Hjemmenetværk
Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 11:40

Hejsa

Jeg har 1 stationær pc med to printere tilsluttet og en bærbar pc uden
printere. Begge pc´ere er tilsluttet internettet gennenm en D-link 604
router og et kabelmodem.
- Kan man med dette udstyr lave et lille "netværk" hvor man kan dele filer
og printere?

Hvis ja - hvordan. Jeg synes jeg har prøvet alt,

Mvh.
Kapper

Fra : John

Dato : 15-09-03 11:46

On Mon, 15 Sep 2003 12:39:39 +0200, "Kapper" <kapper200@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>og printere?
>
>Hvis ja - hvordan. Jeg synes jeg har prøvet alt,

Hvilke OS har du på dine computere?

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 11:59

> Hvilke OS har du på dine computere?

Der er winXP Prof på dem begge

Fra : John

Dato : 15-09-03 12:08

On Mon, 15 Sep 2003 12:59:19 +0200, "Kapper" <kapper200@hotmail.com>
wrote:

>Der er winXP Prof på dem begge

Har du delt mapper og printere?

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 12:20

> Har du delt mapper og printere?

Ja, det kan jeg sagtens gøre, men jeg kan slet ikke få pc´erne til at "se"
hinanden. Har snart prøvet alle muligheder i "Guiden netværkssteder". Kan
det lade sig gøre med det udstyr jeg har?

/Kapper

Fra : jens

Dato : 15-09-03 14:24

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan jeg sagtens gøre, men jeg kan slet ikke få pc´erne til at "se"
> hinanden. Har snart prøvet alle muligheder i "Guiden netværkssteder". Kan
> det lade sig gøre med det udstyr jeg har?

Sikkert ikke.
Du har TDC internet, hvordan er det sat op ?

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 14:29

"jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

Kan

> Sikkert ikke.
> Du har TDC internet, hvordan er det sat op ?
>
> Mvh Jens

Hej Jens

Hvad mener du med "sat op".

Jeg har ingen problemer med at dele internet forbindelsen på de to pc´ere.

/Kapper

Fra : jens

Dato : 15-09-03 14:32

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med "sat op".
>
> Jeg har ingen problemer med at dele internet forbindelsen på de to pc´ere.

Hvilke ipèr har de 2 maskiner ?
(bare de 3 første xxx)

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 14:45

> Hvilke ipèr har de 2 maskiner ?
> (bare de 3 første xxx)
>
> Mvh Jens

Godt spørgsmål..... Hvor kan jeg se det.
Under LAN instillinger står der ingenting. Kan det ske at de automatisk får
tildelt nogle adresser?

Mvh.
Kapper

Fra : jens

Dato : 15-09-03 14:54

> [...]

> Godt spørgsmål..... Hvor kan jeg se det.
> Under LAN instillinger står der ingenting. Kan det ske at de automatisk

Start - kør / cmd , i dosboksen skriver du "ipconfig /all"

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 15:05

> får
>
> Start - kør / cmd , i dosboksen skriver du "ipconfig /all"
>
> Mvh Jens

Min ip-adresse starter med 192

Mvh.
Kapper

Fra : jens

Dato : 15-09-03 18:27

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min ip-adresse starter med 192

Ok, så er den fejl minnimeret.

Er firewalls slået fra i xp ?

Mvh Jens som ikke har læst hele tråden

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 20:40

> Ok, så er den fejl minnimeret.
>
> Er firewalls slået fra i xp ?
>

> Mvh Jens som ikke har læst hele tråden

Ja på begge pc´er.

På den bærbare ser det ud til at det fungere nogenlunde. Den kan se begge
pc´ere, men man kan ikke åbne ikonet for den stationære. Den stationære kan
ikke se noget på netævrket. Ikke engang sig selv. Kan det være opsætningen
af min D-Link der skal røres ved ?

/Kapper

Fra : jens

Dato : 15-09-03 21:49

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> På den bærbare ser det ud til at det fungere nogenlunde. Den kan se begge
> pc´ere, men man kan ikke åbne ikonet for den stationære.

Åben gæstekontoen på den stationære, og kontroller at den indbyggede
firewall er slået fra.

>Den stationære kan
> ikke se noget på netævrket. Ikke engang sig selv. Kan det være opsætningen

Er den indbyggede firewall slået fra på den bærbare, og gæste kontoen åben ?

> af min D-Link der skal røres ved ?

Nej, ikke hvis maskinerne begge har en ip i 192.168.1(eller 0) serien.

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 22:15

> Åben gæstekontoen på den stationære, og kontroller at den indbyggede
> firewall er slået fra.

Jeg kan ikke få lov at vælge "egenskaber" på min netværksforbindelse når jeg
er logget på som "gæst"

> Er den indbyggede firewall slået fra på den bærbare, og gæste kontoen åben
?

