Gode ikke-amerikanske film
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-09-03 10:40

Som filmelsker er det med beklagelse at jeg må indrømme at størstedelen
af min filmkendskab stammer fra amerikanske hollywood film. Der er jo
egentligt ikke noget galt i Hollywood film, det er blot det at der
findes så mange andre gode film der ikke kommer derfra. Således søger
jeg nu jeres hjælp til at finde nogle ikkeamerikanske, moderne, flotte,
interessante og gerne action/scifi baserede film. Jeg kan da selv lige
bidrage med en start til listen:

SPANIEN
- Airbag
- Abre los Ojos
- Los Otros
- La Niña de tus ojos

FRANKRIG
- Vidocq
- Le Pacte des loups

JAPAN
- Avalon
- Princess Mononoke
- Ninja Scroll

SYDKOREA
- Musa the Warrior

KINA
- Hero
- Tiger på spring, drage i skjul

Hvem vil hjælpe mig med at komme med Svenske, italienske, polske,
russiske, brasilienske etc titler som er blevet overset pga manglende
marketing? (og lad nu være med at gå helt i selvsving over en enkelt
gren som japansk anime eller noget i den stil )
Det ville heller ikke gøre ondt hvis de film i foreslår kan skaffes på
kvalitets DVD.
MEd venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-09-03 10:42

Lars Hoffmann wrote:

> FRANKRIG
> - Vidocq
> - Le Pacte des loups

Amélie!

> JAPAN
> - Avalon
> - Princess Mononoke

Den er genial!

/David

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 20-09-03 11:04

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> [...]

> gren som japansk anime eller noget i den stil )
> Det ville heller ikke gøre ondt hvis de film i foreslår kan skaffes på

BRASILIEN
- City of God

Tyskland
- Das Boot (ok, på grænsen, men verdens bedste krigsfilm IMO)
- Good bye Lenin!

Sverige
- Tilsammans
- Fucking Åmål
- Englegård

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-09-03 11:20

NORGE:

Elling

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-09-03 14:06

David Rasmussen wrote:

> NORGE:
>
> Elling

Kender den ikke!

Min favorit er helt klart: Bjergkøping Grand Prix.

Jajaja, det er dukkefilm, men den er norsk.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis

Citatteknik, signatur...hvad er nu det for noget?
Læs mere på http://www.usenet.dk/netikette

Fra : thomas t

Dato : 20-09-03 14:33

> Min favorit er helt klart: Bjergkøbing Grand Prix.

Klaaarrt. Den kan ses utallige gange. Must see.

*

hvad med Danmark?

I Kina Spiser de Hunde (ikke 2'eren)

*

Fransk: Diva, Månen i Rendestenen og Betty Blue (det er en trilogi, selvom
mange aldrig har set den midterste).

*

og så de 2 sammenhængende der omhandler 'Kilden i Provence'... nå ja, den
anden del hedder vist 'Manon og Kilden'.

Fra : David T. Metz

Dato : 30-09-03 14:03

thomas t kalligraferede, i news:BB9223C5.B80B%spamtomcat@pc.dk
> Fransk: Diva, Månen i Rendestenen og Betty Blue (det er en trilogi,
> selvom mange aldrig har set den midterste).

Hva'? Det er da ikke en trilogi i "normal" forstand - hvor har du fra at de
kan betragtes som trilogi? (Og ja, jeg missede også den midterste, bl.a.
fordi den fik ringe anmeldelser herhjemme svjh. - fik den ikke først
premiere herhjemme efter Betty Blue?)

> og så de 2 sammenhængende der omhandler 'Kilden i Provence'... nå ja,
> den anden del hedder vist 'Manon og Kilden'.

Det gør den nemlig, med en ung Emmanuelle Beart (mums) i titelrollen.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : thomas t

Dato : 30-09-03 14:20

> From: "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk>

> Hva'? Det er da ikke en trilogi i "normal" forstand - hvor har du fra at de
> kan betragtes som trilogi?

Opdagede det, da jeg så den midterste. havde aldrig hørt om den, men jeg
fulgte med i de 'underlige' filmprogrammer i Park. Genkendte
instruktørnavnet. Gik ned og så den, og forstod pludselig mere om de 2
andre.

> (Og ja, jeg missede også den midterste, bl.a.
> fordi den fik ringe anmeldelser herhjemme svjh. - fik den ikke først
> premiere herhjemme efter Betty Blue?)

skal nok passe. Tror ikke, jeg har bemærket den andre steder end i Park. Det
er en okay fed film. Langsom, som en mellemsats i 3-leddet pianosonate. Men
øger udbyttet af de 2 omkringliggende film.

> med en ung Emmanuelle Beart (mums) i titelrollen.

Manon må meget merne mise miks i min meng. Mums.

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-09-03 18:10

Carsten Riis wrote:

> Kender den ikke!

Jeg synes du bør se den :)

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-09-03 22:45

"Mikkel Selsøe Sørensen" <spandikl@hotmail.com> skrev:

>Sverige
>- Tilsammans
>- Fucking Åmål
>- Englegård

Jægerne!

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-09-03 22:57

Niels Søndergaard wrote:

> Jægerne!

