Træning
Fra : Iben Holst

Dato : 17-09-03 09:38

Hej!

Ser min hund sit snit til at stikke af, så gør han det.... Eneste
fortrøstning er at han ikke er ret længe væk i forhold til før han blev
kastreret for 3 år siden, men han skal jo slet ikke være væk!!!

Jeg træner med ham ind imellem, med at han skal kunne blive ved min side
hele matrikelnummeret rundt uden snor på og det går heller ikke helt så
tosset endda, men jeg er ganske klar over at det kan tage sin tid før han
`aldrig` mere stikker af. Det som irriterer mig når han alligevel smutter,
er jo så, at jeg ikke kan kalde ham tilbage med mindre jeg brøler
fuldstændig vanvittigt højt og med meget harme i stemmen (og det hjælper kun
5 ud af 10 gange) - jeg ville meget gerne undgå at det skal være så
negativt, men hvordan skal jeg ellers gøre??

Og er det korrekt nok, at jeg når han kommer luskende tilbage som reaktion
på løvebrølet, roser ham til skyerne og snakker "babysprog" (*S*) til ham ??

Hvordan skal jeg reagere over for ham, når han kommer hjem efter at være
smuttet helt for mig, hvad enten jeg finder ham ved at køre ud efter ham
eller eftersøgningen mislykkes og han bare kommer af sig selv??

Iben

Fra : JSC

Dato : 17-09-03 10:17

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!

jeg er ganske klar over at det kan tage sin tid før han
> `aldrig` mere stikker af.

DU får ham givetvis aldrig til at blive hjemme, har han ført oplevet det
frie liv, så trækker det... - Hegn er løsningen

> [...]
> 5 ud af 10 gange) - jeg ville meget gerne undgå at det skal være så
> negativt, men hvordan skal jeg ellers gøre??

Prøv at få indøvet en stop kommando (hvis du bruger fløjte, så er det
rimelig nemt) - Når han lister, så stopper du ham først og kalder hjem
derefter..... Det siger sig selv at han skal være meget sikker i
stop-kommandoen

> Og er det korrekt nok, at jeg når han kommer luskende tilbage som reaktion
> på løvebrølet, roser ham til skyerne og snakker "babysprog" (*S*) til ham
??

Fint !

> Hvordan skal jeg reagere over for ham, når han kommer hjem efter at være
> smuttet helt for mig, hvad enten jeg finder ham ved at køre ud efter ham
> eller eftersøgningen mislykkes og han bare kommer af sig selv??

Hvis du finder ham (fanger ham i gerningen) så skal han have et møgfald, så
det ikke kan misforståes - Kommer han luskende hjem, så skal han roses, for
han har gjort det rigtige..

Mvh.
Jørgen

Fra : Iben Holst

Dato : 18-09-03 12:29

> DU får ham givetvis aldrig til at blive hjemme, har han ført oplevet det
> frie liv, så trækker det... - Hegn er løsningen

Ja det er jeg klar over og derfor ved jeg også det vil komme til at tage
lang tid hvis det overhovedet lykkes mig at holde ham hjemme når han går
uden snor.

Hele vores have er hegnet inde og der nyder han da også at rende rundt, men
jeg har jo håbet om at han kan følge med mig ved min side uden for
indhegningen. Matrikelnummeret er ret stort idet vi bor på en gård og dén
får jeg aldrig hegnet inde

> [...]
> rimelig nemt) - Når han lister, så stopper du ham først og kalder hjem
> derefter..... Det siger sig selv at han skal være meget sikker i

Ok - det er da noget jeg vil granske lidt i...

Så ved jeg dét! Tak !!

Iben

Fra : Pia J

Dato : 18-09-03 15:17

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message

> Ja det er jeg klar over og derfor ved jeg også det vil komme til at tage
> lang tid hvis det overhovedet lykkes mig at holde ham hjemme når han går
> uden snor.

Jeg har brugt ca. ½ år på at lære mine det efter at 1. vi fik nye naboer som
syntes det var hyggeligt at få besøg og kaldte på dem (der er 150 m derned)
2. vi var så dumme at selv gå en tur med dem udenfor matriklen en dag, hvor
de opdagede en anden nabos høns.

Vores ældste hund bliver nu hjemme, selv når jeg glemmer at lukke lågen i
gården. Den yngste gør næsten også altid, før måtte jeg ud og lede hver ½
time, hvis ikke jeg så på hende konstant (svært når man graver have).

Teknikken var at kun kalde en gang. Det virker sjældent, men det gør 10
gange heller ikke, og så ender det bare med, hun tror kommandoen er
Molly-Molly-Molly-Molly-Molly-Molly-Molly-Molly-Molly-Molly. Så jeg går ned
og henter hende, SKÆLDER ud, peger HJEM - og roser hende og leger med hende
så snart hun er over grænsen. Jeg går også daglige ture langs skellet med
dem, og siger NEJ, så snart de er på vej over kanten.

Hun gør det generelt kun, når hun keder sig. Hvis jeg sørger for sjov
underholdning hver dag, har hun ingen problemer med at ligge og slappe af,
eller lege med Max i nærheden.

:Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 19-09-03 05:54

> Hun gør det generelt kun, når hun keder sig. Hvis jeg sørger for sjov
> underholdning hver dag, har hun ingen problemer med at ligge og slappe af,
> eller lege med Max i nærheden.

