Filmformater og Biocity/Århus (igenigen)
Fra : Rune Zedeler

Dato : 20-09-03 15:38

Så fik jeg set Rembrandt i sal 5, BioCity/Århus. Endelig havde jeg taget
mig sammen til at producere de små nørdede papstykker i forskellige
formater - så jeg kunne nu observere, at reklamerne blev vist i 1.85:1 -
og selve filmen blev vist i noget i retning af 2:1.
Det er selvfølgelig forståeligt at biografen gerne vil udnytte en stor
del af salens brede lærred - men det var nu lidt irriterende, at
personerne i filmen flere gange stak frisuren op over toppen af
lærredet.
Hvor udbredt er det, at biograferne viser film i "forkerte" formater -
og er det i det hele taget "tilladt" at vise en film i et "mere forkert"
format end hvad man kan i en THX-sal?!

-Rune (der fremover vil være opmærksom på at se ikke-widescreen film i
de mindre sale - suk)

Fra : Martin Mathiesen

Dato : 20-09-03 17:42

Hejsa.

Som tidligere fortalt så er det format der vises reklamer/trailere i oftest
1.85:1 hvorefter hovedfilmen vises i enten 1:66:1 1:85:1 eller scope som er
2.35:1. Dette er vist de 3 formater som oftest bruges i multiplex biografer.
Selvfølgelig findes der andre end dem, men som sagt er disse 3 formater dem
som oftest sidder i objektiv karusellen i en moderne multiplex biograf.

Og Rembrandt burde have været vist i 1.66:1. Nu har jeg selv leget lidt med
den og man kan faktisk godt køre maskerne ud i 1:85 , men blot lade 1.66
objektivet sidde da filmen er skåret så der er rigelig uden om framen. Det
giver selvfølgelig et større billede, men som sagt var det bare et lille
"for sjov" eksperiment.

Men som sagt. Rembrandt = 1.66

Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 20-09-03 20:35

Martin Mathiesen wrote:

> Som tidligere fortalt så er det format der vises reklamer/trailere i oftest
> 1.85:1 hvorefter hovedfilmen vises i enten 1:66:1 1:85:1 eller scope som er
> 2.35:1.

Det var bredere end 1.85:1 - reklamerne var 1.85:1 - og sidemaskeringen
kørte udad efter reklamerne. Så vidt jeg lige kunne vurdere var det
omkring 1:2.

-Rune

Fra : Torben Simonsen

Dato : 21-09-03 01:21

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Det var bredere end 1.85:1 - reklamerne var 1.85:1 - og
> sidemaskeringen kørte udad efter reklamerne. Så vidt jeg lige kunne
> vurdere var det omkring 1:2.

Det lyder sært. Som Martin skriver, så har en moderne multiplex-biograf
typisk kun tre formater at vælge mellem: 1,66:1, 1,85:1 og 2,39:1.
Afvigelserne fra de korrekte dimensioner på formaterne vil altid
ligge på under 5% (THX-krav), og typiske afvigelser er på 1-2%.

Jeg vil næsten tro, at du har set reklamer i 1,66:1 og hovedfilmen
i 1,85:1. Huskede du at lukke det ene øje, mens du sigtede op forbi
dit "nørdekort"? Hvis du har begge øjne åbne, så kan du på grund af
parallakse-fejl se for meget lærred på begge sider af kortet.

--
-- Torben.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 21-09-03 11:06

Torben Simonsen wrote:

> [...]
> dit "nørdekort"? Hvis du har begge øjne åbne, så kan du på grund af
> parallakse-fejl se for meget lærred på begge sider af kortet.

Ja, jeg lukkede det ene øje.
Jeg havde en af mine venner ind, han brugte også kortet - og han var enig med mig i, at reklamerne var 1.85:1 og filmen 2:1.

-Rune

Fra : Torben Simonsen

Dato : 21-09-03 19:37

Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:

> Ja, jeg lukkede det ene øje. Jeg havde en af mine venner ind, han
> brugte også kortet - og han var enig med mig i, at reklamerne var
> 1.85:1 og filmen 2:1.

Hmm, underligt. Et format på omkring 2:1 eksisterer simpelthen ikke i
nogen af BC Århus's sale. Et eller andet må være gået galt under
målingen.

Når du så sidemaskerne køre ud ved afslutningen af reklamerne, så er
jeg 100% sikker på, at du så reklamer i 1,66:1 og derefter resten af
forestillingen i 1,85:1. Dette er så naturligvis også forkert, når
Rembrandt, som Martin nævnte, korrekt skal køres i 1,66:1.

--
-- Torben.