Den var ok, men lidt over-hyped IMO. Jeg kunne bedre lide "Den Sidste
Kontrakt", så.

/David

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-09-03 23:11

On Sat, 20 Sep 2003 12:03:58 +0200, "Mikkel Selsøe Sørensen"
<spandikl@hotmail.com> wrote:

>Sverige

Et par sjove film er det da blevet til, bl.a. Naken og Adam & Eva

Naken er bygget på samme koncept som Groundhog Day, men mindre
uskyldig uden at være unødvendigt provokerende.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: terabyte (og ikke terrabyte)

Fra : Jakobsen

Dato : 23-09-03 08:07

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> Et par sjove film er det da blevet til, bl.a. Naken og Adam & Eva
>
> Naken er bygget på samme koncept som Groundhog Day, men mindre
> uskyldig uden at være unødvendigt provokerende.

SPOILER OM NAKEN!!!

og røvkedelig efter 3. dag han gennemlever den samme dag. Efter 20. var jeg
ved at blive sur over at jeg er så stædig at jeg ville se den færdig - bare
for at kunne sige at jeg havde set den...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-09-03 08:44

"Jakobsen" <mpej[delete-this]@adr.dk> writes:

> og røvkedelig efter 3. dag han gennemlever den samme dag. Efter 20. var jeg
> ved at blive sur over at jeg er så stædig at jeg ville se den færdig - bare
> for at kunne sige at jeg havde set den...

Aah. Du lyder af en alvorlig mental defekt. Jamen, så forstår jeg
bedre din vrisne attitude.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 20-09-03 11:17

Lars Hoffmann wrote:

> JAPAN
> - Avalon

Har jeg desværre ikke set.

> - Princess Mononoke

Smuk, flot, brilliant og gennemført stykke anime.

> - Ninja Scroll

Mnjaeh, for mig er den på samme niveau som Fist of the North Star
(nej, jeg taler *ikke* om den fuldstændig latterlige Hollywood-
filmatisering). En god gang sanseløs vold. Den fanproducerede
musikvideo med Cradle of Filths cover af "Hallowed Be Thy Name" er
dog genial.

Jeg kan anbefale følgende anime:
- Jin-Roh The Wolf Brigade
- Perfect Blue
- Spirited Away
- Nausicaa of the Valley of Wind
- Laputa Castle in the Sky
- Grave of the Fireflies
- Akira
- Ghost in the Shell
- Cowboy Bebop (serien + The Movie (Knocking on Heaven's Door))
- Serial Experiments Lain (serie)

Og naturligvis skal anime ses på japansk.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-09-03 11:29

Anders Thorsen Holm escribió / skrev

> Jeg kan anbefale følgende anime:
> - Perfect Blue

Jeg kender flere af dem du nævner og syntes vældig godt om de fleste af
dem. Dog fatter jeg ikke at folk gider at se Perfect Blue. Imho er den
elendigt tegnet. Dybt forsimplet i forhold til f.eks Ghost in the Shell
og Akira. Stilen minder for meget om de masseproducerede børneserier som
Gragon Ball Z, BeyBlade og hvad de ellers hedder.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 20-09-03 11:41

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg kender flere af dem du nævner og syntes vældig godt om de
> fleste af dem.

Okeli-dokeli.

> Dog fatter jeg ikke at folk gider at se Perfect Blue.

Jeg så den forleden og blev selv vældigt overrasket.

> Imho er den elendigt tegnet. Dybt forsimplet i forhold til
> f.eks Ghost in the Shell og Akira.

Tegnestilen er ganske rigtig noget simpel - specielt i den første
halvdel - hvilket jeg også bemærkede, da jeg så den. Men der synes
at komme flere detaljer med som historien skrider frem.

> Stilen minder for meget om de masseproducerede børneserier som
> Gragon Ball Z, BeyBlade og hvad de ellers hedder.

Ej, det er nok lige at strække den lige lovligt meget. Dragon Ball Z
og alle den slags serier er *meget* simple - både i plot og
tegnestil.

Perfect Blue vinder derimod meget på selve historien og
fortælleteknikken, som jeg fandt ganske interessant - jeg sad
konstant og spekulerede over, hvordan hulen det hele hang sammen.
Det er den slags, der gør en film interessant og værd at se igen.

Jeg har forresten lige fået kæmpet mig igennem de første 24 afsnit af
Robotech: The Macross Saga ... dejligt nostalgisk gensyn, selvom jeg
nok synes at Lynn Minmei er en værre Tude-Marie. Nu venter jeg blot
på at min kammerat får anskaffet sig den sidste tredjedel af første
generation.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-09-03 11:51

Anders Thorsen Holm escribió / skrev

> Ej, det er nok lige at str‘kke den lige lovligt meget. Dragon Ball Z
> og alle den slags serier er *meget* simple - b†de i plot og
> tegnestil.

Ja du har ret, men det var ud fra pricippet "overdrivelse fremmer
forståelsen"

> Perfect Blue vinder derimod meget p† selve historien og
> fort‘lleteknikken, som jeg fandt ganske interessant - jeg sad
> konstant og spekulerede over, hvordan hulen det hele hang sammen.
> Det er den slags, der g›r en film interessant og v‘rd at se igen.