Ved du hva?! - det var da noget dér!!! Jeg tror da nok at han ind i mellem
kunne være mindre omegnssøgende hvis han fik mere opmærksomhed gennem
leg....

Har du nogle gode ideer til leg?

Det med at smide en pind og han henter, den gider han kun i 5 minutter -
ellers er det eneste jeg indtil nu har fået ham med på, at jeg lader som om
jeg vil fange ham; så suser han rundt i haven og prøver at se hvor tæt han
kan rende omkring mine ben uden at jeg kan nå ham! - men den holder faktisk
heller ikke så længe...
Den eneste legesag han umiddelbart er vild med er sin aktivitetsbold, som
han fjumrer godt rundt med når vi ikke er hjemme i nogle timer, men jeg
kunne selvfølgelig godt begynde at lade ham have den almindeligvis.

Iben

Fra : Pia J

Dato : 19-09-03 09:33

> Ved du hva?! - det var da noget dér!!! Jeg tror da nok at han ind i mellem
> kunne være mindre omegnssøgende hvis han fik mere opmærksomhed gennem
> leg....
>
> Har du nogle gode ideer til leg?

Du kunne lære ham at finde ting du har gemt - først noget lækker mad, senere
ting. Det giver mere træthed end at suse efter en bold fordi han skal tænke.
Start med noget nemt mens du lærer ham ordet "søge" - så lærer han hurtigt
at ordet betyder brug næsen.

Måske der er ting han kan hjælpe med? Passe på trillebøren mens du graver
kartofler, bære et eller andet for dig. Eller indlære små tricks, rulle,
gemmeleg (han skal ligge og vente mens du går indtil du kalder - til en
start kun 5 meter væk, så rundt om hjørnet, til sidst rigtig langt). Hvis du
en dag ikke har tid til at lege, tag hans morgenmad og spred godt ude over
græsplænen, så kan han bruge en halv time på at "jage" sin egen mad.

Måske du kan bygge en lille forhindringsbane, ting han skal gå over, under,
rundt om, slalom. Alene samspillet mellem jer, hvor du snakker til ham og
viser hvad han skal er kvalitetstid, og så synes han du er hammerspændende
at blive i nærheden af - hvis du nu lige skulle finde på en sjov leg. Og man
kan jo sagtens i løbet af dagen bryde sine aktiviteter op et par gange og
tage 5-10 minutters pause til et eller andet - hvis du prøver at træne med
ham en time gider han måske ikke til sidst.

Køre i skoven et nyt sted og gå en times tid eller to er også godt, der er
så mange "postkort" man skal læse!

Og pas på med at sende ham alene ud det næste halve år, altid holde øje.
Hver gang han har succes med EN springtur, bliver du sat en måned tilbage i
træningen... Det vigtige er at fange dem nøjagtig i det øjeblik de er på vej
væk. Hver gang du får stoppet ham før grænsen og rost ham for at komme
tilbage er et ekstra plus i DIN bog. Hver springtur er 10 plusser i hans....

:Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 20-09-03 11:14

Sikke en masse gode ideer du har til leg/aktivering!!
Jeg vil se om der ikke er nogle af de mest simple jeg kan komme i gang med
inden for kort tid....
Mange tak!

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 19-09-03 06:04

Fra : Iben Holst

Dato : 19-09-03 06:04

Fra : JSC

Dato : 19-09-03 12:22

> [...]

> jeg har jo håbet om at han kan følge med mig ved min side uden for
> indhegningen. Matrikelnummeret er ret stort idet vi bor på en gård og dén

Hej Igen

Jeg skal lige forstå dig - stikker han også af fra dig, hvis han går uden
snor?? Hvis dette er tilfældet, så er det nok også et spørgsmål om at du
"sætter" dig lidt hårdere på ham, så han ikke er i tvivl om hvem lederen er.
Igen det skal have konsekvens (ikke vold) hvis man trodse lederen, og masser
af ros, når man gør lederen glad.

Det er for mig at se umuligt at vejlede i konsekvens uden at se hunden - For
nogle hunde er det nødvendig med en rusketur i nakkeskindet, som for andre
vil være totalt ødelæggende i forhold til hunden tillid til lederen...

/Jørgen

Fra : Iben Holst

Dato : 20-09-03 11:12

> Jeg skal lige forstå dig - stikker han også af fra dig, hvis han går uden
> snor??

Ja det er kun når han ikke har snor på!! Der er ingen problemer når snoren
er på, men det er så det jeg med tiden helst vil kunne undgå at have...

Iben

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-09-03 10:35

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
Hej Iben

Nu har mine så (7-9-13) aldrig stukket af, men enkelte gange har en af dem
lusket sig 2-3 skridt ud fra indkørslen. De gange de har gjort det er jeg
hoppet ud på vejen og har jagtet dem ind med meget sur stemme og i den
sekund de trådte ind på vores grund igen har jeg rost dem.

Det er længe siden Balto har gjort det... Tror ikke han har gjort det siden
han var 4-5 mdr. Jenna gjorde det forleden. Jeg har indtrænet det ved at jeg
gik lige til kanten af indkørslen og da de var sikre i at stoppe der
begyndte jeg selv at gå ud over uden at lade dem med. Når så de fulgte med
blev de irettesat og kom ind igen. Nu kan jeg gå helt ud og de bliver bare
liggende/siddende roligt på kanten af indkørslen og venter.

Rinnie