Tallet 13
Fra : Anders

Dato : 19-09-03 21:04

Hvordan kan det egentlig være at 13 er et ulykkestal?

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 22:21

Anders skrev i <news:3f6b6672$0$32439$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> Hvordan kan det egentlig være at 13 er et ulykkestal?

Der var 13 til bords, da Jesus spiste nadver med Judas?

Jane

Fra : Jesper Hansen

Dato : 19-09-03 22:38

On 19 Sep 2003 21:20:49 GMT, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>
wrote:

>Der var 13 til bords, da Jesus spiste nadver med Judas?

Ok - og hvad skete der så? Jeg er ikke så skrap ud i religion..

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 22:46

Jesper Hansen skrev i <news:potmmvkkis4gi3h2dpl9qlfv7ngfref9ev@4ax.com>:

> Ok - og hvad skete der så? Jeg er ikke så skrap ud i religion..

Judas var forrædder, derfor forbinder man den 13 med noget skidt.

Mener der også er andre forklaringer på tallet 13 men jeg vil tro
eksperterne enten sover nu, eller ser Apollo 13... i morgen er der
nok flere indlæg på tråden.

Jane

Fra : sune vuorela

Dato : 19-09-03 22:53

En der kalder sig Jesper Hansen <sebulba_@mailme.dk> skrev:

>Ok - og hvad skete der så? Jeg er ikke så skrap ud i religion..

Det var det sidste måltid inden jesus blev pågrebet. Derefter skete
der korsfæstelse, genopstandelse og himmelfart

--
Sune

Fra : Thomas S

Dato : 22-09-03 12:59

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote in message news:<pjummvkjm76v643bf3tqqvjv74vt2e2iqo@4ax.com>...

> Det var det sidste måltid inden jesus blev pågrebet. Derefter skete
> der korsfæstelse, genopstandelse og himmelfart

Men den begrundelse for at 13 skulle være et ulykkestal holder da ikke
mine ører. Man må da antage, at Jesus + 12 disciple = 13 har spist
sammen mere end en gang. Men de andre gange skete der jo intet.

At det sikkert er den historisk korrekte begrundelse er selvfølgelig
alligevel en mulighed.

Mvh

Thomas S

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 15:23

Thomas S skrev i <news:bfab7af2.0309220359.35ccee9a@posting.google.com>:

> mine ører. Man må da antage, at Jesus + 12 disciple = 13 har spist
> sammen mere end en gang. Men de andre gange skete der jo intet.

Der er også noget med at 3 er et helligt tal pga gud + jesus +
helligånd, og derfor er tal som 3 ikke går op i mindre heldige
(hvorimod 9* er mægtigt heldigt).
http://www.angelfire.com/scifi2/eriksgirl3/luck.html

Der er flere teorier på (det er pavens skyld):
http://ask.yahoo.com/ask/20010326.html
hvor der henvises til en hel kategori i Yahoos søgemaskiner
om sider der beskæftiger sig med emnet.

*
Til gengæld mener jeg at 7 og 9 er uheldige i Japan, fordi de
udtales som død og lidelse.

Jane

Fra : Preben

Dato : 22-09-03 16:53

Hejsa Jane

Hvad får sådan en som dig til at gå så vildt op i sådanne ting!!
Spændende nok, men hvorfor?

Hilsen Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 17:11

Preben skrev i <news:3f6f1ac8$0$13155$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Hvad får sådan en som dig til at gå så vildt op i sådanne ting!!
> Spændende nok, men hvorfor?

Øhmn ved ikke om jeg "går op i det", har bare haft set nogle
udsendelser om det i tidens løb og syntes det er sjovt hvordan
nogle mennesker reagerer over nogle ting, såsom tal og religion.
Overtro og tro er meget fascinerende.

Er typen der ved lidt om alting, som der bare ikke kan bruges til
noget, du ved. Når jeg så ser, der er en der leder efter svaret,
så vil jeg gerne dele det med ham, fordi jeg ved hvor frustrerende
det er at gå og spekulere over et eller andet "hvorfor". uanset
at svaret sikkert ikke har den store betydning for ens dagligdag.

Jeg har været en frygtelig spørgejørgen som barn. Kombineret med
en klæbehjerne, og lidt søgen på google, kan det resultere i den
slags ting.

Jane

Fra : Preben

Dato : 22-09-03 17:30

> [...]
>
> Jeg har været en frygtelig spørgejørgen som barn. Kombineret med
> en klæbehjerne, og lidt søgen på google, kan det resultere i den

Ja, ok.. det er selvfølgelig også meget sjovt!!!

Men dvs. hverdagens arbejde har hverken noget med overtro, tro o.lign.
at gøre eller?

/ Preben

Fra : Jane

Dato : 22-09-03 17:38

Preben skrev i <news:3f6f2395$0$13167$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Men dvs. hverdagens arbejde har hverken noget med overtro, tro o.lign.
> at gøre eller?

Har ikke erfaring med arbejde, så det skal jeg ikke kunne sige.
Vil du ikke med over i dk.snak.off-topic for det her emne er ikke
så videnskabeligt.

FUT

Jane

Fra : Peter Lind

Dato : 22-09-03 17:02

Thomas S wrote:
> [...]
> mine ører. Man må da antage, at Jesus + 12 disciple = 13 har spist
> sammen mere end en gang. Men de andre gange skete der jo intet.

Nej, men det skete jo tilsidst - og som så meget andet religiøst og
overtroisk snak, så vil man jo på et eller andet tidspunkt blive ramt af
uheld, efter man er gået under en stige, har smadret et spejl eller har set
en sort kat.

Jeg er nu ikke sikker på at det er den eneste begrundelse til at tallet 13
skulle være uheldigt, men det er ihvertfald derfor man ikke må være 13 til
bords, thi så vil en af de deltagende dø!!! Jeg vil nu mene at uanset hvor
mange man er, så vil alle deltagende dø - før eller senere.

Mvh
Peter Lind

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 20-09-03 10:47

"Anders" <gregersen_N_O_S_P_A_M_ :) @adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det egentlig være at 13 er et ulykkestal?

Jeg vil mene at betydningen af tallet 13 skal forstås i sammenhæng med 12.
Fra meget gammel tid har 12 været regnet for et "komplet tal". 13 er altså
"en for mange" - eller et "grimt tal" ved siden af dens pænere nabo, 12.

Bjarke

Fra : kjaer

Dato : 20-09-03 21:54

"Anders" <gregersen_N_O_S_P_A_M_ :) @adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det egentlig være at 13 er et ulykkestal?

Det er det de andre får når der gives karekterer.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-09-03 10:45

"kjaer" <villykn-no@spam.gl> skrev i en meddelelse

> "Anders" <gregersen_N_O_S_P_A_M_ :) @adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Det er det de andre får når der gives karekterer.

Uretfærdigt.
Det burde i stedet være 12, da det er et langt bedre tal!
Det bør rettes ( men i en anden gruppe.)

Per A. Hansen