/ Forside / Teknologi / Hardware / Skærme / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Skærme
#NavnPoint
refi 6152
tedd 4669
Klaudi 3599
Fijala 3554
transor 2447
pallebhan.. 2000
Teil 1726
severino 1592
miritdk 1568
10  peet49 1562
Køb af fladskærm. Budget omkring 5500,-
Fra : Henrik


Dato : 12-09-03 21:02

Hej med jer,

Jeg står på nippet til at investere i en fladskærm. Har fulgt med her i
nyhedsgruppen det seneste stykke tid og har således fundet frem til at det
skal være en skærm med S-IPS paneler. Mit budget rækker til omkring 5500,-,
og i øjeblikket står valget mellem:

- Viewsonic 181s
- LG Electronics 1910b

Er der nogen her i nyhedsgruppen der har erfaring med ovenstående skærme, og
vil knytte et par kommentarer til dem. Er der andre TFT skærme som kan
anbefales i denne prisklasse? Skal primært bruges til billedbehandling,
tekstbehandling, programmering, samt til Internetbrug.

Takker på forhånd.

Henrik



 
 
Kim Correll (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Correll


Dato : 12-09-03 23:24

Hvis du overvejer en LG L1910B, så bør du vente lidt, da der er en del
diskussion omkring panelet på denne skærm. Jeg har selv købt en for 1½ uge
siden og er sikker på, at der sidder et MVA panel i. Jeg er derfor ved at få
den byttet. PC-netto er ved at undersøge om der findes to versioner.
Newsgruppen her siger, at det gør der. LG's produkt specialist siger, at det
gør der ikke.
Jeg ved bare, at hvis der kun er én model og den har S-IPS, så er den ikke
pengene værd og min skal returneres.

Hilsen
Kim

"Henrik" <hhoffmark@hotmail.com> wrote in message
news:3f62261c$0$48895$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej med jer,
>
> Jeg står på nippet til at investere i en fladskærm. Har fulgt med her i
> nyhedsgruppen det seneste stykke tid og har således fundet frem til at det
> skal være en skærm med S-IPS paneler. Mit budget rækker til omkring
5500,-,
> og i øjeblikket står valget mellem:
>
> - Viewsonic 181s
> - LG Electronics 1910b
>
> Er der nogen her i nyhedsgruppen der har erfaring med ovenstående skærme,
og
> vil knytte et par kommentarer til dem. Er der andre TFT skærme som kan
> anbefales i denne prisklasse? Skal primært bruges til billedbehandling,
> tekstbehandling, programmering, samt til Internetbrug.
>
> Takker på forhånd.
>
> Henrik
>
>



Carsten G Laursen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Carsten G Laursen


Dato : 13-09-03 13:21


"Kim Correll" <bodybike@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:5Ir8b.353$8I4.252@news.get2net.dk...
> Hvis du overvejer en LG L1910B, så bør du vente lidt, da der er en del
> diskussion omkring panelet på denne skærm. Jeg har selv købt en for 1½ uge
> siden og er sikker på, at der sidder et MVA panel i. Jeg er derfor ved at

> den byttet. PC-netto er ved at undersøge om der findes to versioner.
> Newsgruppen her siger, at det gør der. LG's produkt specialist siger, at
det
> gør der ikke.
> Jeg ved bare, at hvis der kun er én model og den har S-IPS, så er den ikke
> pengene værd og min skal returneres.
>
> Hilsen
> Kim

Hej

Hvad skel man så købe . Da min LG L1910B Også kommer retur.
Når man vil havde en 19" ?

mvh

Carsten L



Kim Correll (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Correll


Dato : 14-09-03 18:21

En anden tråd beskriver den nye Sony X93, sådan én har jeg tænkt mig at
springe på.

Kim

"Carsten G Laursen" <c.g.l@goddagnet.dk> wrote in message
news:YYD8b.252$nC2.162@news.get2net.dk...
>
> "Kim Correll" <bodybike@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:5Ir8b.353$8I4.252@news.get2net.dk...
> > Hvis du overvejer en LG L1910B, så bør du vente lidt, da der er en del
> > diskussion omkring panelet på denne skærm. Jeg har selv købt en for 1½
uge
> > siden og er sikker på, at der sidder et MVA panel i. Jeg er derfor ved
at
> få
> > den byttet. PC-netto er ved at undersøge om der findes to versioner.
> > Newsgruppen her siger, at det gør der. LG's produkt specialist siger, at
> det
> > gør der ikke.
> > Jeg ved bare, at hvis der kun er én model og den har S-IPS, så er den
ikke
> > pengene værd og min skal returneres.
> >
> > Hilsen
> > Kim
>
> Hej
>
> Hvad skel man så købe . Da min LG L1910B Også kommer retur.
> Når man vil havde en 19" ?
>
> mvh
>
> Carsten L
>
>



Ole Sørensen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Ole Sørensen


Dato : 15-09-03 13:09


"Kim Correll" <bodybike@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:us19b.400$dx.280@news.get2net.dk...
> En anden tråd beskriver den nye Sony X93, sådan én har jeg tænkt mig at
> springe på.

Hmmm...har den S-IPS ???

Specs:
http://www.imw.dk/detaljer.asp?varevalg=2691433

For mig at se, er der nærmere tale om en MVA panel ...correct me if im
wrong!