Ja historien er god og godt fortalt, men jeg må indrømme at det der for
mig gør Anime rigtig godt, er når det også er flot tegnet, men sådan er
præferencer heldigvis så forskellige.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 20-09-03 14:26

Fra : Jeppe Møller

Dato : 20-09-03 16:07

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> wrote in message

> Les Enfant de Paradis AKA Paradisets Børn.

- De fortabte børns by/ city of lost childres / Les enfants
something-something
-Delicatessen

Shaolin Soccer
The ring
Dark Water

....og så er der en fillipinsk (tror jeg ) som på smukkeste og mest brutale
vis behandler et historisk slag i landet - er der nogen der kan huske hvad
den hedder? Det er en såkaldt hel-aftens film. Nogen forsøger at besktyte en
by mod de invaderende tropper...
Jeg håper der er en der kan hjælpe- den er klart et gensyn værd.

/JeppeM

Fra : thomas t

Dato : 20-09-03 16:13

Subject: Re: Gode ikke-amerikanske film

Verdens mest romantisk/tragiske film, hvis man ikke tæller Chaplin.
Virtuos er ordet. Klar Kleenex uden Meryl Streep. IMHO

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-09-03 17:39

Jeppe Møller escribió / skrev

Tænker du på Jose Rizal: http://us.imdb.com/title/tt0186257/ ?

Fra : Jeppe Møller

Dato : 20-09-03 22:13

> Tænker du på Jose Rizal: http://us.imdb.com/title/tt0186257/ ?

Nej, men jeg var så heldig at støde på den nede i den lokale videoudlejning.
Bangrajan - http://us.imdb.com/title/tt0284880/

/JeppeM

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-09-03 14:28

Hej!

Lars Hoffmann wrote:

> FRANKRIG
> - Vidocq
> - Le Pacte des loups

"De Fortabte Børns By". Kan ikke lige den franske titel :)

Og selvfølgelig "Delicatessen".

> TYSKLAND

Lola Rennt.

Fra : AC

Dato : 20-09-03 14:30

> [...]
> jeg nu jeres hjælp til at finde nogle ikkeamerikanske, moderne, flotte,
> interessante og gerne action/scifi baserede film.

Lola Rent. Helt igennem fed film

Fra : Jesper

Dato : 20-09-03 15:03

Le vieux fusil http://us.imdb.com/title/tt0073864/

> JAPAN
> - Avalon
> - Princess Mononoke
> - Ninja Scroll

Shôgun Iemitsu no ranshin - Gekitotsu
http://us.imdb.com/title/tt0098322/

Chôjin densetsu Urotsukidôji http://us.imdb.com/title/tt0108461/

ARGENTINA

Hombre mirando al sudeste http://us.imdb.com/title/tt0091214/

ITALIEN

Giallo A Venezia http://us.imdb.com/title/tt0079207/

> SYDKOREA
> - Musa the Warrior
>
> KINA
> - Hero
> - Tiger på spring, drage i skjul

HONG KONG

Baat do lau ji http://us.imdb.com/title/tt0074170/

> [...]
> gren som japansk anime eller noget i den stil )
> Det ville heller ikke gøre ondt hvis de film i foreslår kan skaffes på

POLEN

Seksmisja http://us.imdb.com/title/tt0088083/
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Rikke & Brian

Dato : 20-09-03 18:08

> Shôgun Iemitsu no ranshin - Gekitotsu
> http://us.imdb.com/title/tt0098322/

Også kaldt Shoguns Shadow ikke? En film jeg meget gerne ville eje på DVD,
men den eneste version jeg har set, har ingen engelske undertekster, og jeg
kan sgu ikke japansk.

Mvh. Brian

Fra : Jesper

Dato : 20-09-03 18:31

Rikke & Brian <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

> [...]
> men den eneste version jeg har set, har ingen engelske undertekster, og jeg

Ja det er det, jeg tappede den fra DR da den blev vist dér.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Taba

Dato : 20-09-03 17:31

Tyskland:
Stalingrad (en af de bedre krigsfilm)

Sverige:
Null Tolerans
Livvakterne (eller hvordan man nu staver det)

Også er der en film fra balkan området der hedder "No Man's Land" (ved ikke
lige hvilket land den er fra) men den er absolut seværdig!
(http://www.imdb.com/title/tt0283509/)

/Taba

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-09-03 18:56

Lars Hoffmann escribió / skrev

> Hvem vil hjælpe mig med at komme med Svenske, italienske, polske,
> russiske, brasilienske etc titler som er blevet overset pga
> manglende marketing?

Hvad med "Bollywood"? Det skulle jo efter sigende være det sted i verden
hvor flest film produceres. Ingen der kender nogle gode film fra Indien?
Har i tilfældigvis set denne: http://us.imdb.com/title/tt0254481/ ?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Rikke & Brian

Dato : 20-09-03 19:20

> Hvad med "Bollywood"? Det skulle jo efter sigende være det sted i verden
> hvor flest film produceres. Ingen der kender nogle gode film fra Indien?
> [...]

Lagaan er helt suveræn, ellers så har vi også set Monsoon Wedding, også god,
men kunne ligeså godt været lavet i Hollywood. Og så har vi set Devdas, men
den synes vi ikke så god om. Men Lagaan er god.

