Glæden ved Backup
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 21-09-03 01:00

I fredags kom jeg hjem fra arbejde og tændte min Mac ... grå skærm!
Nå, resette P-RAM og den slags - stadig det samme. Siden af og trykke
godt og grundigt på CUDA knappen - nada! Lytte lidt til harddisken, klik
klik klik, så ved vi hvad klokken er slået. Et stk død Seagate Barracuda
V 80 GB.

Den var så død at man ikke kunne boote fra en iPod, en DW3 CD eller en
Apple Hardware Test CD, før den var fjernet. One dead HD! Den 40 GB der
sad ved siden af virkede fint, men havde ikke noget boot-bart system på
sig. Det kunne man selvfølgelig have lagt på den, men den var fuld af
noget jeg godt kunne tåle at miste (derfor ikke med på DLT B.U.en, men
kunne man nu gemme det så ville jeg gerne).

Var i Bilka lørdag, for at se om de havde en billig HD, men 795.- for en
40 GB er jo røveri. En 80 GB må højst koste det! Jeg kom ikke op i tide
til at fange de lokale PC-pusheres tilbud

Nå men jeg skrællede en PC jeg havde stående og fandt en 40 GB HD,
formaterede den, bootede fra min iPod og installerede Retrospect på
iPoden og restorede alle 35 GB data fra mit DLT drev.

Ændrede startdisk til 40 GB HD'en og ... WOW det hele virkede! Skulle
lige oprette /var/tmp for at min Keychain virkede igen:

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030426005239394>

Men bortset fra det, manner det er fedt at have en daglig backup. Jeg
mistede ikke en eneste Audible bog, M4A fil, e-mail eller et eneste slag
i Tiger Woods 2003

Anyway, bare en lille fortælling om hvorfor backup betaler sig.

Mandag står den på indkøb af en ny primær HD på minimum 80 GB.

Mojn, Thomas

--
When it comes to charity, a lot of people stop at nothing.

- Jimmy Carr

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 08:37

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
> i Tiger Woods 2003
>
> Anyway, bare en lille fortælling om hvorfor backup betaler sig.

Pludselig fik jeg sådan en lyst til at lave backup Jeg har været
meget doven med det siden jeg fik OS X, og især siden jeg fik ny
computer for knap et år siden. Det hele kører simpelthen så stabilt, at
man aldrig bliver mindet om, at noget kan gå galt. Før i tiden var jeg
alligevel en gang imellem ude for, at computeren frøs, eller noget andet
drillede. Så blev jeg mindet om, at tingene kan gå galt. Dengang tog jeg
back-up stort set daglig med Retrospect Express og SuperDiske. Nu har
jeg Apple Backup, som er mere simpelt, og cd'er, som koster penge at
bruge. De er jo engangs. Måske er det bare fordi, jeg er nærig, at jeg
ikke tager så meget backup mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-09-03 09:13

> og cd'er, som koster penge at
> bruge. De er jo engangs. Måske er det bare fordi, jeg er nærig, at jeg
> ikke tager så meget backup mere.

Har du hørt om cd-rw ?

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 10:27

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Har du hørt om cd-rw ?

Jooeh, men de er jo endnu dyrere

Nu har jeg lavet backup, og det krævede fire cd'er. Det er noget
tidskrævende og dyrt, men jeg har fået et digitalt kamera, og så løber
det op. Det er irriterende, at Backup ikke kan lave inkremental backup.
Så vidt jeg kan se, skal man backuppe aller filer hvergang. Den kan ikke
finde ud af kun at tage de ændrede. Måske skulle jeg gå tilbage til
Retrospect express.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 21-09-03 13:48

> [...]
> Så vidt jeg kan se, skal man backuppe aller filer hvergang. Den kan ikke
> finde ud af kun at tage de ændrede. Måske skulle jeg gå tilbage til

Jeg har tænkt på at bruge en ekstern FW HD (indkøbt til formålet) til at
lave backup af min TiBook. Kan Backup lave backup til en HD eller er det
kun CD og iDisk?

