Stærkeste magnet
Fra : Stefan Garvig

Dato : 15-09-03 00:09

Hvilken magnet er den stærkeste i verden?

Venligst

Stefan

--
**********
For direct reply only:

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-09-03 07:50

Stefan Garvig wrote:

> Hvilken magnet er den stærkeste i verden?

Kender du planeten Jorden?

Fra : Michael Vittrup

Dato : 15-09-03 09:46

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-09-03 16:09

> Hæy - han spurgte om den stærkeste i /VERDEN/ .. og er det ikke lidt
> egocentrisk at placere noget så sølle som JORDEN på den pidestal?

En søgning på google på 'strongest magnet' gav følgende:
----
Ten years ago Robert Duncan from the University of Texas and Christopher
Thompson from the University of North Carolina showed that during the
formation of a neutron star, convective motions combined with fast rotation
give rise to fields of up to 100 billion tesla.
----

Sådan en er vist en fin kandidat hvis det ikke kun er menneskeskabte der
tælles med.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-09-03 16:18

"Martin Sørensen" wrote:

> [...]
> ----
>
> Sådan en er vist en fin kandidat hvis det ikke kun er menneskeskabte der

Ja, det er virkelig svimlende, et hundrede gigatesla ...
Man kan google på »magnetar«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-09-03 22:19

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> during the formation of a neutron star, convective motions combined
> with fast rotation give rise to fields of up to 100 billion tesla.

Eeep! Det er vist ikke en man har lyst til at komme alt for tæt på! Er
der nogen der kan forklare lidt om dia- og paramagnetisme? Jeg har en
mistanke om at sådan en magnet nemt ville kunne rive iltmolekylerne ud
af dig ...

--
PeKaJe

To refuse praise is to seek praise twice.

Fra : Jens Christian Gram

Dato : 15-09-03 10:49

Michael Vittrup <vittrup@ima.auc.dk> writes:

> [...]
> egocentrisk at placere noget så sølle som JORDEN på den pidestal?
>
> ...men hvis han mener den største menneskeskabte magnet, så kunne man

Rekorden blev slået for kort tid siden, er nu på 25 tesla (500.000 gange
så stærkt som jordens magnetfelt):

http://www.fsunews.com/vnews/display.v/ART/2003/09/04/3f56a1ad62845
Jens Christian Gram
jussi@jussi.dk
Dataingeniørstuderende, 7. sem. proceskontrol, AAU
Systemadministrator, Institut for Fysik, AAU

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-09-03 11:32

Jens Christian Gram wrote:

> Rekorden blev slået for kort tid siden, er nu på 25 tesla
> (500.000 gange så stærkt som jordens magnetfelt):

Med stor risiko for at spørge dumt, spørger jeg:
Jeg troede man målte en magnets styrke i "Gauss". Hvad har jeg
misforstået?

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : LR

Dato : 15-09-03 11:37

> Med stor risiko for at spørge dumt, spørger jeg:
> Jeg troede man målte en magnets styrke i "Gauss". Hvad har jeg
> misforstået?

1 Gauss = 0.0001 Tesla

Mvh,

Lasse

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-09-03 12:12

LR wrote:

> 1 Gauss = 0.0001 Tesla
>
> Mvh,
>
> Lasse

Takker :)

Fra : Tommy Fer

Dato : 16-09-03 19:57

"Jens Christian Gram" <jussi@jussi.dk> skrev i en meddelelse

> Rekorden blev slået for kort tid siden, er nu på 25 tesla (500.000 gange
> så stærkt som jordens magnetfelt):

Magnetisme måles da i Flux????

mvh Tommy Fer

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-09-03 20:26

> Magnetisme måles da i Flux????

Tesla er også SI-enheden for magnetisk flux.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-09-03 13:49

Peter Ole Kvint wrote:

> Kender du planeten Jorden?

Hvad mener du? Hvad skal det betyde at en magnet er »stærk«? En almin-
delig køleskabsmagnet besidder i små afstande et langt stærkere felt
(en større magnetisk fluxtæthed) end Jordens magnetfelt tæt ved Jordens
overflade. Dette kan enhver forvisse sig om ved at se hvad et alminde-
ligt kompas bedst kan »se«: Jordens felt eller feltet fra en køleskabs-
magnet der holdes tæt ved kompasset.

Man kan også tænke på hvad der tiltrækker et lille stykke jern mest:
Jorden eller køleskabsmagneten.

Jordens fluxtæthed er omkring 65 µT ved polerne, og omkring 30 µT ved
ækvator.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-09-03 13:58

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Hvad mener du? Hvad skal det betyde at en magnet er »stærk«?

Man kunne selvfølgelig også tænke på det magnetiske dipolmoment. Her
er Jordens magnetfelt at sammenligne med en magnetisk dipol i centrum
af Jorden på hele 8·10^22 A·m² . Man kunne altså forestille sig en
cirkelformet ledning med cirkel-areal 1 m² inde i Jordens centrum
hvorigennem der løb en strøm på 80 ZA (80 zettaampere). Naturligvis
ville den model ikke holde hvis man kunne grave sig ind mod Jordens
centrum og se hvad feltstyrken var derinde ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Stefan Garvig

Dato : 15-09-03 14:03

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that

Jeg udtrykte nok mit spørgsmål noget uklart, men det er længe siden, at jeg
har nørklet med magnetisme. Mit spørgsmål går på, hvor stærke/kraftige
magnetfelter, man har kunnet frembringe. Umiddelbart ville jeg tro, at en
elektromagnet med en hulens masse vindinger og en gigantisk strømstyrke
kunne være en værdig kandidat.

