GPS / DGPS
Fra : Jesper R

Dato : 20-09-03 20:09

Hvad er forskellen på en GPS modtager og en DGPS modtager ???

Jeg mente at DGPS var en blanding af det gamle Decca og GPS system - med
lidt mere præcis posion angivelse...

Men det er vist ikke rigtigt...

Jesper

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-09-03 22:17

"Jesper R" <jero@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på en GPS modtager og en DGPS modtager ???
>
> Jeg mente at DGPS var en blanding af det gamle Decca og GPS system - med
> lidt mere præcis posion angivelse...
>
> Men det er vist ikke rigtigt...

Nej, DGPS er Differential GPS.
Det er en GPS modtager + en ekstra modtager der modtager korrektionssignal
som forbedrer nøjagtigheden.
Så vidt jeg ved, udsendes korrektionssignalerne via nogle af de gamle
radiofyr. D.v.s på ca. langbølgefrekvenser.

Efter at SA funktionen blev fjernet fra GPS systemet for nogle år siden,
forbedredes GPS præsisionen for os civile brugere fra ca. 50..75 meter til
typ. 5-10 meter, og derved har DGPS mistet det meste af sin betydning, i
hvert fald for fritidssejlere.

En nyere form for 'DGPS' som er ved at vinde indpas er EGNOS / WAAS, som er
satellit modtagne korrektionssignaler, som skulle forbedre præsitionen med
yderligere nogle meter.
Jeg er ikke så meget inde i teknikken omkring EGNOS (hedder det i Europa;
WAAS i USA), og er heller ikke på det rene med om systemet er i operationel
drift i Danmark.
Ældre GPS modtagere (som min Garmin 128) har ikke mulighed for EGNOS.

Ole Pagh

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-09-03 23:25

I forbindelse med begreberne DGPS, WAAS osv, sad jeg og fedtede lidt rundt i
newsgruppen: sci.geo.satellite-nav og faldt over et par ret gode hejmmesider
der beskriver GPS systemet.
Tænkte at det kunne have interesse for de nysgerrige. Der er både for
begyndere og 'hard-core' GPS folk.

Denne side af Sam Wormly er en klassiker:
http://www.edu-observatory.org/gps/

og derinde findes en GPS 'tutorial' med små tegnefilm, som dog kræver at man
har 'Shockwave Player' installeret.
http://www.trimble.com/gps/index.html

Der er uden matematik af betydning og kan varmt anbefales.
Det er egentlig meget rart at vide, bare lidt om hvorledes GPS som vi snart
alle sammen sejler efter, virker.

Hmm... Bare man nu ikke helt glemmer hvordan man lærte at navigere på
dueligheds og yacht skipper kurserne...

Ole Pagh

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 22-09-03 09:16

> Hvad er forskellen på en GPS modtager og en DGPS modtager ???

En alm. GPS-enhed bestemmer sin position stort set som du selv gør når du
krydspejler. Her pejles dog til satelitter i stedet for til visuelle mærker.
OK - teknikken er noget anderledes, men tillad mig denne forsimpling...

Pejlingerne til satelitter sker ved at måle på signaler fra satelitterne -
GPS enheden kan kun lytte. Signalerne er behæftet med fejl bl.a. fordi de
skal igennem atmosfæren og dermed bremses lidt afhængigt at forholdene
deroppe.

DGPS-enheder modtager fra BÅDE satelitter OG fra en landstation via
almindelige radiobølger. Landstationen har selv en GPS og bestemmer hele
tiden sin position - men den KENDER sin position fordi den er stationær.
Derfor kan den hele tiden regne ud, hvor meget signalerne fra de enkelte
satelitter er fejlbehæftede, og den sender løbende lister med korrektioner
til alle DGPS-enheder inden for radiodækning.

WAAS opererer i øvrigt principielt på samme måde som DGPS, men her er
landstationen skiftet ud med en geostationær sattelit. DGPS er
radio-baseret, men har altså intet med Decca at gøre.

Fejlkorrektion øger nøjagtigheden! Hvor nøjagtig en (D)GPS er afhænger nu
også af andre ting. De finde med nøjagtigheder på få centimeter. Jeg talte i
sommer med en HNG-fyr der tegner kort over gasledninger med +/- 2 cm i tre
dimensioner med en prof DGPS - det er EN DEL bedre end en standard GPS -
også efter at DoD slog SA fra...

Mvh.
_/)_ SejlerMikkel _/)_

Fra : Tore Johannesen

Dato : 26-09-03 09:37

Til lystsejlads er det fløjtende ligegyldigt med en større nøjagtighed
end den der er på GPS'en nu. Det folk glemmer er at GPS i mange
tilfælde er mere nøjagtig end mange papir- og elektroniske søkort.
Derfor kan en DGPS forlede dig til at tro, at du har 100% sikkerhed
for din position (hvad du jo har), men når søkortene ikke er 100%, så
giver det en falsk tryghed. Derfor kan en hvis "utryghed" være ganske
god.

mvh

Tore Johannesen