Mvh. Brian

Fra : T. Liljeberg

Dato : 21-09-03 03:54

On Sat, 20 Sep 2003 20:20:22 +0200, "Rikke & Brian"
> [...]

>men kunne ligeså godt været lavet i Hollywood. Og så har vi set Devdas, men
>den synes vi ikke så god om. Men Lagaan er god.

Nogen, der har set og vil anbefale eller advare mod "Bend it like
Beckham"?

Tom

---
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken

Fra : Rikke & Brian

Dato : 21-09-03 07:01

"T. Liljeberg" <liljeberg_t@cox.net> skrev i en meddelelse
> Nogen, der har set og vil anbefale eller advare mod "Bend it like
> Beckham"?

Ja vi synes den var underholdende, ikke nogen stor film, men en god og sød
film, for hele familien

Mvh. Brian

Fra : Jesper

Dato : 21-09-03 20:04

T. Liljeberg <liljeberg_t@cox.net> wrote:

> Nogen, der har set og vil anbefale eller advare mod "Bend it like
> Beckham"?

"Bend It Like Beckham" er nærmest "East Is East"s frække lillesøster,
langt mere underholdende, en rigtig god feel good film med søde piger og
en underholdende skildring af en traditionel indisk families sammenstød
med den engelske kultur. Man behøver overhovedet ikke at interessere sig
for fodbold for at synes at dette er en god film.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Hans Huttel

Dato : 26-09-03 15:47

Lars Hoffmann skrev:

>Hvad med "Bollywood"? Det skulle jo efter sigende være det sted i verden
>hvor flest film produceres. Ingen der kender nogle gode film fra Indien?

Satyajit Rays Apu-trilogi er slet ikke Bollywood - det er sort/hvide
film fra 1950erne med amatørskuespillere. Men hvor er det dog nogle
fremragende film!

Salaam Bombay af Mira Nair er også en god film, omend ekstremt forstemmende.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-09-03 12:20

Jeg sammeskriver lige lidt de film vi er kommet frem til indtil videre.
I bunden af denne post er der en liste med flere lande, se om i kender
goder film fra nogle af dem. (tilføjelser markeret med *). Jeg syntes
det er en spændende liste og håber at vi kan bruge den til at åbne
øjnene lidt for den filmverden der er udenfor Hollywood. Kom endelig med
flere titler...

ARGENTINA
* Hombre mirando al sudeste

BRASILIEN
* City of God

FILIPPINERNE
* Bangrajan

FRANKRIG
- Vidocq
- Le Pacte des loups
* Amélie
* Les Enfant de Paradis
* De fortabte børns by (underligt den ikke er blevet nævnt)
* Delicatessen

INDIEN
* Lagaan
* Monsoon Wedding

ITALIEN
* Giallo A Venezia
* La Vita e Bella

JAPAN
- Avalon
- Princess Mononoke
- Ninja Scroll
* Akira
* Ghost in the Shell
* Spirited Away
* + en masse andet Anime
* Shaolin Soccer
* Ringu
* Dark Water
[...]

* Bjergkøping Grand Prix

POLEN
* Seksmisja

SOVJET
* Lad tranerne flyve

SPANIEN
- Airbag
- Abre los Ojos
- Los Otros
- La Niña de tus ojos

SVERIGE
* Tilsammans
* Fucking Åmål
* Englegård
* Jægerne!
* Den Sidste Kontrakt
* Naken
* Adam & Eva

SYDKOREA
- Musa the Warrior

TYSKLAND
* Das Boot
* Good bye Lenin!
* Lola Rennt.

Skal vi ikke lige have følgende lande med på kortet:

HOLLAND
GRÆKENLAND
AUSTRALIEN
NEW ZEALAND
COLOMBIA
BELGIEN
FINLAND

Et eller andet godt må de da have produceret-
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Frøkjær Laursen

Dato : 21-09-03 12:35

> Jeg sammeskriver lige lidt de film vi er kommet frem til indtil videre.

> FRANKRIG
> * De fortabte børns by (underligt den ikke er blevet nævnt)

Det er den også, op til flere gange

> Skal vi ikke lige have følgende lande med på kortet:
>
> FINLAND

-Manden uden fortid

MEXICO

-Amores Perros

/Jens

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-09-03 13:40

Jens Frøkjær Laursen escribió / skrev

> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> skrev i en meddelelse

> Det er den også, op til flere gange

Ah ja, det ser jeg ført nu

> MEXICO
>
> -Amores Perros

Hovsa, den så jeg endda i biffen, den er da klart anbefalelsesværdig,
omend det ikke just er scifi/action stil .
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : jacob nielsen

Dato : 21-09-03 18:19

"Jens Frøkjær Laursen" <jflaursen@hotmail.com> wrote in message

> MEXICO
> -Amores Perros

Y Tu Mamá También ej at forglemme

Mvh.
Jacob

Fra : David T. Metz

Dato : 30-09-03 14:09

jacob nielsen kalligraferede, i news:bkkmjb$csi$1@sunsite.dk
> "Jens Frøkjær Laursen" <jflaursen@hotmail.com> wrote in message

> Y Tu Mamá También ej at forglemme

Som en af mine venner sagde: den film har kun to fejl (beklager
plathedsniveauet i mine kommentarer i denne tråd, men man bliver nødt til at
læse det hele for ikke at gentage andre og så dukker de platte jokes altså
op på lystavlen)

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-09-03 16:13

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> escribió

> Som en af mine venner sagde: den film har kun to fejl

ehh, hvilke fejl?

