Skærme
Fijala 3554
Spar mig for al Jeres vrøvl, Sony styrer..~
Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 08-09-03 20:44

Har lige fået min 19" TFT- SONY SDM X93/B og det er bare en skærm der
sparker r..
Ud over et et helt fantastisk design, og et hæve/sænke/vippe system der bare
er genialt, står både farver, film og spil knivskarpt.
Dette er en skærm der kan anbefales på det varmeste.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Rookie All Stars

Dato : 09-09-03 07:56

> [...]
bare
> er genialt, står både farver, film og spil knivskarpt.
> Dette er en skærm der kan anbefales på det varmeste.

Kan PRISEN så også anbefales til alm. mennesker?

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 09-09-03 14:37

"Rookie All Stars" <hvad-tror-du-selv@smarte.dk> skrev i en meddelelse
> bare
>
> Kan PRISEN så også anbefales til alm. mennesker?

Jeg har endnu ikke set den i handel her i DK. En bekendt af mig fik et af de
første eksemplarer gennem sit firma (=t il mig ) til den nette pris af kr.
6.600,- incl. moms

Mvh Niels

Fra : Rookie All Stars

Dato : 09-09-03 15:03

> [...]
de
> første eksemplarer gennem sit firma (=t il mig ) til den nette pris af kr.

6.600,- for en computerskærm!?!? Er du tosset .. *G* Kan godt se, at min løn
vist ikke kan holde mig i front mht. skærme

: Der er andet end huskepiller her i livet - har bare glemt, hvad det er :

Fra : Kim Correll

Dato : 09-09-03 18:26

"Rookie All Stars" <hvad-tror-du-selv@smarte.dk> wrote in message

> [...]
> vist ikke kan holde mig i front mht. skærme
>
> : Der er andet end huskepiller her i livet - har bare glemt, hvad det er :

Sony X93B er vist nok kommet på edbpriser til omkring kr 6000,-

Kim

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 09-09-03 20:01

> Sony X93B er vist nok kommet på edbpriser til omkring kr 6000,-
>
> Kim

Nej, det er forgængeren S91, der er ved at blive faset ud af markedet til
billige penge (ca. 5.900,-)
Mvh Niels

Fra : Michael Skarum

Dato : 09-09-03 23:55

> Nej, det er forgængeren S91, der er ved at blive faset ud af markedet til
> billige penge (ca. 5.900,-)
> Mvh Niels

Er det ikke denne:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514807988?? Til
6099,-

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-09-03 10:50

Michael Skarum (michael@FJERNMIGskaurm.net) skrev følgende:

> Er det ikke denne:
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514807988??
> Til 6099,-

Nej Nej.... Det er en gammel model.. Den bliver slet ikke handlet i danmark.
Læs nu hvad Niels skriver! ;)

Det er surt når man tror man har fået noget billigt som ingen andre har, og
man finder ud af at sådan er verden ikke skruet sammen.

- Martin

Fra : Kim Correll

Dato : 10-09-03 15:39

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> [...]
og
> man finder ud af at sådan er verden ikke skruet sammen.

Ja undskyld, men linket henviser altså godt nok til en Sony SDM X93B til
6099,-
Den er ikke på lager hos Compumail.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 10-09-03 17:31

> og

> Ja undskyld, men linket henviser altså godt nok til en Sony SDM X93B til
> 6099,-
> Den er ikke på lager hos Compumail.

Intet er surt her.
Det afgørende for mig er kvaliteten af skærmen, som du også kunne læse i
starten af tråden.
Prisen kom først op, da jeg blev spurgt. At jeg kort efter kan få den
billigere, er jo helt normalt.
Jeg ærgrer mig ikke ! Jeg glæder mig kun

Mvh Niels

Fra : Michael Skarum

Dato : 10-09-03 21:17

> Det afgørende for mig er kvaliteten af skærmen, som du også kunne læse i
> starten af tråden.

Sandt!!

> Prisen kom først op, da jeg blev spurgt. At jeg kort efter kan få den
> billigere, er jo helt normalt.
> Jeg ærgrer mig ikke ! Jeg glæder mig kun

Ved du tilfældigvis hvilken type panel der sidder i den? Den kunne jo godt
være interessent at købe, hvis den er så god som du siger.

