Stamnavn og hittekillinger
Fra : Elwarth

Dato : 19-09-03 22:02

Hej!

Som jeg har skrevet om i tråden "Hittemis med killinger", så har jeg lige nu
7 killinger boende.
Nu er jeg kommet til at tænke på, at vi lige har fået stamnavn, da vi har
planer om at opdrætte Briter. Skal disse killinger så registreres eller
sådan noget? Så vidt jeg husker stod der noget i betingelserne for at få
stamtavler på sine racekræ om, at alle killinger skal registreres.
Anyone?

Venligst
Dorthe

Fra : Camilla Baird

Dato : 19-09-03 23:00

> [...]
> sådan noget? Så vidt jeg husker stod der noget i betingelserne for at få
> stamtavler på sine racekræ om, at alle killinger skal registreres.

Hvad vil I registrere hittekillingerne som? huskatte? Huskatte har
ikke stamtavle, så NEJ, jeg tror ikke, der er nogen, der vil kræve, at I
registrerer hittekillingerne. I skal registrere alle de British
Shorthair (eller andre racer) killinger, der fødes I jeres opdræt, dvs
af jeres hunkatte.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Elwarth

Dato : 20-09-03 11:53

"Camilla Baird" <mailKATTE@BAKKEkorat.dk> skrev i en meddelelse

så NEJ, jeg tror ikke, der er nogen, der vil kræve, at I
> registrerer hittekillingerne.

Hej Camilla
Ok, tak for svaret, så behøver jeg ikke spekulere mere på det

Venligst
Dorthe

Fra : Louise Hansen

Dato : 20-09-03 16:43

> Hvad vil I registrere hittekillingerne som? huskatte? Huskatte har
> ikke stamtavle, så NEJ, jeg tror ikke, der er nogen, der vil kræve, at I
> registrerer hittekillingerne.

Hej Camilla!

Øhm, nu spørger jeg måske lidt dumt, men findes der ikke også seriøse
opdrættere, der rent faktisk opdrætter huskatte med stamtavler nu??? Den
opfattelse havde jeg nemlig fået (det forekommer mig, at jeg har læst om
det), men dermed selvfølgelig ikke sagt, at jeg ikke kan tage fejl!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-09-03 17:14

> [...]
> opfattelse havde jeg nemlig fået (det forekommer mig, at jeg har læst om
> det), men dermed selvfølgelig ikke sagt, at jeg ikke kan tage fejl!

Huskatte med stamtavler? Efter min mening er det et ikke-eksisterende
begreb og to modsætninger, der ikke (eller meget svært) kan forliges
Med mindre du tænker på racekatten Europé, som i bund og grund er et
forsøg på at bevare den oprindelige europæiske huskat - læs mere her:
http://www.europeklubben.dk

Fra : Ann K

Dato : 20-09-03 17:32

Hej Louise.
Er ganske vist ikke Camilla eller katteopdrætter, men dette her kan jeg da
godt svare på

> Øhm, nu spørger jeg måske lidt dumt,

Allerførst... dumme spørgsmål findes ikke... der findes uvidenhed - og det
er ikke pr definition lig med dumhed!!! Men ikke at stræbe efter at gøre
sin viden større - det er dumt!

> men findes der ikke også seriøse
> opdrættere, der rent faktisk opdrætter huskatte med stamtavler nu???

Nej... kort og godt fordi huskatte _ikke_ har stamtavler! Oftest er det jo
kun moderdyret som er kendt... eller også er det ganske umuligt at vide
noget om fx bedsteforældrene...
Det du får rodet sammen er at _racen_ Europé er en huskat med stamtavle...
Européen "opstod" som _race_ da man for læææænge siden besluttede at
forsøge at bevare den oprindelige "huskattetype" - og renavle denne...
Européens oprindelse er altså diverse huskatte (med mere eller mindre
ukendte forfædre) - men idag (efter generationers systematisk, styret og
organiseret avl) vil det nok være forkert at karakterisere dem som
"almindelige huskatte"....
Det vi idag kalder "huskatte"er et stort mix af diverse raceblandinger med
eller uden "oprindelige" huskatte i generne

En seriøs opdrætter vil derfor _ikke_ vælge at opdrætte bevidst på
stamtavleløse huskatte... at mange så alligevel har en eller flere
huskattekastrater gående i hjemmet er jo en anden sag