Fra : David T. Metz

Dato : 30-09-03 17:22

Lars Hoffmann kalligraferede, i
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> escribió

> ehh, hvilke fejl?

Hint: de er lavet af silicone.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-10-03 21:15

David T. Metz escribió / skrev

> Lars Hoffmann kalligraferede, i
>
> Hint: de er lavet af silicone.

Så er der da i det mindste blevet rettet på fejlen

Fra : David T. Metz

Dato : 03-10-03 10:19

> David T. Metz escribió / skrev

> Så er der da i det mindste blevet rettet på fejlen

Tværtimod.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 21-09-03 15:58

> AUSTRALIEN

Romper Stomper (m en 'ung' Russell Crowe)
Ørkendronningen Priscilla (drag-komedie m Agent Smith & Guy Pearce)
Muriel's Wedding (ret mørk komedie med Toni Collette)

> NEW ZEALAND

Once Were Warriors (fremragende, meget intens film)

Whale Rider (en crowd-pleaser af rang - kæmpesucces i NZ, hvor den solgte
flere billetter end LOTR! Det er en vidunderlig lille fabel om maorierne,
fortalt på en helt anden måde end OWW, men mindst lige så vedkommende. Hvis
den nogensinde kommer i de danske/spanske biografer, bør den IMO ses)

Mvh Mikkel

Fra : thomas t

Dato : 21-09-03 20:24

> FRANKRIG
> - Vidocq
> - Le Pacte des loups
> * Amélie
> * Les Enfant de Paradis

Helt rigtigt hedder den '.. du Paradis', ikke 'de'.

> * De fortabte børns by (underligt den ikke er blevet nævnt)
> * Delicatessen

Gad du ikke disse tre:

> [...]
mange aldrig har set den midterste).

> Skal vi ikke lige have følgende lande med på kortet:

TROR, den er Belgisk:

En pige kidnappes, og politiet kan ikke finde hende. Hendes kæreste
kontaktes af bortføreren, som lover, at han vil vise, hvad der er sket med
pigen, og sværger, at hun ikke er slået ihjel. Tilgengæld er kæresten så
nødt til at indvillige i at stole på kidnapperen. Det gør han så, og der
sker så det samme med ham, som skete med pigen: Han vågner op fra
bedøvelsen, og fisker sin lighter frem; han er i en kiste, begravet.

(forhåbentlig kender nogen titlen, ellers er denne posting jo helt til grin)

Fra : Jens Frøkjær Laursen

Dato : 21-09-03 20:49

"thomas t" <spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedøvelsen, og fisker sin lighter frem; han er i en kiste, begravet.
>
> (forhåbentlig kender nogen titlen, ellers er denne posting jo helt til

Tja, ringer en klokke et eller andet sted, men mener at den var amerikansk?
(Eller også er ideen brugt i en eller anden dårlig amr. tv-serie?).

Men ihvertfald fik du mindet mig om en anden belgisk film:

-Mand bider hund

der vel også fortjener en plads på listen.

/Jens

Fra : Jeppe Møller

Dato : 21-09-03 20:52

> TROR, den er Belgisk:

Ja, det er den her vist også...

Man Bites Dog - sjov og syg. Jeg dyrkede den i en overgang indtil jeg fik
det dårligt af at se den. Jeg har aldrig været den samme siden

melodramatiske hilsner
/JeppeM

Fra : Jens Frøkjær Laursen

Dato : 21-09-03 20:57

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man Bites Dog - sjov og syg. Jeg dyrkede den i en overgang indtil jeg fik
> det dårligt af at se den. Jeg har aldrig været den samme siden

Er det fra Mand Bider Hund? Hmm, så er det vist for lang tid siden jeg har
et den sidst, for det kan jeg ikke huske var med i den? Ok, det er vel også
fem-seks år siden jeg så den.

/Jens

Fra : Jeppe Møller

Dato : 22-09-03 13:46

> [...]
har
> et den sidst, for det kan jeg ikke huske var med i den? Ok, det er vel

Jeg forstår ikke dit spørgsmål?

/JeppeM

ps. Pokkers- du fik skrevet 'Man Bites Dog' 3 minutter før end jeg gjorde!

Fra : Jeppe Møller

Dato : 22-09-03 13:48

SORRY
Nu forstår jeg hvad du mente!
Nej, den film Thomas T spørger efter er ikke Man Bites Dog - jeg kom blot
til at tænke på den

Problem solved
/Jeppe

Fra : Jens Frøkjær Laursen

Dato : 22-09-03 14:15

> SORRY
> Nu forstår jeg hvad du mente!
> Nej, den film Thomas T spørger efter er ikke Man Bites Dog - jeg kom blot
> til at tænke på den

Den fangende jeg også efter et par timers frygt for om jeg var på vej mod
seniliteten

/Jens

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 21-09-03 21:15

> [...]
> bedøvelsen, og fisker sin lighter frem; han er i en kiste, begravet.
>
> (forhåbentlig kender nogen titlen, ellers er denne posting jo helt til

Det lyder lidt som The Vanishing, så mon ikke du tænker på den oprindelige
film - Spoorlos - der i øvrigt er hollandsk? Har dog aldrig selv set den
(kun The Vanishing), så det er kun et bud.