Kim Correll (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Kim Correll


Dato : 15-09-03 16:15


"Ole Sørensen" <no1@e-mail.dk> wrote in message
news:3f65abfe$0$97265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Kim Correll" <bodybike@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:us19b.400$dx.280@news.get2net.dk...
> > En anden tråd beskriver den nye Sony X93, sådan én har jeg tænkt mig at
> > springe på.
>
> Hmmm...har den S-IPS ???
>
> Specs:
> http://www.imw.dk/detaljer.asp?varevalg=2691433
>
> For mig at se, er der nærmere tale om en MVA panel ...correct me if im
> wrong!
>
>
Den skulle have S-IPS ifølge en tysk side jeg har set.



rane (13-09-2003)
Kommentar
Fra : rane


Dato : 13-09-03 09:35

On Fri, 12 Sep 2003 22:01:34 +0200, "Henrik" <hhoffmark@hotmail.com>
wrote:
>Jeg står på nippet til at investere i en fladskærm. Har fulgt med her i
>nyhedsgruppen det seneste stykke tid og har således fundet frem til at det
>skal være en skærm med S-IPS paneler. Mit budget rækker til omkring 5500,-,
>og i øjeblikket står valget mellem:
>
>- Viewsonic 181s
>- LG Electronics 1910b

Så har du sikkert læst nogle af mine indlæg vedr. Viewsonics model, så
det er sikkert ikke nødvendigt at gentage mig selv alt for meget.

Forskellen på de 2 skærme er helt klart features. Mener således ikke
at LGen har pivotmulighed samt kan drejes 45 grader til hver side osv.
Desuden synes jeg selv, at Viewsonics design er en del bedre +
fladskærmens fod er meeeget stabil, så den skærm bliver på sin pind
det er helt sikkert.

Ligesom Kim også nævner, så er der usikkerhed om 1910Bs panel.
Generelt har min holdning til LG ændret sig, da det ikke lader til de
har styr på en skid.

Også mht. pixelfejl-politik holder Viewsonic sig til den ISO-standard,
der hedder 2 fuld-pixelfejl og 5 subpixelfejl. Mener LG er lidt mere
tricky i den ende.

Henrik (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 13-09-03 10:04


"rane" <postmasterREMOVE@darkforest.dk> wrote in message
news:acl5mv462vdunf5g9hphe2l6do31ml18hh@4ax.com...

> Forskellen på de 2 skærme er helt klart features. Mener således ikke
> at LGen har pivotmulighed samt kan drejes 45 grader til hver side osv.
> Desuden synes jeg selv, at Viewsonics design er en del bedre +
> fladskærmens fod er meeeget stabil, så den skærm bliver på sin pind
> det er helt sikkert.
>
> Ligesom Kim også nævner, så er der usikkerhed om 1910Bs panel.
> Generelt har min holdning til LG ændret sig, da det ikke lader til de
> har styr på en skid.

Tak for kommentarerne. Jeg dropper LG. Mht. Viewsonic hersker der også en
del forvirring. Jeg har kigget lidt på Viewsonic's hjemmeside og det ser ud
som om at specs'ene for Viewsonic 181b og 181s er anerledes - TCO
certificeringen varierer bl.a. (TCO '99 for 181b og TCO '03 for 181s -
http://www.viewsonic.com/products/lcd_vp181s.htm). Det virker helt hen i
vejret, at de producerer 2 skærme som udover farven er udseendesmæssigt
identiske, har samme modelnumre, men indeholder forskellige paneler. Betyder
det, at man skal købe en 181s, altså en skærm i sølvfarve, for at være
sikker på at få et S-IPS panel? Kender i nogen steder hvor man kan se
skærmen før man køber - eneste forhandler i Odense som har Viewsonic er
Proconsult - så vidt jeg er orienteret - og de har dem ikke på lager...

Vh.

Henrik



rane (13-09-2003)
Kommentar
Fra : rane


Dato : 13-09-03 11:52

On Sat, 13 Sep 2003 11:04:21 +0200, "Henrik" <hhoffmark@hotmail.com>
wrote:

>Tak for kommentarerne. Jeg dropper LG. Mht. Viewsonic hersker der også en
>del forvirring. Jeg har kigget lidt på Viewsonic's hjemmeside og det ser ud
>som om at specs'ene for Viewsonic 181b og 181s er anerledes - TCO
>certificeringen varierer bl.a. (TCO '99 for 181b og TCO '03 for 181s -
>http://www.viewsonic.com/products/lcd_vp181s.htm). Det virker helt hen i
>vejret, at de producerer 2 skærme som udover farven er udseendesmæssigt
>identiske, har samme modelnumre, men indeholder forskellige paneler. Betyder
>det, at man skal købe en 181s, altså en skærm i sølvfarve, for at være
>sikker på at få et S-IPS panel? Kender i nogen steder hvor man kan se
>skærmen før man køber - eneste forhandler i Odense som har Viewsonic er
>Proconsult - så vidt jeg er orienteret - og de har dem ikke på lager...

Så vidt jeg er informeret er de 2 skærme helt identisk mht. panel og
features. Grunden til at 181S er certificeret med TCO'03 er på grund
af, at skærmrammen er sølvfarvet - det har noget at gøre med
kontrastforskellen på ramme og panel. Tilsyneladende skulle det være
lidt bedre for øjnene hvis skærmrammen er lys modsat hvis den er sort.

