Hvad kan man få for 4-5.000 Kr?
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-09-03 09:42

Min bror spørger mig hvad han kan få af bundkort med P4 3.x GHz for 4-5.000
kr
Det skal bruges til videoredigering så det skal ikke være specielt avanceret
(no raid, sata.. kræves) men der må godt være onboard video og lyd (men ikke
noget krav)

Det SKAL være P4 og >=3 GHz og INGEN overklokking.

Han har Samsung PC2700 (333 MHz ram) som skal genbruges.

Gode forslag til et stabilt bundkort og hvilken type P4 er hurtigst,
modtages gerne!

Pfh tak

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 15-09-03 01:43

"Michael Lund Sørensen" <laeses_ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
avanceret
> (no raid, sata.. kræves) men der må godt være onboard video og lyd (men

Nu er min erfaring at videoredigering er harddisk intensivt i den helt
latterlige grad.
Jeg har kun en 1,4 GHz Tualatin, men sidst jeg kopierede en times DV-video
ind på disken, fravalgte nogle scener og brændte en DVD, havde programmet
læst 146 GB fra disken inden den var færdig.
Med en 3 GHz maskine er det jo endnu mere tilfældet.

Så... Burde han ikke skaffe sig en WD Raptor disk

Eller i det mindste sikre sig at det bundkort han vælger har SATA?
Der er jo stort set ikke nogen prisforskel på de kort med og uden.

> Det SKAL være P4 og >=3 GHz og INGEN overklokking.

Man bliver jo misundelig...
Men igen. Prisforskellen på 2,8 og 3,0 er 1.000,- kr.
Er du sikker på at man ikke ville kunne hente en større hastighedsgevinst
ved at bruge pengene andet steds?
Det er trods alt kun 7% og den samlede ydelse vil måske kun være 4% bedre da
der er andre flaskehalse.

Prøv at se hvor tit du venter et sekund eller to på PC'en uden at CPU'en er
100% belastet. Det er harddisken du venter på!
Jeg vil vædde min moster på at i ville få mere hastighed ved at vælge en
marginalt mindre CPU, og så bruge pengene på RAM eller en Raptor.

Hvis du nu fortæller mig at han har alt det andet (SCSI 15K diske og 2 GB
Ram) så dør jeg bare af misundelse...

> Han har Samsung PC2700 (333 MHz ram) som skal genbruges.
> Gode forslag til et stabilt bundkort og hvilken type P4 er hurtigst,
> modtages gerne!

Den hurtigste CPU er:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598148
Den har ikke FSB 800, men ifølge:
http://www6.tomshardware.com/cpu/20030422/opteron-24.html
(se nederste diagram, test i Pinnacle Studio)
Så er clockfrekvens vigtigere end FSB, og eftersom dit RAM er 333 MHz, så er
det jo perfekt.

Med hensyn til bundkort anbefaler Toms DFI PS35-BL:
http://www6.tomshardware.com/motherboard/20030825/p4-mobos-32.html
det har grafik, Lan etc. og så koster det kun 900 hos shg.dk

Så sådan et bundkort og en 3,066 GHz til samlet 4.000,- så er i da flyvende.

Rune

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-09-03 11:11

Rune Friis Jørgensen skrev :

> [...]
> Med en 3 GHz maskine er det jo endnu mere tilfældet.
>
> Så... Burde han ikke skaffe sig en WD Raptor disk

En Raptor med plads til 36 GB er jo helt tilgrin! Det er lige knap to times
video og det er alt for lidt.
Nej almindelige 7200 rpm diske er hurtige nok.

> [...]
er
> 100% belastet. Det er harddisken du venter på!

Nul ikke ved rendering af AVI til MPEG - det er CPU'en.

> [...]
> det har grafik, Lan etc. og så koster det kun 900 hos shg.dk
>
> Så sådan et bundkort og en 3,066 GHz til samlet 4.000,- så er i da

Et godt forslag - tak!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 15-09-03 22:46

> [...]
times
> video og det er alt for lidt.
> Nej almindelige 7200 rpm diske er hurtige nok.

Nu laver jeg selv en del videoredigering, og selv om jeg har en væsentligt
langsommere CPU, føler jeg at den venter på harddisken.
Måske ikke så meget mens den render, men mere mens man arbejder på at
redigere scener.
Og når den skal rendere går jeg altd i seng. for det tager jo timer...
Derfor er høj hastighed vigtigere for mig mens man arbejder med videoen, end
mens maskinen bare står og tygger.

Med hensyn til den ringe kapacitet, så arbejder jeg aldrig på så mange
timers video på en gang. Man skal selvfølgelig have en stor harddisk som
lager.

Men det var bare min ide...

> er
>
> Nul ikke ved rendering af AVI til MPEG - det er CPU'en.

Måske ikke ved rendering, men som sagt mens du sidder og venter...

> Et godt forslag - tak!

Det var så lidt.

Held og lykke med systemet, jeg _er_ misundelig!

Rune