Retrospect Expres lkan vel sagtnes både tage incrementel backup, og
smide det på et hvilket som helst mounted drev?

--
-Lasse-

Fra : Karl Antz

Dato : 21-09-03 13:54

Lasse Leegaard <Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> wrote:

> [...]
>
> Retrospect Expres lkan vel sagtnes både tage incrementel backup, og
> smide det på et hvilket som helst mounted drev?

Jeg bruger FoldersSynchronizer til formålet. Du kan indstille det helt
efter dine egne formål - du kan synkronisere mapper eller bare backuppe,
du kan lave undtagelser, du kan have flere backup-routiner ved sine af
hinanden som så bliver gemt som egne filer osv.

http://www.softobe.com/

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 14:15

> [...]

> Jeg har tænkt på at bruge en ekstern FW HD (indkøbt til formålet) til at
> lave backup af min TiBook. Kan Backup lave backup til en HD eller er det

Først fra Backup 2, der er i public beta. Så du kan bare hente den fra
..Mac. Jeg bruger selv stadig den almindelige Backup, så jeg har ingen
praktisk erfaring med Backup 2.

> Retrospect Expres lkan vel sagtnes både tage incrementel backup, og
> smide det på et hvilket som helst mounted drev?

Det er jeg helt sikker på. Jeg brugte den i årevis med backup til
SuperDisk. Express udgaven er begrænset lidt i forhold til den fulde
Retrospect, men jeg mener, det er noget med netværksbackup og vist nok
tape, som er forskellen. Så jeg mener bestemt, den kan lave backup til
ethvert mounted drev. Jeg var meget glad for Retrospect Express, men jeg
har villet give Backup en chance. Men jeg savner virkelig den
inkrementale backup. Det er den der gør, at den daglige backup kan tages
hurtigt og nemt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-09-03 16:07

> [...]
> har villet give Backup en chance. Men jeg savner virkelig den
> inkrementale backup. Det er den der gør, at den daglige backup kan tages

Mht. backup og fotos, laver man så ikke bare nogle specielle foto CD
eller DVD'er uden om den normale backup?

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 17:46

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Mht. backup og fotos, laver man så ikke bare nogle specielle foto CD
> eller DVD'er uden om den normale backup?

Det kan man selvfølgelig også. Det er første gang, jeg laver backup af
mine digitale billeder, så jeg skal lige have fundet et system. Jeg
tænkte bare, at når jeg lave backup af min hjemmemappe i Backup, så
kommer billederne jo også med. Ellers skal man lade være med at lave
backup af hele sin hjemmemappe, for billederne fylder en hel del, kan
jeg se.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-09-03 20:20

> [...]
> kommer billederne jo også med. Ellers skal man lade være med at lave
> backup af hele sin hjemmemappe, for billederne fylder en hel del, kan

Jeg lægger mine billeder over på cd'er (to ens, hvis nu rusten skulle
angribe den ene)
Som backup progrm bruger jeg noget shareware: Carbon Copy Cloner. Det
virker tilsyneladende fint, og det kan det der med kun at læse de nyeste
filer (efter en grundbackup, forståes). Det virker fint med min nye,
eksterne FW disk.
Retrospect Expres har jeg aldrig helt forstået at bruge, men det vé du
jo godt, Henrik. Du "skylder" mig lidt undervisning

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 21:03

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.dk> wrote:

> Retrospect Expres har jeg aldrig helt forstået at bruge, men det vé du
> jo godt, Henrik. Du "skylder" mig lidt undervisning

Jeg har skam intentioner om at tage det med til næste møde. Men gode
intentioner virker jo ofte som en stige, der er for kort. I det mindste
har jeg fået byttet vagt. Det er da d. 1. oktober? Skal det holdes et
nyt sted? Det er nemlig ikke kommet i den mødekalender, jeg abonnerer
på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 22-09-03 21:08

> Jeg har skam intentioner om at tage det med til næste møde. Men gode
> intentioner virker jo ofte som en stige, der er for kort. I det mindste
> har jeg fået byttet vagt. Det er da d. 1. oktober?