Personligt synes jeg ikke der er den store forskel - har selv en sort
og kommer fra en lys CRT skærmramme.

Jeg købte min VP181b hos Itbutikken.dk og der var de ganske hurtige
med at sende.

Henrik (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 14-09-03 06:51


"rane" <postmasterREMOVE@darkforest.dk> wrote in message
news:bht5mv4m25k2v94bvkre8lc6ceur5i003l@4ax.com...
>> Så vidt jeg er informeret er de 2 skærme helt identisk mht. panel og
> features. Grunden til at 181S er certificeret med TCO'03 er på grund
> af, at skærmrammen er sølvfarvet - det har noget at gøre med
> kontrastforskellen på ramme og panel. Tilsyneladende skulle det være
> lidt bedre for øjnene hvis skærmrammen er lys modsat hvis den er sort.
>
> Personligt synes jeg ikke der er den store forskel - har selv en sort
> og kommer fra en lys CRT skærmramme.
>
> Jeg købte min VP181b hos Itbutikken.dk og der var de ganske hurtige
> med at sende.

Tak for oplysningerne. Jeg har besluttet mig for at købe en Viewsonic.

Vh.

Henrik



Dr.Ralph (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 14-09-03 16:26

> Tak for oplysningerne. Jeg har besluttet mig for at købe en Viewsonic.
>
> Vh.
>
> Henrik

Jeg tør heller ikke købe LG's 1910B - selvom LG højt og helligt lover, at
den 110% sikkert er med SIPS panel.

LG's anden 19' TFT LG 1910P er 110% sikket med MVA panel - så den har slet
ikke min interesse.

Så nu vil jeg købe Viewsonic 181S modellen med sølv farvet ramme, og bruge
den som 2. TFT i mit dual TFT setup.

S-IPS panelerne længe leve !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

TS (14-09-2003)
Kommentar
Fra : TS


Dato : 14-09-03 16:56

>
> Så nu vil jeg købe Viewsonic 181S modellen med sølv farvet ramme, og bruge
> den som 2. TFT i mit dual TFT setup.
>
> S-IPS panelerne længe leve !
>

Hej.

Du overvejer ikke at for ~600 mere at købe en Sony (måske) S-IPS på 19"?
Den ser dog ikke ud til at have pivot funktion som Viewsonic'en har. Det
er noget som jeg i min nye skærm godt kunne tænke mig.

/TS


Kasper Garnæs (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Garnæs


Dato : 14-09-03 18:21

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:
>> Tak for oplysningerne. Jeg har besluttet mig for at købe en
>> Viewsonic.

> Så nu vil jeg købe Viewsonic 181S modellen med sølv farvet ramme, og
> bruge den som 2. TFT i mit dual TFT setup.

Det ville være lækkert, hvis I begge gad skrive en anmeldelse, hvis/når I
får prøvet den.

Mvh.
Kasper Garnæs



Lars Krag (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Krag


Dato : 15-09-03 08:47

"Dr.Ralph" skrev i en meddelelse ...

> > Tak for oplysningerne. Jeg har besluttet mig for at købe en Viewsonic.
> > Henrik

[snip]

> Så nu vil jeg købe Viewsonic 181S modellen med sølv farvet ramme, og bruge
> den som 2. TFT i mit dual TFT setup.
>
> S-IPS panelerne længe leve !

Så vil jeg (som mange andre sikkert også gør) se frem til at læse hvad
du mener om den her i gruppen :)

Junior har arvet min 172T efter hans Sony CRT afgik ved døden i sidste uge,
og jeg overvejer pt. om jeg vil bruge 11k på en VP201s/b eller om jeg skal
"nøjes" med en VP181s, eller evt. købe 2x VP181s.

Det review der er på prad.de på VP201b ser endog yderst positivt ud.

/Lars



Dr.Ralph (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 15-09-03 14:08

> Så vil jeg (som mange andre sikkert også gør) se frem til at læse hvad
> du mener om den her i gruppen :)

Selvfølgelig, men jeg køber nok først om en lille måneds tid.

> Det review der er på prad.de på VP201b ser endog yderst positivt ud.

VP210B har jeg mistænkt for at anvende samme panel, som der er i Nec 2080UX
og (i min) Dell 2000FP. Og så MÅ det være en fin skærm.
Panelet er et S-IPS og er produceret af LG Philips.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Lars Krag (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Krag


Dato : 15-09-03 14:33

"Dr.Ralph" skrev i en meddelelse ...

> > Så vil jeg (som mange andre sikkert også gør) se frem til at læse hvad
> > du mener om den her i gruppen :)

> Selvfølgelig, men jeg køber nok først om en lille måneds tid.

Fint nok, hvis jeg skal ud i en 201b/s skal jeg alligevel vente til den første

> > Det review der er på prad.de på VP201b ser endog yderst positivt ud.

> VP210B har jeg mistænkt for at anvende samme panel, som der er i Nec 2080UX
> og (i min) Dell 2000FP. Og så MÅ det være en fin skærm.
> Panelet er et S-IPS og er produceret af LG Philips.

