/ Forside / Interesser / Helbred / Handicap / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Handicap
#NavnPoint
bauchmann 799
pallebhan.. 573
mango 540
hawaii7 500
kenwood 500
Sunowich 500
Olesen-50 420
Angelica 400
Nordsted1 330
10  valde. 300
Hjælper til ferie
Fra : Nicki


Dato : 19-09-03 14:11

Hej Alle

Jeg har tænkt mig måske at tage 2 -3 uge til udlandet til næste sommer
04.... Men da jeg ikke selv kan tage sko/strømpe af/på... Så får jeg hjælp
af min Far/Mor da jeg bor hjemme i nu..... Hvis jeg boede for mig selv, så
skulle jeg ha hjælp ude fra.... Så er der nogle som vide om man kan ansøge
om en hjælpe til dette formål ??? Evt. hvis man fandt en person selv.. Om så
vedkomme kunne få løn af kommunen... Jeg bor i kbh. kommunen... Jeg vide
ikke noget om dette, da jeg aldrige haft en hjælpe før...... Jeg er
25år.....

Mvh
Nicki@e-privat.dk



 
 
cybs (20-09-2003)
Kommentar
Fra : cybs


Dato : 20-09-03 00:52


"Nicki" <Nicki@e-privat.dk> skrev i en meddelelse news:3f6b0081$0$24675$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Alle
>
> Jeg har tænkt mig måske at tage 2 -3 uge til udlandet til næste sommer
> 04.... Men da jeg ikke selv kan tage sko/strømpe af/på... Så får jeg hjælp
> af min Far/Mor da jeg bor hjemme i nu..... Hvis jeg boede for mig selv, så
> skulle jeg ha hjælp ude fra.... Så er der nogle som vide om man kan ansøge
> om en hjælpe til dette formål ??? Evt. hvis man fandt en person selv.. Om så
> vedkomme kunne få løn af kommunen... Jeg bor i kbh. kommunen... Jeg vide
> ikke noget om dette, da jeg aldrige haft en hjælpe før...... Jeg er
> 25år.....

Hej Nicki!

Lidt ferie på egen hånd lyder fedt - kan jeg godt forstå, du
har lyst til!

Det er efterhånden blevet meget svært at få hjælpere
med til udlandet - kan kun lade sig gøre under ganske
bestemte hjælperordninger, som jeg ikke ved, om du kan
komme ind under, siden jeg ikke kender dig.

(Se "Udlandsbekendtgørelsen":
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19980010805-regl )

Jeg er usikker på, hvad din plan er med hensyn til
en hjælper i udlandet. Tænker du på at rejse med
en kammerat, og så blot lønne for den smule hjælp
du behøver? I så fald kan jeg måske se en mulighed,
hvis du er førtidspensionist. Hvis du er under den
gamle ordning, kan du søge bistandstillæg - under
den nye tror jeg, du kan søge under merudgiftsparagraffen
(dette kommer an på, hvornår du evt. fik bevilliget
førtidspension).

Men lad os høre lidt nærmere om din situation og
dine planer!

Med venlig hilsen

susanne/cybs

(x=1 for email)


Nicki (20-09-2003)
Kommentar
Fra : Nicki


Dato : 20-09-03 11:09

Ja, jeg er førtidspensionist og går under den gamle ordning. Jeg kan godt
gå, men det er nogle bestemte
ting som jeg skal ha hjælp til..... Jeg har en lille søster som er 16år,
ville hun kunne gå som hjælp, eller skal man
være over 18år....

Mvh
Nicki

"cybs" <cybsX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:bkg4l0$1frpb$1@ID-131260.news.uni-berlin.de...
>
> "Nicki" <Nicki@e-privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3f6b0081$0$24675$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej Alle
> >
> > Jeg har tænkt mig måske at tage 2 -3 uge til udlandet til næste sommer
> > 04.... Men da jeg ikke selv kan tage sko/strømpe af/på... Så får jeg
hjælp
> > af min Far/Mor da jeg bor hjemme i nu..... Hvis jeg boede for mig selv,

