Netværk
Fra : Dovenlas

Dato : 09-04-01 08:05

Hej NG..

Så er det tid til at jeg benytter mig at jeres brede viden ;)

Vi er igang med at etablerer et netværk, som med tiden vil omfatte max 22
brugere, vi har lige pt en 512/512 fra WOL, denne vil senere blive
opgraderet til 2 mbit..

Nå til mit spørgsmål:

Vi har indkøbt en switch (netgear 24 porte etc etc) denne skal stå i
kælderen sammen med routeren.

Jeg er næsten sikker på at alle klienter skal have hver deres Ip indefor
vores eget subnet, er det ikke korrekt ????
ex 192.168.1.101 til 192.168.1.122 og 255.255.255.0

Vi har ikke en server kørende endnu, men det kommer, den vil komme til at
køre win2000 eller NT4,
skal den så stå for tildeling af ip eller kan vi satdig have de faste ??

Samtidigt sidder jeg og ser på min opsætning fra WOL, og jeg har både DNS og
Gateway ??
skal disse også sættes op på alle de andre klienter ??

Mit OS er Win2000, men hvad der ligger på alle de andre maskiner, har jeg
ikke den ringeste ide om,
men det skulle forhåbentligt ikke give de store problemer om hvorvit man
bruger Win95, 98, eller NT

Håber der er nogen som har nogle gode svar :)

Mvh

Christian

Fra : Eivind Olsen

Dato : 09-04-01 08:31

> [...]
> vores eget subnet, er det ikke korrekt ????
> ex 192.168.1.101 til 192.168.1.122 og 255.255.255.0

lad alle clienterne køre DCHP eller som WIN98 kalder det "lad computeren
selv finde sin adresse"
så sættes Gateway & DNS server osv osv osv automatisk.

> Vi har ikke en server kørende endnu, men det kommer, den vil komme til at
> køre win2000 eller NT4,
> skal den så stå for tildeling af ip eller kan vi satdig have de faste ??

Det kan være en fordel at lade Serveren stå for tildelingen, da du så kan
lade den samme bruger
beholde sin IP i længere tid af gangen, du kan slf også sætte "lease" tiden
op på din router, det vil have
samme effekt.

Din Server ville jeg give en fast IP, men den kan også sagtens køre DHCP.

Læg her forøvrigt mærke til at dine clienter IKKE får en rigtig fast IP, men
at der sker en oversættelse
i routeren mellem de ip adressen der befinder sig på indersiden af nettet
(192.168.1.x.x.x) og til den IP adresse
som WOL har tildelt routeren.
Derfor kan du nemt risikere at nogle services som f.eks IRC eller ICQ ikke
vil virke, før du har åbnet for diverse
porte i routeren.

> Samtidigt sidder jeg og ser på min opsætning fra WOL, og jeg har både DNS
og
> Gateway ??
> skal disse også sættes op på alle de andre klienter ??
nej ikke når du kører DHCP/DNS

> [...]
> ikke den ringeste ide om,
> men det skulle forhåbentligt ikke give de store problemer om hvorvit man

det burde bare køre

> Håber der er nogen som har nogle gode svar :)
>
> Mvh
>
> Christian

mvh

Eivind

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 09-04-01 09:59

"Eivind Olsen" <eivind.olsen@xxxmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> lade den samme bruger
> beholde sin IP i længere tid af gangen, du kan slf også sætte "lease"
[major snip]

Du skal så bare lige huske at slå dhcp serveren i din WOL router fra, så der
ikke bliver konflikter...

/Stig

Fra : Dovenlas

Dato : 09-04-01 11:38

Ok, tak for jeres hjælp, jeg vender sikkert tilbage når vi skla til at sætte
det op for alvor, jeg ville bare gerne være lidt på forekant :)

Mvh

Christian