Gæstkontoen er åben, men her kan jeg heller ikke får lov at vælge
"egenskaber" på min netværksforbindelse når jeg er logget på som "gæst".

> Nej, ikke hvis maskinerne begge har en ip i 192.168.1(eller 0) serien.

Ok.

Mvh.
Kapper

Fra : jens

Dato : 15-09-03 23:27

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke få lov at vælge "egenskaber" på min netværksforbindelse når
jeg
> er logget på som "gæst"

Man skal være admin for at ændre netopsætning
Men du skal jo ikke logge på som gæst på maskinen.

> ?

Egenskaber for netværksforbindelser, avanceret / fjern "v" i boksen.

> Gæstkontoen er åben, men her kan jeg heller ikke får lov at vælge
> "egenskaber" på min netværksforbindelse når jeg er logget på som "gæst".

Nej, heldigvis da

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 16-09-03 07:17

> [...]
> åben
>
> Egenskaber for netværksforbindelser, avanceret / fjern "v" i boksen.

Firewallen er slået fra som administrator. Jeg forstod dig som om man som
gæst ogås skulle slå den fra - kunne ikke forstå det.

/Kapper

Fra : jens

Dato : 16-09-03 07:27

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Firewallen er slået fra som administrator. Jeg forstod dig som om man som
> gæst ogås skulle slå den fra - kunne ikke forstå det.

Ok

Den der router, er otbound firewall slået til i den ?

Mvh Jens som mener det var en DI604 ?

Fra : Kapper

Dato : 16-09-03 08:55

> Ok
>
> Den der router, er otbound firewall slået til i den ?
>
> Mvh Jens som mener det var en DI604 ?

Ja, det er en DI604 og firewallen er ikke slåt til i den. Jeg har lige talt
med med Dlink for at høre om der skulle ændres i routerens op sætning, men
de sagde at det er windowsopsætningen det er galt med.

Routeren kan godt se begge pc´ere, og jeg kan pinge den bærbare fra den
staionære, men ikke omvendt. Netkortsopsætningen er ens på dem begge, og de
to gæstekonti er også sat ens op. (Chekket med "net user gæst").

Jeg synes det er underligt.

Mvh.
Kapper

Fra : jens

Dato : 16-09-03 09:39

> [...]

> med med Dlink for at høre om der skulle ændres i routerens op sætning, men
> de sagde at det er windowsopsætningen det er galt med.

Det mener jeg også. medmindre outbound firewall var slået til.

> [...]
de
> to gæstekonti er også sat ens op. (Chekket med "net user gæst").

Hvad mener du med at gæstekontoen er "sat op" ?
Den skal kun aktiveres, ellers ikke ændres.

> Jeg synes det er underligt.

Problemet ligger i brugen af "Guiden Neværk".
Der findes ikke et standard hjemmenet..........

Har du deaktiveret fideling over tcp/ip ?

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 16-09-03 10:00

> Hvad mener du med at gæstekontoen er "sat op" ?
> Den skal kun aktiveres, ellers ikke ændres.

Ok. Den er også bare aktiveret, og ikke ændret. Jeg mente bare at jeg får
samme svar ved "net user gæst", altså med hensyn til at der ikke skal
angives adgangskode osv.

> Problemet ligger i brugen af "Guiden Neværk".
> Der findes ikke et standard hjemmenet..........

Nej hvis jeg kunne finde ud af det ville jeg også hellere gøre det hel
manuelt - hvis det var noget jeg kunne finde ud af

> Har du deaktiveret fideling over tcp/ip ?

Hvor kan jeg checke det? Under egenskaber for forbindelse har jeg flueben
ved "Internetprotokol (TCP/IP)

Kan det være netkortet der er noget galt med+ Det vil dog lyde underligt.
Den fungerer jo fint med internettet.

Mvh.
Kasper

Fra : jens

Dato : 16-09-03 11:25

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej hvis jeg kunne finde ud af det ville jeg også hellere gøre det hel
> manuelt - hvis det var noget jeg kunne finde ud af

Det er nu ikke så vanskeligt.

> Hvor kan jeg checke det? Under egenskaber for forbindelse har jeg flueben
> ved "Internetprotokol (TCP/IP)

I egenskaber gor netvæksforbindelser skal der være 3 - 4 linier.
Den ene er "fil og udskriftsdeling til microsoft netværk", hvis den ikke er
der så tryk :
installer - tjenese - tilføj og vælg den i listen.

> Kan det være netkortet der er noget galt med+ Det vil dog lyde underligt.
> Den fungerer jo fint med internettet.

Nej ikke når alt andet virker.

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 16-09-03 12:14

> [...]
er
> der så tryk :
> installer - tjenese - tilføj og vælg den i listen.

Den er der godt nok.

