salmonella
Fra : Bamse

Dato : 20-09-03 22:47

Hej

Hvis man laver en blanding af rå kylling, salat og grøntsager og stiller det
i køleskabet i et par dage, er det så ikke farligt mht. bakterier selvom det
skal bruges i en ret hvor de førnævnte ingredienser bliver pakket ind i
noget dej og friturestegt?

Jeg mener at jeg engang har læst at selvom stegning af kød dræber
bakterierne, kan man stadigvæk blive syg hvis bakterierne har haft lang tid
nok til at formere sig. Med andre ord hjælper det ikke noget at man har
dræbt bakterierne ved stegning hvis der blot er tilstrækkelig mange døde
bakterier.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-03 23:24

Bamse skrev:

> [...]
>skal bruges i en ret hvor de førnævnte ingredienser bliver pakket ind i

Hvis hele retten varmes op til 100 grader, kan den spises uden
problemer. Bakterier slås ihjel ved en lavere temperatur (kommer
lidt an på tiden) og et muligt, men dog sjældent giftstof
(botulin - 'pølsegift') bliver ødelagt ved 70 grader.

Imidlertid er bakteriernes sporer svære at slå ihjel, så man skal
regne med at der dannes nye bakterier løbende.

Rolf Lund (bromatolog - Kogebog for Fattigrøve) skriver at mad
der har været gennemvarmet (kogt i 5 minutter) kan holde i
køleskabet i 4 døgn uden problemer forudsat at nedkølingen fra 65
til 10 grader tager under 3 timer.

>Jeg mener at jeg engang har læst at selvom stegning af kød dræber
>bakterierne, kan man stadigvæk blive syg hvis bakterierne har haft lang tid
>nok til at formere sig

Nej. Hvis man dræber bakterierne er maden ufarlig. Først hvis man
derefter lader den stå for lunt og/eller for længe uden påny at
slå bakterierne ihjel, så er det risikabelt - muligvis
dødsensfarligt.

>Med andre ord hjælper det ikke noget at man har
>dræbt bakterierne ved stegning hvis der blot er tilstrækkelig mange døde
>bakterier.

Døde bakterier er helt uskadelige, men inden de dør producerer de
sporer. Sporer er også uskadelige, men de udvikler sig til nye
bakterier og deraf kommer problemet. Men det tager altså et par
dage.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-09-03 10:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:u4kpmv06m1jf4dga5b0kuu7eh4mcaeq9qd@news.stofanet.dk...

> (botulin - 'pølsegift') bliver ødelagt ved 70 grader.

Det er vist ikke helt rigtigt.
Fra Center of Disease Control and Prevention:

Because the botulism toxin is destroyed by high temperatures,
persons who eat home-canned foods should consider boiling
the food for 10 minutes before eating it to ensure safety.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-03 11:05

Martin Larsen skrev:

>Det er vist ikke helt rigtigt.

Jo.

> [...]

>persons who eat home-canned foods should consider boiling
>the food for 10 minutes before eating it to ensure safety.

Det er umuligt for en husmor at vide om det inderste område i en
gryde er nået op på 70 grader. Derfor tilråder man som
tommelfingerregel kogning i 10 minutter (jeg har også set 15).
Men 70 grader er nok (jeg ved dog ikke hvor længe det er
nødvendigt).

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-09-03 11:21

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:dptqmv0i8mnvr458mq1pacbt38sv75f8jr@news.stofanet.dk...

> Jo.

Du er meget påståelig. Prøv lige at se her:

Botulism: Prevention
Canning or preserving foods with appropriate heat, pressure, & low pH
Spores
Survive 2 hr at 100 °C
Inactivated at 120 °C
Boiling food before canning at high elevations may not inactivate the spores
Factors favoring spore germination: Low acidity (pH > 5.0); Low O2; High water content
Toxin: Inactivated after 1 minute at 85 °C, or 5 minutes at 80 °C

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-03 12:12

Martin Larsen skrev:

>Du er meget påståelig. Prøv lige at se her:
>[...]
>Toxin: Inactivated after 1 minute at 85 °C, or 5 minutes at 80 °C

I Salmonsens Konversationsleksikon fra ca. 1920 står der: "Ved
Opvarming til 70 grader destrueres Toksinet."

