Min historie
Fra : Danielle Nielsen

Dato : 15-09-03 16:43

Hej NG!

Nu vil jeg da lige fortælle min historie. Jeg har egentlig katte-allergi,
men er i gang med et længere vaccinationsprogram, da jeg altså VIL have
katte. Jeg har været vant til katte fra jeg boede hjemme hos min mor, som
stadig har en aby-mis
Jeg havde så bestemt mig til at her denne sommer ville jeg have 2 katte. Jeg
har 3 favoritter: Aby, Maine Coon og Russer. Havde så bestemt mig for Aby og
Coon. 10. maj sen aften, mødte jeg så en Norsk Skovkat ude foran min blok.
Kl. 01.15 hørte jeg den sidde og græde udenfor, og da det ikke er den slags
katte man oftest ser udenfor, besluttede jeg mig til at gå ud og kalde på
den. Katten spurtede med det samme op ad trappen og ind i lejligheden og
spandt så det næste døgn. Jeg satte sedler op i kvarteret samt byens
supermarkeder, ringede til politi og dyrlæge, men ingen reagerede. Jeg havde
hele tiden gerne ville beholde den, så i august da stadig ingen havde
reageret, blev hun - nu døbt Zoey - øretatoveret, checket, vaccineret m.m.

Men Zoey skulle jo have en legekammerat, og da jeg ikke regnede med at jeg
også kunne finde den næste ude på gaden, gik jeg på jagt efter en sort-sølv
aby-pige. Lettere sagt end gjort, da der åbenbart ikke rigtigt var nogle i
dén farve på dét tidspunkt. Men det lykkedes endelig, og for 10 uger siden
fandt jeg så min nye killing. Jeg var ovre og se hende da hun var 6 uger,
for at se om jeg kunne lide hende (utænkeligt andet), og selvfølgelig for at
opdrætteren kunne se om hun ville sælge hende til mig. Det ville hun
heldigvis og jeg hentede hende hjem i fredags! Zoey er selvfølgelig
sur, men det er kun blevet til hvæs, knur og et enkelt tjat, så det bliver
forhåbentligt godt med tiden. Den lille som hedder Frk. Smilla, leger,
spinder, gnider næse og sover hos mig om natten - så hun ser ud til at
trives. I nat lød der et brag og Smilla kom styrtende ind i sengen -
sjaskvåd, så vasen havde lige fået en tur på gulvet - ja, jeg har rigtig
fået baby i huset

Mv kattehilsner
Danielle

Fra : Doris

Dato : 15-09-03 18:16

Et stort tillykke herfra med det hele.

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 17-09-03 15:48

Doris wrote:
> Et stort tillykke herfra med det hele.

Mange tak

Mvh.
Danielle

Fra : Kate

Dato : 15-09-03 21:43

Skøn med katte, ikke

Det er dog underligt at ingen har savnet Zoey, men godt hun fandt dig
når det nu skulle være
Tillykke med både Zoey og Frk. Smilla og velkommen i gruppen.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 17-09-03 15:52

Kate wrote:
> Det er dog underligt at ingen har savnet Zoey, men godt hun fandt dig
> når det nu skulle være

Ja, det eneste jeg kan forestille mig er, at hun har boet sammen med nogle
børn - og hun river og bider altså hvis man lige får aget hende et forkert
sted - så måske familien ikke kunne acceptere dét. Jeg tror ikke nogen har
været onde ved hende - højst lidt irriterende

Fra : Louise Hansen

Dato : 17-09-03 17:49

Hej Danielle!

Allerførst tillykke både med fundet af Zoey og anskaffelsen af lille
Smilla samt velkommen i gruppen!

Det var da godt, at Zoey fandt dig...jeg har altså aldrig fattet folk,
der bare smider deres dyr ud, når de ikke synes, de er sjove mere - det
er bare så trist! Men så er det jo heldigvis godt, at der er folk
som dig og de fleste andre her i gruppen, som vil tage sig af de
nødstedte!

Til sidst vil jeg da lige sige, at jeg synes, det er rigtig flot, at du
tager kampen op mod din katte-allergi. De fleste allergikere skyer jo
bare enhver antydning af kat (har selv nogle venner, der er ophørt med
at komme på besøg efter, at jeg har fået kat, og det er jo trist ,
og det må på den anden side da også være et surt "handicap", når man nu
er glad for katte! Så held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 17-09-03 18:50

Louise Hansen skrev i en meddelelse...

