Email-overvågning - hvordan tjekker man, o~
Fra : Lars Jensen

Dato : 30-11-00 19:38

Min kollegas hustru sidder i en organisation med godt og vel et par
tusinde PC-brugere, alle sluttet til det samme Novell NT-netværk.
Officielt er deres brug af email og Internet ikke overvåget, men
enkelte medarbejdere har haft oplevelser, hvor de fornemmer, at andre
har kigget dem over skulderen.
Kan man på en enkelt måde fra en almindelig arbejdsstation tjekke, om
der foregår en automatiseret overvågning f.eks. med Mailsweeper eller
lignende? (gerne uden, at der ringer alarmklokker i den centrale
IT?-afdeling, men kan det ikke være anderledes, så er det også i
orden)

mvh
Lars Jensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-12-00 16:55

"Lars Jensen" <larsj@image.dk> wrote in message
> Kan man på en enkelt måde fra en almindelig arbejdsstation tjekke, om
> der foregår en automatiseret overvågning f.eks. med Mailsweeper eller
> lignende?

Lad mig sige det på den måde: Man kan overvåge email uden at de kan ses på
arbejdsstationerne.
Om man i praksis gør det muligt at se aner jeg ikke, jeg kan ikke se hvorfor
man skulle gøre det.

En afsløring må derfor være af ikke-teknisk art. Skriv fx. en suspect mail,
som der vil blive reageret kraftigt på, hvis der er overvågning...
Jeg tror dog ikke det er noget jeg vil anbefale. Jeg tror jeg vil sige som
Alex: Gå til ledelsen, hvis du virkelig vil gøre noget ved det.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-12-00 18:42

On Fri, 1 Dec 2000 16:54:52 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>En afsløring må derfor være af ikke-teknisk art. Skriv fx. en suspect mail,
>som der vil blive reageret kraftigt på, hvis der er overvågning...

Personligt "plejer" jeg med den slags tests at lave en webside, der
sender mig en e-mail, skriver i loggen, eller lignende. Og så smide
URLen hvor-den-nu-skal-plantes, evt. med en interessant tekst i samme
forbindelse.

Hvis nogle går ind på siden, er der bid.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-12-00 19:03

Hej Peter Brodersen <professionel@nerd.dk>

> [...]
>sender mig en e-mail, skriver i loggen, eller lignende. Og så smide
>URLen hvor-den-nu-skal-plantes, evt. med en interessant tekst i samme

Der er flere grader af overvågning. Jeg tror det mest udbredte er
logning (hvem sender til hvem) og evt. content-filtrering/logning.

Det kan jeg i øvrigt ikke se noget forkert i.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 01-12-00 08:32

larsj@image.dk (Lars Jensen) skrev i
> [...]

>Officielt er deres brug af email og Internet ikke overvåget, men
>enkelte medarbejdere har haft oplevelser, hvor de fornemmer, at andre

Selv om firmaet ikke officielt overvåger E-post, så har de ansatte i IT-
afdelingen i firmaet (eller hos netværksfolk undervejs!) nogle gange
tekniske problemer, der gør at man får andres E-post at se.

Jeg har selv været i den situation. Det mest typiske problem er en bruger,
der sender en stoooor fil til en anden modtager udenfor huset. Modtageren
udenfor tager pænt i mod de første 2-3 megabyte, og så mister den
tålmodigheden. "Vores" afsender dropper transmissionen og prøver igen efter
nogle timer. Dette kører i 5 dage med default opsætning ! For at stoppe det
er det letteste at se hvem sender og modtageren er. Og da brevet typisk
ikke er krypteret kan man også se den øveste del af indholdet.

Nu er det så, den IT-ansatte skal vide at være professionel - dvs. enten
holde tæt resten af sit liv eller meddele afsenderen, at han uforvarende er
kommet til at se noget af brevet - jeg foretrak sidstnævnte løsning. Man
skal jo alligevel have fat i personen for at forklare hvorfor brevet ikke
kommer frem.

> [...]
>lignende? (gerne uden, at der ringer alarmklokker i den centrale
>IT?-afdeling, men kan det ikke være anderledes, så er det også i

Nej. Afsenderen kan ikke se det på nogen måde, for dit brev kan blive
opsnappet på andre dele af netværket lang fra din arbejdsstation. Hvis du
vil sende hemmeligheder er der ingen vej uden om at lære at bruge krypteret
mail. Se f.eks. http://www.gnupg.org/

Mvh. NKJensen