Rygning
Fra : ml

Dato : 19-09-03 14:26

En ven af mig påstår, at der ikke findes undersøgelser, der dokumenterer:
1) At rygning er skadeligt
2) Virkningen af penicilin.

Kan I henvise mig til sådanne undersøgelser?
--
ml

Fra : Peter Lind

Dato : 19-09-03 15:49

ml wrote:
> En ven af mig påstår, at der ikke findes undersøgelser, der
> dokumenterer:
> 1) At rygning er skadeligt
> 2) Virkningen af penicilin.
>
> Kan I henvise mig til sådanne undersøgelser?

Først og fremmest - din ven er en idiot.
Men bevares:
1)
http://www.jeffreywigand.com/insider/links.html
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99993039
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992771
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992679
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992430
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992027
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99991077
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99991026

og så videre...

2)
http://www.cellsalive.com/pen.htm
http://helios.bto.ed.ac.uk/bto/microbes/penicill.htm
http://www.botany.hawaii.edu/faculty/wong/BOT135/Lect21b.htm

Der er utallige undersøgelser og tests man selv kan lave, det er ikke engang
svært at finde.

Peter Lind

Fra : N. Foldager

Dato : 19-09-03 17:17

Peter Lind:

>Først og fremmest - din ven er en idiot.

Enig.

Niels Foldager

Fra : ml

Dato : 19-09-03 17:41

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message

> Først og fremmest - din ven er en idiot.

Hvem har tisset på din sukkermad? Så tag dog den smøg, Peter!

Han er ex-ryger, mener at rygning er skadeligt og ønsker tobaksafgifterne i
vejret, da det sikkert vil få færre unge til at ryge.
--
ml

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 19-09-03 19:01

> Han er ex-ryger, mener at rygning er skadeligt og ønsker tobaksafgifterne
> vejret, da det sikkert vil få færre unge til at ryge.

Hvorfor dog det? Mener han at rygning er skadeligt, men ingen har gidet lave
en reel undersøgelse af det?
Han må da kunne sige sig selv at det er en ret usansynlig situation...
rygning er ikke et ubehandlet emne.

Fra : N. Foldager

Dato : 21-09-03 13:10

On Fri, 19 Sep 2003 20:00:55 +0200, "Jakob Nielsen" <a@b.c> wrote:

> [...]
>en reel undersøgelse af det?
>Han må da kunne sige sig selv at det er en ret usansynlig situation...

Penicillin heller ikke.

Niels Foldager

Fra : Peter Lind

Dato : 21-09-03 16:35

ml wrote:
> "Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message

>>> 1) At rygning er skadeligt

> [...]
>
> Han er ex-ryger, mener at rygning er skadeligt og ønsker
> tobaksafgifterne i vejret, da det sikkert vil få færre unge til at

Nu forstår jeg slet ingenting. Han mener selv at rygning er skadeligt, men
at der ikke er lavet undersøgelser der dokumenterer det. Så er han næsten
længere ude end jeg oprindelig troede...

Jeg fastholder min udtalelse, og kan ikke se hvorfor jeg skal tage en smøg,
bare fordi andre ikke kan forstå at det er skadeligt.

Men jeg synes ikke helt logikken holder, er du sikker på at det er hans
holdning, som jeg har refereret i den første sætning? Det lyder meget meget
underligt.

Mvh
Peter Lind

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-09-03 10:49

"ml" <ml@ml.ml> skrev i en meddelelse
> En ven af mig påstår, at der ikke findes undersøgelser, der dokumenterer:
> 1) At rygning er skadeligt

Jo - der er masser.
Men man kan naturligvis diskutere, om en nedsættelse
af levealderen på ca. 20 min./cigaret er skadeligt?

> 2) Virkningen af penicilin.

Virkningen af penicillin er ikke skadelig, er det det, du mener?
Penicillin virker ikke på alle toksiske mikroorganismer, enkelte
er allergiske - den bruger man andre midler mod.
Er der lidt derhen, du vil?