/michael

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 10-09-03 21:49

Jeg kontaktede Sony Danmark i dag pr. telefon og talte med en, som skulle
sigende skulle vide alt om deres TFT-skærme.
Han vidste desværre bare ikke hvilken type panel (teknologi) der er anvendt.
Jeg blev dog mere forundret da han heller ikke vidste hvad S-IPS var?

Men han vidste til gengæld, at denne skærm havde en indbygget 200Mhz
processor, som skulle optimere billedkvaliteten. Desuden fortalte han mig,
at den er bygget efter samme princip som X-82 skærmen....måske med nogle
enkelte fornyelser....sagde han?

Faktisk så havde jeg tænkt mig, at købe sådan en skærm, men er kommet lidt i
tvivl efter samtalen med ham. Foreløbig så hælder jeg dog mest Eizo's
Flexscan L565 - en 17" med S-IPS - ellers så er alternativet en L767 - en
19" dog uden S-IPS!

Jeg ved, at disse skærme kan erhverves for henholdsvis ca. kr. 4.200-. og
6.800-. fra Tyskland. Men jeg har ikke synderligt travlt med at købe en
monitor nu og her. Så måske venter jeg til omkring juletid med at udskifte
skærmen.

Mvh

Ali

Fra : Jacob Riis

Dato : 10-09-03 23:12

"Zulfqar Ali" <fjernes_zulfqar_fjernes@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6.800-. fra Tyskland. Men jeg har ikke synderligt travlt med at købe en
> monitor nu og her. Så måske venter jeg til omkring juletid med at

Det med den grafikprocessor er et marketingstunt som du blot skal se bort
fra. Alle skærme har en processor. Sony gør bare opmærksom på deres. Jeg
læste om det på Prad, du kan selv læse mere her hvis du kan tysk
http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=2200

Hvis den er bygget efter X82 så kunne det sagtens være en rigtig god skærm.
X82 har fået særdeles gode anmeldelser. Jeg har dog læst at X93 muligvis
bruger et MVA panel (måske den samme som LG bruger i deres LG1910P) Så jeg
ville lige undersøge det lidt nærmere inden jeg ville købe sådan en. En af
nyhederne ved X93 (og andre X_3 skærme er at skærmmen selv indstiller sig
efter lysniveauet i rummet. Men X_3 serien er først lige kommet, så der er
ikke så meget info om den endnu. Jeg synes det er lidt suspekt at X93 kun
koster 6000 kr. når andre kvalitets 18" IPS skærme fra Sony, fx X82 og P82
koster over 6500 kr.

Den Eizo du har i tankerne har jeg også læst meget positivt om. Jeg synes
dog den er lidt dyr. Så vil jeg hellere have en Sony, der er designet også
lidt flottere. Tag fx et kig på Sony P82, det er en X82 den har bare et
flottere design.

--
Jacob

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 11-09-03 16:51

> Ved du tilfældigvis hvilken type panel der sidder i den? Den kunne jo godt
> være interessent at købe, hvis den er så god som du siger.
>
> /michael

Jeg kan berette, at det er et S-IPS panel der sidder i denne model, men i de
tidligere modeller sidder der det andet MVA-panel.
Jeg skal ikke gøre mig for klog på dette område, men efter at have læst en
del indlæg her i grp. omkring paneler, satte jeg mig for, at finde ud af,
hvilket der sidder i denne, og jeg fandt en specification til sidst, men kan
altså ikke lige huske hvor. Jeg mener, at det var en tysk side.
Min glæde er uforandret, og jeg kan fortsat anbefale denne skærm, selv om
der sikkert findes masser af andre gode skærme derude på markedet.
Mvh Niels

Fra : Kim Correll

Dato : 13-09-03 22:24

Hej Niels

Når du skriver, at der sidder MVA i tidligere modeller, er det så de gamle
modeller som S91 eller er det X93'eren du mener?

Jeg har tænkt mig at returnere min LG og få en X93B i stedet for.