> [...]
> og det må på den anden side da også være et surt "handicap", når man nu
> er glad for katte! Så held og lykke med det!

Hej Louise

Jeg er lige nødt til at blande mig som kombineret
katteslave/bestyrelsesmedlem i Astma-Allergi foreningen for Århus Amt og
tidligere katteallergiker (med truslen hængende over hovedet at allergien
kan vende tilbage).

Jeg synes da også det er helt fantastisk at Danielle gør noget ved sin
allergi, jeg kan så bare sige at det absolut hører til undtagelserne, at der
tillades allergivaccination for kat når man har kat i sit hjem. Det er et fy
fy begreb. Som tingene ser ud nu bliver man tilbudt vaccinationen som en
hjælp hvis man for eksempel ikke kan komme hos venner og familie der har
kat, men man frarådes på det skarpeste selv at have kat - især i løbet af
selve vaccinationsperioden, da du på den måde bliver udsat for en enorm
mængde allergener og dermed sætter dig selv i farezonen for et allergisk
anfald. Man får populært også at vide at man efter vaccinationen er færdig
stadig skal afholde sig fra at anskaffe kat, da man i dette tilfælde ikke
kan garantere at vaccinationen bliver ved at virke. Jeg har flere gange
forhørt mig om allergivaccination og er alle gange blevet afvist i samme
øjeblik jeg har sagt at jeg påtænkte at få kat - og nu har katte. Det dur
bare ikke. Men hatten af for Danielle fordi det er lykkedes hende at finde
en læge der vil tage chancen - og al mulig held og lykke med at det virker.

Med hensyn til dine venner der har valgt ikke at komme fordi I har kat. Det
forstår jeg godt. Jeg har selv udelukket fire meget vellidte
familiemedlemmer fra mit hjem efter jeg har fået katte for de kan simpelthen
ikke tåle dem. Så slemt er det altså at have allergi - tro mig, jeg kender
det fra min barndom og nu - heldigvis for andet end katte nu De gør de
helt rigtige. Jeg håber så for dig at du er i samme heldige situation som
jeg, og at personerne ikke har problemer når du er gæst i deres hjem og har
allergener overalt på tøj, krop og hår.

Men ingen tvivl om at det er et surt handicap - rigtigt surt endda når man
hele sit liv har drømt om at have sin egen pelsede ven at forkæle over alle
grænser.

Mvh Tina - der ikke tør fortælle sin læge at der går tre pelstotter rundt
herhjemme
--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Kate

Dato : 17-09-03 21:47

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote in

> Med hensyn til dine venner der har valgt ikke at komme fordi I har
> kat. Det forstår jeg godt.

Det gør jeg også. Min ældste veninde sagde, da jeg fortalte hende at
jeg havde fået " så kommer jeg aldrig mere hjem til dig". Det er helt
iorden med mig, jeg besøger så bare hende. Jeg vil ikke undvære mine
katte for det skyld.
Dog kan jeg godt se at min søster lider skrækkeligt når hun besøger min
mor, som har 5 katte.
Vi må bare lære at acceptere hinandens små "særheder" derfor er det
okay med mig at min veninde ikke kommer her, men at jeg må tage hjem
til hende. Siden jeg fik kat for næsten 14 år siden har hun været her
to gange.

Fra : Louise Hansen

Dato : 18-09-03 10:53

Hej Tina!

> [...]
> tidligere katteallergiker (med truslen hængende over hovedet at allergien

Jamen bland du dig bare alt, hvad du har lyst - det kunne jo også være,
at jeg kunne lære noget af det!

> [...]
> ikke tåle dem. Så slemt er det altså at have allergi - tro mig, jeg kender
> det fra min barndom og nu - heldigvis for andet end katte nu De gør de

Jamen jeg forstår da også fuldt ud, at mine venner ikke længere ønsker
at besøge mig, når jeg nu har fået kat, og de er allergiske - al mulig
respekt for det! Jeg har faktisk både venner med katteallergi, som
vælger at tage en Benadryl og nøjes med kortere besøg hos mig, og så dem
som slet ikke kommer mere. Det triste er bare, at en af min kærestes
meget nære venner helt har slået hånden af os, fordi vi har fået kat, og
han lider af astma og katteallergi. Det er ikke et problem for ham, at
jeg kommer i deres hjem (jeg er stadig veninde med hans kone) med
allergener på mig, men han blev simpelthen så fornærmet over, at min
kæreste og jeg kunne finde på at anskaffe os kat, når vi nu vidste, at
han ikke kunne tåle det - og så oven i købet bliver ved med at anskaffe
os FLERE katte - at han valgte at bryde venskabet! Den slags mener jeg -
og hans egen kone for den sags skyld også - er ren og skær hysteri!