MvH Mikkel

Fra : thomas t

Dato : 22-09-03 01:27

> Det lyder lidt som The Vanishing, så mon ikke du tænker på den oprindelige
> film - Spoorlos - der i øvrigt er hollandsk? Har dog aldrig selv set den
> (kun The Vanishing), så det er kun et bud.

Jeg har ikke set Vanishing (tror jeg), og jeg er temmelig halvsikker på, at
den var fra et andet land end DK,UK,US,F.

Det var i TV for nogle år siden. Kan vist ikke komme det nærmere, andet end
den var temmelig uhyggelig og dertil velspillet, og konceptet er jo
skidevæmmeligt, især fordi det vistnok var en 'lavet over en virkelig
historie'. Og det er vist derfor jeg tænker, at den var belgisk, fordi jeg
syns der er kommet så mange makabre historier fra den kant de senere år.

Spoorlos lyder som en passende titel til handlingen. Badr.

Fra : vadmand

Dato : 21-09-03 21:26

"thomas t" <spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Helt rigtigt hedder den '.. du Paradis', ikke 'de'.

Hvis det skal være HELT rigtigt, hadder den ogs¨"Les Enfants..."

Per V.

Fra : thomas t

Dato : 22-09-03 01:20

Subject: Re: Gode ikke-amerikanske film (resumen)

> Hvis det skal være HELT rigtigt, hadder den ogs¨"Les Enfants..."

eih altså, Per! Tsk, tsk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 22-09-03 22:39

"thomas t" <spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse

Grov SPOILER for Spoorloos i nedenstående!

> [...]
> bedøvelsen, og fisker sin lighter frem; han er i en kiste, begravet.
>
> (forhåbentlig kender nogen titlen, ellers er denne posting jo helt til

Spoorloos (som Mikkel allerede har været inde på)
http://us.imdb.com/title/tt0096163/

Også kendt under den engelske titel The Vanishing. Senere genindspillet i
USA af samme instruktør og under samme engelske titel. Originalen er
mesterlig og iøvrigt fra Holland. Genindspilningen er forfærdelig og bør
undgås for enhver pris. Amerikanske Criterion har udgivet en meget pæn
version af Spoorloos. Den anbefales hermed.

MVH
Jens

Fra : thomas t

Dato : 23-09-03 10:21

> [...]
>
> Også kendt under den engelske titel The Vanishing. Senere genindspillet i
> USA af samme instruktør og under samme engelske titel. Originalen er

HOLLAND

Spoorloos

Fra : thomas t

Dato : 23-09-03 11:12

> Grov SPOILER for Spoorloos i nedenstående!

*Ubs*

Fra : TrustNo1/hk72

Dato : 22-09-03 11:30

On 21 Sep 2003 11:19:59 GMT, Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com>
wrote:

ENGLAND
Killing Fields, the
Mission, the

>FILIPPINERNE
>* Bangrajan
er ikke fra Philipiner, men fra Thailand, hvor f.eks. også Jan Dara er
fra.

FINLAND
Mies vailla menneisyyttä (Manden uden fortid)
Tulitikkutehtaan tyttö (Pigen fra tændstikfabrikken)
Varjoja paratiisissa (Skygger i Paradis)

FRANKRIG
L'Appartement
Betty Blue
Cyrano
En Couer en Hiver (Et hjerte af sten)
Jean de Florette
Manon des Sources
Mari de la coiffeuse, Le (Frisøsens mand)
Monsieur Hire
Nikita

HONG KONG
Cheong feng (The Mission)
Dut yeung nin wa (In The Mood For Love)
Fai seung dat yin (Expect The Unexpected)
Ko dou gai bei (Full Alert)

ITALIEN
Cinema Paradiso
L'escorta

>JAPAN
>* Shaolin Soccer
Shaolin Soccer er fra Hong Kong

de fleste af Akira Kurosawa's film
Adorenarin doraibu (Adrenalin Drive)
Chuugoku no chôjin (Bird People in China, The)
Batoru rowaiaru (Battle Royale)
Hana-bi
Mimi wo sumaseba (Whisper of the Heart)
Oodishon (Audition)
Sennen joyu (Millenium Actress) - anime
Unagi (ålen)

KINA
Ba wang bie ji (Farvel min Konkubine)
Bian Lian (Maskernes konge)
Da hong deng long gao gao gua (Under den røde lygte)
Jing ke ci qin wang (Emperor and the Assasin)
Xizao (Badeanstalten)

POLEN
Dekalog (Dekalog - De 10 bud)
Podwójne zycie Weroniki (Veronikas to liv)

