Gyserfilm uden gys
Fra : Thomas

Dato : 19-09-03 22:30

Hejsa

Jeg sad og læste med i tråden om de fedeste gyserfilm...

Jeg læste de forskellige lister, og må nok indrømme jeg langt fra er
enig med nogen af de film der bliver skrevet på... Hvad er jeres
definition af en gyser?
En fed gyser-film, ville for mig være en af den slags film, hvor man
ikke tør gå udenfor en dør når filmen er færdig.
Og man skal helst have låst alle vinduer og døre, og tændt alt lyset
i huset.

Sidste gang jeg fik den følelse (Eller ihvertfald noget tæt på), var da
jeg havde set de første 2 eller 3 episoder af Lars Von Triers 'Riget'
herhjemme på DVD...

Der er mange film på de lister der blev skrevet længere nede, jeg ikke
har set... Men næsten alle dem der står på listen jeg har set, syntes jeg
er direkte kedelige...

Eksorsisten - En af de kedeligste film jeg længe har set... Der sker jo
intet uhyggeligt....

Motorsavsmassakren - Den har jeg lige set for første gang her til aften.
Med høje forventninger om en masse dejlige gys, og flossede nerver...
Jeg syntes egentlig bare at filmen var ufrivillig komisk hele vejen igennem.
Og sad egentlig bare og ventede på at de 84 minutter var gået...

Night Of The Living Dead - Ja den var da død-uhyggelig da jeg var 13 år.
Men det var der også mange andre film der var... Jeg genså filmen for et
par måneder siden... For første gang siden dengang... Og jeg må da nok
sige, at jeg kedede mig bravt igennem hele filmen....

Så hvis jeres lister med de bedste gysere nogensinde, er synonym med de
uhyggeligste gysere nogensinde... Ja så er jeg dybt uenig... Syntes faktisk
det er mere uhyggeligt at se en tysk synkroniseret reklame for Ajax, end
det er at se de ovennævnte film...

Mvh. Thomas

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 19-09-03 23:16

> [...]
faktisk
> det er mere uhyggeligt at se en tysk synkroniseret reklame for Ajax, end

Det er filmens intension om at skræmme der gør den til en gyser, ikke
hvordan du personligt oplever den. Det er jo ikke en eksakt videnskab, så om
du bliver skræmt eller ej ændrer ikke på filmens kvaliteter. Jeg keder mig
f.eks. bravt hvis jeg ser en fodboldkamp, men det siger da intet om
fodboldkampens kvalitet.

Uhyggelig eller ej er en subjektiv størrelse, og derfor kaldes listen de
"bedste" gysere ikke de "mest uhyggelige". Som jeg ser det, er gysergenren
(og den fantastiske genre i almindelighed) blot et godt afsæt til at lave
interessante film, da genrens præmisser at "alt kan ske" giver spændende
muligheder for diskussion, og hvis kvalitet skal måles på andet end alene en
banal ting som "er den uhyggelig?".

Men kom nu, vær lidt konstruktiv. Skriv hvad du synes er uhyggelige og/eller
gode gyserfilm i stedet for at sige hvad du ikke kan lide.

Kasper

Fra : Max

Dato : 20-09-03 00:10

---
>Det er filmens intension om at skræmme der gør den til en gyser, ikke
>hvordan du personligt oplever den.
"din" Evil Dead II er da skide sjov

>Men kom nu, vær lidt konstruktiv. Skriv hvad du synes er uhyggelige

Tv-avisen, det er næsten ikke andet end død og ulykke
ang. film synes jeg desværre ikke der er nogen der skræmmer mig
mere,nææ dengang man var lille..det var tider :)

mvh
Max

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-09-03 23:53

Thomas skrev bl.a.:

> Jeg læste de forskellige lister, og må nok indrømme jeg langt fra er
> enig med nogen af de film der bliver skrevet på... Hvad er jeres
> definition af en gyser?

Den uhyggeligste film der findes må være "Xperiment Q" (The Quatermass
Xperiment) fra 1955 som jeg så i Aladdin Teateret for ikke ret længe siden
- forekommer det mig. Føj, det var slemt at løbe alene hjem i mørket efter
filmen når man kun var 13 år.

