Specifik varmekapasitet af et legme?
Fra : //zigge

Dato : 17-09-03 14:11

Hej

Hvordan finder man den specifikke varmekapasitet for et legme
eksperimetielt?

Er der ikke noget med at man kan plumpe det opvarmede legme ned i vand og
beregne det ud fra ligevægtstemperaturen?

Mvh
//zigge

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 15:25

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ikke noget med at man kan plumpe det opvarmede legme ned i vand og
> beregne det ud fra ligevægtstemperaturen?

Hej Zigge!

Da jeg for år tilbage gik på HTX lavede vi forsøget på denne måde:

Et legeme nedsænkes i kongende vand. Lad det blive i det kogende vand, så du
er sikker på at legemet har samme temperatur som vandet, nemlig 100C!

Tag legemet op og nedsænk det i en anden balje eller lign med koldt vand,
hvori der er et termometer. Inden legemet nedsænkes har du aflæst
temperaturen!

Når der er gået et stykke tid aflæser du nu temperaturen på vandet og så er
det bare at regne løs!

Kan desværre ikke lige huske formlen for specifikvarmekapacitet i hovedet,
men måske nogle andre kan hjælpe med det!

God fornøjelse med forsøget!

Helmut Lotti

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-09-03 23:29

> Kan desværre ikke lige huske formlen for specifikvarmekapacitet i hovedet,
> men måske nogle andre kan hjælpe med det!

c = dE/(m·dT)

dE = energiændring
m = masse
dT = temperaturændring

c kan altså bestemmes ved at måle energitilførsel, masse og
temperaturændring

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-09-03 15:29

Helmut Lotti wrote:

> [...]
> temperaturen!
>
> Når der er gået et stykke tid aflæser du nu temperaturen på vandet og så er

Husk at veje det kolde vand inden forsøget, og husk at veje legemet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-03 16:07

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> Husk at veje det kolde vand inden forsøget, og husk at veje legemet.

Beklager jeg glemte at skrive, at man skal veje det kolde vand!
Men jeg mener da ikke, at man behøver at veje legemet, hvis man vil bestemme
varmekapaciteten for netop det legeme! Da kun hvis man vil bestemme
varmekapaciteten på det materiale legemet er lavet af!

Helmut Lotti

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-09-03 16:44

Helmut Lotti wrote:

> [...]
> varmekapaciteten for netop det legeme! Da kun hvis man vil bestemme
> varmekapaciteten på det materiale legemet er lavet af!

Helt korrekt.

Når man siger »specifikke varmekapacitet« tænker man på det sidste,
altså varmekapaciteten pr. kilogram materiale af den slags som legemet
er lavet af.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : //zigge

Dato : 19-09-03 20:22

> Når man siger »specifikke varmekapacitet« tænker man på det sidste,
> altså varmekapaciteten pr. kilogram materiale af den slags som legemet
> er lavet af.

OK, det var jeg ikke lige klar over.
Så behøver jeg ikke at veje harddisken før jeg koger den.

Mvh
//zigge

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 20-09-03 20:44

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> writes:

> Hvordan finder man den specifikke varmekapasitet for et legme
> eksperimetielt? Er der ikke noget med at man kan plumpe det
> opvarmede legme ned i vand og beregne det ud fra
> ligevægtstemperaturen?

I princippet kan du placere prøven oven på en varmeplade og måle
temperature løbende. Dette kræver selvfølgelig at prøven er termisk
isoleret, og at du kender den afsatte effekt i varmepladen. Desuden
skal du afsætte varme så langsomt at prøven hele tiden er i ligevægt.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-09-03 17:04

gnalle@ruc.dk (Niels L. Ellegaard) wrote:

>Dette kræver selvfølgelig at prøven er termisk
>isoleret, og at du kender den afsatte effekt i varmepladen.

....og at du kender varmepladens varmekapacitet.

--
Allan Olesen, Lunderskov.