Hjælp med configurering af router
Fra : AF

Dato : 17-09-03 19:36

Jeg har fundet følgend oplysninger i min router ved at skrive:
ipconfig/all

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :

Beskrivelse. . .. . . . . :
VIA VT6102 Rhine II Fast Ethernet Adapter

Fysisk adresse . . ... . . . . . . . : 00-E0-18-D9-1F-11
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . : Ja
IP-adresse . . . . .. . . . . . . : 192.168.1.3
Undernetmaske. . . . .. . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server. . . . . . . . .. . . : 192.168.1.1
DNS-servere. . . .. .. .. . . . . : 212.54.64.170
212.54.64.171
Rettigheden opnået .. . . . : 17. september 2003 20:13:09
Rettigheden udløber. . . . . : 17. september 2003 20:31:09

Det er bl.a. DNS server jeg ska have korrigeret.

en der kan give en letforståelig trin for trin guide til at gøre. Jeg
er ikke særlig skrap til alt det her tekniske, og mine engelsk- og
tyskkundskaber er meget ringe, hvorfor routerens skriftlige
dokumentation ikke siger mig en dyt.

Det er forøvrigt en cisco 677. Jeg vil gerne have min nuværende router
til at køre indtil jeg får købt mig en anden.

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Per Bau

Dato : 17-09-03 19:49

"AF" <AP14412552@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har fundet følgend oplysninger i min router ved at skrive:
> ipconfig/all

klip en masse vedr. netkort.

> Det er forøvrigt en cisco 677. Jeg vil gerne have min nuværende router
> til at køre indtil jeg får købt mig en anden.

Hvis det er din 677 du vil køre med via din nye tele2
forbindelse.....................Så glem det. Det kan man ikke.

Hvis ikke så forklar hvad det er du vil lave om.

/Per

Fra : AF

Dato : 17-09-03 19:59

Per Bau perbau@hotmail.com skrev dette:

> Hvis det er din 677 du vil køre med via din nye tele2
> forbindelse.....................Så glem det. Det kan man ikke.

OK, du er den anden der siger dette. Men jeg har også fået at vide af
andre at det kan godt lade sig gøre, derfor spurgte jeg i denne
gruppe.

Jeg har fået anbefalet denne:
http://www.atelco.de/4v6rD7huAqYUJ6/lo/articledetail.jsp?aid=1186&agid=101

Fra : jens

Dato : 17-09-03 21:34

"AF" <AP14412552@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået anbefalet denne:
> http://www.atelco.de/4v6rD7huAqYUJ6/lo/articledetail.jsp?aid=1186&agid=101

Den er sikkert udmærket, men man kan ikke umiddelbart finde en manual så man
kan se den indefra.
Jeg ville vælge noget andet.

Mvh Jens

Fra : AF

Dato : 17-09-03 22:44

jens mkg@jellingnet.dk skrev dette:

http://www.atelco.de/4v6rD7huAqYUJ6/lo/articledetail.jsp?aid=1186&agid=101

> Den er sikkert udmærket, men man kan ikke umiddelbart finde en
> manual så man kan se den indefra.

Der skulle være lidt flere oplysninger her:
http://www.digitus.de/index.htm
http://www.digitus.de/support/download/handbuecher/dn11004manualgerman.pdf

Men det er på udenbysk, og den slags forstår jeg uendeligt lidt af!

Håber linkene siger dig (og evt. andre) noget brugbart.

> Jeg ville vælge noget andet.

Har du et godt forslag til noget godt, der ikke er alt for dyrt.

Jeg har fået anbefalet enten D-link 604 eller ovennævnte som skulle
ligge i cirka samme prisklasse.

D-link 604 har jeg fundet følgende specifikationer på:
http://www.officeit.dk/default.asp?ProductGuid=DI-604

Fra : jens

Dato : 17-09-03 23:33

> [...]