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : Sonny

Dato : 20-09-03 01:28

"Thomas" skrev i en meddelelse:
"Eksorsisten - En af de kedeligste film jeg længe har set... Der sker jo
intet uhyggeligt...."

- Det kræver indlevelse at lade sig skræmme af en film. Hvis man blot læner
sig tilbage med forventninger om at blive skræmt fra vid og sans, så åbner
man ikke op for det snigende psykologiske - eller i dette tilfælde -
metafysiske gys!! Se den igen (originalversionen selvfølgelig) i en mørklagt
stue med høj lyd!!

[...]

- ?? Jeg forstår det simpelthen ikke! Jeg oplever filmen som et cinematisk
kvælertag... det er umuligt at få luft, at slippe væk fra galskaben. Jo, man
smiler lidt af den kluntede Leatherface og familien, men ellers finder jeg
ingen anledning til at le... Jeg nægter at tro, at det skulle være en
generationskløft!

[...]

- For mig er "Night..." den bedste i Romeros trilogi. Den er så mørk i sit
fremtidssyn, så syret og ubarmhjertig..

Undskyld - det er sent, men jeg forstår det simpelthen ikke! Under alle
omstændigheder, hvorvidt du bliver skræmt eller ej, så er disse film
absolutte mesterværker - ikke kun inden for genren!!

Long live the New Flesh!
Sonny

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 20-09-03 20:58

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> wrote in

> [...]
> ikke tør gå udenfor en dør når filmen er færdig.
> Og man skal helst have låst alle vinduer og døre, og tændt alt lyset

Jeg bryder mig egentlig slet ikke om gode gysere for jeg kan ikke lide
den følelse af panik der sidder i kroppen under og efter filmen. Meeen
det hænder jeg alligevel ser en gyser med sådan en underlig opstemt
følelse af at det her burde jeg altså ikke udsætte mig selv for.

Jeg er selvsagt ikke så meget inde i emnet at jeg kan nævne en masse film
(men Alien var godt nok god fordi man i det meste af filmen slet ikke så
monstret. Og Psyko, naturligvis. Det er jo en klassiker. Event Horizon er
en gyser men den er nok mere klam end gys. Jeg fast forwardede hen over
det meste af den sidste gang jeg skulle se den og blev alligevel skræmt
fordi jeg kunne huske hvor meget den skræmte mig sidste gang jeg så den
.

Hvad jeg synes gør en gyser dårlig er (i mangel på et bedre udtryk)
"bøh"-effekter. Lavt lydniveau i musikken og *pludselig* kommer Freddy
igennem døren med en kødøkse eller sådan noget. Jeg synes det er et
billigt trick som bruges fordi budgettet ikke holder til at lave en
ordentlig, skræmmende historie.

En anden billig effekt er musikken. Der er (så vidt jeg ved) ingen film
der er værd at se uden musik. Men hvis musikken gennem de meste af filmen
lægger op til at *nu* sker der snart noget, så føler jeg mig lidt snydt
når filmen er slut.

Den tredie ting er troværdighed. Hvis filmen bruger utroværdig videnskab
eller hvis figurerne i filmen handler utroværdig, så stopper filmen ret
hurtigt med at være uhyggelig. Deep Blue Sea var for eksempel en komedie
og ikke en gyser. Donald Sutherland i Virus (fra 1999) var så utroværdig
som skurk (man fik aldrig nogen god forklaring på hvorfor han var skurk)
at filmen ikke engang kunne få mig til at le.

En sidste ting er sidekicks (sjove sidefigurer). Det skal altså laves
godt for at virke i en gyser. Hvis de ikke er lavet godt, så får de blot
filmen til at virke latterlig. Og så får jeg ikke noget gys ud af den
film.

Jeg blander sikkert en masse filmgenrer sammen. For mig er en gyser det
samme som en uhyggelig film. Det skal I ikke tage jer af - jeg prøver at
beskrive hvad der gør for mig ødelægger uhyggen i en uhyggelig film.
--ingermarie