Aha, så er det sikkert også det samme som sidder i LG Flatron 2010P? Den
skule også være helt kanon iflg. Zulu. Jeg synes bare Viewsonic's indstillings
muligheder er noget bedre.

Jeg bliver mere og mere stemt for en vp201b/s

/Lars



Dr.Ralph (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 15-09-03 14:15

> Du overvejer ikke at for ~600 mere at købe en Sony (måske) S-IPS på 19"?
> Den ser dog ikke ud til at have pivot funktion som Viewsonic'en har. Det
> er noget som jeg i min nye skærm godt kunne tænke mig.
>
> /TS

Så vidt jeg kan gætte, så har både S93 og X93 fra Sony et MVA panel - og
dette vil jeg absolut holde mig fra at købe.

Iøvrigt kan jeg bedre jeg kan lide Viewsonics design på lige VP181.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Dr.Ralph (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 15-09-03 14:29

> Så vidt jeg kan gætte, så har både S93 og X93 fra Sony et MVA panel - og
> dette vil jeg absolut holde mig fra at købe.

Jeg baserer mit gæt på, at der ikke endnu er lavet et S-IPS panel med en
kontrast over 400:1 - og X93 har en kontrast på 600:1 - hvilket mange MVA
paneler efter hånden har.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Dr.Ralph (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 15-09-03 14:49

> Jeg bliver mere og mere stemt for en vp201b/s
>
> /Lars

Både Vp181 og Vp210 anvender S-IPS paneler, men både VP191 og VP211
anvender MVA paneler, så vær opmærksom på dette.

Om du skal købe 2 stk. VP181 eller 1 Vp210....tjahhhh det er sgu' svaært at
svare på.

VP181 er så slank og har så lille ramme kant, at 2 afd dem side om side vil
tage sig ret godt ud - men ulempen ved et dual monitor setup, hvor man
bruger 2 ens skærme er, at man typisk nok vil sætte dem, så man sidder og
kigger på centrum af der, hvor de 2 skærme rammer hinanden rent fysisk - og
der vil - selv med Vp181's meget smalle ramme - nok være 2-3 cm ramme kant
at kigge på.

Om du kan leve med det - det er KUN dig, der kan bedømme det - og det vil
være svært at gætte sig til det.

Mit dual setup vil jeg have min 20' TFT stående i midten foran mig, mens
18' TFT'en skal stå ude til siden, og kun benyttes af og til, når jeg skal
spille spil, der ikke kan spilles i 1600X1200 og når jeg har mange
programmer åbent samtidigt - og så til at have aktiekurser og internet fora
kørende konstant, mens jeg laver andre ting.

Rent opløsningsmæssigt vil skal du vælge imellem:

2 X (1280X1024) = 2.621.440

eller
1 X 1600X1200 = 1.920.000

Hèr vinder de 2 18' TFT.

Men en anden praktisk ting, du skal tænke på er, at du sandsynligvis skal
sætte den ene op via DVI og den anden op via VGA - jeg er selv i samme
dilemma. Mit Tyan Radeon 9800 pro har 1 stk DVI og 1 srtk. VGA tilslutning
og jeg er tvunget til at anvende min Viewsonic Vp181 via VGA, da min Dell
2000FP skal tilsuttes via DVI, da det bliver min hovedskærm.

Ved ikke om VP181 står meget rinmgere ved VGA tilslutning - visse nyere
skærme er begyndt at stå ligeså godt i VGA som i DVI, da producenterne er
begyndt at lave VGA porten i højere kvalitet.

Så tror egentlig nok jeg ville vælge Vp201 løsningen.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Lars Krag (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Krag


Dato : 15-09-03 15:24

----- Original Message -----
From: "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>

> Både Vp181 og Vp210 anvender S-IPS paneler, men både VP191 og VP211
> anvender MVA paneler, så vær opmærksom på dette.

Yep, har virkeligt støvet samtlige pdf dokumenter igennem og brugt
adskillige timer på at læse på prad.de :)

> Om du skal købe 2 stk. VP181 eller 1 Vp210....tjahhhh det er sgu' svaært
> at svare på.

Hehe, ja præcist. Tal om et mega dillemma ;)

[snip]

> Men en anden praktisk ting, du skal tænke på er, at du sandsynligvis skal
> sætte den ene op via DVI og den anden op via VGA - jeg er selv i samme
> dilemma. Mit Tyan Radeon 9800 pro har 1 stk DVI og 1 srtk. VGA tilslutning
> og jeg er tvunget til at anvende min Viewsonic Vp181 via VGA, da min Dell
> 2000FP skal tilsuttes via DVI, da det bliver min hovedskærm.

Ja, jeg håber jo (også) på at der dukker et nyt ATI high end kort op med 2
DVI tilslutninger, da mit R9800PRO også kun har én DVI udgang.

> Ved ikke om VP181 står meget rinmgere ved VGA tilslutning - visse nyere
> skærme er begyndt at stå ligeså godt i VGA som i DVI, da producenterne er
> begyndt at lave VGA porten i højere kvalitet.

Faktisk kunne jeg læse mig til at VP201b under visse omstændigheder stod
bedre med analog forbindelse i review'et på prad.de. Det har jeg dog lidt
svært ved at tro på/forstå, men må jo nok erkende at 1) jeg har ikke set det
selv, og 2) de plejer at vide hvad de snakker om.

