OT ? Hvilken Router er en GOD router ?
Fra : Bo Andersen

Dato : 15-09-03 21:32

Jeg skal bruge en Router der skal køre 24/7
Prisen skal vel være ca.700,- og nedefter
Men hvad er RIGTIGT godt, 3com office connect, Linksys, Netgear ?
Firewall, DHCP, SNMP, VPN, må vel næsten være et lrav.

Hvis nogen nævner D-Link DI-604, smadrer jeg dem, den er TOTAL buggý.
Det skal fandme VIRKE, her hos mig....Som vel også for Jer ?
Med venlig hilsen, Bo Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-03 21:35

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Hvis nogen nævner D-Link DI-604, smadrer jeg dem, den er TOTAL buggý.
> Det skal fandme VIRKE, her hos mig....Som vel også for Jer ?
> Med venlig hilsen, Bo Andersen

Ikke fordi jeg er til smerte, men jeg kunne bare godt tænke mig at se det.

Hvad med en DI-604?? ;)

--
Bjarke Andersen

Fra : Msp

Dato : 16-09-03 00:51

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med venlig hilsen, Bo Andersen
>
>Hvad er der egentlig galt med en DI-604, mit netværk er et stjerne med 5
linksys wap11 og en DI-604 bag hver af dem. Har ikke haft nogen problemer
med dem. Så hvad er der galt med DI-604???
Mogens

Fra : Bo Andersen

Dato : 16-09-03 07:40

> linksys wap11 og en DI-604 bag hver af dem. Har ikke haft nogen problemer
> med dem. Så hvad er der galt med DI-604???
> Mogens

ak, jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte.....
Smider WAN-forbindelsen, smider alle LAN firbindelser,
smider en tilfældig LAN forbindelse, kan ikke logge på routeren.
Smider opsætningen af vitual-machines, KRITISK !!
Eller også "dør" den bare så man intet kan.
Til at begynde med var den go' nok, men nu er det dagligt, at
strømmen skal tages helt fra, og sættes til igen, for at få liv i dyret.
Jeg kan, trøste mig selv med, at jeg langtfra er den eneste, der har
problemer med DI-604'eren. Og ja, den er 2 mdr gammel.
Jeg har altså kun dårlig erfaring med den, men hvad kan jeg side: Den var
billig !
Venligst, Bo Andersen.

Fra : Jan Bachman

Dato : 16-09-03 08:09

>Jeg har altså kun dårlig erfaring med den, men hvad kan jeg side: Den var
>billig !

Er det kun dig selv der bruger den, eller er der flere?

Symptomet med at en router går kold, skal slukkes, og tændes igen, er
typisk, hvis der sidder nogen og bruger fildelingsprogrammer i stor
stil. Det er vist noget med mængde af buffer i routeren. Jeg er dog
ikke klog på det

/Jan

Fra : Bo Andersen

Dato : 16-09-03 09:16

> Er det kun dig selv der bruger den, eller er der flere?
To brugere, 5 computere hvoraf en, er en 24/7 mail/web/ftp-server

> [...]
> typisk, hvis der sidder nogen og bruger fildelingsprogrammer i stor
> stil. Det er vist noget med mængde af buffer i routeren. Jeg er dog

Kendte ikke til bufferproblemet ved P2P programmer.
Jeg undersøger sagen.
Tak for det, Bo Andersen.

Fra : jens

Dato : 16-09-03 11:30

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> To brugere, 5 computere hvoraf en, er en 24/7 mail/web/ftp-server

Jeg hacde det samme bøvl med DI604.
Mange er glade for den, de har typisk under 4 maskiner og ingen 24-7
servere.

Mvh Jens

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-09-03 23:47

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> wrote:

> [...]
> typisk, hvis der sidder nogen og bruger fildelingsprogrammer i stor
> stil. Det er vist noget med mængde af buffer i routeren. Jeg er dog

Det er normalt fordi de små routere enten har for små xlate tabeller eller
for lidt cpu kraft til at løbe igennem store xlate tabeller.