> Men ingen tvivl om at det er et surt handicap - rigtigt surt endda når man
> hele sit liv har drømt om at have sin egen pelsede ven at forkæle over alle
> grænser.

Jamen her i er jeg da helt enig....En af mine veninder, som er allergisk
overfor katte, er meget ked af, at hun ikke selv kan have en af de små
pelstotter og er helt vild med mine bimser. Hun er en af dem, som tager
piller for at kunne besøge mig, og til gengæld sørger jeg så også for at
begrænse mængden af allergener en smule ved at støvsuge hele lejligheden
grundigt lige inden, hun kommer, tage helt rent tøj fra skabet på og
holde kattene lidt på afstand, mens hun er der!

Min kæreste lider iøvrigt også af allergi, dog ikke for katte....Hver
eneste sommer går han rundt med røde, hævede øjne og løbenæse, mens han
hoster, nyser og sprutter på grund af pollenallergi - han er nødt til at
betale for en allergisprøjte to gange årligt for at holde det nede! Så
jo, al respekt for folk med allergi - de kan jo ikke selv gøre for det!

Mange hilsner fra Louise!

Fra : Kate

Dato : 18-09-03 21:39

Louise Hansen <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote in

> at han valgte at bryde venskabet! Den slags mener jeg -
> og hans egen kone for den sags skyld også - er ren og skær
> hysteri!

Indrømmet, det er at gå over i den anden grøft

--
Kate

Ved privat svar, bed om en gyldig adresse, denne duer ikke!
If you want to reach me ask for a valid address this one is not
working!

Fra : Jane

Dato : 17-09-03 19:00

Louise Hansen skrev i <news:3f68906b12bae@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> Til sidst vil jeg da lige sige, at jeg synes, det er rigtig flot, at du
> tager kampen op mod din katte-allergi. De fleste allergikere skyer jo
> bare enhver antydning af kat

Jeg tror der er flere slags katteallergi? Jeg havde engang en
veninde som havde katteallergi som ikke kunne være i stue med
mig uden at jeg skiftede tøj først, hvis jeg kom hjemmefra min
kat. Omvendt har min læge selv påstået at jeg har katteallergi
men da det kun er om sommeren i pollen-sæsonen, og mine piller
virker fint, lader jeg ikke det hindre mig i at være katteslave
året/døgnet rundt.

Jane

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 17-09-03 19:49

Jane skrev i en meddelelse...

> [...]
> men da det kun er om sommeren i pollen-sæsonen, og mine piller
> virker fint, lader jeg ikke det hindre mig i at være katteslave

Der findes kun én slags katteallergi og det er allergi overfor katte
Til gengæld kan man så være ramt i mere eller mindre alvorlig grad.
Allerværst er det når man får kraftige allergiske reaktioner af at være i
rum med allergener - eventuelt på tøjet af andre personer. Nogen har det så
slemt at de kan få problemer i rum hvor der har været katte for lang, lang
tid siden - blandt andet ved overtagelse af ny bolig.

Jeg vil gå så vidt at påstå at du ikke har katteallergi. For at være helt
sikker så få din læge til at tage en rast-test (blodprøve der tjekkes for
allergi) eller få en henvisning til en hudlæge der kan lave en priktest på
dig. På mig lyder det nærmere som om du har en allergi for græs, korn, træer
eller blomster og når så din næse - eller øjne - i forvejen er angrebet af
allergener, er det lettere at reagere på andre allergifremkaldende stoffer.
Hvad får din læge til at tro at det er katteallergi når det kun kommer i
pollensæsonen?

Mvh Tina

Fra : Jane

Dato : 17-09-03 20:44

Tina Susanne Johansson skrev i

> Der findes kun én slags katteallergi og det er allergi overfor katte

Det har jeg ikke. Jeg er kun allergisk overfor stadset lægen
prikkede mig med da han skulle teste mig for katteallergi (og
han prikkede mig naturligvis for alt muligt andet også).
Selve katten (har haft mange katte i mit liv, engang som barn
havde vi 16 fordi alle fik killinger samtidig) har jeg aldrig
haft problemer med (udover katteloppe-allergi men så slår man
jo bare lopperne ihjel).

