Timing ved indlæring?
Fra : Per, Odense

Dato : 19-09-03 13:22

Hej
Jeg vil gerne indføre en fløjte til "dæk-komandoen", i håb om at få
"fjernbetjeningen" til at virke over lidt større afstande.
I forvejen kan hun adlyde komandoen ved håndsignal og ved at jeg siger
"dæk".
Jeg har så tænkt mig at koble fløjten på i forbindelse med håndsignalet, men
hvordan er det lige med timingen, for at få den bedste indlæring?
Skal signalet komme samtidig, før eller efter håndsignalet?

MVH Per, Odense

Fra : Rudi Stegen

Dato : 19-09-03 14:56

Hej Per, Odense, du skrev i dk.fritid.dyr.hund:

> [...]
> håndsignalet, men hvordan er det lige med timingen, for at få den
> bedste indlæring? Skal signalet komme samtidig, før eller efter

Generelt:
Det er alm. klassisk (pavloviansk, respondent - kært barn etc...)
betingning.
Man har en ubetinget stimulus eller en allerede effektiv betinget
stimulus, hvor denne så skal kobles til en (ny) betinget.

Det optimale er ½-1 sekund fra den ubetingede (eller allerede effektive
betingede) stopper til den ubetingede starter.
Lige den præcise timing er ikke det mest vitale, men rækkefølgen er
altafgørende.

Dvs. i dit eksempel: Handsignal, vent ½-1 sekund, start fløjten.

NB: Der har gennem herrens mange år været lidt tvetydige resultater
mht. til tidsgabet. Nogle undersøgelser har vist ½ sekund, andre 1
sekund og adskillige mellem disse yderpunkter. Derfor mit "½-1 sekund".

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 19-09-03 21:10

"Per, Odense" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "fjernbetjeningen" til at virke over lidt større afstande.
> I forvejen kan hun adlyde komandoen ved håndsignal og ved at jeg siger

Hej
Rudi Stegen har fat i det rigtige .. ingen tvivl om det ... dog vil jeg
mene at du .. når din hund kender håndhåndsignal og verbal kommando så skal
arbejde hen mod i første omgang at erstatte det verbale signal med fløjte
.... din hund lærte formodentlig først verbal signal så håndsignal .. og det
du nu skal er at lære tøsen at det verbale signal erstattes af fløjesignal
.... begynd helt fra bunden og gerne indendørs så der ikke er forstyrrende
lemenmenter og så hun er tæt på og du kan rose her og nu .. når det sidder
kan du gå udendørs og øge afstanden fra hunden til dig .. og så kommer det
spændene hvor du skal lære hende at kun fløjten er signal .. Kender du
Anders Hallgrens bog "shaping " en lille let læselig bog der giver godt
indblik i hunde- og indlærings/belønningspsykologi .. .. prøv ellers at
læse den .. Når din dejlige tøs har lært at hånd og fløjtesignal er
gældende og følger hinanden er næste skridt at time så hånd og fløje
følger tættere og tættere på hinanden .. for tilsidst at falde samtidig ..
og slutte med kun at være være fløjtesignal ...
Håber du kan bruge det til noget
hejhils fra Ami

Fra : Per, Odense

Dato : 19-09-03 21:38

"Anne-Marie Prange" <ampm@ribe.bynet.dk> wrote in message

Hej

> [...]
> arbejde hen mod i første omgang at erstatte det verbale signal med fløjte
> ... din hund lærte formodentlig først verbal signal så håndsignal ..

Hun lærte faktisk håndsignalet først - med en godbid i hånden der blev ført
nedad.

> [...]
det
> spændene hvor du skal lære hende at kun fløjten er signal ..

Det er også sådan jeg var startet, jeg synes bare hun er lidt længe om at
fatte sammenhængen (hun plejer jo at være så kvik )
Så var det jeg tænkte, at der måske var noget galt med metoden.

>Kender du
> Anders Hallgrens bog "shaping "

Jeg vil prøve at finde den - tak for dine råd.

MVH Per, Odense

Fra : Per, Odense

Dato : 20-09-03 13:41

skrev i bkfnr5$kl8$1@sunsite.dk, bl.a. (forkortet):

> Kender du Anders Hallgrens bog "shaping " en lille let læselig bog der
giver
> godt indblik i hunde- og indlærings/belønningspsykologi ..
> hejhils fra Ami

Har lige fundet bogen på biblioteket, den ser spændende ud - tak for tippet

--
MVH Per Herholdt, Odense
Molly (Vizsla):

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 20-09-03 15:49

> Har lige fundet bogen på biblioteket, den ser spændende ud - tak for
tippet

Hej Per
Glæd dig du vil ikke blive skufftet er jeg sikker på .. God læselyst .. og
der findes rigtig mange gode bøger af samme forfatter ...
hejhils fra Ami