> http://www.digitus.de/support/download/handbuecher/dn11004manualgerman.pdf
>
> Men det er på udenbysk, og den slags forstår jeg uendeligt lidt af!

Det er de nok alle sammen, og denne indeholder stort set det samme som alle
andre.
Med routere er det sådan at man skal vælge den flotteste man kan få for de
penge man vil give. (Næsten)

> Har du et godt forslag til noget godt, der ikke er alt for dyrt.

Ja, men det afhænger lidt af hvor mange maskiner du har og om du vil have
indbygget printserver eller der er andre funktioner der skal være nemme at
bruge.

> Jeg har fået anbefalet enten D-link 604 eller ovennævnte som skulle
> ligge i cirka samme prisklasse.

Jatak, den kender jeg, søg i denne gruppe omkring december - februar 2002-3,
og du kan finde en ganske detaljeret beskrivelse af netop den dims.

Kig på Linksys hos www.elsborglink.dk , de har ret fine beskrivelse af dem,
dermed ikke sagt de er billigst der.
De har også Dlink såvidt jeg husker.
Jeg har mit foretrukne mærke stadig, men det vil jeg ikke belaste dig med,
uden at kende behovet.

Det skal dog siges, at hvis man er klar til at skifte firmware hvert andet
øjeblik, og kun har en enkelt eller 2 maskiner, og ikke har ambitioner om at
få flere eller køre servere, så kan DI604 bruges..... i mangel af bedre.

Der findes mange modeller og mærker, jeg kender kun en 7 - 8 stykker af dem,
men de har alle stort set samme funktioner, nogen virker andre gør ikke,
nogen er nemme at sætte op, andre giver et godt overblik over hvad de kan og
hvad de gør.

Hvilket net har du og hvad bruges det til ?

Mvh Jens

Fra : AF

Dato : 18-09-03 00:10

jens mkg@jellingnet.dk skrev dette:

[ ... ]
> Hvilket net har du og hvad bruges det til ?

Tak for al din information, du gav.

Jeg har et lille privat netværk med 3 stationære og en bærbar, koblet
op til tele2adsl. Det vil sige at det lige nu kun er den ene
stationære der er koblet op via speadstream 5100 adsl-modem.

Der er ikke behov for at kunne koble flere end disse 4 maskiner sammen
i netværk. Måske kunne min nuværende hub/switch kobles sammen med en
router med indbygget hubswitch (hvad er det nu lige forskellen er på
disse størrelser?), gjorde det da ikke noget, men er langt fra noget
krav.

Min cisco 677 router vil ikke funke sammen med speadstream og
tele2adsl, men det hele funkede fint med Tiscali-adsl, men det var jo
heller ikke med skillefilter og adslmodem.

Mit netværk er det der er indbygget i Win XP Pro, og mit behov er at
alle 4 maskiner skal kunne snakke sammen i et lokalt netværk og at de
alle skal kunne gå på nettet når som helst og ofte samtidigt.

Routeren må gerne indholde en printserver, men det er ikke et
ufravigeligt krav.

Mit krav til netværk og router er at det skal kunne fungere godt, og
være så let som muligt at sætte op, og vedligeholde, - og da jeg er
førtidspensionist uden anden indkomst, må prisen heller ikke være alt
for høj: prisniveau 5-600 kr eller derunder, hvis man da altså kan få
noget fornuftigt til den pris. Jeg fornemmer på dit indlæg at DL-604
ikke rigtig er noget at satse på.

Jeg ved ikke om ovenstående er nok til at du kan råde mig lidt mere
specifikt.

Fra : jens

Dato : 18-09-03 01:06

> [...]

> router med indbygget hubswitch (hvad er det nu lige forskellen er på
> disse størrelser?), gjorde det da ikke noget, men er langt fra noget

En hub er langsommere end en switch , og gør lokalnettet betydeligt
lanhsommere fordi al trafik sendes til alle, som så bare smider det væk de
ikke skal bruge, switchen sender kun trafik derhen hvor det skal bruges.
(Den meget korte version)

> Routeren må gerne indholde en printserver, men det er ikke et
> ufravigeligt krav.