En xlate er en dynamisk registrering af en IP session i routerens NAT/PAT
tabel.

Eksempel:

Du kontakter www.google.com (216.239.51.99) via din browser på port 80,
hvilket åbner en forbindelse fra din maskine (192.168.0.10) port 1200,
igennem routeren som har WAN IP adressen 1.2.3.4

Når 216.239.51.99 skal sende data retur, skal routeren slå op i xlate
tabellen og se hvilken intern maskine der havde en session igang på de
pågældende ip adresser og porte, findes der ikke en xlate droppes pakken.

Ved normal brug anvender man typisk et sted mellem 10 og 100 xlates pr.
bruger.

Hvis man bruger p2p programmer kan man lave flere 100 forbindeser i sekundet
og hver xlate gemmes måske i 5 minutter efter forbindelsen er lukket, det
giver +30000 xlates, som routeren skal slå op i hver gang den modtager en
pakke, og det gør den flere 1000 gange i sekundet.

Enten giver den indbyggede CPU i routeren op, eller også er der ikke nok RAM
i routeren til at den kan holde alle xlates og må droppe de ældste.

De routere hvor ovenstående problematik er dokumenteret og specificeret
egner sig ikke til ADSL linier, primært på grund af prisen.

Men gå efter en router med hurtig CPU og stor xlate tabel, du kan sikkert
finde noget i nogen reviews på nettet, jeg fandt et her:

Et tegn på at CPU'en er hurtig kunne være at VPN endpoint hastigheden er
målt til at give et godt throughput.

http://www.smallnetbuilder.com/Reviews-17-ProdID-BEFSX41.php

"By the way, the SX41 is bucking the trend of many of the latest round of
inexpensive routers and using the Conexant CX82100 single-chip ARM940T-based
processor, instead of the ADMtek 5106 Home Gateway Controller. We'll see
later on that it looks like Linksys got themselves one hot little CPU!"

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
Mail: fornavn@efternavn.dk (ret selv) - Web: www.efternavn.dk (ret selv)
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 16-09-03 07:26

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge en Router der skal køre 24/7

Så er du jo i god tid, der er over 10 måneder til.

> Prisen skal vel være ca.700,- og nedefter
> Men hvad er RIGTIGT godt, 3com office connect, Linksys, Netgear ?

Til den pris? Tag den du synes er pænest

> Firewall, DHCP, SNMP, VPN, må vel næsten være et lrav.

Det ved du, vi kender jo ikke dine krav, men hvis du vil have en firewall
til den pris, så er du ude i noget med en gammel PC og noget linux.

> Hvis nogen nævner D-Link DI-604, smadrer jeg dem, den er TOTAL buggý.

Hvad med en D-Link DI-604

> Det skal fandme VIRKE, her hos mig....Som vel også for Jer ?

Ja da, men du er meget sparsom med oplysninger om hvad den skal virke for.

/Brian

Fra : Bo Andersen

Dato : 16-09-03 09:19

> Ja da, men du er meget sparsom med oplysninger om hvad den skal virke for.
>
> /Brian

Ok.
Jeg søger efter en stabil router.
Den skal dele WAN ud til 6 IP numre.
Eftersom jeg har DI.604'eren, Skal der være firewall med SPI, snmp, dhcp,
VPN
Indbygget switch er ikke nødvendig.
Lad os så sige 1500,- hvad er så godt, det er måske stadig lige dårligt.
Håber det hjalp ?! Ellers spørg lidt mere...
Venligst, Bo Andersen.

Fra : jens

Dato : 16-09-03 12:05

"Bo Andersen" <qwertydotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eftersom jeg har DI.604'eren, Skal der være firewall med SPI, snmp, dhcp,

Level one 1405

> VPN

Level one 1404

> Indbygget switch er ikke nødvendig.

Level one 1402

> Lad os så sige 1500,- hvad er så godt, det er måske stadig lige dårligt.
> Håber det hjalp ?! Ellers spørg lidt mere...
> Venligst, Bo Andersen.

