Spørgsmål om RAM
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-09-03 16:35

Min kærestes stationære PC skal have noget mere RAM i for at kunne køre
Windows XP. I den sidder der pt. en 64Mb SD-RAM blok.

Spørgsmålet er:
   Jeg antager at jeg kan putte fx en 128Mb-blok i bundkortet, men er
   det korrekt at alle blokke ikke _skal_ at være af samme størrelse?

   Skal alle blokke være SD-RAM hhv DDR-RAM ... altså må man "blande"?

pft,

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 20:25

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
>    Jeg antager at jeg kan putte fx en 128Mb-blok i bundkortet, men er
>    det korrekt at alle blokke ikke _skal_ at være af samme størrelse?

Ja, du skal helt tilbage til EDO-RAM(72-pins) for at de skulle være
samme størrelse.

>    Skal alle blokke være SD-RAM hhv DDR-RAM ... altså må man "blande"?

Det blev meldt ud allerede inden der kom bundkort med plads til begge
salgs, at de kun ville starte op med én slags monteret..

Det lykkedes for mig engang at "blande" SD-RAM og EDO-RAM på et
bundkort, men jeg kunne se i opstarten at den først talte hurtigt op, og
så ca. 5-6x langsommere da den nåede til EDO-RAM'en..
Jeg blev hurtigt enig med mig selv om, at det ikke var umagen værd at
blande.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 19-09-03 20:38

> Ja, du skal helt tilbage til EDO-RAM(72-pins) for at de skulle være
> samme størrelse.

Tja... på mit gamle (elendige) DFI socket 7 board kunne man ikke blande. Der
skulle alle blokke være ens i størrelsen. I den sidste tid jeg brugte det,
kørte jeg med 3 x 128 MB SD PC100. Det vildeste den kunne trække. Den var
født med 2 x 32 MB, og blev fuldkommen hysterisk da jeg købte en 128 MB
klods ekstra til den... Derfor kørte jeg i lang tid med kun 128 MB...

Så... længere skal man ikke tilbage (Det var i 1999)

--
Martin K

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-09-03 09:57

Martin Kirschmeyer wrote :

> Tja... på mit gamle (elendige) DFI socket 7 board kunne man ikke
> blande.

Den aktuelle computer er 3 år gammel. Hvordan finder jeg ud af, om jeg
kan sætte en 64Mb-blok i (den eksisterende) samtidig med en ny 128Mb
SD-RAM blok?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 20-09-03 10:09

Jesper Stocholm wrote:
> Den aktuelle computer er 3 år gammel. Hvordan finder jeg ud af, om jeg
> kan sætte en 64Mb-blok i (den eksisterende) samtidig med en ny 128Mb
> SD-RAM blok?

Det er lidt svært at sige - hvilket mobo sidder der i, og hvad står der i
manualen?

--
Martin K