> > skulle jeg ha hjælp ude fra.... Så er der nogle som vide om man kan
ansøge
> > om en hjælpe til dette formål ??? Evt. hvis man fandt en person selv..
Om så
> > vedkomme kunne få løn af kommunen... Jeg bor i kbh. kommunen... Jeg
vide
> > ikke noget om dette, da jeg aldrige haft en hjælpe før...... Jeg er
> > 25år.....
>
> Hej Nicki!
>
> Lidt ferie på egen hånd lyder fedt - kan jeg godt forstå, du
> har lyst til!
>
> Det er efterhånden blevet meget svært at få hjælpere
> med til udlandet - kan kun lade sig gøre under ganske
> bestemte hjælperordninger, som jeg ikke ved, om du kan
> komme ind under, siden jeg ikke kender dig.
>
> (Se "Udlandsbekendtgørelsen":
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19980010805-regl )
>
> Jeg er usikker på, hvad din plan er med hensyn til
> en hjælper i udlandet. Tænker du på at rejse med
> en kammerat, og så blot lønne for den smule hjælp
> du behøver? I så fald kan jeg måske se en mulighed,
> hvis du er førtidspensionist. Hvis du er under den
> gamle ordning, kan du søge bistandstillæg - under
> den nye tror jeg, du kan søge under merudgiftsparagraffen
> (dette kommer an på, hvornår du evt. fik bevilliget
> førtidspension).
>
> Men lad os høre lidt nærmere om din situation og
> dine planer!
>
> Med venlig hilsen
>
> susanne/cybs
>
> (x=1 for email)
>



cybs (21-09-2003)
Kommentar
Fra : cybs


Dato : 21-09-03 19:10

Hej Nicki!

Du skrev:

> Ja, jeg er førtidspensionist og går under den gamle ordning. Jeg kan godt
> gå, men det er nogle bestemte
> ting som jeg skal ha hjælp til..... Jeg har en lille søster som er 16år,
> ville hun kunne gå som hjælp, eller skal man
> være over 18år....

Ja, jeg tror nok, man skal være 18 år for at ansættes som
hjælper. Men hvis du kan få bistandstillæg, får du simpelthen
pengene udbetalt, og skal ikke redegøre nærmere for, hvad
de er brugt til - du kan derfor fx forære din søster rejsen til
gengæld for den hjælp hun yder dig. Hvis jeg har forstået det
ret, er det faktisk bl.a. sådan bistandstillægget er tænkt!

Det eneste jeg lige kunne finde i mine egne links om
bistandstillæg var dette:

"Bistandstillæg
Du kan få et bistandstillæg, hvis du meget ofte har brug for andres hjælp til at klare daglige funktioner f.eks. ved måltider,
toiletbesøg osv. Hvis du er gift eller samboende forudsættes det, at din ægtefælle eller samlever dækker en del af dit behov for
hjælp.

Har du stærkt nedsat synsevne af et nærmere bestemt omfang, vil du normalt være berettiget til bistandstillæg.

Bistandstillægget er en månedlig skattefri ydelse på 2.166 kr., pr. 1. januar 2001. Du kan have mulighed for at beholde dit
bistandstillæg, når du overgår til folkepension. "

Fundet på:

http://www.clh.dk/pjecer/socialret/clean.html

Men du kan jo selv prøve at søge videre, eller tale med
din sagsbehandler på kommunen om dette. Håber i hvert
fald det lykkes for dig at komme afsted!

mvh

susanne/cybs

(x=1 for email)




>
> Mvh
> Nicki
>
> "cybs" <cybsX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:bkg4l0$1frpb$1@ID-131260.news.uni-berlin.de...
> >
> > "Nicki" <Nicki@e-privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f6b0081$0$24675$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Hej Alle
> > >
> > > Jeg har tænkt mig måske at tage 2 -3 uge til udlandet til næste sommer
> > > 04.... Men da jeg ikke selv kan tage sko/strømpe af/på... Så får jeg
> hjælp
> > > af min Far/Mor da jeg bor hjemme i nu..... Hvis jeg boede for mig selv,
> så
> > > skulle jeg ha hjælp ude fra.... Så er der nogle som vide om man kan
> ansøge
> > > om en hjælpe til dette formål ??? Evt. hvis man fandt en person selv..
> Om så
> > > vedkomme kunne få løn af kommunen... Jeg bor i kbh. kommunen... Jeg
> vide
> > > ikke noget om dette, da jeg aldrige haft en hjælpe før...... Jeg er
> > > 25år.....
> >
> > Hej Nicki!
> >
> > Lidt ferie på egen hånd lyder fedt - kan jeg godt forstå, du
> > har lyst til!
> >
> > Det er efterhånden blevet meget svært at få hjælpere
> > med til udlandet - kan kun lade sig gøre under ganske
> > bestemte hjælperordninger, som jeg ikke ved, om du kan
> > komme ind under, siden jeg ikke kender dig.
> >
> > (Se "Udlandsbekendtgørelsen":
> > http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19980010805-regl )
> >
> > Jeg er usikker på, hvad din plan er med hensyn til
> > en hjælper i udlandet. Tænker du på at rejse med
> > en kammerat, og så blot lønne for den smule hjælp
> > du behøver? I så fald kan jeg måske se en mulighed,
> > hvis du er førtidspensionist. Hvis du er under den
> > gamle ordning, kan du søge bistandstillæg - under
> > den nye tror jeg, du kan søge under merudgiftsparagraffen
> > (dette kommer an på, hvornår du evt. fik bevilliget
> > førtidspension).
> >
> > Men lad os høre lidt nærmere om din situation og
> > dine planer!
> >
> > Med venlig hilsen
> >
> > susanne/cybs
> >
> > (x=1 for email)
> >
>
>