Jo.

>Skal det holdes et
> nyt sted?

Det vides ikke endnu

>Det er nemlig ikke kommet i den mødekalender, jeg abonnerer
> på.

Det må du så spørge redaktøren om (Edmund)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 21-09-03 16:44

On 21/09/03 14:48, in article
1g1n2wp.h6fam31rzo3raN%Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk, "Lasse Leegaard"
<Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> wrote:

> Jeg har tænkt på at bruge en ekstern FW HD (indkøbt til formålet) til at
> lave backup af min TiBook. Kan Backup lave backup til en HD eller er det
> kun CD og iDisk?

Hej

Den nye Apple backup program som er i beta kan tage backup til Fw HD og det
fungerer fint. Jeg har brugt det i 2 uger nu uden problemer.

MVH

Tommy

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 21-09-03 20:07

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Den nye Apple backup program som er i beta kan tage backup til Fw HD og det
> fungerer fint. Jeg har brugt det i 2 uger nu uden problemer.

Hvad med incrementel backup? kan den også det eller er det fuld
kopiering af det der skal backes up hver gang??

--
-Lasse-
Der ikke har noget backup lige nu...

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 21-09-03 21:51

On 21/09/03 21:06, in article
1g1nmjr.ml058r1m64tdsN%Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk, "Lasse Leegaard"
<Lasse@b.r.a.n.d.b.i.l.dk> wrote:

> Hvad med incrementel backup? kan den også det eller er det fuld
> kopiering af det der skal backes up hver gang??

Såvidt jeg kan se er det fuld backup hver gang, omend det ikke tager så lang
tid på et Fwdrev.

MVH

Tommy

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 14:01

> [...]
> tidskrævende og dyrt, men jeg har fået et digitalt kamera, og så løber
> det op. Det er irriterende, at Backup ikke kan lave inkremental backup.

Nu har jeg set lidt på det. cd-rw er såmænd ikke så meget dyrere. Måske
skulle jeg prøve dem. Ellers er det lige før, jeg fortryder, at jeg ikke
fik min PowerBook med Superdrive. Når man skal til at bruge adskillige
cd'er til backup, kan det godt svare sig økonomisk at bruge én dvd i
stedet. Men da jeg bestilte min computer sidste november, havde jeg ikke
i tankerne at få mig et digitalt kamera etc. Desuden var der lang
leveringstid på den med Superdrive, og jeg ville gerne have den inden
nytår, så jeg kunne nå at afskrive på den sidste år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lone Koefoed

Dato : 22-09-03 13:35

In article <1g1mv7k.qabwg6171jlhN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det er irriterende, at Backup ikke kan lave inkremental backup.

Hmm, jeg bruger Synk (http://www.macupdate.com/info.php/id/1802)
Det tager ikke ret lang tid, når først grundbackuppen er lavet, så mon
ikke det er inkrementel backup?
Først backupper man alt, det tager lang tid. Derefter synkroniserer man
bare. Det tager ikke ret lang tid.
Jeg gør det til en FW-hd.

Jeg håber da, at jeg har en helt opdateret backup, hvis programmet
engang går ned. Hvis nogen mener, at jeg ikke har det vha ovenstående
procedure, så sig endelig til.

Programmet fungerer forøvrigt upåklageligt.

--
Lone

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-09-03 10:26

> [...]
> jeg Apple Backup, som er mere simpelt, og cd'er, som koster penge at
> bruge. De er jo engangs. Måske er det bare fordi, jeg er nærig, at jeg

Og det er så nemt med .Mac, faktisk den bedste funktion. Man indstiller
bare Backup til at tage en backup klokken fire om morgenen eller hvornår
det nu er, man sover.
Henrik, nu vi er ved det: Det kløer i mine fingre efter at købe et
digitalt kamera. Jeg har set, og du og andre (Thomas Boelskifte etc.)
har haft diskussioner om hvad man skal købe. Kan du fortælle mig enkelt
de grundlæggende ting man skal se efter, og kan man købe et til omkring
1000 kr. eller skal man ofre mere? Og har du en anbefaling?
--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 11:10

> [...]

