Bios melder fejl efter opdatering... hvad ~
Fra : Peer E.P.

Dato : 03-09-03 20:16

Jeg har opdateret mit gamle PC-Chip bundkort. Modellen er M599 LMR, med et
SiS530 chipsæt.
Jeg downloadede den nyeste ROM fra PC-Chips hjemmeside, og flashede bios. Nu
booter maskinen til der hvor jeg kan trykke DEL til bios. Jeg kan dog ikke
nå at trykke på DEL før jeg får at vide "wrong bios checksum" eller noget
lign. hvorefter jeg kun kan trykke F1 for at gå ind i bios... det gør jeg
så, men nu er der bare en blinkende curser, og jeg kan intet gøre...

Jeg er sikker på at det er den rigtige rom jeg har hentet. Jeg kan jo bare
ikke komme til at neddatere til den gamle rom igen, da jeg jo ikke kan komme
længere end til ram-optællingen...

Håber meget på der sidder et geni derude som kan hjælpe mig, da jeg faktisk
er lidt på røven denne gang.

Mvh. Peer

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 03-09-03 20:32

> Jeg er sikker på at det er den rigtige rom jeg har hentet. Jeg kan jo bare
> ikke komme til at neddatere til den gamle rom igen, da jeg jo ikke kan
komme
> længere end til ram-optællingen...

Hvis du kender en med en prom brænder (de fleste elektronikvirksomheder og
mange forskellige læreanstalter har nok en) kan du pille bios chippen ud af
bundkortet og brænde bios ned i den med brænderen. Dette selvfølgelig
forudsat at prommen ikke er loddet på, men de sidder vist normalt i en
sokkel. Du behøver ikke være bange for at beskadige prommen, for en ny kan
købes for et nærmest symbolsk beløb i en elektronik biks.
På min gamle skole var der flere der reddede deres bundkort på denne måde.
Mvh
Anders O

Fra : Peer E.P.

Dato : 03-09-03 20:41

"[8260]Anders Olesen" <a_k_olesen@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> købes for et nærmest symbolsk beløb i en elektronik biks.
> På min gamle skole var der flere der reddede deres bundkort på denne måde.

Det lyder godt...! tusind tak for hjælpen! nu mangler jeg så bare at finde
den rigtige ROM... Den gamle understøttede ikke HD over 35gb...

Mvh. Peer

(PS; det skulle vel ikke være Anders fra teknisk skole? altså i odense?)

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-03 21:52

Peer E.P. wrote:

> (altså i odense?)

Hvis du er i Odense, så kan jeg muligvis flashe den.
Jeg har en IDE-Flasher fra loet.de

Der er en liste over de chips som den kan flashe her;

http://loet.de/download/206.txt

(kig under klistermærket hvilken chip det er)

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-03 23:09

Peer E.P. (peer_p@hotmail.com) skrev følgende:
> [...]
> ikke kan komme længere end til ram-optællingen...
>
> Håber meget på der sidder et geni derude som kan hjælpe mig, da jeg

Har du prøvet at resette biosen? (jumper på bundkortet).

- Martin

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-03 06:10

In article <bj5el0$mcr$1@news.cybercity.dk>, Peer E.P. wrote

> nå at trykke på DEL før jeg får at vide "wrong bios checksum" eller noget

Prøv at hive batteriet ud eller clear cmos via jumper

Thomas, Vanløse