> Nej ikke når alt andet virker.

Ok, så vil jeg ikke fare ud og købe et nyt.

Mvh.
Kasper

Fra : jens

Dato : 16-09-03 12:36

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den er der godt nok.

Fint.

Hklik på denne computer, og vælg egenskaber,computernavn, skift / skriv
noget andet i "arbejdsgruppe".

På den anden maskine skriver du samme navn i arbejdsgruppen. og genstart,
del så mindst en mappe på hver maskine, åben gæstekontoerne på begge.

Så skulle den meget gerne være på plads.

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 16-09-03 13:14

> Fint.
>

> Hklik på denne computer, og vælg egenskaber,computernavn, skift / skriv
> noget andet i "arbejdsgruppe".

Ok, ingen problemer

> [...]

Ok, ingen problemer

> Så skulle den meget gerne være på plads.

Deværre. Når jeg vælger "Vis arbejdsgruppecomputere" skriver den stationære
pc stadig:

"NetNavn" er ikke tilgængelig. Du har mulgvis ikke tilladelse til at bruge
denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af
om du har adgangstilladelse. Listen med servere i dette netværk er ikke til
rådighed i øjeblikker.

Når jeg vælger "Vis arbejdsgruppecomputere" på den bærbare pc kan jeg se
begge pc´ere, men når jeg klikker på ikonet for den stationære skriver den:

"PcNavn" er ikke tilgængelig. Du har mulgvis ikke tilladelse til at bruge
denne netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af
om du har adgangstilladelse. Netværksstien blev ikke fundet.

Mvh.
Kasper

Fra : jens

Dato : 16-09-03 13:42

> [...]

> pc stadig:
>
> "NetNavn" er ikke tilgængelig. Du har mulgvis ikke tilladelse til at bruge

Samme "NetNavn" på begge maskiner ?

> [...]
af
> om du har adgangstilladelse. Listen med servere i dette netværk er ikke

XP pro på begge ?
Kontroller i kontrolpanel , ydelse og vedligeholdelse, servicer at tjenesten
"Server" er startet.

> [...]
af
> om du har adgangstilladelse. Netværksstien blev ikke fundet.

Skift begge til avanceret deling, : Stifinder , funktioner , vis / fjern
øverste "v"
Find din deling og kontroller : egenskaber , sikkerhed / at "alle" står i
listen, ellers tilføj den gruppe.

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 16-09-03 14:46

> XP pro på begge ?

Ja

> Kontroller i kontrolpanel , ydelse og vedligeholdelse, servicer at
tjenesten
> "Server" er startet.

Den er startet på dem begge, men den står som "lokalt system". Skal den det?

> Skift begge til avanceret deling, : Stifinder , funktioner , vis / fjern
> øverste "v"
> Find din deling

På den stationære pc kan jeg godt se arbejdsgruppen, men ikke de to pc´ere.
På den bærbare kan jeg se dem begge men får samme meddelelse når jeg prøver
at vælge den staionære. Jeg kan heller inge pinge den staionære fra den
bærbare. Omvent er der ikke noget problem.
Jeg tror det er på den staitonære der er et eller andet galt.

og kontroller : egenskaber , sikkerhed / at "alle" står i
> listen, ellers tilføj den gruppe.

Den er jeg ikke helt med på...

Mvh.
Kaser

Fra : jens

Dato : 16-09-03 16:46

> og kontroller : egenskaber , sikkerhed / at "alle" står i
>
> Den er jeg ikke helt med på...

Jo, skift først til avancret deling, så får du fanen "sikkerhed" i
egenskaber for mapper.

kan du iøvrigt åbne en deling med \\IPnr\delingsnavn ?

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 16-09-03 17:39

> kan du iøvrigt åbne en deling med \\IPnr\delingsnavn ?

Hej Jens

Så er problemet løst med din store hjælp. Da jeg prøvede ovenstående kom min
Norton firewall og "brokkede sig". Det viser sig, at det simpelthen er den
der har blokeret det hele. Set i bakspejlet kan jeg kun sige "ja,
selvfølgelig !!" Men jeg havde overhovedet ikke skænket det den mindste
tanke.

Som sagt, havde jeg aldrig fundet ud af det uden din store hjælp. Du skal
have mange gange tusind tak for hjælpen. Jeg tager hatten af for at du har
været så tålmodig.

Mvh.
Kapper

Fra : jens

Dato : 16-09-03 19:51

> Hej Jens

Hej

> Så er problemet løst med din store hjælp. Da jeg prøvede ovenstående kom
min
> Norton firewall og "brokkede sig". Det viser sig, at det simpelthen er
den.....]

Hvad hulen bruger du norton til ?, stoler du ikke på Dlink ?

Mvh Jens

Fra : Kapper

Dato : 16-09-03 20:17

> "Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>

> Hvad hulen bruger du norton til ?, stoler du ikke på Dlink ?