Søren C. Fischer (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 21-09-03 21:08

cybs skrev:

> Hej Nicki!
>
> Du skrev:
>
>> Ja, jeg er førtidspensionist og går under den gamle ordning. Jeg
>> kan godt gå, men det er nogle bestemte
>> ting som jeg skal ha hjælp til..... Jeg har en lille søster som er
>> 16år, ville hun kunne gå som hjælp, eller skal man
>> være over 18år....
>
> Ja, jeg tror nok, man skal være 18 år for at ansættes som
> hjælper.

Er du sikker?
Bestemmer brugeren ikke selv om han/hun vil ansætte en på 16 år.....?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Annette Skovbon (21-09-2003)
Kommentar
Fra : Annette Skovbon


Dato : 21-09-03 23:30

On Sun, 21 Sep 2003 22:08:02 +0200, Søren C. Fischer wrote:
> Er du sikker?
> Bestemmer brugeren ikke selv om han/hun vil ansætte en på 16 år.....?

Hvis det er ansættelse som personlig hjælper vi snakker om, så skal den
personlige hjælper være fyldt 18 år.
Vh. Annette

cybs (22-09-2003)
Kommentar
Fra : cybs


Dato : 22-09-03 01:34


"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse news:pan.2003.09.21.22.30.06.220498@yahoo.dk...
> On Sun, 21 Sep 2003 22:08:02 +0200, Søren C. Fischer wrote:
> > Er du sikker?
> > Bestemmer brugeren ikke selv om han/hun vil ansætte en på 16 år.....?
>
> Hvis det er ansættelse som personlig hjælper vi snakker om, så skal den
> personlige hjælper være fyldt 18 år.

Tak Annette! Jeg tror, jeg tjekkede vedr. ledsagere på et
tidspunkt, og fandt at de skulle være 18 også.
Og nu kom jeg så lige til at tænke på, at ledsageordning også
kunne være en mulighed for Nicki. Ledsagetimer KAN medtages
til udlandet. Men det ville altså ikke gå med søsteren. Ellers må
du vente til hun bliver 18, Nicki (-:

MVH

cybs


TPBPER@SVENDBORG.DK (22-09-2003)
Kommentar
Fra : TPBPER@SVENDBORG.DK


Dato : 22-09-03 13:09

Hej NG

Bare lige en opfølgning på spørgsmålet om en handicap hjælper skal være 18
år.

Jeg har en søn på 5 år hvortil jeg har haft en handicaphjælper ansat, og
lønnet af kommunen der ikke var 18 år, jeg var også af den overbevisning
at de skulle være over 18 år, men svaret fra kommunen var, at det er mig
der er arbejdsgiver og ansvaret for hvem jeg har ansat er mit.

Husk at hvis en handicaphjælper arbejder over 400 timer pr. år skal der
tegnet erhvervs ansvar forsikring, da man er arbejdsgiver


Per

Søren C. Fischer (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 22-09-03 08:35

Annette Skovbon skrev:

> On Sun, 21 Sep 2003 22:08:02 +0200, Søren C. Fischer wrote:
>> Er du sikker?
>> Bestemmer brugeren ikke selv om han/hun vil ansætte en på 16 år.....?
>
> Hvis det er ansættelse som personlig hjælper vi snakker om, så skal
> den personlige hjælper være fyldt 18 år.
> Vh. Annette

Ok - den klausul ifm §77 er jeg aldrig stødt på...