> Så tror egentlig nok jeg ville vælge Vp201 løsningen.

Det tror jeg faktisk også at jeg ender med. Egentlig har jeg nok mere glæde
af et skrivebord på1600x1200. Nu resterer bare forhandlingerne med fruen om
udskrivningen...

Tak for dine inputs

/Lars



Dr.Ralph (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 15-09-03 14:59

> Aha, så er det sikkert også det samme som sidder i LG Flatron 2010P? Den
> skule også være helt kanon iflg. Zulu. Jeg synes bare Viewsonic's indstillings
> muligheder er noget bedre.

LG2010P skulle efter sigende have et spritnyt LG Philips produceret S-IPS
panel i sig, hvor responstiden er nede på 16 ms - men LG er ikke til at
blive kloge på - og selv efter at have talt med deres tekniske
udviklignschef, så er jeg ikke blevet overbevist om, at LG ved, hvad de
selv laver - han vidste det tydeligvis ikke :(

For han hævdede at LG L1910B KUN blev produceret med S-IPS panel i sig i
Skandinavien, og det er efter Correls bitre erfaringer IKKE tilfældet.

LG 2010P har jeg dog kun hørt skulle have et S-IPS panel i sig - men intet
er sikkett mht til LG.
Derfor ville jeg nok selv vælge enten NEC 2080UX eller Viewsonic VP201 vhis
jeg skulle købe ny 20' TFT i dag eller i morgen.
Nec 2080UX kan købes til 1399 ¤ i Tyskland - samme pris som Viewsonic Vp201
iøvrigt koster.

Viewsonic VP201 har uden tvivl en flottere kasse, hvor NEC 2080UX er meget
kantet og decideret grim bagfra, sp er Viewsnoics VP201 flot hele vejen
rundt.
Så det ville nok blive en VP201 med dansk garanti, hvis jeg skulle købe ny
20' skærme i dag.

Jeg venter dig nok til næste år med at udskifte min fremragende Dell 2000FP
- og så bliver det med en S-IPS skærm af de nye paneler med 16 ms repons.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Lars Krag (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Krag


Dato : 15-09-03 15:14

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse ...

> > Aha, så er det sikkert også det samme som sidder i LG Flatron 2010P? Den
> > skule også være helt kanon iflg. Zulu. Jeg synes bare Viewsonic's indstillings
> > muligheder er noget bedre.

> LG2010P skulle efter sigende have et spritnyt LG Philips produceret S-IPS
> panel i sig, hvor responstiden er nede på 16 ms - men LG er ikke til at
> blive kloge på - og selv efter at have talt med deres tekniske
> udviklignschef, så er jeg ikke blevet overbevist om, at LG ved, hvad de
> selv laver - han vidste det tydeligvis ikke :(

Nej, det må du nok sige. Jeg har i alt fald set 2 vidt forskellige .pdf dokumneter
på selvsamme skærm, fra hhv LG Tyskland, og LG Nordic :-/

> For han hævdede at LG L1910B KUN blev produceret med S-IPS panel i sig i
> Skandinavien, og det er efter Correls bitre erfaringer IKKE tilfældet.

Nej, jeg har godt læst det. Det værste er at der i praksis ikke er én eneste
forretning, der har de nævnte skærme, hvor man kan gå ned og orientere sig.

> LG 2010P har jeg dog kun hørt skulle have et S-IPS panel i sig - men intet
> er sikkett mht til LG.

Nej, det er tankevækkende. Og irriterende at man ikke kan regne med de
officielle specs.

> Derfor ville jeg nok selv vælge enten NEC 2080UX eller Viewsonic VP201 vhis
> jeg skulle købe ny 20' TFT i dag eller i morgen.
> Nec 2080UX kan købes til 1399 ¤ i Tyskland - samme pris som Viewsonic Vp201
> iøvrigt koster.

Tror nu nok jeg ville vælge at købe på internettet i DK med returret...

> Viewsonic VP201 har uden tvivl en flottere kasse, hvor NEC 2080UX er meget
> kantet og decideret grim bagfra, sp er Viewsnoics VP201 flot hele vejen
> rundt.
> Så det ville nok blive en VP201 med dansk garanti, hvis jeg skulle købe ny
> 20' skærme i dag.

Jamen, jeg er helt enig. Har ressoneret på samme måde.

> Jeg venter dig nok til næste år med at udskifte min fremragende Dell 2000FP
> - og så bliver det med en S-IPS skærm af de nye paneler med 16 ms repons.

Klart nok. Jeg er bare i en situation, hvor jeg skal bruge en ny skærm nu.