RUSLAND
Solaris

SYDKOREA
301, 302
Banchikwang (The Foul King)
Besame mucho (Kiss Me Much)
Boksuneun naui geot (Sympathy for Mr. Vengeance)
Gongdong gyeongbi guyeok JSA (Join Security Area)
Jakarta
Jeong (My Heart)
Jibeuro (Way Home)
Madeleine
Palwol ui Christmas (Christmas In August)
Push! Push!
Song-o (Rainbow Trout)

TAIWAIN
Hsi yen (Tre der elsker hinanden)
Yin shi nan nu (Spis Drik Mand Kvinde)
Yi yi

VIETNAM
Cyclo (Rickshaw)
Mui du du xanh (Duften af den grønne papaya)
Thee Seasons (Tre årstider)*

* egentlig en amerikansk produktion instrueret af den
amerikansk-vietnamesiske Tony Bui

/Henrik

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-09-03 12:02

"TrustNo1/hk72" <hk72@hotmail.com> escribió

Med al respekt for din filmsmag, så er der alt for mange af de film
du nævner der falder ind under det meget typiske europæiske
Drama/komedie/romance koncept og det var egetnligt lidt det jeg gerne
ville lidt væk fra med denne tråd. Lad os få nogle lidt anderledes
film på bordet. Jeg er dog enig med dig i at mange af dem du nævner
er gode film så jeg vil medtage udvalgte i listen (foreslå gerne
hvilke du foretrækker).
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : TrustNo1/hk72

Dato : 22-09-03 13:48

On Mon, 22 Sep 2003 13:02:11 +0200, "Lars Hoffmann"
> [...]

>Drama/komedie/romance koncept og det var egetnligt lidt det jeg gerne
>ville lidt væk fra med denne tråd. Lad os få nogle lidt anderledes
ok - det fik jeg ikke ud af din første besked, jeg gik ud fra det
drejede sig om film, der ikke var produceret i Amerika, og som vi hver
især syntes var gode.

>... Jeg er dog enig med dig i at mange af dem du nævner
>er gode film så jeg vil medtage udvalgte i listen (foreslå gerne
> [...]
ok her er så et forslag til en forkortede liste

/Henrik aka TrustNo1/HK

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-09-03 14:11

> [...]

> ok - det fik jeg ikke ud af din første besked, jeg gik ud fra det
> drejede sig om film, der ikke var produceret i Amerika, og som vi

Det er også forståeligt, da det eneste jeg skrev i den retning var:
"gerne action/scifi baserede film". At jeg så ikke personligt gider
romantiske komedier kan du jo hverken vide eller tage dig af

> ok her er så et forslag til en forkortede liste

Dem notere jeg så ned.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : vadmand

Dato : 22-09-03 14:38

Tænk, at der ikk er en eneste, der har nævnt Fellini (Amarcord, La dolce
vita) eller i en helt anden boldgade Gérard Oury (Rabbi Jacob, Undskyld vi
flygter, Fjolset).

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-09-03 17:29

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev:

>Tænk, at der ikk er en eneste, der har nævnt Fellini (Amarcord, La dolce
>vita)

Felllini er ulidelig.

Fra : vadmand

Dato : 22-09-03 22:17

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Felllini er ulidelig.
> --
> Niels Søndergaard

Fellini er genial.

Fantastisk som vi argumenterer her, ikke?

Per V.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-09-03 22:33

On Mon, 22 Sep 2003 23:16:45 +0200, "vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Fellini er genial.

Jeg ved ikke hvem, Fellini er.

(sådan bare for at følge stilen)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-09-03 22:44

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Jeg ved ikke hvem, Fellini er.

Fellini er en meget udbredt hattetype.

Eller er det Fedora?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-09-03 22:54

>Fellini er genial.
>

>Fantastisk som vi argumenterer her, ikke?

Jeg kan ikke se nogen uenighed. Historien er fuld af ulidelige genier.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 23-09-03 02:38

On Mon, 22 Sep 2003 15:37:42 +0200, "vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote:

>eller i en helt anden boldgade Gérard Oury (Rabbi Jacob, Undskyld vi
>flygter, Fjolset).

Fællesnævneren her er vist snarere Louis de Funes.

--
Don't be sorry to email me.

Fra : vadmand

Dato : 28-09-03 22:10

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Fællesnævneren her er vist snarere Louis de Funes.
Gerard Oury er instruktøren-

Per V.

Fra : TrustNo1/hk72

Dato : 22-09-03 14:56

On Mon, 22 Sep 2003 15:11:18 +0200, "Lars Hoffmann"
> [...]

>"gerne action/scifi baserede film". At jeg så ikke personligt gider
>romantiske komedier kan du jo hverken vide eller tage dig af

I så fald kan anbefales at kigge på
SYD KOREA
2009: Lost memories
Shiri
Tube

JAPAN:
Returner
Versus

Personligt synes jeg ikke de er nær så gode som hoveddelen af min før
nævnte film; men er ikke dårlige imho.

Henrik

Fra : Tim Christensen

Dato : 22-09-03 15:11

Lars Hoffmann wrote:

> Skal vi ikke lige have følgende lande med på kortet:
>
> HOLLAND
> GRÆKENLAND
> AUSTRALIEN
> NEW ZEALAND
> COLOMBIA
> BELGIEN
> FINLAND

Jeg synes også at Storbritanien mangler og der er masser af gode
britiske film:

Lawrence of Arabia
Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Trainspotting (en af mine favoritter)
A Clockwork Orange
The Bridge on the River Kwai
Brazil (helt klart også en af mine favoritter)
osv.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-09-03 17:29

Tim Christensen <icecone@eson.dk> skrev:

>Lawrence of Arabia

Og David Leans andet, endnu større mesterværk: Dr. Zhivago.