Glæder mig til at høre nærmere.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-09-03 14:14

Stefan Garvig wrote:

> [...]
> magnetfelter, man har kunnet frembringe. Umiddelbart ville jeg tro, at en
> elektromagnet med en hulens masse vindinger og en gigantisk strømstyrke

Ja. Prøv at se Jens Christian Grams svar der henviser til en helt ny
rekord på 25 tesla. Det er det kraftigste magnetfelt man har lavet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-09-03 15:41

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> wrote:

> [...]
>magnetfelter, man har kunnet frembringe. Umiddelbart ville jeg tro, at en
>elektromagnet med en hulens masse vindinger og en gigantisk strømstyrke

En MR scanner kommer efterhånden højt op:

http://www.uic.edu/casp/depts/paff/uicnews/articledetail.asp?id=7900&IssueID=398&catID=2
http://www.uic.edu/com/mrc/construction/construction.htm
http://www.uic.edu/casp/depts/paff/uicnews/articledetail.asp?id=7920&IssueID=399&catID=2

Jeg kan ikke finde yderligere info på GE Medical Systems hjemmeside:
http://www.gemedicalsystems.com/

Men 9,4 Tesla er vist ikke legetøj?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Peter Jensen

Dato : 15-09-03 16:00

Ove Kjeldgaard wrote:

> En MR scanner kommer efterhånden højt op:

[Snip - links]

> Men 9,4 Tesla er vist ikke legetøj?

Skal vi bare sige at man ikke skal komme for tæt på, hvis man har
indopererede metaldele ...

--
PeKaJe

Take everything in stride. Trample anyone who gets in your way.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-09-03 21:12

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> skrev >
> Skal vi bare sige at man ikke skal komme for tæt på, hvis man har
> indopererede metaldele ...
>
> --
> PeKaJe

Knækker den af, hvis man skulle få jern på?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-09-03 07:23

"Peter Jensen" <jdogh001@sneakemail.com> wrote in message

> [Snip - links]

> Skal vi bare sige at man ikke skal komme for tæt på, hvis man har
> indopererede metaldele ...

Jeg havde en lærer i kemi på HTX som havde arbejde eller studeret ved CERN
ved den store partikelaccelerator.
Han fortalte at hvis man havde nogle nøgler i lommer når man gik forbi de
store elektromagneter på acceleratoren kunne man tydeligt mærke dem trække
ind mod magneten.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-09-03 13:59

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Jordens fluxtæthed er omkring 65 µT ved polerne, og omkring 30 µT ved
> ækvator.

Til sammenligning siger Wikipedia at en hesteskomagnet har en
fluxtæthed på 0,001T.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-09-03 16:38

> Til sammenligning siger Wikipedia at en hesteskomagnet har en
> fluxtæthed på 0,001T.

Så er det vist en ringe hesteskomagnet, men ok.

Neodymium magneter er ret kraftige, se f.eks. denne højttalerenhed med en
fejltstyrke på 2,2 Tesla:
<http://mivasecure.abac.com/fsaudioweb/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=F&
Product_Code=LA-S-DX>

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-09-03 20:36

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> writes:

> Tesla er også SI-enheden for magnetisk flux.

Ikke helt. SI-enheden for magnetisk flux er Weber.

Tesla (Weber pr. kvadratmeter) er SI-enheden for magnetisk fluxtæthed
- også kaldet magnetisk feltstyrke.

--
-- Torben.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-09-03 22:25

> Ikke helt. SI-enheden for magnetisk flux er Weber.
> Tesla (Weber pr. kvadratmeter) er SI-enheden for magnetisk fluxtæthed
> - også kaldet magnetisk feltstyrke.

Jeps, du har ret. Jeg huskede forkert.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-09-03 14:49

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken magnet er den stærkeste i verden?
>

> Venligst

Så idag på discovery at verdens stærkeste magnet er på 600000gauss.
Den kræver en generator på 1.4milliarder watt og kan kun fungere i få
sekunder.

Venligst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-09-03 17:15

"Søren Christensen" wrote:

> Så idag på discovery at verdens stærkeste magnet er på 600000gauss.
> Den kræver en generator på 1.4milliarder watt og kan kun fungere i få
> sekunder.

Det svarer til 60 tesla og ville derfor være langt mere end den rekord
Jens Christian Gram henviste til.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-09-03 18:46

> Det svarer til 60 tesla og ville derfor være langt mere end den rekord
> Jens Christian Gram henviste til.

Skal jeg ikke kunne svare på. Men den krævede et større kræftværk for at
fungere.
De fortalte det var U.S.A's største generator der blev brugt til at genere
strøm til den.

Venligst