Hvis en af de 4 altid er tændt kan den jo være printserver, ellers er en
sådan at foretrække til 4 maskiner.
En printserver kan dog fås løs.

> [...]
> ikke rigtig er noget at satse på.
>
> Jeg ved ikke om ovenstående er nok til at du kan råde mig lidt mere

Med de oplysninger ville jeg kigge på linksys
http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=BEFW11S4

Den har fået meget god omtale, og giver mulighed for trådløst til den
bærbare.
(En usb net adapter i Bilka koster 270kr.)

En løs printerserver og en usb adapter, og du har et net med mulighed for
trådløst at bruge den bærbare overalt på bopælen, men sæt dig ind i
sikkerheden i såfald.
Alternativt er der lillebroderen uden antenner, men med en bærbar.....og ca
100 kr i forskel........

Find priserne på de forskellige ting på www.edbpriser.dk , og lad postmand
Per gøre benarbejdet, det er det nemmeste.

Det kan endda være din bærbare har trådløst netkort jo ?

Netværk i kabel er langt hurtigere end trådløst, men du bruger sikkert ikke
den bærbare til overførsel af store filer, og har ikke mere end 11Mbit
bredbånd, så til den er det nok med 11Mbit efter bedste overbevisning.

Mvh jens

Fra : AF

Dato : 18-09-03 09:49

jens mkg@jellingnet.dk skrev dette:

[ ... ]
> En hub er langsommere end en switch

Tak for informationen. Det er så en switch jeg har med 4 porte.

Mine spørgsmål kan måske virke dumme, men det skyldes først og
fremmest at jeg ikke (endnu i al fald) har ret megen indsigt i dette
område

Vil den eventuelt kunne kobles sammen med de nedenfor nævnte
Linksys-modeller? - Jeg har på nuværende tidspunkt slet ikke behov for
det, men det kunne da være rart at vide om det kan lade sig gøre.

[ ... ]

> Hvis en af de 4 altid er tændt kan den jo være printserver, ellers
> er en sådan at foretrække til 4 maskiner.
> En printserver kan dog fås løs.

Såfremt jeg får brug for en printserver kan den jo, som du siger altid
købes løs, og da behovet for en printserver ikke er særligt stort,
fravælger jeg den i første omgang.

[ ... ]
> [...]
>
> Den har fået meget god omtale, og giver mulighed for trådløst til
> den bærbare.
> (En usb net adapter i Bilka koster 270kr.)

Jeg vil vælge en ikke-trådløs løsning, da jeg sandsynligvis ikke er i
stand til at styre og forstå sikkerhedsproblemerne omkring det
trådløse netværk. Og jeg har reelt heller ikke brug for det trådløse
netværk.

Jeg har ud fra dine oplysninger kigget lidt på disse tre
valgmuligheder:

Linksys BEFSR11 - Pris kr. 446,-
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=142

Linksys BEFSR41 - Pris kr. 464,-
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=20

Linksys BEFSR81 - Pris kr. 769,-
http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=155&scid=29

Efter mine hidtil givne oplysninger, hvad ville så din anbefaling være
af de tre ovenfor nævnte?

Prisforskellen må *ikke* være det afgørende, kun kvalitet,
funktionalitet og brugervenlighed.

Priserne er fundet via http://edbpriser.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-09-03 10:57

AF wrote:

> [...]

Ja - især til dit lokalnet.

Så længe du "kun" deler internet, så vil der ikke være
nævneværdig forskel.

Zitech har en lille billig (450 kr) Edimax server til en
printer - virker fortrinligt !

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : jens

Dato : 18-09-03 11:38

"Jan Vestergaard" <jan@nomailjve.dk> skrev i en meddelelse

> Zitech har en lille billig (450 kr) Edimax server til en
> printer - virker fortrinligt !