Kim

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 14-09-03 14:15

"Kim Correll" <bodybike@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modeller som S91 eller er det X93'eren du mener?
>
> Jeg har tænkt mig at returnere min LG og få en X93B i stedet for.

Hvis du bliver lige så glad, som jeg er for min, så fortryder du ikke.
S91 er med MVA-panel med sikkerhed, og X93 er med S-IPS.
S-serien (S-91)er en slags "economy-class", hvor X-serien er mere "pro"

Nu er jeg måske på dybt vand, men hvad betyder IPS egentlig? Er det
"Internal Power Supply", altså indbygget strøm-omformer, for det har denne
X93 altså!

Jeg håber, at dine ting falder på plads

Mvh Niels

Fra : rane

Dato : 14-09-03 15:38

On Sun, 14 Sep 2003 15:14:32 +0200, "Niels Hejnfelt"
<hejnfelt@email.com> wrote:

>Nu er jeg måske på dybt vand, men hvad betyder IPS egentlig? Er det
>"Internal Power Supply", altså indbygget strøm-omformer, for det har denne
>X93 altså!

IPS = In-Plane Switching

Fra : Kim Correll

Dato : 14-09-03 16:58

"rane" <postmasterREMOVE@darkforest.dk> wrote in message

> IPS = In-Plane Switching

Ja, jeg må indrømme, at jeg heller ikke ved ret meget om teknologien omkring
panelerne, men jeg ved dog at når det gælder spil, så er IPS = godt og MVA =
knapt så godt

Kim

Fra : Jacob Riis

Dato : 14-09-03 17:48

> [...]
omkring
> panelerne, men jeg ved dog at når det gælder spil, så er IPS = godt og MVA

Hvis du kan tysk så har Prad i deres leksikon en forklaring på fordele og
ulemper ved de forskellige panel typer.
http://www.prad.de/new/lexikon/blickwinkel.html

--
Jacob

Fra : Kim Correll

Dato : 15-09-03 17:04

> [...]
>
> Nu er jeg måske på dybt vand, men hvad betyder IPS egentlig? Er det
> "Internal Power Supply", altså indbygget strøm-omformer, for det har denne

Så har jeg returneret min LG og bestilt en X93/B.

Jeg er meget spændt på den for som Dr. Ralph skriver, så er den høje
lysstyrke og kontrast lidt mistænkelig.

Jeg har også set en tysk hjemmeside, hvor de skriver IPS, men man skal lede
længe efter oplysningerne.

Niels... Hvilke spil har du prøvet på skærmen? Er der nogen Trailing eller
skygger, når du bevæger dig? LG'en var slem til at lave skygger, når man
rullede tekst i browseren, f.eks. hvid tekst på blå baggrund, det var
forfærdeligt at se på!

Hilsen
Kim

Fra : Kim Correll

Dato : 16-09-03 09:46

> [...]
>
> Nu er jeg måske på dybt vand, men hvad betyder IPS egentlig? Er det
> "Internal Power Supply", altså indbygget strøm-omformer, for det har denne

Desværre, så tør jeg ikke købe X93'eren alligevel, da den bliver slagtet på
Prad.de.
I det hele taget ser det ud til, at der ikke findes 19" S-IPS paneler på
gaden endnu. Sony skriver, at deres TCO03 først er klar fra december og LG
aner generelt ikke hvad de foretager sig :-/

Derfor bider jeg i det sure æble og må vælge en 18" i stedet. Det bliver den
meget omtalte Viewsonic VP181b, der løber af med sejren.

Hilsen
Kim

Fra : Kim Correll

Dato : 14-09-03 18:43

Jeg har fundet en tysk side, hvor der står IPS- panel.

Kan ses her:
http://www.cyclotron.de/cgi-bin/pt.pl?f=NR&c=853006&t=temartic&db=

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-09-03 21:36

Niels Hejnfelt (hejnfelt@email.com) skrev følgende:

> [...]
> billigere, er jo helt normalt.
> Jeg ærgrer mig ikke ! Jeg glæder mig kun

Sorry.. Min smiley skulle have været i bunden af indlægget...