Med 6 maskiner ville jeg tage en Level one 1403 med printserver, men
firewallen i den kan man ikke rode ret meget med, den er enten "ON" eller
"OFF".
Vpn, hvad mener du der , der er jo både mulighed for indbygget vpn
client/server, eller bare vpn gennemgang. ? , det kan de alle klare, 1404
har en indbygget vpn server/client.

1405 har en ret omfattende firewall, 1403 og 4 er hypernemme at få sat og
styre, men det kan man også lære med 1405

Tag et kig på www.level1.com for modeller, eller www.level-one.de , den
tyske/sidste side har alle manualer til download i PDF(også på engelsk), med
fuld brugsanvisning, det giver et ret godt billede af hvad de kan

priserne i DK er ca for 1403 = 900, 1404 = 800, og 1405 = 500.

Jeg har en 1403, og en 1405, de kører begge 24/7 fejlfrit og uden hosten af
nogen art, bortset fra 1405eren

1405eren er så sart i firewallen at den kan lukke ALT, også udbyderens CMTS
server = no net.
Men det var et justerings spørgsmål

Surecom kan ikke bruges med virtuelle webservere,og Topcom er for langsom
til mere end 4 maskiner ligesom DI604 heller ikke er vild med mange
maskiner.

Mvh Jens

Fra : TS

Dato : 16-09-03 15:59

> [...]
>
> Surecom kan ikke bruges med virtuelle webservere,og Topcom er for langsom
> til mere end 4 maskiner ligesom DI604 heller ikke er vild med mange

Hej Jens.

Jeg har kigget lidt på dine forslag (skal bruge en router til en snarlig
TElE2 adsl)
Jeg kan dog ikke finde nogen pris på 1404 og 1403 nogen steder. Har du
en lokal hardwarepusher der har LevelOne produkter? - evt. wireless

mvh TS

Fra : jens

Dato : 16-09-03 16:39

"TS" <tosch@__email.__dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan dog ikke finde nogen pris på 1404 og 1403 nogen steder. Har du
> en lokal hardwarepusher der har LevelOne produkter? - evt. wireless

Det ligger lidt tungt, www.scidata.dk har haft 1403 og 1404, men om de har
flere ved jeg ikke, de frengår ikke ( og har aldrig gjort det) , af deres
prislister.

1405 er købt i computerland ) www.computerland.dk eller direkte måske:

http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=5745&vare_id=285212

1403 ville jeg selv have haft, men kunne ikke finde den i dk.

Mvh Jens

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-09-03 18:40

Bo Andersen wrote:

> [...]
> Lad os så sige 1500,- hvad er så godt, det er måske stadig lige dårligt.
> Håber det hjalp ?! Ellers spørg lidt mere...

En Linuxbox...

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 16-09-03 07:59

> [...]
>
> Hvis nogen nævner D-Link DI-604, smadrer jeg dem, den er TOTAL buggý.
> Det skal fandme VIRKE, her hos mig....Som vel også for Jer ?

Jeg har en 3Com og er MEGET tilfreds med den, den kører 24/7.
Jeg har aldrig haft problemer med forbindelser der bliver smidt.

Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 16-09-03 14:29

Linksys er et udemærket bud. Du kan endda få en trådløs udgave til 640
kroner. Linksys er både stabil og nem at anvende. Find den der passer til
dig på edbpriser.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Lars Jørgensen \(275~

Dato : 16-09-03 15:47

Kan varmt anbefale zyxel zywall 1. Har selv en FTP kørende 24/7 og har ikke
haft så meget som et nedbrud de snart 2 år den har kørt.

Lars

"Trygleren [9000]" <HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> skrev i en
meddelelse news:3f671024$0$48902$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-09-03 15:49

> [...]

> Hvis nogen nævner D-Link DI-604, smadrer jeg dem, den er TOTAL buggý.
> Det skal fandme VIRKE, her hos mig....Som vel også for Jer ?

BTW, hvad med at lave din egen router med en gl. PC? Her kan du jo så helt
selv bestemme hvordan den skal køre, hvor meget log der skal være osv.

--
Bjarke Andersen