Per A. Hansen

Fra : N. Foldager

Dato : 21-09-03 13:19

Per A. Hansen:

>Jo - der er masser.
>Men man kan naturligvis diskutere, om en nedsættelse
>af levealderen på ca. 20 min./cigaret er skadeligt?

Bortset fra at levetiden kun er et mindre aspekt.

Der er en række tobaksbetingede lidelser, som kan gøre livet særdeles
pinefuldt de sidste år.

Hvis man stiler efter at blive bundet til et ilt-agregat i hjemmet, at
føle panikken, når vejrtrækningen føles, som om den kun foregår gennem
et sugerør, eller at blive blå og hoste slim op, når man taler eller
forsøger at grine. Ja, så skal man bare ryge løs.

I så fald kan døden også gå hen og blive en lettelse, når først
panikken klinger af. Der er ikke noget så galt ...

Niels Foldager

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-09-03 16:00

"N. Foldager" <nfoldager@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Per A. Hansen:

> Bortset fra at levetiden kun er et mindre aspekt.

Helt enig. De ganske få yderligere følgevirkninger, du nævner,
er med til at nedsætte levetiden - men især give en forringet
livskvalitet..
En følgevirkning, der ofte overses er, at tobaksrygning også øger
risikoen for genetiske skader - d.v.s. det kan have virkninger på
ens afkom. Børn efter rygere har desuden en lavere fødselsvægt,
hvilket ikke kan tolkes som gavnligt!
Det er forbavsende, at man efter felre millioner langvarige forsøg og
undersøgelser stadig kan støde på personer, der lukker alle sanser
for fastslåede kendsgerninger.
Det skal dog nævnes, at tobak kan have en gavnlig virkning på
Alzheimers syndrom. Men det kan jo ikke rigtig bruges til noget,
da man ikke på forhånd ved om man vil få den.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 23-09-03 10:13

> Det er forbavsende, at man efter felre millioner langvarige forsøg og
> undersøgelser stadig kan støde på personer, der lukker alle sanser
> for fastslåede kendsgerninger.

Rygere kan snart ikke forbavse mig mere.
En bekendt af en bekendt mistede fornyligt sin far. Han døde af lungekræft
og det var efter sigende ikke kønt. Der gik et halvt år med mange lidelser
før han til sidst døde. I denne periode passede personen sin far og så med
egne øjne hvor grim døden kan være.
Hun ryger selv som en skorsten og svor at hun ville stoppe nu efter at have
set hvordan det kan gå.

Det holdt en uge. Nu ryger hun præcis som før, og er stadig lige så
hensynsløs over for ikke-rygere i nærheden.
Hun er højtuddannet og virker ikke som om der er gået hul på hendes hjerne,
så hvad /&%" foregår der??

Det må være et eksempel på selektiv stupiditet. Måske noget man lærer gennem
mange års ignorering af alle advarsler?

Mvh. Jakob, som selv ryger.............. når han går i indkøbscentre, sidder
på cafeer ect. Sgu!

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 23-09-03 10:36

In <UCTbb.48$pe1.41@news.get2net.dk> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

>Børn efter rygere har desuden en lavere fødselsvægt,
>hvilket ikke kan tolkes som gavnligt!

Jo, det giver en lettere fødsel.

Flere fordele:
http://www.246.dk/slogans.html

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : N. Foldager

Dato : 25-09-03 21:35

Kai Birger Nielsen skrev:

>Jo, det giver en lettere fødsel.

Det siger du naturligvis som en vittighed.

Barnets reducerede vægt er et tegn på dårlig trivsel, men er trods alt
ikke af en størrelsesorden, der får den store betydning for fødslens
mekanik.

Og hvis den var, så ville barnets ringe tilstand indbyde til andre
komplikationer, som bestemt ikke ville gøre forløsningen mindre
belastende.

Venlig hilsen

Niels Foldager