Er det pga en generel forordning i Danmark, at ungarbejde kun må ansættes i
bestemte jobs eller lignende.....?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Annette Skovbon (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Annette Skovbon


Dato : 22-09-03 12:16

On Mon, 22 Sep 2003 09:35:12 +0200, Søren C. Fischer wrote:
> Ok - den klausul ifm §77 er jeg aldrig stødt på...
>
> Er det pga en generel forordning i Danmark, at ungarbejde kun må
> ansættes i bestemte jobs eller lignende.....?
Nu fristes jeg næsten til at bede dig om at ringe til min sagsbehandler.
Da min kæreste var 17½ ville han gerne påtage sig opgaven, men han fik
af vide at han skulle være 18 år først - kommunen bestemte dette. De
administrerer desuden ordningen for mig, hvilket jeg er utrolig træt af.
Vh. Annette

Nicki (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Nicki


Dato : 22-09-03 15:51

Tak til alle for jers gode svar... Nu vil jeg prøve og snakke med min
sagsbehandler på kommunen, om hvad der kan blive muliget for mig....

Mvh
Nicki

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2003.09.22.11.16.13.741789@yahoo.dk...
> On Mon, 22 Sep 2003 09:35:12 +0200, Søren C. Fischer wrote:
> > Ok - den klausul ifm §77 er jeg aldrig stødt på...
> >
> > Er det pga en generel forordning i Danmark, at ungarbejde kun må
> > ansættes i bestemte jobs eller lignende.....?
> Nu fristes jeg næsten til at bede dig om at ringe til min sagsbehandler.
> Da min kæreste var 17½ ville han gerne påtage sig opgaven, men han fik
> af vide at han skulle være 18 år først - kommunen bestemte dette. De
> administrerer desuden ordningen for mig, hvilket jeg er utrolig træt af.
> Vh. Annette



onix (22-09-2003)
Kommentar
Fra : onix


Dato : 22-09-03 17:12

Hej Annette !

Hvis du er træt af administrationen fra kommune, hvorfor gør du det ikke
selv ?? (se klip, stk. 2, fra vejlednignen Socialservice § 77)

§ 77. Kommunen yder et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af
hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til personer med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et
aktivitetsniveau, som gør det nødvendigt at yde en ganske særlig støtte.
Stk. 2 Tilskud efter stk. 1 forudsætter, at modtageren selv er i stand til
at administrere hjælpeordningen, herunder at ansætte den nødvendige hjælp og
være ansvarlig for den daglige arbejdstilrettelæggelse



Mvh

Onix



"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:pan.2003.09.22.11.16.13.741789@yahoo.dk...
> On Mon, 22 Sep 2003 09:35:12 +0200, Søren C. Fischer wrote:
> > Ok - den klausul ifm §77 er jeg aldrig stødt på...
> >
> > Er det pga en generel forordning i Danmark, at ungarbejde kun må
> > ansættes i bestemte jobs eller lignende.....?
> Nu fristes jeg næsten til at bede dig om at ringe til min sagsbehandler.
> Da min kæreste var 17½ ville han gerne påtage sig opgaven, men han fik
> af vide at han skulle være 18 år først - kommunen bestemte dette. De
> administrerer desuden ordningen for mig, hvilket jeg er utrolig træt af.
> Vh. Annette



Søren C. Fischer (22-09-2003)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 22-09-03 15:40

Annette Skovbon skrev:

> On Mon, 22 Sep 2003 09:35:12 +0200, Søren C. Fischer wrote:
>> Ok - den klausul ifm §77 er jeg aldrig stødt på...
>>
>> Er det pga en generel forordning i Danmark, at ungarbejde kun må
>> ansættes i bestemte jobs eller lignende.....?
> Nu fristes jeg næsten til at bede dig om at ringe til min
> sagsbehandler. Da min kæreste var 17½ ville han gerne påtage sig
> opgaven, men han fik af vide at han skulle være 18 år først -
> kommunen bestemte dette. De administrerer desuden ordningen for mig,
> hvilket jeg er utrolig træt af. Vh. Annette

Nu er det jo dig der har ordningen ik - jeg går ud fra at der er tale om §77
?

Og det kan da godt være, at kommunen synes at de vil blande sig i hvad du
som arbejdsgiver foretager dig, men det har de altså ikke hjemmel til...
De kan, i teorien (meget sjældent set i praksis svjv), blande sig i §77 hvis
de vurderer, at brugeren f.eks. ikke får den fornødne hjælp, men dertil og
så til at bestemme f.eks. hvem der ansættes er der langt.

Vi har haft det oppe at vende før:
Kommunerne har ingen arbejdsretslig kompetence ifm. §77.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste