netværk-forlængerledning
Fra : Peter Holm

Dato : 14-09-03 17:55

Hey!

Jeg synes ikke jeg kan se hverken forlængerledning (han-stik/hun-stik) eller
løse hun-stik til selv-samling af patch-forlængerledning, når jeg leder på
edbpriser.dk.

Kan nogen guide mig til det ene eller andet? Jeg vil gerne lave det selv, da
jeg har købt et Network Installation Kit, men jeg kan altså ikke finde nogen
'hun'-RJ45-stik.

Peter Holm
phc*REMOVETHIS*@stofanet.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-09-03 18:15

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> wrote:

>Jeg synes ikke jeg kan se hverken forlængerledning (han-stik/hun-stik) eller
>løse hun-stik til selv-samling af patch-forlængerledning, når jeg leder på
>edbpriser.dk.

Jeg har da set hun-hun netværkskabelforlængere, eller hva' de nu
hedder, i såvel Merlin som Fona inden for de sidste dage.

<mlr>

Fra : Preben

Dato : 14-09-03 18:37

> [...]
> jeg har købt et Network Installation Kit, men jeg kan altså ikke finde nogen

Tjek www.proconsult.dk - de har RJ45f/RJ45f stik (altså female/female)
adaptere, så du blot kan tage to netkabler med hanstik og proppe i hver
ende af adapteren :)

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 14-09-03 18:51

jeg forslår at købe et længere kabel !!!!!!! Det med samled/adapteren den
slags kan kun være med til at forringe signalkvaliteten. Bare husk normalt
kan switch-computer forbindelser max være 105 m lange

/Lasse

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-03 20:09

On Sun, 14 Sep 2003 19:51:26 +0200, "Lasse B. Jensen"
<gymer@odense.kollegienet.dk> wrote:

> jeg forslår at købe et længere kabel !!!!!!! Det med samled/adapteren den
> slags kan kun være med til at forringe signalkvaliteten. Bare husk normalt
> kan switch-computer forbindelser max være 105 m lange

Standarden siger faktisk max 100 m mellem to stationer. (Og for
fast kabling siger man normalt 90 m + patchkabler i begge ender).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben

Dato : 15-09-03 15:33

Asbjorn Hojmark wrote:

> Standarden siger faktisk max 100 m mellem to stationer. (Og for
> fast kabling siger man normalt 90 m + patchkabler i begge ender).

Screw the standard *g* - Ej, selvfølgelig bør man på kommercielle
netværk ikke bruge mere end 100m mellem to stationer uden repeater, men
i praksis kan du sagtens (med D-Link standard-netkort) forbinde et par
computere med 200m netkabel. Mener endda det blev testet med op imod
300m, men jeg er langt fra sikker. De 200m skulle ikke være noget
problem for de netkort!!! Det er dog klart Utilrådeligt - det skal dog
lige siges og udtrykkes meget klart, men er man på skideren og bare SKAL
have et langt kabel uden at have penge til switch/repeater osv. - ja, så
kan man altså klare det i en nødløsning med de ALT for lange kabler!!!

Det blev testen af en computerforening for nogle år tilbage, så jeg tør
ikke sige om det var 10mbit eller 100mbit serien, MEN det var et af
D-Links billigste kort der klarede sig bedst!

/ Preben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-03 21:35

On Mon, 15 Sep 2003 16:32:39 +0200, Preben <64bit@mailme.dk>
wrote:

> Screw the standard *g*

Mja, det er da en holdning. Sådan arbejder jeg ikke. (Jeg kan se,
at du principielt er enig i, at det skal man ikke).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben

Dato : 16-09-03 13:43

> Mja, det er da en holdning. Sådan arbejder jeg ikke. (Jeg kan se,
> at du principielt er enig i, at det skal man ikke).

Jep - jeg elsker standarder :) Men det er også sjovt at lade dem yde sit
yderste i nogle tilfælde, hvis man skal have det lidt sjovt *gg*.. Men
hvis det skal fungere er standarder GULD værd :)

/ Preben

Fra : Arne Keller

Dato : 21-09-03 08:47

Et længere kabel er selvfølgelig den rigtige løsning.

> [...]
>have et langt kabel uden at have penge til switch/repeater osv. - ja, så
>kan man altså klare det i en nødløsning med de ALT for lange kabler!!!

10 Base-T kan køre væsentligt længere end 100 meter ofte op mod 200
meter, her byggede man meget margien ind i systemet da det var det
første Ethernet på ballancerede kabler.
På 100Base-T kan man ofte kun køre 105-110 meter før forbindelsen
bliver ustabil (hvilket er 5-10% sikkerheds margien hvilket ikke er
meget på et komplet system). På gode netkort og kabling kan man ofte
køre længere men da det er helt uforudsigeligt er det efter min mening
en meget dårlig ida at gå længere end 100 meter.
Når vi snart skal anvende kablingen til 1000Base-T bliver margien
endnu mindre, her ofte mange biterrors på kabling kortere end 100
meter dette er sikkert en kombination af NICs og kabling.

>Det blev testen af en computerforening for nogle år tilbage, så jeg tør
>ikke sige om det var 10mbit eller 100mbit serien, MEN det var et af
>D-Links billigste kort der klarede sig bedst!

At en tilfældig computerforretning tager et mindre antal netkort og
mindre antal kabler og tester, siger ikke ret meget om andet end de få
produkter de anvendte, næste produktserie kan have andre egenskaber.

Fra : Preben

Dato : 21-09-03 12:14

> 10 Base-T kan køre væsentligt længere end 100 meter ofte op mod 200
> meter, her byggede man meget margien ind i systemet da det var det
> første Ethernet på ballancerede kabler.

Kan være det var en 10mbit og ikke 100mbit. Jeg kan som sagt ikke huske
det og der er ingen dokumentation på testen. Så hvis det var 10mbit er
standarden vel heller ikke helt ved siden af.

> [...]
> mindre antal kabler og tester, siger ikke ret meget om andet end de få
> produkter de anvendte, næste produktserie kan have andre egenskaber.

Jep - det er fuldstændig korrekt. Kan kun give dig ret deri, men det var
stadigvæk utroligt at se at dyre 3Com kort klarede sig dårligere end
D-links billigste serie.. Det var i hvert fald det jeg bed mærke i!

mvh / Preben

Fra : Peter Holm

Dato : 15-09-03 06:25

Lasse B. Jensen wrote:
> jeg forslår at købe et længere kabel !!!!!!! Det med samled/adapteren
> den slags kan kun være med til at forringe signalkvaliteten. Bare
> husk normalt kan switch-computer forbindelser max være 105 m lange

Jeg bruger faktisk et 50m kabel hvor det kun er nødvendigt med 20m. Jeg
spurfte på forlængermulighed fordi jeg så ville klippe de sidste 30meter af
kablet til senerebrug. Men jeg ville ikke klippe det, hvis jeg ikke havde
muligheden for at forlænge det på et senere tidspunkt.

Mvh
Peter

Fra : Cubus

Dato : 14-09-03 18:53

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev

> [...]
> jeg har købt et Network Installation Kit, men jeg kan altså ikke finde nogen

Sådan kan det se ud med et samleled:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/rj45_samleled.php

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-03 19:55

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message

> Sådan kan det se ud med et samleled:
>
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/rj45_samleled.php

Er det mig, eller ligner det noget der passer i en LK monteringsramme?

Fra : Cubus

Dato : 14-09-03 20:07

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev

> Er det mig, eller ligner det noget der passer i en LK monteringsramme?

Jeg har selv haft samme tanke uden dog at undersøge det nærmere.
Nu prøvede jeg lige og svaret er nej.

Men det er rigtigt at den har nogle anordninger på hver side, som kan
få den til at sidde fast i et eller andet, jeg ved ikke hvad.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-03 20:50

> Men det er rigtigt at den har nogle anordninger på hver side, som kan
> få den til at sidde fast i et eller andet, jeg ved ikke hvad.

Mon ikke det er til et TIA netudtag, AMP, 3com og andre?

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 14-09-03 20:59

On Sun, 14 Sep 2003 21:07:09 +0200, Cubus wrote:
> [...]
>
> Men det er rigtigt at den har nogle anordninger på hver side, som kan
> få den til at sidde fast i et eller andet, jeg ved ikke hvad.

Der findes nogen 19" skinner med nogle (kvadratiske) huller hvor disse
samleled kan sættes fast i.
/hjj

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-03 21:18

"Hans Jørgen Jakobsen" <hjj@wheel.dk> wrote in message
> Der findes nogen 19" skinner med nogle (kvadratiske) huller hvor disse
> samleled kan sættes fast i.

´Hvis ikke det er LK, er det sku nok nogle Awaya

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-03 20:08

On Sun, 14 Sep 2003 18:55:17 +0200, "Peter Holm"
> [...]

> løse hun-stik til selv-samling af patch-forlængerledning, når jeg leder på

Jeg har heller aldrig set hunstik til montering på kabler (men de
skal såmænd nok findes). Det er derimod relativt almindeligt med
'samlemuffer', der er hun/hun, så du kan bruge to almindelige
kabler. De bør kunne fås for få kroner.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-09-03 20:30

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Jeg har heller aldrig set hunstik til montering på kabler (men de
>skal såmænd nok findes).

Det har jeg. Men det er godt nok mange år siden og jeg ved ikke helt
hvad formålet præcist var, men de sad på en gammel IBM switch der var
i biksen fra før min tid.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 21-09-03 08:47

On Sun, 14 Sep 2003 21:30:11 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

>Det har jeg. Men det er godt nok mange år siden og jeg ved ikke helt
>hvad formålet præcist var, men de sad på en gammel IBM switch der var
>i biksen fra før min tid.

Der findes han/hun kabler på markedet beregnet til at montere i
el-standere som fører kabler ned fra et udtag på loftet til et
skrivebord, altså fra consolidation point til arbejdsplads.

Disse kan naturligvis også anvendes til forlængerkabler, man skal dog
huske at der efter standarden max må være 4 connektions (han/hun) i en
channel (konnektor i udstyr og PC er ikke indregnet)

switch - equipmentkabel - patchpanel - (1) - patchkabel - (2) -
patchpanel - installationskabel - consolidationpoint - (3) -
nedføringskabel - arbejdspladsudtag - (4) - dropkabel-PC

Hvis der anvendes mere end 2 connektions i en channel skal der være
mindst 15 meter mellem Patchpanel og Consolidation point. Det kan
betyde at der skal være 15 meter installationskabel før man kan
anvende et forlængerkabel.

Der findes producenter som garanterer mere end 4 connections og
producenter som garanterer at deres system fungerer med mindre end 15
meter kabler. Dette er dog noget som er bedre end det standarderne
kræver.

Fra : Morten Christensen

Dato : 14-09-03 22:42

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> skal såmænd nok findes). Det er derimod relativt almindeligt med
> 'samlemuffer', der er hun/hun, så du kan bruge to almindelige

For et par år siden kablede jeg en midlertidig kontor-pavillon med
prefabrikerede han-han-netværkskabler. Ved den lejlighed fik vi omkring
50 hun-hun-samlemuffer for ca. 15 kr. stykket.

I små mængder skal man vist være tidfreds, hvis de koster under 40 kr.

Ellers er jeg enig i, at sammenlignet med prisen på f.eks en harddisk
burde de kunne fås for få kroner.

Pas forresten på, ikke at få versionen til telefonledninger. Den har kun
4 forbindelser istedet for 8.

Morten Christensen

Fra : Severino

Dato : 15-09-03 22:23