- Martin

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-09-03 06:53

> [...]
> Jeg blev dog mere forundret da han heller ikke vidste hvad S-IPS var?

Det siger vel alt om hans såkaldte ekspertviden, at han ikke aner hvad
S-IPS er !

Kort og godt - den mand er ikke ekspert hverken her eller nogen steder.
Faktisk er jeg efter hånden overbevist om, at de egentlige eksperter her i
DK sidder et sted - og det er lige hèr i dette forum.

Jeg har nu talt med adskillige menneker både hos Viewsonic, LG, Sony,
Philips, Dell etc. i DK - og INGEN aner en skid om, hvad et TFT panel er -
endsige at der er forskellige typer, med meget forskellige karakteristika.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Correll

Dato : 11-09-03 19:31

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

> [...]
> endsige at der er forskellige typer, med meget forskellige karakteristika.

Jeg fik i dag en mail fra LG's Fredrik Lundqvist. Han fortalte, at der kun
er lavet én version af LG L1910B, nemlig med S-IPS panel. Jeg syntes ellers
det var ham som havde bekræftet, at der er to versioner.

Kan det tænkes, at han er endnu en af dem, som ikke ved en skid om
TFT-skærme? 8-/

Mvh
Kim

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-09-03 21:07

> [...]
> det var ham som havde bekræftet, at der er to versioner.
>
> Kan det tænkes, at han er endnu en af dem, som ikke ved en skid om

Det er den selv samme person, som jeg har mailer sammen med.
Han har udviklet i Korea for LG og arbejdet for NEC.

Så han ved godt noget om S-IPS paneler, men måske LG bare ikke ved, hvad de
selv har gang i fra fabrik til fabrik.
Hvor tit har man ikke hørt, at den ene ikke ved, hvad den anden har gang i.

Jeg holder mig af samme grund øangt væk fra LG skærme - troede lige, at jeg
havde fået skåret mig frem til sandheden om LG's skærme og panelanvendelser
- men nej :(

Derfor vil jeg nok enten købe en Viewsonic VP181 eller en acer AL732 og
lege med den indtil næste år, hvor jeg VED at der vil komme TFT skærme med
S-IPS paneler med det nye LGPhilips S-IPS 16ms panel.

Hvis du læser dette Rane, kan du så ikke lige komme med en præcis vurdering
af din VP181 - den står til 30ms respons, men S-IPS panelet er det så godt,
at den stadig er fin i alle spil - lige fra BF1942, Quake, Halflife og over
til NHl og FIFA ?

For hvis du konkluderer, at der intet trail (det som mange fejlagtigt
kalder ghosting - ghosting er noget helt andet) er under hurtige 3D spil så
køber jeg sgu' denne Viewsonic og dropper Acer AL732.
Har VP1818 indbygget strømforsyning ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : rane

Dato : 12-09-03 08:42

On Thu, 11 Sep 2003 22:07:02 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:
> [...]
>kalder ghosting - ghosting er noget helt andet) er under hurtige 3D spil så
>køber jeg sgu' denne Viewsonic og dropper Acer AL732.

Altså, VP181 kører perfekt med BF1942 som er det spil jeg har prøvet
mest (har dog generelt ikke spillet så meget de seneste par måneder).

Counterstrike var der heller ikke noget i vejen med i 1280x1024 - en
kammerat der er CS-nørd stod ved siden af da jeg først startede CS op
i 1024x768, og han lagde kun mærke til en gaaanske svag trail ved de
store "bokse/kasser" der ligger rundt omkring på banen. Selv lagde
jeg ikke mærke til det, men løb bare rundt og fyldte bly i
terrorister. i 1280x1024 kunne han ikke umiddelbart finde noget
trail.

Quake og FIFA har jeg ikke prøvet. Kan ikke lide Quake og FIFA stinker
totalt. Spiller til gengæld TW2003 som også kører helt fint (min comp.
er vist ikke hurtigt nok til at det går totalt flydende i 1280x1024
med alt slået til desværre).

Bordtennis spillet på www.shockplay.com virker ligeledes uden trail
(mange skærme slører under simple windows tasks, såsom at scrolle
etc.).