/Lars



torgeir (16-09-2003)
Kommentar
Fra : torgeir


Dato : 16-09-03 10:22

In article <tOj9b.71766$Kb2.3375024@news010.worldonline.dk>,
"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> wrote:

> "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse ...
>
> > > Aha, så er det sikkert også det samme som sidder i LG Flatron 2010P? Den
> > > skule også være helt kanon iflg. Zulu. Jeg synes bare Viewsonic's
> > > indstillings
> > > muligheder er noget bedre.
>
> > LG2010P skulle efter sigende have et spritnyt LG Philips produceret S-IPS
> > panel i sig, hvor responstiden er nede på 16 ms - men LG er ikke til at
> > blive kloge på - og selv efter at have talt med deres tekniske
> > udviklignschef, så er jeg ikke blevet overbevist om, at LG ved, hvad de
> > selv laver - han vidste det tydeligvis ikke :(
>
> Nej, det må du nok sige. Jeg har i alt fald set 2 vidt forskellige .pdf
> dokumneter
> på selvsamme skærm, fra hhv LG Tyskland, og LG Nordic :-/


på komplett.no står 2010p oppført med 30ms respons

Dr.Ralph (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 15-09-03 22:37

> Jeg har i dag bestilt en VP 201s og hvis alt går vel så har jeg den
> på torsdag. Det har dæleme taget lang tid at bestemme sig, men nu
> prøver jeg altså den. Dels fordi at jeg godt kan lide designet og
> dels fordi at den ser ud til at have udmærkede specifikationer.
> Det er også et stort plus at den har USB-hub, efter min mening, så
> derfor valgte jeg at prøve den.

Hold da kæft, Madsen- du er på TFT holdet nu :)

Lars, du kan være helt rolig nu.
Når Madsen har fået skærmen, så vil han med stor sikkerhed give en fyldig
og ærlig gennemgang af skærmens plus- OG minussider.

Mit vovede gæt er, at Madsen nok vil kunne finde enkelte minusser i VP210's
evne til at vise farver, der i præcision og korrekthed ikke helt vil kunne
leve op Madsens gamle mastodont CRT skærm, Sony FW900, men samtidig vil
Madsen erfare, at VP201 har andre fordele, hvor en CRT skærm slet ikke kan
være med - bla. det helt rolige billede, der ikke kun gør tekst SÅ meget
lettere at læse (husk at slå "Clear type" TIL) men også faktisk virker ved
billedvisning, hvor det rolige billede og det fremragende S-IPS panel
kommer til ret.

Jeg har snart mange gange sagt dette - men siger det gerne igen:"Jeg nyder
dagligt min fremragende Dell 2000FP S-IPS panels TFT skærm - har ikke
fortrudt, at jeg i sin tid tilbage i maj 2002 gav 17.500 kr for denne
skærm. Den har været hver krone værd."

Dengang ante jeg intet om TFT paneler - jeg tog en chance, fordi et
anerkendt grafiker site (www.cadonline.com) gav min Dell 2000FP topkarakter
i alle katagorier. Siden hen har jeg lært om TFT paneler og deres helt
afgørende betydning for TFT skærmens kvalitet.


--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Dr.Ralph (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 16-09-03 10:53

> Det har jeg egentlig ikke tænkt på, men du siger noget. Det er
> noget nemmere at skjule strømledningen når den er ført ind i
> soklen i stedet for ind i siden af panelet, for det er vel dér
> den går ind på Viewsonics VP201s, ser det ud til.

Mine ledninger går ind på nøjagtigt samme måde i min Dell 2000FP - og jeg
går absolut op i min pc's udseende (har lige købt Lian Li PC 70 alu kabinet
til 2.000 kr (sindssygt lækkert kabinet), udskiftet hele min optiske drev
samling til sorte drev og spray malet min interne usb kort læser i alu
farve - og alt i min nærhed inkl. printer og scanner er nu sort/alu farvet)
og kan fortælle, at de par ledninger der stikker ud ikke vil kunne ses
overhovede, hvis skærmen står relativt tæt op ad en væg (10 ca fra væggen)

Jeg selv agter at købe den sort/sølv farvede Viewsonic Vp181s - men den
helt sorte vil sikert også være død flot - tror begge er kanon flotte.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Dr.Ralph (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 16-09-03 10:59

> Man kan jo ikke blive ved med at snakke om det. Nu må der handling
> til. ;)

Jep, action er vejen frem :)

> Jeg er også uhyggelig meget spændt på hvordan højtopløste billeder
> tager sig ud i Photoshop. Jeg er også spændt på om man kan se dybt
> ind i skyggen på et billede, eller om den bare klasker sammen til
> sort.

Vp201 burde give bedre mulighed for at nuancer i sort - men som jeg siger,
og som du helt sikket også ved du kan forvente, så vil ingen TFT - uanset
panel type - i dagens verden kunne give dig en sort nuance skala som din
FW900 kunne. Men til gengæld vil denne lidt negative ting opvejes af andre
positive indtryk - bla. vil du opleve en helt anderledes ro, når du
betragter et højt opløst billede på skærmen.
Prøv at køre et slag lysbilledshow i Acdseee og kig en 20-25 højt opløste
billeder igennem - du vil konstatere, at den ro, hvormed billederne står på
skærmen er bjergtagende - noget en CRT slet ikke kan magte lige så godt.

Held og lykke med Vp201'en - glæder mig meget til at høre dine første
indtryk af den.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Dr.Ralph (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 16-09-03 18:00

> Jeg mener at kunne huske at du engang skrev at ClearType ikke så
> særlig godt ud på din Dell og at du derfor havde slået det fra, men
> måske husker jeg forkert.

Nej, det er slået TIL på min Dell.

Kan ikke huske, jeg har haft slået det fra......?

Jeg har igennem tiderne brugt mange forskellige fonte, og det kan være, at
clear type ikke ser lige godt ud med alle fonte....måske det var det ??