> tjekkes for allergi) eller få en henvisning til en hudlæge der kan
> lave en priktest på dig.

Det var min priktest som afslørede min såkaldte katteallergi
(lægen kunne slet ikke tænke sig til jeg var allergisk overfor
andet end kat, efter han hørte jeg havde kat, og var meget for-
hippet på at bevise jeg var allergisk over for kat - da han
lavede prikken for kat, pressede han ekstra hårdt og sagde det
er KAT og grinede, og malede en sort cirkel rundt om netop denne
prik for at bevise den ville vokse og hæve mere end alle de
andre prikker med græs og hest). Men min katte-allergi dukker
altså bare kun op om sommeren når jeg eksempelvis besøger min
mor som ikke har kat... men derimod en græsplæne.

Min katteprik hævede cirka så meget som græsprikken. Fordelen
ved at have officiel katteallergi er at jeg kan få dækket en
del af udgifterne til medicin (som jeg bruger mod græsallergi)
af kommunen.

> På mig lyder det nærmere som om du har en
> allergi for græs, korn, træer eller blomster og når så din næse -

Også mig. Jeg er officielt allergisk overfor græs og støv i ret
mild grad, men bynkesæsonen er altså meget kløende for mine øjne.

Til gengæld er jeg officielt kattealergisk i moderat grad.
Når jeg er indendørs sammen med katten har jeg ingen symptomer.

> Hvad får din læge til at
> tro at det er katteallergi når det kun kommer i pollensæsonen?

Hans priktest - han henviser til jeg er "hysterisk" og bare ikke
vil indrømme jeg er allergisk overfor kat. Han har ingen forklaring
på hvorfor jeg så ikke er hysterisk allergisk om vinteren.

Jeg er ret overbevist om at lægen ikke kan lide katte... jeg har
bildt ham ind at min kat ikke mere sover i min seng og blah blah
for jeg gider ikke snakke med ham.

Jane

Fra : Kate

Dato : 17-09-03 21:56

Sjovt nok reagerede min læge nærmest stik modsat da jeg kom for et par
år siden med en eller anden form for allergisk reaktion.
Jeg har for ca. 12 år siden haft en kraftig reaktion på et eller andet
da jeg var i Kolding. Pludseligt kunne jeg ikke få vejret, meget
ubehageligt. Min søster som er astmatiker/allergiker reagerede promte
med at køre mig på skadestuen. Herefter blev jeg bedt om at få en test
når jeg kom hjem. Daværende læge mente at Johan, Sofie og kanin skulle
på porten med det samme. Kaninen fik nyt hjem, men kattene blev
(heldigvis). Som sagt fik jeg en lignende tur for et par år eller tre
siden. Igen til læge, få priktest. Min læge sagde "tag og slap af inden
du skiller dig af med dine dyr, hvis nu det ikke er dem du reagerer
på". Prikteste gav intet udslag,det gjorde den første iøvrigt heller
ikke, jeg reagerede kun på kontrol-prikken. Jeg har ikke haft problemer
siden den sommer, så jeg tror ikke dyrene har nogen indflydelse, men
hvad jeg med årelange mellemrum reagerer på aner jeg ikke. Men min læge
vandt stor respekt hos mig fordi han ikke bare pr. automatik sagde "ud
med kattene"

Jeg kan godt forstå, Jane, at du ikke gider diskutere med din læge, det
gjorde jeg heller ikke første gang.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-09-03 20:16

In article <Xns93F9CB796440Dkkgnsdlkng@62.243.74.162>, Jane
<kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote:

> [...]
> men da det kun er om sommeren i pollen-sæsonen, og mine piller
> virker fint, lader jeg ikke det hindre mig i at være katteslave

Der findes i hvertfald en slags "katteallergi", der ved nærmere
eftersyn vise sig at være loppeallergi - d.v.s allergi for loppernes
efterladenskaber. Det er ofte mennesker, der bliver syg af f.eks.
naboens kat, men ikke sin egen. Mange tror så, at de kun er allergiske
for visse katte - men det viser sig så, at det handlede om at
"allergi-katten" havde lopper
Men en katteallergi, der _kun_ viser sig i pollensæsonen kunne jeg jo
godt mistænke for at være - pollenallergi