Tænde server via LAN/Remote VNC
Fra : Bandit

Dato : 21-09-03 11:19

Er der en måde man kan tænde for sin server ,uden at skulle trykke på on
knappen på selve serveren ?

Jeg bruger VNC og kan naturligvis godt slukke for serveren ,men kan man
tænde for den også ????

Mvh
kenneth

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-09-03 11:28

Bandit wrote:
> Er der en måde man kan tænde for sin server ,uden at skulle trykke på on
> knappen på selve serveren ?

Til nogle servere kan man købe nogle smarte kort, som
helt overtager styringen af maskinen.

Fx har vi remote lights-out på et par HP/Compaq servere.

Når man sætter dette kort i, kan man helt undvære skærm,
tastatur og mus. Alt kan styres vha. en browser,
man kan tænde og slukke for maskinen, se konsolskærmbilledet
via en java applet i den indbyggede webserver. Man kan
også sætte en floppy i maskinen med browseren og få
serveren til at boote fra denne floppy over nettet. Maskinen
ser denne floppy som om den var lokal på serveren.

Kortet har sit eget NIC.

Ja, det virker selv om man kører Linux i grafikmode
på maskinen.

Kortet får strøm fra strømforsyningen i maskinen, selv om
selve maskinen er slukket - den skal selvfølgelig være
tilsluttet 220 V for at det virker.

Nogle af de nyere servere har også denne facilitet på
motherboardet.

Hvis du vil have en billigere løsning på dette må du
se om dit NIC understøtter Wake On Lan, så kan man
konfigurere kortet så man kan sende en speciel
pakke til kortet, så den tænder resten af maskinen.

Den nemmeste måde at se på, om dit kort understøtter
dette, er ved at se, om der er lyd i netforbindelsen selv
om maskinen er slukket.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Calle.

Dato : 21-09-03 13:43

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>
> Den nemmeste måde at se på, om dit kort understøtter
> dette, er ved at se, om der er lyd i netforbindelsen selv

du mener vel lys

--
Calle

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-09-03 13:49

Calle. wrote:

> du mener vel lys

Ja. Se to tadter disser bare då tæt dammen

Mogend

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Calle.

Dato : 21-09-03 14:03

Mogens Kjaer wrote:
> Ja. Se to tadter disser bare då tæt dammen

what!

--
Calle

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-09-03 14:09

Calle. wrote:

> what!

De to taster (s og d) sidder bare så tæt sammen.
Derfor havde jeg skrevet lyd i stedet for lys.

Fra : Calle.

Dato : 21-09-03 14:22

Mogens Kjaer wrote:

> De to taster (s og d) sidder bare så tæt sammen.
> Derfor havde jeg skrevet lyd i stedet for lys.

fattede den lige efter indlæget, da jeg så ned på tastaturet

--
Calle

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 21-09-03 17:09

"Bandit" <kilden@hotmail.com> wrote in message
> Er der en måde man kan tænde for sin server ,uden at skulle trykke på on
> knappen på selve serveren ?
>
> Jeg bruger VNC og kan naturligvis godt slukke for serveren ,men kan man
> tænde for den også ????

http://www.kvm-switches-online.com/iboot.html

/Jesper

Fra : Mads Bahrt

Dato : 21-09-03 19:16

Bandit wrote:
> [...]
> knappen på selve serveren ?
>
> Jeg bruger VNC og kan naturligvis godt slukke for serveren ,men kan man

Hvis serverens bundkort og netkort understøtter det kan du bruge
Wake-on-lan.

MVH
Mads

Fra : Bandit

Dato : 22-09-03 10:23

Jeg takker mange gange for jeres svar :)
Tror at wake up on lan er sagen for mig