P4 FSB og ram hastighed
Fra : Kenneth Boye

Dato : 20-09-03 08:32

Hej NG

Jeg vil investerer i nyt system og har kig på Abit IS7-G og en P4 2,8GHz med
800MHz FSB. Jeg har nogle ram fra tidligere som jeg vil genbruge, det er to
klodser Samsung DDR2700.

Men hvis FSB er 800MHz skal mine ram så være DDR3200. Tanken er opstået
efter jeg så dette her:

RAM: Dual DDR
- Ved 400 FSB: DDR2100
- Ved 533 FSB: DDR2700
- Ved 800 FSB: DDR3200

Så mit spørgsmål er; kan jeg bruge mine DDR2700 og samtidig kører 800MHz på
processorens FSB?

Med venlig hilsen
Kenneth Boye

Fra : Peter Pan

Dato : 21-09-03 03:46

"Kenneth Boye" <kboye@bjoernemosen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klodser Samsung DDR2700.
>
> Men hvis FSB er 800MHz skal mine ram så være DDR3200. Tanken er opstået

Hvor har du set det? Det er jo hverken nødvendigt eller smart.

For at opnå bedst ydelse skal man køre ram hastigheden synkront med FSB
hastigheden. I ovenstående er det kun ved 800 FSB det er synkront.
Ved 400 FSB er det smartest enten med single PC3200 eller Dual PC1600, da
det så kører synkront. Ved 533 skal rammen køre dual PC2100.
Det er ikke til den store skade at have køre rammen hurtigere end FSB, og i
nogle situationer kan det også være en lille fordel. Men når rammen er
langsommere end FSB'en kan det måles.

> Så mit spørgsmål er; kan jeg bruge mine DDR2700 og samtidig kører 800MHz

> processorens FSB?

Ja. Det vil virke. Hastighedsmæssigt er det ikke optimalt da du kører rammen
langsommere end FSB'en.

Mvh
Anders

Fra : Kenneth Boye

Dato : 22-09-03 21:10

Hej
Jeg så det hos shg.dk under produktinfo omkring bundkortet.
Mvh.
Kenneth Boye

Fra : Peter Pan

Dato : 22-09-03 21:24

> Jeg så det hos shg.dk under produktinfo omkring bundkortet.

Tjae, det har intet med den virkelige verden at gøre, så hvorfor de skriver
det ved jeg ikke....De skriver iøvrigt på samme side at rammen _skal_ sidde
2 og 2, selvom boarded fint kan køre med 1 ramklods. Et eller andet har de
misforstået....

Mvh
Anders

Fra : Maestro

Dato : 21-09-03 14:08

"Kenneth Boye" <kboye@bjoernemosen.dk> wrote in message news:<NmTab.83636$Kb2.3601116@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> - Ved 800 FSB: DDR3200
>
> Så mit spørgsmål er; kan jeg bruge mine DDR2700 og samtidig kører 800MHz på

Hvis det er nogle af de gode klodser du har fra Samsung kan du sagtens
få dem til at køre 400Mhz(3200), og dermed synkront med de 8ooMhz FSB

Du sætter dem bare til det i BIOS.