Virus ? Mail fra Microsoft MS Security cen~
Fra : Johnt

Dato : 19-09-03 11:40

Hej !

Jeg har modtaget en mail med følgende tekst. Men mener ikke at jeg har
tilmeldt mig dette ved Microsoft.

Er det en virus eller kan jeg roligt installere den medfølgende fil "Install
15.exe" ?

Jeg troede at alle opdatering kørte automatisk

På forhånd tak ?

Johnt

Microsoft Customer

this is the latest version of security update, the "September 2003,
Cumulative Patch" update which fixes all known security vulnerabilities
affecting MS Internet Explorer, MS Outlook and MS Outlook Express as well as
three newly discovered vulnerabilities. Install now to continue keeping your
computer secure from these vulnerabilities, the most serious of which could
allow an attacker to run executable on your system. This update includes the
functionality of all previously released patches

Fra : Jane

Dato : 19-09-03 11:40

Johnt skrev i <news:3f6adb18$0$13203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Er det en virus eller kan jeg roligt installere den medfølgende fil
> "Install 15.exe" ?

NIX PILLE! Det er en virus. Du skal ikke installere den.

Hele gruppen dk.edb.sikkerhed.virus snakker om den netop nu, hvis
du kigger derover kan du lære mere om den (men hvis du bare lader
være med at åbne exe filen behøver du ikke bekymre dig).

FUT dk.edb.sikkerhed.virus da emnet intet har at gøre med browsere
(i tvivlstilfælde kan du læse på www.usenet.dk)

Jane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-09-03 11:47

Johnt skrev:

> Jeg har modtaget en mail med følgende tekst. Men mener ikke at
> jeg har tilmeldt mig dette ved Microsoft.

Jane har allerede svaret udmærket. Jeg vil blot tilføje følgende:

MS sender ikke den slags ud uanmeldt - så regn med at det er folk
der udgiver sig for at være MS der står bag. Kør _aldrig_ exefiler
modtaget i mails du ikke selv har bedt om. Sikkerhedsopdateringer
hentes via en hjemmeside - ikke via mail.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-09-03 17:22

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>modtaget i mails du ikke selv har bedt om. Sikkerhedsopdateringer
>hentes via en hjemmeside - ikke via mail.

Og her er der faktisk det problem at denne orm spreder sig så hurtigt at folk
ikke når at få opdateret deres virus definitioner før det er for sent.

Symantec's Norton AV skal opdateres manuelt, LiveUpdate er først med på onsdag
den 24.

http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.swen.a@mm.html

Og så skal resten vist over i news:dk.edb.sikkerhed.virus

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ole C

Dato : 21-09-03 12:19

Ove Kjeldgaard skrev blandt andet:

> Symantec's Norton AV skal opdateres manuelt, LiveUpdate er først med
> på onsdag den 24.
>
> http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.swen.a@mm.html

- hvor flg. tekst (nu) kan læses:

Due to an increase in submissions, Symantec Security Response has upgraded
W32.Swen.A@mm to Category 3, as of 6:30pm Thursday, September 18, 2003.

--
vh
Ole C