Fra : thomas t

Dato : 22-09-03 19:19

ITALIEN

Il Postino ("Postbudet")

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 22-09-03 08:43

> [...]
> jeg nu jeres hjælp til at finde nogle ikkeamerikanske, moderne, flotte,
> interessante og gerne action/scifi baserede film. Jeg kan da selv lige

[snip]

> [...]
> gren som japansk anime eller noget i den stil )
> Det ville heller ikke gøre ondt hvis de film i foreslår kan skaffes på

Canada er vist ikke blevet nævnt endnu:
The Cube (1997) http://www.imdb.com/title/tt0123755/

Pink Floyd The Wall (1982) http://us.imdb.com/title/tt0084503/ er fra
England.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-09-03 08:43

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> escribió

> Pink Floyd The Wall (1982) http://us.imdb.com/title/tt0084503/ er
fra
> England.

Ligesom Snatch og The Commitments

Fra : vadmand

Dato : 22-09-03 08:45

> "Jesper Brogaard" <me@privacy.net> escribió

> fra
>
> Ligesom Snatch og The Commitments

Canada: Jesus fra Montreal

Per V

Fra : Tim Christensen

Dato : 22-09-03 15:20

Lars Hoffmann wrote:

> "Jesper Brogaard" <me@privacy.net> escribió

> fra

> Ligesom Snatch og The Commitments

Ifølge IMDB er der nogle Amerikaner indblandet i forbindelse med både
Snatch og the Commitments. Forøvrigt er The Commitments også mere Irsk
end Engelsk.

Mvh

Tim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-09-03 14:04

Lars Hoffmann escribió / skrev

> - Musa the Warrior

Så ankom denne med posten idag i en lækker DVD udgivelse. Glæder mig
rigtig meget til i aften at sætte den på maskinen.
Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : David T. Metz

Dato : 30-09-03 14:59

Lars Hoffmann kalligraferede, i
> Således søger jeg nu jeres hjælp til at finde nogle
> ikkeamerikanske, moderne, flotte, interessante og gerne action/scifi
> baserede film.

Ok, lidt specielle kriterier. Den bedste der opfylder dem alle (af dem jeg
har set) er vel
"Det femte element"

Men andre af Besson er også tæt på:
Le dernier combat
Subway
Le grand bleu (ikke meget action/sci-fi ganske vist)
Nikita

Hvad med James Bond-filmene? (altså hvis du skal bruge listen til at finde
film der er værd at se er de måske ikke så interessante - bortset fra nogle
få af de gamle.)

Andre har nævnt "Cube", men det skader vist ikke at gentage den.

Så er der (afhængigt af hvad du mener med "moderne"):

A Clockwork Orange (bør ses! vel nok Malcolm McDowells eneste gode rolle i
hele karrieren - evt. bortset fra hans spillefilmsdebut "If")

Mad Max og Road Warrior (Mad Max 2 - Mel Gibsons to gennembrudsfilm) - til
min overraskelse er der en 4'er i produktion med både Miller og Gibson iflg
Imdb.

Jeg har ikke selv set den - er der overhovedet nogen der har(?):
Et skud fra hjertet - Kristian Levrings debut, som efter sigende skulle have
lånt noget fra Mad Max.

Ingen har vist nævnt:
Insomnia (Norge)

Heller ingen har vist nævnt Michael Haneke(?), Fx:
Funny Games (måske ikke "action", men dog vold)

Men det kan vist blive en lang liste og jeg er ikke helt sikker på
formål/kriterier. Det skal måske være nyere film?

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-09-03 16:15

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> escribió

> Ok, lidt specielle kriterier. Den bedste der opfylder dem alle (af
dem jeg
> har set) er vel
> "Det femte element"

Enig! superfilm der også ligger nummer 2 på min "all-time greatest
movie hitliste". Dog er den ret amerikansk og bestemt

> Men det kan vist blive en lang liste og jeg er ikke helt sikker på
> formål/kriterier. Det skal måske være nyere film?

Formålet er for mig personligt at udvide min filmkendskab med film
fra andre lande and USA som jeg er gået glip af. Jeg kan vældig godt
lide amerikanske action og sci-fi film, men efter halvklodset at have
faldet over "Avalon", "Musa", "Vidocq", "Hero", "Le Pacte des loups"
og flere andre supergode film der er helt på højde med de amerikanske
produktioner må jeg jo konkludere at der er en verden af film jeg går
glip af udelukkende fordi de ikke har den store markedsføring som
Hollywoodproduktionerne har. Så med Luc Bessons film er du på rette
spor omend 5+th element vel er ligeså kendt som en hvilken som helst
hollywoodproduktion.

Men kom endelig med flere

Man kunne også kalde tråden "anbefal mig den bedste film jeg aldrig
har hørt om"

Med venlig hilsen
Lars hoffmann