ARP requests
Fra : Jacob Atzen

Dato : 18-09-03 15:44

Hej NG,

På det lokale lan får jeg omkring 1000 arp requests i
sekundet. Tilsyneladende står der nogen maskiner og spørger
sekventielt efter IP-adresser. Udsnit af output fra tcpdump:

16:43:19.810737 arp who-has 10.2.17.211 tell xxxxxxx
16:43:19.812642 arp who-has 10.2.17.212 tell xxxxxxx
16:43:19.848192 arp who-has 10.2.17.213 tell xxxxxxx
16:43:19.849843 arp who-has 10.2.17.214 tell xxxxxxx

Og så fremdeles. Jeg antager, at det er vira eller orme der spytter
disse ud i stride strømme. Kan jeg gå ud fra, at denne antagelse er
korrekt? Og i så fald, hvilke vira eller orme opfører sig på denne
måde?

- Jacob Atzen

Fra : Lars Hansen

Dato : 18-09-03 19:54

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disse ud i stride strømme. Kan jeg gå ud fra, at denne antagelse er
> korrekt? Og i så fald, hvilke vira eller orme opfører sig på denne

Det kan være hvad som helst, der står og scanner netværket for IP adresser.
Dvs. lige fra en orm, til noget overvågningssoftware der står og leder efter
maskiner på det lokale netværk (det går jeg ud fra at du ved det ikke er).
De mange ARP requests er næppe målet i sig selv, men snarere et symptom på,
at der sker et eller andet.

Jeg tror, at du er nødt til at se lidt mere på trafikmønstret for de
pågældende maskiner, for at kunne finde et svar. Hvad er der ellers af
traffik på netværket?

Mvh.

Lars

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-09-03 22:16

In article <871xueqhqd.fsf@morpheus.aub.dk>, Jacob Atzen wrote:
> På det lokale lan får jeg omkring 1000 arp requests i
> sekundet. Tilsyneladende står der nogen maskiner og spørger

Trist, er det på AUC's LAN?

> [...]
> disse ud i stride strømme. Kan jeg gå ud fra, at denne antagelse er
> korrekt? Og i så fald, hvilke vira eller orme opfører sig på denne

Måske.

Prøv evt. at svarer på arp forspørgelserne, for at se
om de bliver brugt til noget...hvis du derefter så sessioner til
din tcp/ip stak kan du forsøge at starte en lister som "nc".

Fra : Jacob Atzen

Dato : 19-09-03 11:45

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> writes:

> Trist, er det på AUC's LAN?

Jeg tror du har fejllæst min e-mail adresse

> Måske.
>
> Prøv evt. at svarer på arp forspørgelserne, for at se
> om de bliver brugt til noget...hvis du derefter så sessioner til
> din tcp/ip stak kan du forsøge at starte en lister som "nc".

Hvor kan jeg finde ud af, hvordan jeg svarer på arp? Hvilket software
findes til Linux, der kan gøre det?

- Jacob Atzen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-09-03 11:53

Jacob Atzen wrote:
> Hvor kan jeg finde ud af, hvordan jeg svarer på arp? Hvilket software
> findes til Linux, der kan gøre det?

Det skulle TCP/IP-stakken gerne gøre for dig.

Du kan måske manipulere lidt med hvad den gør via arp(7)

Peter

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 19-09-03 13:58

In article <87wuc5njjs.fsf@morpheus.aub.dk>, Jacob Atzen wrote:
> Jeg tror du har fejllæst min e-mail adresse

Tastede forkert, mente AUB, hils Isaksen hvis han stadigvæk bor der :)

> Hvor kan jeg finde ud af, hvordan jeg svarer på arp? Hvilket software
> findes til Linux, der kan gøre det?

man ifconfig

Jeg har ikke en Linux maskine jeg lige kan slå op i.

Fra : Morten Isaksen

Dato : 20-09-03 13:43

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in message

> Tastede forkert, mente AUB, hils Isaksen hvis han stadigvæk bor der :)

Det gør han.

/Morten

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-09-03 23:59

Jacob Atzen wrote:

> Hvor kan jeg finde ud af, hvordan jeg svarer på arp? Hvilket software
> findes til Linux, der kan gøre det?

Under normale omstændigheder er det IP implementationen i kernen, der
sender arp svarene. Du kan f.eks. tilføje en eller flere IP adresser
til dit netkort. F.eks.

ifconfig eth0:xxx 10.1.2.3
ifconfig eth0:noget 10.4.5.6
ifconfig eth0:mere 10.7.8.9

Alternativt kan du bruge software, som automatisk overtager alle
ubrugte IP'er på lokalnettet. Der er lavet et program rettet mod
Nimda og Codered, som lader dem oprette TCP forbindelser til ikke
eksisterende hosts og dermed forhåbentlig laver et DoS angreb mod
ormen. Det hed noget i retning af LaBrea.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-09-03 07:17

Kasper Dupont skrev:

> [...]
> oprette TCP forbindelser til ikke eksisterende hosts og dermed for-
> håbentlig laver et DoS angreb mod ormen. Det hed noget i retning af

Opkaldt efter tjærepølene Rancho La Brea¹ i Los Angeles. Softwaren
bor på SourceForge: <http://labrea.sf.net/>.

// Klaus

¹) Se <http://www.tarpit.org/>

Fra : Sune Gellert

Dato : 19-09-03 07:51

> [...]
> 16:43:19.848192 arp who-has 10.2.17.213 tell xxxxxxx
> 16:43:19.849843 arp who-has 10.2.17.214 tell xxxxxxx

Dette gør visse dhcp servere også, så xxxxxx er måske en sådan ?

/Sune

Fra : Jacob Atzen

Dato : 19-09-03 11:44

"Sune Gellert" <sunegellert@hotmail.com> writes:

> "Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Dette gør visse dhcp servere også, så xxxxxx er måske en sådan ?

Nej. Det er en klient. Desuden kommer disse requests fra adskillige
maskiner.

- Jacob Atzen

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 19-09-03 09:09

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> writes:

> [...]
> disse ud i stride strømme. Kan jeg gå ud fra, at denne antagelse er
> korrekt? Og i så fald, hvilke vira eller orme opfører sig på denne

Jeg tror at det er msblaster.

Christoffer Olsen

http://my.opera.com/dev/discussion/openweb/20030206/