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-09-03 12:48

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:8j1rmvcd9atml60fmbv59l16qo12bfs4ko@news.stofanet.dk...

> I Salmonsens Konversationsleksikon fra ca. 1920 står der: "Ved
> Opvarming til 70 grader destrueres Toksinet."

Og mener du at den oplysning er mere pålidelig end moderne data?
www.neuro.wustl.edu/neuromuscular/nother/bot.htm
www.who.int/entity/csr/delibepidemics/botulismqa.pdf
http://www.hopkins-biodefense.org/pages/agents/agentbotox.html

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-03 13:16

Martin Larsen skrev:

>Og mener du at den oplysning er mere pålidelig end moderne data?

Næ, det ved jeg ikke noget om.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-03 20:44

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]

water content
> Toxin: Inactivated after 1 minute at 85 °C, or 5 minutes at 80 °C

Er der nogen som helst forbindelse mellem Salmonella-mikroben og det
botulisme-toksin, der nu er under debat.?

Mon ikke toksinet kun kommer når nul ilt, fx i konservers og pølser og
hjemmemarinerede sild?

Fra : kjaer

Dato : 21-09-03 12:18

> [...]
> persons who eat home-canned foods should consider boiling
> the food for 10 minutes before eating it to ensure safety.

Det er en instruktion om hvad man gør når strømmen har været afbrudt i flere
dage, som det skete i Amerika fornylig, og alt i køkkenet kan være
inficeret.
Bertels forklaring handler om den daglige omgang med madvarer!

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-09-03 10:42

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok til at formere sig. Med andre ord hjælper det ikke noget at man har
> dræbt bakterierne ved stegning hvis der blot er tilstrækkelig mange døde

Salmonella er der svaret på, et par yderligere kommentarer.

Med salat og grønsager er der altid risiko for
at der er sporedannende bakterier ( Clostridium o.a.),
der ikke ødelægges ved kogning.
Det er ikke nogen god ide at opbevare denne blanding
i flere dage i køleskabet.
Det er ikke de døde bakterier, der er farlige, men de
toksiner, der evt. er udviklet under deres vækst.

Per A. Hansen

Fra : Bamse

Dato : 21-09-03 12:24

Salat og grøntsager? Mener du ikke salat og rå kylling?

Lad os lave et scenarie:

1) Jeg blander rå kylling sammen med salat
2) Jeg putter blandingen i køleskabet i nogle dage
3) Jeg tager blandingen ud efter et par dage
4) Jeg steger blandingen ved 100 grader i 20 minutter

Spørgsmål : Er der risiko for forgiftning?

Fra : Bo Warming

Dato : 21-09-03 20:39

"Bamse" <nospam@nospam.ugh> wrote in message
> [...]
> 3) Jeg tager blandingen ud efter et par dage
> 4) Jeg steger blandingen ved 100 grader i 20 minutter
>
> Spørgsmål : Er der risiko for forgiftning?

Måske lidt toksin fungerer som vaccinatiion, incl imod allergier. Jeg ville
kun varmebehandle så længe som hvad giver optimal smag.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-09-03 15:50

> [...]
> 3) Jeg tager blandingen ud efter et par dage
> 4) Jeg steger blandingen ved 100 grader i 20 minutter
>
> Spørgsmål : Er der risiko for forgiftning?

Ja. Evt. forekomst af toksiner kan man ikke forvente bliver
ødelagt.
Det bedste scenarie er at vente med at tilsætte friske græntsager
til den skal tilberedes.
Det skal dog tilføjes, at risikoen for der er sporedannere i grøntsagerne
er lille. Størst risiko er der, hvis de har været i kontakt med jord.

Per A. Hansen