> Og det er så nemt med .Mac, faktisk den bedste funktion. Man indstiller
> bare Backup til at tage en backup klokken fire om morgenen eller hvornår

Jatak, men når man har et digitalt kamera og vil gemme billederne, så
skal man købe en hel del ekstra lagerplads, for at det kan være på ens
iDisk. Ellers er idéen da meget god. Problemet med backup i øvrigt er,
at man er nødt til at backe alt op, når man backer up på cd. Backup kan
ikke finde ud af kun at tage de ændrede filer med. Det tager derfor en
frygtelig tid at lave backup, og man bruger en masse cd'er. Ved backup
til iDisk er det kun de ændrede filer, der overføres. Derfor kan det
gøres hurtigere.

> [...]
> grundlæggende ting man skal se efter, og kan man købe et til omkring 1000
> kr. eller skal man ofre mere? Og har du en anbefaling?

Kr. 1.000,- er ikke meget til et digitalt kamera. Det er mest
supermarkdes-kameraer, der fås til den pris. Og det er mest nogle
no-name produkter fremstillet i Kina eller lignende. Nogle anbefaler, at
man i stedet køber et brugt kamera. Man kan også være heldig at finde en
gammel model, der har ligget på lager, til en billig penge. Jeg har hørt
noget om Canon A20, A30 til en 1.400,- kr. Men nu kan jeg ikke lige
finde dem.
Generelt går man ikke fejl af de gode gamle kameramærker.
Generelt vil et objektiv med zoom være ringere end et fast objektiv. Men
mange i dag forventer, at der er zoom. Personligt vil jeg hellere have
skarpe billeder. Til gengæld vil jeg fraråde fix-focus objektiver. Sørg
for, at der er skarphedsindstilling, og det vil også sige autofokus nu
om dage. Og vær omhyggelig med det. Fix-focus kan sagtens formuleres på
en måde med, at den altid er skarp eller selv stiller skarpt. Men den
stiller altså ikke skarpt, hvis den har fix-focus. Så er tingene mest
skarper 2 eller 3 meter væk. Derfra bliver de gradvis uskarpe. Bevares,
så kan det da bruges. Jeg har da haft et Minox EC i mange år. Men regn
ikke med, fjerne objekter er skarpe.
Olympus har ofte nogle gode, billige modeller. Canon har A300 og
A60 (med zoom) til hhv. knap og godt kr. 2.000,-. Men husk at undersøge
priser. Det vil være surt at give fuld pris for en gammel model. Søg på
nettet og se evt. på www.edbpriser.dk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-09-03 16:07

> [...]
> A60 (med zoom) til hhv. knap og godt kr. 2.000,-. Men husk at undersøge
> priser. Det vil være surt at give fuld pris for en gammel model. Søg på

Tak, Henrik. Jeg har det nok lige som dig, jeg vil ikke have noget
billigt bras, så jeg skal altså op i en 3000 kr. Hvad med pixels eller
hvad det nu er man måler opløsningen på?

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-03 17:46

> [...]

> billigt bras, så jeg skal altså op i en 3000 kr. Hvad med pixels eller
> hvad det nu er man måler opløsningen på?