Også til rene USB printere ?

Mvh Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-09-03 13:37

jens wrote:

> Også til rene USB printere ?

Nej - kun til parrallel.

Den sættes direkte på parrallelporten på printeren - og så er der
to stik i den anden ende - et til strøm og et til et netkabel.

Så hvis det er en ren USB printer, så dur den ikke.

Fra : AF

Dato : 18-09-03 22:19

AF AP14412552@hotmail.com skrev dette:

[ ... ]
> [...]
være
> af de tre ovenfor nævnte?
>
> Prisforskellen må *ikke* være det afgørende, kun kvalitet,

Jeg havde håbet at der var nogen der kunne give lidt respons på disse
spørgsmål [jeg ved godt at man hverken kan forvente eller "gøre krav"
på noget svar - derfor også kun et lille forsigtigt spinkelt håb
derom].

Fra : jens

Dato : 19-09-03 13:33

> [...]

> spørgsmål [jeg ved godt at man hverken kan forvente eller "gøre krav"
> på noget svar - derfor også kun et lille forsigtigt spinkelt håb

Rolig, pumperne på Vejle sygehus skal lige tørre ud.

Mvh Jens

Fra : AF

Dato : 19-09-03 13:45

jens mkg@jellingnet.dk skrev dette:

[ ... ]
> Rolig, pumperne på Vejle sygehus skal lige tørre ud.

Det var ikke for at "kræve" noget eller skynde på dig og jeg var
nok bare lidt for utålmodig i min venten.

Når pumperne er tørret ud og du forhåbentlig får tid til at se på de
tre modeller jeg linkede til, vil jeg blive meget glad for et par
bemærkninger om dem.

Fra : jens

Dato : 19-09-03 14:50

> [...]

> Mine spørgsmål kan måske virke dumme, men det skyldes først og
> fremmest at jeg ikke (endnu i al fald) har ret megen indsigt i dette

Det er kun svar der kan være dumme.

> Vil den eventuelt kunne kobles sammen med de nedenfor nævnte
> Linksys-modeller? - Jeg har på nuværende tidspunkt slet ikke behov for
> det, men det kunne da være rart at vide om det kan lade sig gøre.

Man kan sætte switche efter routere, og efter switche som man har lyst, dog
er der vist noget med en regel om at der max kan være 3 switche efter en
router.
Men det giver jo mulighed for op til 12 switche efter routeren med 4 porte,
så det går nok endda.

> [...]
> stand til at styre og forstå sikkerhedsproblemerne omkring det
> trådløse netværk. Og jeg har reelt heller ikke brug for det trådløse

Det ernu ikke så vanskeligt, download manualen til feks linksys`en og gå den
igennem, så kan du ret ikkert se en mening med det hele, de ord som ikke kan
tydes kan GAD oversætte i en fart.

> [...]
> http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=155&scid=29
>
> Efter mine hidtil givne oplysninger, hvad ville så din anbefaling være

Det er vist mest op til dig, de kan hver især nogen ting som du kan have
brug for.

Mit forslg må være at du henter de tilhørende manualer i pdf format og
kigger dem igennem, det vil give dig et fingerpeg om hvilken du skal have.

Den væsentligste forskel er vist at befs41 har Upnp, det er ikke
nødvendigvis en fordel.
81èren har 8 porte, 41èren 4 og 11eren kun en så den er nok fravalgt nu.

Umiddelbart ser det ud til 81eren har lidt flere mulighedder for styrring af
brugerne, men det kan 41eren nu også. (se i manualen hvor nemt det er)

5 ports switche fås til under 300kr, så du ender nok på 41eren.

Personligt ville jeg godt give de 150kr mere for at have den trådløse
mulighed senere, et løst accespoint er immervæk en del dyrere, men det er
ikke mig der skal bestille.......

Man kan sagtens nøjes med 11Mbit til lidt surfing og mail på en bærbare, da
Inetlinien sjældent er så hurtig.

