Hvis ikke, så kig alligevel

Jeg skal selv have en Viewsonic i stedet for LG'en én af dagene.

Hilsen
Kim

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-09-03 14:17

> Dr.Ralph du skriver at du vil anbefale mig at glemme LG og købe ViewSonic
> istedet, men du kommer ikke rigtigt ind på hvorfor, kan du evt uddybe det
> lidt?

Ikke for at lyde arrogant, for jeg plejer sgu' at være ret hjælpsom her i
gruppen med info, men vil du ikke nok være venloig at tage en søgning på:
http://groups.google.com/
og i søgefeltet skrive:

LG + 1910b + Dr. Ralph

Så vil der komme en del indlæg frem, hvor du vil kunne danne dig et indtryk
- men kort fortalt, så skyldes min frarådelse af LG TFT skærme, at LG fører
en useriøs markedsførings politik i alle de lande, hvor de sælger TFT
skærme.
Specs for f.eks LG 1910B siger èt sted, at har MVA panel, et andet sted, at
den har S-IPS panel.

Jeg har så taget kontakt med LG's tekniske chef for TFT skærme i norden, og
fik fortalt, at han kunne garanrtere mig, at LG1910B i norden ville have
S-IPS panel. Kim Correll herinde fra kan desværre ved selvsyn - efter at
købt den - konstatere, at den IKKE har S-IPS panel.

LG lancerer en bror til 1910B kaldet 1910P, der også skulle have S-IPS
panel - blot har den kun MVA panel.

LG's 20,1' TFT 2010P skulle kun markedsføres med S-IPS panel, men den
usikkerhed, der opstår omkring LG's 19' TFT'er gør, at jeg helt anbefaler
folk at holde sig fra LG TFT skærme - og den mistilid jeg har til dem gør,
at jeg ikke selv vil stole på dem - måske aldrig igen.

Havde ellers selv mine øjne sat på LG 2010P 20,1' TFT S-IPS panel - men jeg
venter til mindst 5 mennesker har købt denne skærm og skamroser den.

Jeg VED med stor sikkerhed, at Viewsonics VP181 og Vp 201 begge har S-IPS
panel. Viewsonic Vp191 og Vp211 har med stor sikkerhe dbegge MVA panel.
Vp171 har med stor sikkerhed TN+ panel.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Haar

Dato : 18-09-03 15:24

> [...]
> gruppen med info, men vil du ikke nok være venloig at tage en søgning på:

Fair nok, jeg har nu fundet dine indlæg herom over google. Det burde jeg
selvfølgelig have søgt på inden jeg spørger. my bad.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-09-03 21:17

> Fair nok, jeg har nu fundet dine indlæg herom over google. Det burde jeg
> selvfølgelig have søgt på inden jeg spørger. my bad.

Men hvad pokker, du fik alligevel hevet et langt svar ud af mig......:)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jacob Riis

Dato : 18-09-03 14:18

"Haar" <xxxxBlivrig02@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og selvfølgelig det store spørgsmål, er hun den rette?
>
> Jeg er ikke total-gamer men lidt bliver det da til, ellers 90% kontorbrug.

Hvis du bruger 90´% til kontorbrug så er jeg ikke så sikker på at et IPS
panel er det rigtige valg. IPS paneler er især gode til hurtig responsetid.
Men hvis du sidder foran computeren i Word eller Excel eller hvad du nu
bruger så er det ikke så vigtigt at der kan være slør på skærmen ved hurtige
bevægelser.

Du kunne fx overveje en Samsung 213T http://tinyurl.com/nszj ( link til
samsung sverige) det er en 21,3" monitor der kører 1600x1200 og så har den
pivot funktion
Eller hvad med en Samsung 191T den er væsentlig billigere og en ganske god
skærm til office brug.

Læs et par anmeldelser på nettet og kig også lidt ind på http://www.prad.de
i deres board (forum) hvis du kan tysk.

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-09-03 14:47

> [...]
> pivot funktion
> Eller hvad med en Samsung 191T den er væsentlig billigere og en ganske god

Nu er det ikke kun ved hurtige billeder, at S-IPS paneler er overlegne -
det er de ganske enkelt helt generelt på næsten alle de facettter, du
overhovedet kan finde i en TFT.

Farver i en S-IPS panel baeret skærm overgår langt MVA/PVA/TN+ paneler i
både præøcision og dybde - og farver har man altid behov for at kigge på.

Men dermed ikke sagt, at en MVA/PVA TFT ikke sagtens vil kunne give dig en
fremragende TFT oplevelse, for det vil de helt sikkert kunne.
Men når nu du kan få en S-IPS panel baseret TFT til stort set samme pris i
>18' segmentet hvorfor så købe andet ?

Viewsonic Vp181b har fået meget ros herinde - og er S-IPS baseret. Den fås
til 5.400 kr, hvilket faktisk er under prisen for en Samsung 191T - og der
er SLET ingen grund til at købe en 1,5 år gammel inferiør skærm og så give
1.000 kr meref for den - det ville være rent galskab.
De kører begge i 1280X1024 - og faktisk er 1280X1024 for de fleste med unge
øjne alt for stort at kigge på på en 19' TFT.

Samsung 213 T var jeg også meget lun på før den kom (KUN pga af designet),
men mistede hurtigt lysten, da jeg så diverse anmeldelser af den på nettet.
Den har ikke særligt fine egenskaber rent billedmæssigt - i forhold til
konkurrenterne - og koster det samme som en Viewsonic Vp201b, der langt
overgår den på alle punkter.

Jeg undgår i det hele taget Samsung TFT'er, da de kun benytter sig af PVA
paneler.
Jeg har efter ¨hånden fået det med Samsung TFT'er som jeg har det med Apple
- hver gang jeg ser dem LIVE, så tænker jeg "bare jeg kunne få det design,
men med en anden indmad"

Nu er Viewsonic's VP TFT serie ikke just grim -faktisk ret stilet efter min
mening, men Samsung har fat i den lange ende rent design mæsssigt med flere
af deres TFT skærme.
Ved nu ikke om lige 191T længere er et regne for flot design - det er vel
mere på det jævne i dag sammenlignet med de nye TFT'er man ser komme frem -
men 213T er afgjort den smukkeste TFT >20' rent designmæssigt, jeg endnu
har set.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph