Kielerkanalen om natten??
Fra : edob

Dato : 17-09-03 16:21

Hej NG.

Drengen har købt båd i Spanien som han er ved at sejle hjem. De er netop
kommet over Biscayen til Brest og fortsætter hjemover. De skal gennem
Kielerkanalen og da jeg skal med fra Cuxhaven til København tænker jeg på om
"man" sejler gennem Kielerkanalen om natten - eller hvad er den normale
gennemsejlings procedure ??

Ligeledes er der en max.-hastighed gennem kanalen??

Venlig hilsen, Frank

Fra : Flemming

Dato : 17-09-03 18:32

Hej
Lystbåde må ikke sejle igennem Kielerkanalen efter solnedgang med mindre man
tager lods.
Vh
Flemming

Fra : john lundsgaard

Dato : 18-09-03 08:31

"edob" <frankhan@mail.dk>

> "man" sejler gennem Kielerkanalen om natten - eller hvad er den normale
> gennemsejlings procedure ??
>
> Ligeledes er der en max.-hastighed gennem kanalen??

Hej Frank.

Nope. Lysfartøjer kun fra solopgang til solnedgang.
Max hastighed 8 kn.

Man kan dog få lov til at gå igennem slusen ved Brunsbüttel og ind i den
lille lystbådehavn der ligger inderfor (på nordsiden) efter solnedgang.
Det er vigtigt, for der ikke havne på Elben (i nærheden) bortset fra
Cuxhafen og Glückstadt der kan anløbes ved lavvande.

Kanalen er 100 km (55 sm lang) vi regner 10 timer til en tur igennem.

Og der er nogle overnatningsmuligheder undervejs, samt et par steder hvor
der kan tankes diesel.

Kanalgebyr betales i kontroltårnet i Holtenau for den fulde gennemsejling.

Go' tur

Hilsen John

Fra : edob

Dato : 18-09-03 09:09

> Go' tur
>
> Hilsen John

Tak for de venlige svar - de ligger nu i Dover området og forventer Cuxhaven
søndag.

Jeg er meget imponeret over en "vejrside" på internettet for bl.a. sejlere -
tror BBC står bag.
www.weatheronline.co.uk/sail.htm Måske er den alment kendt.

Venlig hilsen, Frank

Fra : elsmic

Dato : 26-09-03 11:25

Hvor meget er kanalgebyret?

Mvh Michael

Fra : john lundsgaard

Dato : 26-09-03 12:11

Hej Michael

Uden lig at have logbogen ved hånden så mener jeg at det var 12 EUR for en
31 fods båd for en fuld gennemsejling (en vej).

Det er billigere hvis man kun skal ind til Rendburg og tilbage igen, eller
går op gennem Ejderen og ud ved Tønning.

Skal man op gennem Ejderen, så skal man være opmærksom på, at man skal
betale pr. sluse der, og det er noget md ca. 10 EUR pr stk, og der er altså
en 4 5 stykker. Det er dog billigere hvis man er flere i slusen af gengen,
da udgiften så bliver delt.

Hilsen John