Og du kan jo sagtens få hjælp udefra til opsætningen af en router hvis du
har en public ip på ydersiden af den...........

Mvh Jens

Fra : AF

Dato : 19-09-03 15:08

> [...]

> Og du kan jo sagtens få hjælp udefra til opsætningen af en router
> hvis du har en public ip på ydersiden af den...........

Summa summarum:
du anbefaler altså uden at blinke denne:

Linksys BEFW11S4
http://www.elsborglink.dk/butik.php?sektion=vis_produkt&varenr=BEFW11S4
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=544

Tja så tror jeg nok det må blive den!

Du skal have rigtig mange tak for din hjælp, og ha' en god weekend.

Fra : jens

Dato : 19-09-03 15:22

"AF" <AP14412552@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Summa summarum:
> du anbefaler altså uden at blinke denne:

> [...]

De fleste vil nok holde med mig i at de 150kr kan være givet godt ud til
sommer, især når du jo har en bærbar maskine.

Selv pentionister har lov at sidde på terrassen og læse nyhedsgrupper....

Og fruen vil hellere se et shjovt link hvis skærmen vises til hende i sofaen
end hvis hun skal gå hen til den på skrivebordet har jeg oplevet.

> Du skal have rigtig mange tak for din hjælp, og ha' en god weekend.

NP. og i lige måde.

Hmm, nu har Arrownet splejset og trukket nye fibre i Vejle et døgn, til
gengæld vælter det ind med såkaldte M$ update mails....., så det nye
fiberkabel må jo virke.

Mvh Jens

Fra : AF

Dato : 19-09-03 15:40

> [...]
>
> De fleste vil nok holde med mig i at de 150kr kan være givet godt ud
> til sommer, især når du jo har en bærbar maskine.

Lige et sidste spæørgsmål:
Denne linksys BEFW11S4 kan vel uden problmer sættes efter en
Speadstream 5100 cable/adsl-modem?

> Selv pentionister har lov at sidde på terrassen og læse
> nyhedsgrupper....

hi hi, - ja du frister mig gevaldigt

> Og fruen vil hellere se et shjovt link hvis skærmen vises til hende
> sofaen end hvis hun skal gå hen til den på skrivebordet har jeg
> oplevet.

ja, se, nu må jeg jo helt overgive mig!

Fra : jens

Dato : 19-09-03 16:35

"AF" <AP14412552@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lige et sidste spæørgsmål:
> Denne linksys BEFW11S4 kan vel uden problmer sættes efter en
> Speadstream 5100 cable/adsl-modem?

Routeren er en ethernet type, så den kan sættes efter det samme som din
nuværende switch/hub eller netkort sidder efter.

> hi hi, - ja du frister mig gevaldigt

> ja, se, nu må jeg jo helt overgive mig!

Jeps, jeg vidste det kunne gøre det....

Mvh Jens

Ps: det du gør er at kopiere din pc`s macadresse over i routeren inden du
sætter den til modemet med wanporten, så tror udbydderen det er din pc der
sidder på linien stadigvæk, alternativt skal du release din ip i pcèn, og få
en ny til routeren, men det første giver mulighed for altid at teste udenom
routeren hvis der er noget der driller.

Fra : AF

Dato : 19-09-03 17:14

> Routeren er en ethernet type, så den kan sættes efter det samme som
> din nuværende switch/hub eller netkort sidder efter.

Mit gamle system (Tiscali adsl) havde denne opbygning:
stik i væg -> router cisco677 -> switch ->

Min nye fra Tele2 har denne:
stik i væg -> sdslmoden speadstrem 5100 og så skal routeren på evt med
indb. switch eller selvstændig switch.

Såfremt cisco677 skulle kunne kobles sammen med Spedstream5100 skal
der et helt ndet kabel til idet der er forskellige stik i disse to. -
Dette er baggrunden for at jeg spurgte om Linksys'en kunne kobles til
speadstrem

Fra : jens

Dato : 19-09-03 18:05

> [...]

