Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon fatninger?
Fra : Bjorn Nexo

Dato : 08-04-01 18:09

Hej
Har jeg forstået det ret, at der findes forskellige fatninger på forskellige
Nikons og at man skal være opmærksom på dette, når man køber linser?

Jeg har selv en F80, og er i tvivl om hvilke linser man kan koble på. AF og
AI? Men hvad er så MF for noget? Det forekommer mig at være lidt af en
jungle.

Bjørn Nexø

Fra : Morten Winther

Dato : 08-04-01 21:11

"Bjorn Nexo" <ban@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej
> Har jeg forstået det ret, at der findes forskellige fatninger på
forskellige
> Nikons og at man skal være opmærksom på dette, når man køber linser?

Både og vil jeg sige. Nikon er nok et af de mærker der har bibehold samme
type fatning gennem mange år. Naturligvis har udviklingen gjort at der er
kommet mange nye funktioner til - blandet andet autofokus, men det betyder
ikke at jeg f.eks. ikek kan bruge et 25 år kommet objektiv på min nye F5 -
dog uden autofokus og andet nyt lir.

Det plejer at være en oversigt over hvilke funktioner de enkelte objektiver
understøtter i Nikons brochure.

> Jeg har selv en F80, og er i tvivl om hvilke linser man kan koble på. AF
og
> AI? Men hvad er så MF for noget? Det forekommer mig at være lidt af en
> jungle.

De nye med autofokus:

http://www.klt.co.jp/Nikon/Nikkor_Lenses/index.html

MF - manuel fokus

http://www.klt.co.jp/Nikon/Nikkor_Lenses/index3.html

De nye hurtige AF-S er rigtige gode (hurtige & dyre) da motoren er indbygget
i selve objektivet.

Husk at der skal stå D efter blænden hvis objektivet skal kunen bruges med
et kamera der understøtter 3D lysmåling.

/ morten

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 08-04-01 23:03

Hej Morten
Det lyder godt. Jeg var bange for at have vovet mig ind i et minefelt.
Bjørn

Fra : Bjørn Pedersen

Dato : 09-04-01 09:24

[...]

På F80 fungerer ikke lysmåleren med objektiver med manuell fokus
(Ai/MF). Men de kan benyttes på kameraet.

[...]

Et kamera med 3D-lysmåling (som F80) må ha "D-optikk" for at 3D-funksjonen
i lysmåleren skal virke, men AF-objektiver uten "D" fungerer fint de
også. Du har mest nytte av "D-optikk" sammen med flash. AF-optikk uten
"D" er ofte rimeligere å kjøpe brukt enn de med "D".

Hilsen
Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no