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Dr.Ralph (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 17-09-03 01:45

> Det er vist mig der husker forkert. Det var i tråden fra dengang hvor
> du fik din Dell, men det var følgende indlæg som jeg kunne huske og
> det stammer jo ikke fra dig, opdager jeg nu:
> http://groups.google.com/gr

Hvad pokker, sidder og bliver helt nostalgisk over at læse disse gamle
indlæg igennem - jeg fik åbenbart min Dell 2000FP omkring den 26 juni
sidste år - som tiden dog går............:)

Fik egentlig aldrig svaret på, hvordan min Dell 2000FP nedskalerede til
andre opløsninger og hvordan den var i spil.

Svar - bedre sent end aldrig:

Dell 2000FP nedskalere klart bedre end andre TFT panel typer, da Dell
2000FP har S-IPS panel, og disse nedskalere en tak bedre end de andre
panel-typer.
Da Dell 2000Fp kører naturligt 1600X1200, nedskalere den meget fint til
800X600, da det er en halvering af pixel - men resten af opløsningerne står
ret ringe i win xp - men det sjove er, at 1024X768 i spil ikke virker så
dårligt - det står faktisk tæt på skide godt :)

Men slet ikke noget, der kan sammenlignes med en CRT - slet ikke.

Dell 2000FP har 25 ms responstid og S-IPS panel, og er derfor ret god til
hurtige spil - næsten ingen trail - afgjort egnet til aktive spillere - men
ikke seriøse hardcore gamere, for hvem et millisekund er af vital
betydning.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Thomas Madsen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 15-09-03 17:46

Lars Krag skrev:

> Jeg bliver mere og mere stemt for en vp201b/s

Jeg har i dag bestilt en VP 201s og hvis alt går vel så har jeg den
på torsdag. Det har dæleme taget lang tid at bestemme sig, men nu
prøver jeg altså den. Dels fordi at jeg godt kan lide designet og
dels fordi at den ser ud til at have udmærkede specifikationer.
Det er også et stort plus at den har USB-hub, efter min mening, så
derfor valgte jeg at prøve den.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Lars Krag (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Lars Krag


Dato : 15-09-03 18:09

"Thomas Madsen" skrev i en meddelelse ...

> > Jeg bliver mere og mere stemt for en vp201b/s

> Jeg har i dag bestilt en VP 201s og hvis alt går vel så har jeg den
> på torsdag. Det har dæleme taget lang tid at bestemme sig, men nu
> prøver jeg altså den. Dels fordi at jeg godt kan lide designet og
> dels fordi at den ser ud til at have udmærkede specifikationer.

Alletiders. Så kan jeg nå at få endnu en førstehånds oplevelse mere
med inden jeg beslutter mig endeligt.

Ja, jeg tænker også så det brager. Jeg vil vente i spænding på en
tilbagemelding til gruppen. Der er intet som førstehånds erfaringer.

> Det er også et stort plus at den har USB-hub, efter min mening, så
> derfor valgte jeg at prøve den.

Ja, og så endda hele 4 stks. USB 2.0 porte. Enormt praktisk med
diverse cardreadere, digicam, eksterne harddiske/lagermedier mm.

Jeg har været inde i en forretning og teste pivot funktionerne på en
191b, og skærmen var enormt stabil, og meget nem at justere op/ned
og vippe, samt dreje. Et absolut gennemtænkt design. Blot ville jeg
gerne have set VGA/DVI kablerne monteret på foden, ligesom på
min 172T, så de ikke hænger og flagrer.

/Lars



Thomas Madsen (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 16-09-03 00:02

Lars Krag skrev:

> Ja, og så endda hele 4 stks. USB 2.0 porte. Enormt praktisk med
> diverse cardreadere, digicam, eksterne harddiske/lagermedier mm.

Det er svært at undvære igen når man først har prøvet at have så
let adgang til USB-porte. Jeg har også stor nytte af de 4 USB-
porte som sidder i soklen af min nuværende CRT. Det er dog ikke
USB 2.0, men kun 1.1 (eller hedder det 1.0? Det har jeg glemt).

> Blot ville jeg gerne have set VGA/DVI kablerne monteret på foden,
> ligesom på min 172T, så de ikke hænger og flagrer.

Det har jeg egentlig ikke tænkt på, men du siger noget. Det er
noget nemmere at skjule strømledningen når den er ført ind i
soklen i stedet for ind i siden af panelet, for det er vel dér
den går ind på Viewsonics VP201s, ser det ud til.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Thomas Madsen (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 16-09-03 00:02

Dr.Ralph skrev:

> Hold da kæft, Madsen- du er på TFT holdet nu :)

Man kan jo ikke blive ved med at snakke om det. Nu må der handling
til. ;)

> Mit vovede gæt er, at Madsen nok vil kunne finde enkelte minusser
> i VP210's evne til at vise farver, der i præcision og korrekthed
> ikke helt vil kunne leve op Madsens gamle mastodont CRT skærm,
> Sony FW900,

I første omgang vil jeg prøve at stille dem op ved siden af hinanden
og så håbe på at jeg kan få lov til at justere TFT'en så den står til
det samme som min FW900 (6500K og 2,2 i gamma). Det er faktisk det
der pt. bekymrer mig mest om jeg kan, men det må kunne lade sig gøre.
(Jeg bruger en Monitor Spyder til at måle med).