Jeg er nok en gammel stivstikker. Jeg går ikke ind for at se så meget på
tekniske data, men mere på slutresultatet. Det er klart, at objektivet
lysfølsomhed, brændvidde og evt. zoom samt de mulige lukkertider er data
som siger noget om, hvad kameraet egner sig til. Men hvor skarpe og
"gode" billederne bliver, kan man ikke se på antallet af megapixel.
Faktisk har flere kameraer fået ringere anmeldelser, efter de er kommet
op på 5 megapixel. Kvaliteten af objektivet, kameraet i øvrigt og den
software, der bearbejder billedet spiller også ind. Der findes en del
kameraer i supermarkeder, som har en masse pixel (typisk 4 mega) til en
lav pris. Der er tale om relativt dårlige kameraer, hvis eneste fordel
er, at de har mange megapixel. Typisk er de langsomme og besværlige at
betjene, og objektivet er ikke eminent. De er dog heller ikke så dyre,
og der er mange tilfredse brugere af dem. Personligt vil jeg hellere
have noget af et anerkendt fabrikat.
Min fornemmelse er, at man kan klare sig med 2 megapixel til
almindeligt familiebrug, men 3 megapixel giver selvfølgelig en større
reserve. Man kan lave større forstørrelser og udsnit, uden at man vil
kunne se pixeler. Jeg ledte længe efter et 3 megapixel (det var min
prisklasse), men endte godt nok med et 4 megapixel. Det var mere fordi,
jeg opdagede discountbutikkene. Så kunne jeg få det til næsten samme
pris. Og så var det meget mere gedigent og lækkert.
Min anbefaling vil umiddelbart være Canon A60 (2 MP) eller A70
(3 MP) eller Nikon 2100 (2 MP) eller 3100 (3 MP). Sonys serie 32, 52, 72
og 92 er også rigtig god. Det er ikke enormt kompakte kameraer, men dem
findes der også mange af. Canon A60 og A70 udmærker sig ved at have
mange manuelle muligheder ved siden af automatikken. Det ses ikke ofte i
den prisklasse. Nikon er dejligt lille, men mangler lys til hjælp for
autofokus i mørke. Canon har også A300 som et billigt alternativ. Det
mangler zoom, men tager gode billeder.
Se på de mange testsider på nettet og sammenlign deres billeder.
Jeg valgte Canon (S45), da jeg bedst kunne lide Canons billeder. De er
lidt blødere end de andres. Nogle kalder det uskarphed. På den anden
side kan man hævde, at andre billeder har for meget kontrast eller støj,
og det giver tydeligere overgange, der kan tolkes som skarphed. Strengt
taget ser man det nok kun i meget store forstørrelser. Prøv selv at
bedømme det på nettet:

http://www.steves-digicams.com/
http://www.imaging-resource.com/
http://www.dcresource.com/
http://www.megapixel.net/
http://www.dpreview.com/
http://www.akam.no/
http://www.digit.no/

Under alle omstændigheder, så pas på med prisen. Mange fotohandlere har
ældre modeller til fuld pris. Og ældre behøver kun være nogle få
måneder. Så kig bl.a. på <www.edbpriser.dk>. Internetbutikker er ofte
billigst, men de parallelimporterer tit kameraer. Mange er lidt nervøse
for at købe på den måde. Alternativt er der butikken Kamerahuset i
København. De er blandt de billigste, men er en fysisk butik, der får
kameraer gennem de officielle importører. Der har jeg selv købt.
<http://www.kamerahuset.dk>
<http://www.pixmania.com> er et eksempel på en netbutik.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 23-09-03 07:54

Så i lørdags CanonG5(?) på udsalg til 4999,- i Lyngby
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 22-09-03 02:19

> [...]
> computer for knap et år siden. Det hele kører simpelthen så stabilt, at
> man aldrig bliver mindet om, at noget kan gå galt.

Jep, kender det godt. Det er godt nok også første gang nogen sinde, at
jeg har oplevet en HD der stod af. Men når den står af, så er der jo
ikke meget at gøre.

Har læst resten af tråden, håber Backup snart giver mulighed for
incremental backups.

Mojn, Thomas

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 25-09-03 21:38

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> Et stk død Seagate Barracuda V 80 GB.

Jeg kom til at tænke på, om der egentlig er garanti på den HD. Det var
den der sad i maskinen da jeg købte den i april/maj måned i år, så det
er en Apple OEM.

Nogen der ved om der er garanti på den slags, og om det er noget man
gider forfølge hvis der er?

Mojn, Thomas

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-09-03 13:52

Thomas Boelskifte - transporterroom1@boelskifte.dk on 25/09/03 22:38 wrote:

> [...]
> er en Apple OEM.
>
> Nogen der ved om der er garanti på den slags, og om det er noget man

Hvis der er garanti på maskinen er der også på disken.

--
/peter