Jo, det burde jeg, men jeg havde Norton da jeg fik min DLink, og har så
aldrig fået den afinstalleret.

Ja, jeg føler mig dum lige nu, og undskylder ulejligheden og besværet.
- Men endnu en gang tak for hjælpen.

/Kapper

Fra : jens

Dato : 16-09-03 21:09

"Kapper" <kapper200@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, det burde jeg, men jeg havde Norton da jeg fik min DLink, og har så
> aldrig fået den afinstalleret.

Hehe, det er set før.

> Ja, jeg føler mig dum lige nu, og undskylder ulejligheden og besværet.

Det er der nu ingen grund til, mu kender dú dit OS meget bedre....

> - Men endnu en gang tak for hjælpen.

NP

Mvh Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-09-03 12:26

Kapper wrote:
> - Kan man med dette udstyr lave et lille "netværk" hvor man kan
dele
> filer og printere?

Del filer og printere i printeropsætning.

Jeg ved ikke hvordan kabeltv tildeler IP-adresser, men hvis de er
tildelt i forskellige områder, så kan PC'erne ikke se hinanden.

Løsningen er så en alternativ protokol til lokalnettet f.x. IPX
eller Netbeui.

Men sørg for at fil- og printerdeling kun er bundet til den
alternative protokol og ikke til TCP/IP som du bruger til
internettet.

Og check så i brugerindstillinger om brugeren på den anden PC har
rettigheder til at få adgang.

Så burde det fungere.....

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 14:07

> Jeg ved ikke hvordan kabeltv tildeler IP-adresser, men hvis de er
> tildelt i forskellige områder, så kan PC'erne ikke se hinanden.

Hmmnnn.... det ved jeg heller ikke. Kan man gøre et eller andet med min
d-link router?

> Løsningen er så en alternativ protokol til lokalnettet f.x. IPX
> eller Netbeui.

Der kommer vi vist ud i noget, som jeg desværre (heller ikke) ved noget om.
Jeg havde håbet man på en eller anden måde kunne bruge dummy-metoden: Guiden
til netværksinstallation.

/Kapper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-09-03 14:44

Kapper wrote:
> Hmmnnn.... det ved jeg heller ikke. Kan man gøre et eller andet med
> min d-link router?

UPS !

Undskyld !

Det var mig der sov i timen.

Når du har router har du kun en IP-adresse og laver selv de interne.

Så skulle du ikke have det problem.

Jan

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 15-09-03 12:27

Du skal på den ene pc installeret printeren lokalt. På den anden pc skal du installere printeren som
et netværksprinter. Husk at dele/share printeren.

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 15:48

> [...]
> og printere?
>
> Hvis ja - hvordan. Jeg synes jeg har prøvet alt,

Nu er jeg kommet så langt, at jeg kan se begge pc´ere i min "arbejdsgruppe"
på den bærbare. Men hvis jeg dobbelt klikker på ikonet for den staionære får
at vide at den ikke er tilgænglig og at jeg muligvis ikke har tilladelse til
at bruge denn netværksressource.
Det samme får jeg at vide hvis jeg på den staionnære pc vælger "Vis
arbejdsgruppecomputere".

Jeg er administrator på begge maskiner.

Nogle gode råd ?

Mvh.
Kapper

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 15-09-03 16:12

Aktiver gæstekontoen.

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 16:32

"JSH (9800)" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> Aktiver gæstekontoen.

Den er aktiveret på begge maskiner.

/kapper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-09-03 18:26

Kapper wrote:
> "JSH (9800)" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en
meddelelse
> Den er aktiveret på begge maskiner.

Er du oprettet med samme brugernavn på begge PC'er ?

Ellers opret begge brugernavne under brugere.

Fra : Kapper

Dato : 15-09-03 20:41

"Jan Vestergaard" <jan@nomailjve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk
> Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør besvares i gruppen.

Ja der er de samme brugere (2 stk + gæst) på begge computere.

På den bærbare ser det ud til at det fungerer nogenlunde. Den kan se begge

Fra : Severino

Dato : 15-09-03 16:10

Hej Kapper!
Da du har en router og du tilsyneladende kun bruger de to af portene, så kan
du jo sætte dine printere til i Routeren så du kan udskrive fra hvilken af
de to maskiner du har, uanset om det kun er den ene eller den anden der er
tændt.
Hvis dine printere er udstyret med en netværksport, så er det kun at sætte
et kabel fra printeren til routeren, og så lige installere driveren til
netværksprinteren.

Hvis du ikke har en sådan port i din printer, så se lige her hos:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1056&iItemId=23562 hvor
der er en sådan netværks server til printeren.

De har forøvrigt også mange andre gode tilbehørs produkter til pc og
netværk.
Hilsen Severino