> men samtidig vil Madsen erfare, at VP201 har andre fordele, hvor
> en CRT skærm slet ikke kan være med - bla. det helt rolige
> billede, der ikke kun gør tekst SÅ meget lettere at læse (husk at
> slå "Clear type" TIL) men også faktisk virker ved billedvisning,
> hvor det rolige billede og det fremragende S-IPS panel kommer til
> ret.

Jeg er også uhyggelig meget spændt på hvordan højtopløste billeder
tager sig ud i Photoshop. Jeg er også spændt på om man kan se dybt
ind i skyggen på et billede, eller om den bare klasker sammen til
sort.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Thomas Madsen (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 16-09-03 13:45

Dr.Ralph skrev:

> Vp201 burde give bedre mulighed for at nuancer i sort - men som
> jeg siger, og som du helt sikket også ved du kan forvente, så vil
> ingen TFT - uanset panel type - i dagens verden kunne give dig en
> sort nuance skala som din FW900 kunne.

Nej, på det område tror jeg nu også at en TFT stadig halter lidt
bagefter CRT'en.

> Men til gengæld vil denne lidt negative ting opvejes af andre
> positive indtryk - bla. vil du opleve en helt anderledes ro, når
> du betragter et højt opløst billede på skærmen.

Det har jeg også hørt andre sige, så det tror jeg på. Jeg tror også
på at det i længden vil være sundere for mine øjne at sidde ved en
TFT frem for en CRT. Godt nok så har jeg ikke de store problemer med
at sidde mange timer foran min FW900, men jeg kan ikke løbe fra at
jeg til tider oplever tunnelsyn.

> Held og lykke med Vp201'en - glæder mig meget til at høre dine
> første indtryk af den.

Tak. Jeg skal nok melde tilbage når jeg engang får den og rart at
høre at det er nemt at skjule ledningen, som du skrev et andet sted
i tråden.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Thomas Madsen (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 16-09-03 14:06

Dr.Ralph skrev:

> (husk at slå "Clear type" TIL)

Hov, det fik mig egentlig til at tænke på hvad man egentlig gør hvis
man har koblet både en TFT og en CRT til en computer, for ClearType
vil jo i så fald gælde for begge skærme. Godt nok så er det heller ikke
planen at jeg vil blive ved med at køre med en CRT og TFT koblet til,
for det er vist hvad man roligt kan kalde for overkill, men egentlig
underligt at MS ikke har lavet det sådan så det kan kobles til og fra
på hver enkelt skærm.

Jeg mener at kunne huske at du engang skrev at ClearType ikke så
særlig godt ud på din Dell og at du derfor havde slået det fra, men
måske husker jeg forkert.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Thomas Madsen (16-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 16-09-03 20:41

Dr.Ralph skrev:

> Nej, det er slået TIL på min Dell.

Okay.

> Kan ikke huske, jeg har haft slået det fra......?

Det er vist mig der husker forkert. Det var i tråden fra dengang hvor
du fik din Dell, men det var følgende indlæg som jeg kunne huske og
det stammer jo ikke fra dig, opdager jeg nu:
http://groups.google.com/groups?as_umsgid=3d18a922.6365182@dtext.news.tele.dk

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Thomas Madsen (17-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 17-09-03 02:25

Dr.Ralph skrev:

> Hvad pokker, sidder og bliver helt nostalgisk over at læse disse
> gamle indlæg igennem - jeg fik åbenbart min Dell 2000FP omkring
> den 26 juni sidste år - som tiden dog går............:)

Ja, den flyver. Jeg synes heller ikke at det er ret lang tid siden
at jeg købte min FW900, men den bliver 3 år til november i år.

> Dell 2000FP har 25 ms responstid og S-IPS panel, og er derfor ret
> god til hurtige spil - næsten ingen trail - afgjort egnet til
> aktive spillere - men ikke seriøse hardcore gamere, for hvem et
> millisekund er af vital betydning.

Og jeg er så langtfra seriøs hardcore-gamer. Det sker at jeg snupper
et spil, men så foregår det typisk i 800 x 600 hvis det er et spil
med knald på, da min PC ikke just er egnet til hurtig 3D-grafik.
Det er også en af grundene til at jeg helst vil have en TFT med 1600
x 1200 som den optimale opløsning, da en halvering af opløsningen
efter sigende sjældent er så ringe endda på en TFT.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Thomas Madsen (19-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 19-09-03 01:02

Dr.Ralph skrev:

> Prøv at køre et slag lysbilledshow i Acdseee og kig en 20-25 højt
> opløste billeder igennem - du vil konstatere, at den ro, hvormed
> billederne står på skærmen er bjergtagende - noget en CRT slet
> ikke kan magte lige så godt.

Det har du ret i. Der er nærmest en hel ny 3D-agtig dybde over ens
billeder. Sært. Det kræver lidt tilvænning, men godt ser det helt
sikkert ud. :)

F.eks. så har billedet på forsiden af følgende side fået en dybde
som jeg aldrig har opdaget på CRT'en:
<http://www.computer-darkroom.com/>.

Dog synes jeg at ensfarvede flader, som f.eks. en blå himmel, virker
mere grumset end det gjorde/gør på CRT'en, men det kan man nu også
snildt vænne sig til, tror jeg.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste