Navn NaH2PO4
Fra : Henry Vest

Dato : 16-09-03 22:40

Hvad hedder stoffet NaH2PO4? Umiddelbart ville jeg jo sige
natriumhydrogenphosphat, men kunne det navn ikke også passe på Na2HPO4?

--
Henry Vest

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-09-03 23:02

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:BqL9b.5750$582.2899@news.get2net.dk...
> Hvad hedder stoffet NaH2PO4? Umiddelbart ville jeg jo sige
> natriumhydrogenphosphat, men kunne det navn ikke også passe på Na2HPO4?

Nej, det sidste bør kaldes dinatriumhydrogenfosfat.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-09-03 18:02

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:bk815d$krs$1@sunsite.dk...

> Nej, det sidste bør kaldes dinatriumhydrogenfosfat.

Jeg må (så) hellere sige at det sidste også kaldes natriumhydrogenfosfat,
hvilket nok ikke er så heldigt.
Det 1. skal kaldes natriumdihydrogenfosfat (eller måske det engelske
phosphat(e)).
Der også mulighed for at sige primær, sekundær (og tertiær, normalt) fosfat, men
det er vist ved at gå af mode. Udtrykket orthophosphat er også set i stedet
for phosphat, formentlig i kontrast til meta- og polyphosphorsyre.

Mvh
Martin

Fra : Jens Pedersen

Dato : 17-09-03 01:02

"Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad hedder stoffet NaH2PO4? Umiddelbart ville jeg jo sige
> natriumhydrogenphosphat, men kunne det navn ikke også passe på Na2HPO4?

NaH2PO4 hedder natriumdihydrogenphosphat. Så vidt jeg husker, er det
hovedingrediensen i natron eller bagepulver.

--
Jens Pedersen

Fra : sune vuorela

Dato : 17-09-03 06:51

En der kalder sig "Jens Pedersen" <jens-pedersen@webspeed.dk> skrev:

>Så vidt jeg husker, er det
>hovedingrediensen i natron eller bagepulver.

nope... hovedingrediensen i natron er NaHCO3 (Natriumbicarbonat)
Bagepulver er stivelse + syre + natron

Potaske er K2CO3, kaliumcarbonat

Hjortetaksalt er ammoniumcarbonat

--
Sune

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-09-03 23:25

sune vuorela
> Hjortetaksalt er ammoniumcarbonat

Hjortetaksalt er et blandingsprodukt, hvor bla. flg. salte kan forekomme :
Ammoniumcarbonat, ammoniumhydrogencarbonat og ammoniumcarbamat (=NH2COONH4)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jens Pedersen

Dato : 18-09-03 00:22

En der kalder sig "sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> nope... hovedingrediensen i natron er NaHCO3 (Natriumbicarbonat)
> Bagepulver er stivelse + syre + natron

Så huskede jeg forkert :(

--
Jens Pedersen

Fra : Jackie

Dato : 17-09-03 11:00

"Jens Pedersen" <jens-pedersen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> "Henry Vest" <henry_vest@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> NaH2PO4 hedder natriumdihydrogenphosphat. Så vidt jeg husker, er det
> hovedingrediensen i natron eller bagepulver.

Navnet er korrekt, men stoffet har jeg set anvendt i stor stil, sammen med
KH2PO4, som phosphat buffere til bl.a. HPLC og CE.

Hygge
Jackie

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-09-03 15:25

Jens Pedersen wrote:

> NaH2PO4 hedder natriumdihydrogenphosphat.

Ja. Jeg ville kalde ionerne

PO4^{3-} phosphat
HPO4^{2-} hydrogenphosphat
H2PO4^{-} dihydrogenphosphat

og så bare sætte natrium- foran for at lave navnene på saltene.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)