> der et helt ndet kabel til idet der er forskellige stik i disse to. -
> Dette er baggrunden for at jeg spurgte om Linksys'en kunne kobles til

Jeg kender ikke de stik der sidder på cisco eller Speedstream dimserne, men
det der er i Linksyssen er med sikkerhed et RJ45 stik, til et almindelig
cat5e kabel med RJ45 stik i begge ender.

Det må så være et "straight" eller "lige" kabel du skal bruge da det er 2
uens enhedder.
Mellem 2 ens enhedder bruges krydset, jeg har dog ikke med et modem, 2
routere, 5 switche og en del pcèr et eneste krydset kabel i huset, der er
"Uplink" porte i switche og routere.

Linksyssen har indbygget 4port switch, som der sagtens kan tilsluttes
yderligere switche.

Hvis du vil se et billede af et RJ45 er
http://cubus-adsl.dk/elteknik/ eller helt præcist :

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/rj.php et godt sted at kigge.

Opsætning af netværk er på glimrende måde vist på www.s-p.dk

Netkabel koster iøvrigt ca 3kr meter og stik et par kr /stk hvis man selv
laver kabler.

Mvh Jens

Fra : AF

Dato : 19-09-03 18:54

jens mkg@jellingnet.dk skrev dette:

> [...]

Tak for alle dine oplysninger. dine links gav mig de helt præcise
svar, nemlig at de uden videre kan kobles sammen via de alminde stik
(RJ45).

Ni skal je gså bare have bestilt den dersen Linksysdåse hjem, og så
igang med at installere

Endnu engang rigtig god weekend, og tak for dine eminent fine hjælp
til en der ikke forstår meget af alt det tekniske, men som dog i da
ghar lært en masse.

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-09-03 22:06

AF AP14412552@hotmail.com skrev dette:

> Ni skal je gså bare have bestilt den dersen Linksysdåse hjem, og så
> igang med at installere

Så er min linksys BEFW11S4 hjemkommet og installeret, og det kører
bare. Opsætningen var problemfri.

Så endnu engang tak for et godt råd og en god hjælp og forklaring!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-09-03 23:16

On Fri, 19 Sep 2003 18:14:21 +0200, "AF" <AP14412552@hotmail.com>
wrote:

> Såfremt cisco677 skulle kunne kobles sammen med Spedstream5100

Det kan den ikke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : AF

Dato : 20-09-03 09:44

Asbjorn Hojmark Asbjorn@Hojmark.ORG skrev dette:

> Det kan den ikke.

Det er langsomt begyndt at dæmre for mig

Derfor har jeg også beslutet at erhverve denne:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=544

Håber så at den kommer til at spille som den var tiltænkt!

Fra : UTWarrior

Dato : 20-10-03 07:29

Hej jeg har bestilt tele2adsl nu her :http://www.tele2adsl.dk/

Og har læst denne TCP/IP spalte og er glad for at, jeg nu kan udskifte
min
Cisco 677 med BEFW11S4 og vide at, jeg har samme muligheder med den som
med
Cisco 677'en - fra Tiscali -, for det er vel det den kan, så er
spørgsmålet " Er det ikke rigtigt opfattet " ?
Udover den, BEFW11S4 også har en trådløs mulighed og indbygget swicthen.

Jeg spøger, da jeg er ret ny med "set nat entry add også vidre" , men
jeg fik min,
spille server op at køre "unreal://62.79.108.211:7777"
Også så var der det med DHCP, for så kan jeg sætte
computeren/netkortet/TCP/IP til
at hente IP adressen automatisk.

Jeg har 3 computere kørende og spil serveren er hovedes målet.

Jeg spøger af ren usikkerhed og ønsker at være boombe sikker på, at jeg
køber det
rigtige.

Med venlig hilsen Hardy Jespersen
http://groups.msn.com/UnrealTournamentforalle